PDA

View Full Version : DSL 401 te weing ballen



RedBuell
5 september 2007, 20:33
Speel nu nog voornamelijk op huiskamer nivo en tot voor kort altijd in een standaard E tuning. Ik speel niet in een bandje maar ben er wel een beetje mee bezig. Ben met 2 dingen bezig, 1 een band in de stijl van Machine Head, Godsmack en een band met wat jongens voor de lol en mischien eens een optreden met een cover bandje (ouwe rock nummers).

Die ouwe rock nummers trekt die DSL makkelijk hoewel ik hem wel tot 4 of 5 moest opendraaien om met de drummer mee te komen. Hier gebruik ik mijn Ibanez RG 770 (emg 60Neck/85bridge)

Met wat maten zijn we ook een beetje bezig met wat zware metal in de stijl van machine head en (vooral ik zei de gek) Godsmack. Hier gebruik ik mijn LTD Ec 1000vbk voor met een setje EMG 60/81.

Dit trekt de dsl echter niet, ik gebruik hier voor de amp simulatie van mijn GT-8(5150 lead of recifier), ik heb het nog niet op hoog volume kunnen proberen maar de od2 van mijn dsl trekt dit denk ik niet, mischien met een pedaaltje om hem een schop in de noten te geven maar liever heb ik een amp die het trekt met eigen od.

Wat zou een leuke versterker kunnen zijn om beiden een beetje te kunnen trekken. 6505+ mischien een JVM410.

Klopt het dat een mesa rectifier een beetje klinkt als een marshall on steroids, tenminste als ik van de amp simulatie uitga van mijn GT-8 klinkt de 5150 diep met veel bas en de rectifier open en rauw.

bass blom
5 september 2007, 20:35
is maar 1 speaker die 401 he?
kijk eens of je hem ergens op 2x12 of 4x12 kan testen..

Rude Perception
5 september 2007, 20:36
Wat zou die er niet aan moeten trekken dan? Hoger dan 3 komt OD2 bij mij niet hoor... DAt is meer dat zat. Zeker met EMG's moet dat meer dan genoeg zijn.

AART
5 september 2007, 20:46
De recto is echt een eigen sound hoor.

Rauw, vet, beetje scooped en gewoon dik doordat ie veel low end heeft(volgens sommigen zelfs teveel).

De 5150 heeft iets minder en een iets strakker low end. Ook iets aggresiever, niet rauwer, maar meer fel aggresief.

Testen is het beste, meestal weet je dan snel welke van de 2 je wil.

andoni
5 september 2007, 20:47
Speel nu nog voornamelijk op huiskamer nivo en tot voor kort altijd in een standaard E tuning. Ik speel niet in een bandje maar ben er wel een beetje mee bezig. Ben met 2 dingen bezig, 1 een band in de stijl van Machine Head, Godsmack en een band met wat jongens voor de lol en mischien eens een optreden met een cover bandje (ouwe rock nummers).

Die ouwe rock nummers trekt die DSL makkelijk hoewel ik hem wel tot 4 of 5 moest opendraaien om met de drummer mee te komen. Hier gebruik ik mijn Ibanez RG 770 (emg 60Neck/85bridge)

Met wat maten zijn we ook een beetje bezig met wat zware metal in de stijl van machine head en (vooral ik zei de gek) Godsmack. Hier gebruik ik mijn LTD Ec 1000vbk voor met een setje EMG 60/81.

Dit trekt de dsl echter niet, ik gebruik hier voor de amp simulatie van mijn GT-8(5150 lead of recifier), ik heb het nog niet op hoog volume kunnen proberen maar de od2 van mijn dsl trekt dit denk ik niet, mischien met een pedaaltje om hem een schop in de noten te geven maar liever heb ik een amp die het trekt met eigen od.

Wat zou een leuke versterker kunnen zijn om beiden een beetje te kunnen trekken. 6505+ mischien een JVM410.

Klopt het dat een mesa rectifier een beetje klinkt als een marshall on steroids, tenminste als ik van de amp simulatie uitga van mijn GT-8 klinkt de 5150 diep met veel bas en de rectifier open en rauw.
Ik heb een DSL100 head en die heeft meer dan punch en gain genoeg. Maar de versterker is wel, je ondervind het zelf, naar classic rock gevoiced, met een nadruk op het hoog-mid. Ik heb een paar jaar stevige metal (metalcore om een fout woord te gebruiken) op een DSL100 gespeeld, en het ging, maar verwacht geen metal-voicing. Nu gebruik ik voor het hardere werk een Rectifier, en die voelt zich duidelijk meer in zijn sas, hoe bruter hoe beter lijkt wel, maar kan niet tippen aan de classic rocksound en de zingende leads van de DSL.

Ik weet wel niet hoever de EL-84 gebaseerde 40 Watt poweramp van de jouw DSL dezelfde punch produceert als de head versies. Ik zou je DSL op een aparte cab testen en dit ook eens doen met een high gainer.

RedBuell
5 september 2007, 20:57
Wat zou die er niet aan moeten trekken dan? Hoger dan 3 komt OD2 bij mij niet hoor... DAt is meer dat zat. Zeker met EMG's moet dat meer dan genoeg zijn.

Het gaat niet om volume maar om de scheur zegmaar. Ik speelde laatst met een drummer in een sportzaaltje (over slechte acoustiek gesproken) en stond met de versterker schuin tegen over de drummer, ik ston volgens mij met de master op 4 of 5 en de od volume (hoe heet die eigenlijk) op 8.

Jan Buurman
5 september 2007, 21:02
Ligt het niet aan de (in/afstellingen van) de GT-8?

dr.distortion
5 september 2007, 21:07
Ligt het niet aan de (in/afstellingen van) de GT-8?

Dat zou goed kunnen, maar is natuurlijk niet te zien vanaf hier :D Een combo met open back en 1 speaker trekt het niet bij zware metalen, ikzelf heb onder mijn valveking een 212 cab geplaatst en kan nu duidelijk veel meer richting metal. Dus die optie zou ik eens proberen...

RedBuell
5 september 2007, 21:23
Ligt het niet aan de (in/afstellingen van) de GT-8?


Ja dat zou ook nog kunnen, ik moet ook nog even kijken hoe ik dat moet afstellen. Maar dat ik qua overdrive niet lekker kon meekomen met het zware metal van mijn maat lag niet aan de GT-8 want die had ik toen nog niet.

Toen ik met de drummer speelde had ik trouwens de pre-amp simulatie uit gezet maar weet niet of dat uitmaakt wat betreft de input instelling. Het probleem is dat ik eerst altijd gewoon de snoeren inplugde aan de knoppen draaide tot het ongeveer goed was maar nu moet ik aan parameters, input en patch levels gaan denken met die GT-8 erbij.

Om even buiten het hoofdstukje moderne versterkers te treden, iemand een tip om de instelling mbt de volumes (input ed) van die GT-8?

Swan
5 september 2007, 22:05
ff voor de zekerheid, je gebruikt toch niet je GT8 met distortion over je OD2 van je amp?

Rormo
5 september 2007, 22:23
Ik heb een DSL100 head en die heeft meer dan punch en gain genoeg. Maar de versterker is wel, je ondervind het zelf, naar classic rock gevoiced, met een nadruk op het hoog-mid. Ik heb een paar jaar stevige metal (metalcore om een fout woord te gebruiken) op een DSL100 gespeeld, en het ging, maar verwacht geen metal-voicing. Nu gebruik ik voor het hardere werk een Rectifier, en die voelt zich duidelijk meer in zijn sas, hoe bruter hoe beter lijkt wel, maar kan niet tippen aan de classic rocksound en de zingende leads van de DSL.

Ik weet wel niet hoever de EL-84 gebaseerde 40 Watt poweramp van de jouw DSL dezelfde punch produceert als de head versies. Ik zou je DSL op een aparte cab testen en dit ook eens doen met een high gainer.

Ik heb zelf een DSL 50. Zo goed als gelijk aan de DSL 100. Maar de DSL 401 is er niet mee te vergelijken. De tops zijn veeeel lekkerder dan de combo.

Toch moet die 401 het wel trekken om een redelijk metal geluid te produceren als je EMG elementen hebt. Misschien moet je nog maar eens naar je instellingen kijken. En idd NIET die GT8 gebruiken over het lead kanaal.

RedBuell
5 september 2007, 22:25
ff voor de zekerheid, je gebruikt toch niet je GT8 met distortion over je OD2 van je amp?


Ik gebruik de od van de amp, ik zit weleen beetje te pielen om een soort boostertje te zoeken in die GT-8 maar heb nog geen goeie kunnen vinden of goed kunnen instellen. Mischien zit er een effect in die GT-8 die de dsl goed op z'n kloten geeft zodat de OD beter tot zijn recht komt.

Ik heb voor de zekerheid 2 patches aangemaakt met amp simulaties (5150 en een rectifier) zodat ik eventueel een OD middels een amp simulatie pak. Toch heb ik liever (mischien zit het tussen mijn oren) een echte scheur uit een versterker, alleen de dsl 401 scheur haalt geen machine head of godsmack scheur in C#, het blijft een hardrock sound.

RedBuell
5 september 2007, 22:27
Ik heb zelf een DSL 50. Zo goed als gelijk aan de DSL 100. Maar de DSL 401 is er niet mee te vergelijken. De tops zijn veeeel lekkerder dan de combo.

Toch moet die 401 het wel trekken om een redelijk metal geluid te produceren als je EMG elementen hebt. Misschien moet je nog maar eens naar je instellingen kijken. En idd NIET die GT8 gebruiken over het lead kanaal.
Wat bedoel je met niet de GT 8 gebruiken op het lead kanaal...?

PS Ik heb vanwege de FX loop van de 401 de gt8 niet met de 4 cable methode aangesloten maar gewoon tussen de gitaar en de amp.

Rormo
6 september 2007, 00:24
Ik bedoel daar mee dat je hopelijk niet probeert om distortion/overdrive te genereren met je GT8 terwijl je de Marshall op het lead kanaal hebt staan.

Als je distortion van de GT8 wil, moet je deze over het clean kanaal van de Marshall gooien en niet over het lead kanaal. Distortion van een GT8 over een distortion/overdrive van een versterker leidt in 99/100 gevallen tot niets dan modder als geluid.

RedBuell
6 september 2007, 08:06
Hij staat op het cleane kanaal zeg maar, gebruik ik een od uit de GT-8 dan selecteer ik een preamp simulatie, 5150 of een rectifier voor de scheur en momenteel een JC 120 voor de cleane stukjes, heb eergisteren met een hoofdtelefoontje zitten spelen dus vandaar die JC120 voor de cleane stukjes. Als ik over de amp speel wil ik zoveel mogelijk van de amp zelf gebruiken dus zal ik voor het cleane gewoon het cleane kanaal van de marshall gebruiken.

Jeroen Petrucci
6 september 2007, 16:04
Dus je wilt gwoon metal spelen over je versterker zelf? Dat probleempje had ik ook (weet niet of het het zelfde is) maar ik had ook zon hardrock sound, en geen metal. Toen we repeteerden met een jambandje bij een vriend. Kwam die vader aan, ff soleren je kent het wel :P Maar die zei van je moet je versterker laten scheuren. Dus doet ie de bass op 10, de mid contour op 10, Overdrive op 9, en reverb en trebble allebei op 3 a 4. Dat ding scheurt nu als de malle. En dan kan je met de volumeknop op de versterker je volume omhoog of omlaag draaien. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Greetz

Joey Handsome
6 september 2007, 16:54
Ik weet niet hoe dat bij een DSL zit, maar doorgaans krijg je echt een modderig geluid met de bass op tien.

TimmU
6 september 2007, 17:18
Ik weet niet hoe dat bij een DSL zit, maar doorgaans krijg je echt een modderig geluid met de bass op tien.
inderdaad. und dabei, een flinke bak distortion zou je toch wel uit je marshall moeten kunnen trekken lijkt me...? :gitarist:

Rormo
6 september 2007, 18:35
Dus je wilt gwoon metal spelen over je versterker zelf? Dat probleempje had ik ook (weet niet of het het zelfde is) maar ik had ook zon hardrock sound, en geen metal. Toen we repeteerden met een jambandje bij een vriend. Kwam die vader aan, ff soleren je kent het wel :P Maar die zei van je moet je versterker laten scheuren. Dus doet ie de bass op 10, de mid contour op 10, Overdrive op 9, en reverb en trebble allebei op 3 a 4. Dat ding scheurt nu als de malle. En dan kan je met de volumeknop op de versterker je volume omhoog of omlaag draaien. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Greetz

Ik word bijna misselijk bij de gedachte aan deze instellingen. Komt daar nog iets anders uit dan een dikke brei van geluid zonder enige definitie?

Jeroen Petrucci
6 september 2007, 18:45
Ik word bijna misselijk bij de gedachte aan deze instellingen. Komt daar nog iets anders uit dan een dikke brei van geluid zonder enige definitie?

Bij mij niet. Gewoon lekkere sound, en niet modderig. Vette metalsound, en de accoorden klinken ook gewoon nog goed. Ik trouwens heb een strat en een fender frontman 65 watt

Even vergeten dat me overdrive op 4 a 5 staat. Voor de rustigere nummers zet ik hem 3 a 4. Bij metal op 5.

RedBuell
6 september 2007, 20:07
Ik heb een EMG 81 in de brug van mijn LTD dus ik heb niet snel veel te veel bas maar ik heb een 60 in de neck en die heeft vele malen meer bas dan de 81. Dus daar zou een probleempje kunnen zitten als ik alles op 10 gooi. Ik zal het eens proberen als ik hem open kan gooien.

andoni
6 september 2007, 21:23
Bij mij niet. Gewoon lekkere sound, en niet modderig. Vette metalsound, en de accoorden klinken ook gewoon nog goed. Ik trouwens heb een strat en een fender frontman 65 watt

Even vergeten dat me overdrive op 4 a 5 staat. Voor de rustigere nummers zet ik hem 3 a 4. Bij metal op 5.
Euh, een Fender Frontman en een strat zijn in de verste verte niet te vergelijken met de TS zijn setup.