PDA

View Full Version : Nieuwe gitaar, Japanse Fender Stratocaster



Lexvandoef
5 september 2007, 20:09
Jaa, weer een nieuwe :hippie:

Ik ben vandaag weer een gitaar rijker :o Het is een Fender Stratocaster uit 92/93. Hij is al flink bespeeld, de maple toets vertoont hier en daar al wat zwarte vlekken, maar dat geeft niet. Die vlekken komen immers alleen maar door het spelen, en als er veel op gespeeld is zallie vast wel goed klinken dacht ik.

En dat doetie ook, echt typische strat klanken. Lekkere redelijke volle neck pu, echte quacky tussenstandjes, en een redelijke ballsy bridgepickup. Lekker. Hij voelt ook goed aan, de neck voelt goed ingespeeld aan, dat issie ook, hij is niet te dik gelukkig, ik heb niet zulke grote handen. Maar dan ook weer niet zo plat als mijn Fender Telecaster '62 RI. Clean over mijn Vox is redelijk jangly, maar minder scherp dan mijn tele.

Er is trouwens wel flink aan geklust door de vorige eigenaar, nieuwe slagplaat, met 3 miniswitches om de elementen afzonderlijk aan/uit te doen. 1 V en 1 T ipv 1v 2t. Nieuwe nut, graphtech. En waarschijnlijk nieuwe tuners, ze blinken nog veels te veel voor zo'n 'geleefde' gitaar, en ze zijn lekker stemvast. Lekker diep duiken met de tremolo en hij komt gewoon weer goed op stemming terug. De brug ziet er wel anders uit dan ik gewend ben, afgeplat en hij steunt op 2 punten, geen vintage tremolo iig. Hij doet zijn werk wel prima. Ik ga er van het weekend een nieuwe zwarte 3 ply pickguard opzetten, en de originele wiring. Dat vind ik toch makkelijker spelen dan de 3 afzonderlijke switches.

Het enige wat ik een beetje vaag vind is dat er op de headstock int klein 'Squier Series' staat. Hij heeft verder wel de gewone Fender decals en op de onderkant van de hals staat 'Made in Japan', net als bij mijn Fender Telecaster '62 RI uit Japan. Het serienummer is M038849. Ik heb het gecheckt bij een serial dater, dit komt eruit:

Guitar Info
Your guitar was made at the
Fuji-gen Plant (for Fender Japan), Japan
in the Year(s): 1992 - 1993

Iemand enig idee? Ik heb er trouwens €300,00, lijkt me een prima prijs, zeker gezien er ook een nog een koffer bij zit, en een Fender strap :gitarist:

Edit: ohja foto's, DOH!!!

http://i172.photobucket.com/albums/w23/lexvandoef/DSC00143.jpg

Lexvandoef
5 september 2007, 20:12
http://i172.photobucket.com/albums/w23/lexvandoef/DSC00144.jpg
http://i172.photobucket.com/albums/w23/lexvandoef/DSC00145.jpg
http://i172.photobucket.com/albums/w23/lexvandoef/DSC00146.jpg
http://i172.photobucket.com/albums/w23/lexvandoef/DSC00150.jpg

Realeigo
5 september 2007, 20:18
Ben je niet opgelicht door iemand die van zn klus/verbouw squier afwilde?

Squier4ever
5 september 2007, 20:18
nais guitar! de trem lijkt op een prs model

bass blom
5 september 2007, 20:24
hmm, ja een echte fender staat toch niet squier series op?

Nielsje
5 september 2007, 20:28
Leuke plank lex, neem je hem mee morgen?
Lijkt wel een beetje op een hipshot trem.

heb je de neck losgehaald om te kijken naar de code aldaar?

Interessante schakeling..

De stringtree is wel voor een 50's gitaar, wat wel zou kloppen met de 21 frets.

Lexvandoef
5 september 2007, 20:29
Tsja, dat vroeg ik me dus ook al af. Ik heb wat gegoogled en ik ben er wel achter gekomen dat Fender in de jaren 90 in Japan een serie fenders heeft gemaakt met idd int klein squier series op de headstock. Alleen het waarom en hoe enzo ben ik nog niet tegengekomen. Maar voorlopig lijkt het wel te kloppen.

Ik heb net ook de slagplaat eraf, er zit een HSH route onder en de pickups en de electronica kloppen ook. Er zaten ook echt vreemde snaren op, veels te licht voor mij, probably 0.090 en de d-snaar was half afgesloten op sommige plekken, leek net een halve flatwound :chicken:

Edit: goed idee, ff de hals los halen, dat ga ik doen, de slagplaat ligt er toch al af. Ik vind schakeling trouwens niet handig, veel te veel gedoe met die switches, ja kan niet even snel switchen.

Edit 2: in de hals pocket staat int rood 02 - ST, en op de hals FEII - STM. Iemand enig idee? Op de onderkant van de tremolo staat ook ABM gestanst, ja ik werd nieuwsgierig :seriousf: Tremolo origin opgelost, Allparts Fullcrum/roller tremolo.

Maurice_732
5 september 2007, 20:38
Volgens mij hebben wel meer fender's uit Japan er squier series op staan
Maar ziet er mooi uit, lekker uigeleefd :rockon:

Lexvandoef
5 september 2007, 21:07
De brug is trouwens ook redelijk apart, de zadels hebben alle 6 een zwart rollertje waarover de glijden, en de tremolo draai je erin en daarna stel je de spanning af met een inbusje aan de achterkant. Er moeten wel nog 1 of 2 veren bij, door de nieuwe zwaardere snaren gaat de brug veel sneller omhoog en gaatie soms een beetje trillen en bijgeluiden maken omdat het blok dan tegen het hout trilt, maar dit valt wel op te lossen met wat extra veren. Even 2 extra erin zetten :cheerup:

Edit: 1 extra veer is genoeg, geen bijgeluiden meer van de brug :cheerup:
Hij klinkt en speelt nu weer veel beter dan daarnet, valt me op dattie best licht klinkt, veel lichter en smoother dan mijn tele. Leuke afwisseling, maar geluid van een tele, wat rauwer en in mijn oger meer power, soort van Fender les paul, staat me meer aan. Maar nietteming erg lekker voor pop en funk. Zou de brug trouwens origineel zijn? De gaten in het achterste klepje komen ook niet overeen met de gaten van de brug, vreemd. Beetje een vage gitaar :hippie:

Mr.Fingers
5 september 2007, 21:10
Is dit geen Japanese Vintage? kzou dat toch denken, hoewel ie veel te laat daarvoor is, BIG fender Little Squier --> want dan is 300 nen heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeelen schone prijs

YannickH
5 september 2007, 21:32
ik vind het een heel mooie gitaar voor niet te veel geld:)nu hopen dat hij ook goed speelt8-)

Lexvandoef
5 september 2007, 21:42
Dat doetie ook, moet nog een beetje wennen aan de maple toets, voelt toch anders dan rosewood, en ik heb alleen maar rosewood toetsen gehad. Hij staat nu helemaal afgesteld op 010, speelt goed, lekker soepel, alleen even de nieuwe snaren inspelen, ze klinken nog zo droog en metalig :rockon:

bass blom
5 september 2007, 21:45
strat met maple toets is het lekkerst :p

jimihattricks
5 september 2007, 21:49
waarom hou je die schakeling niet? het geeft je een extra brug+neck standje.. ik wil zoiets ook op mn strat iig..

Lexvandoef
5 september 2007, 21:57
waarom hou je die schakeling niet? het geeft je een extra brug+neck standje.. ik wil zoiets ook op mn strat iig..

Ik heb al een tele voor het brug + neck standje. En bovendien vind ik die 3 switches onhandig, ik vind het makkelijker en sneller schakelen met een standaard 5 way switch. En ik wil er toch een andere slagplaat op (een zwarte 3 ply, ala David Gilmour :rockon: ) en dan gooi ik gelijk de originele schakelingen en terug in, met een tonepot op de brug ipv de neck.

Edit: Jep trem is ook al niet origineel :chicken: Het is een moderne 2 point trem , eronder zitten de 6 gaten van de vintage trem, ik neem aan dat ze die niet voor de lol boren? Ik heb gegoogled en de trem is de ABM Fullcrum/roller tremolo van Allparts. Dat is een goed begin :cheerup: Nu de rest van gitaar even thuis brengen.

Dit wordt hem:
http://i172.photobucket.com/albums/w23/lexvandoef/StratLexie.jpg

glasbier
5 september 2007, 22:31
Mooie strat Lex,gefeliciteerd ermee!
Vind je een enkellaags zwarte slagplaat, à la David Gilmour, niet mooier?

dIRE sTRAITS
5 september 2007, 22:39
word een gave gitaar wel foto's he als ie klaar is! :P en over dat squier serie, ik heb dat ook wel eens op een nieuwe strat in een winkel gezien

Lexvandoef
5 september 2007, 22:42
word een gave gitaar wel foto's he als ie klaar is! :P en over dat squier serie, ik heb dat ook wel eens op een nieuwe strat in een winkel gezien

Op een nieuwe Fender op Squier? en wat voor een?

Luke-wannabe
5 september 2007, 22:54
Is het niet gewoon een Squier JV neck?

rhcp_schipper
5 september 2007, 23:39
Gitar gekcoth in almelo? Bij totaly music?

Zo ja, weet ik dat het een lekker gitaartje is, en lekker klinkt, heb hem ook bespeelt!

Gefeliciteerd met de aankoop.

Lexvandoef
5 september 2007, 23:48
Gitar gekcoth in almelo? Bij totaly music?

Zo ja, weet ik dat het een lekker gitaartje is, en lekker klinkt, heb hem ook bespeelt!

Gefeliciteerd met de aankoop.


Jaaaa, klopt, via totaly music idd. Hoezo heb je hem eigenlijk niet gekocht? Ben ik erg blij om hoor :hippie:

Het is geen JV, op de achterkant van de neck staat het serienummer nml, en volgens de Fender site komt de gitaar met dat serienummer uit 92/93. Wat het nu wel is weet ik ook niet, maar goed hij is toch niet heel erg origineel meer.

rhcp_schipper
6 september 2007, 00:03
Jaaaa, klopt, via totaly music idd. Hoezo heb je hem eigenlijk niet gekocht? Ben ik erg blij om hoor :hippie:

Het is geen JV, op de achterkant van de neck staat het serienummer nml, en volgens de Fender site komt de gitaar met dat serienummer uit 92/93. Wat het nu wel is weet ik ook niet, maar goed hij is toch niet heel erg origineel meer.

Ik had verder helemaal geen interesse in de gitaar, was alleen benieuwd hoe hij speelde, ik kom namelijk nog wel geregeld in zijn zaak, omdat ik dicht in de buurt woon, en de eigenaar goed ken.

Lexvandoef
6 september 2007, 00:08
Ik had verder helemaal geen interesse in de gitaar, was alleen benieuwd hoe hij speelde, ik kom namelijk nog wel geregeld in zijn zaak, omdat ik dicht in de buurt woon, en de eigenaar goed ken.

Ah oke op die manier. Maar hij beviel dus wel? Nog dingen die je opvielen ofzo? Altijd handig, als ik hoor wat iemand anders ervan vindt :cheerup:

Kim Wilson
6 september 2007, 09:06
Mooi gitaartje hoor! En een goeie prijs ook!

Ik heb zelf een MIJ Strat uit 94/95, ook met maple toets. Heerlijke gitaren. :)



Gefeliciteerd ermee!

renier
6 september 2007, 09:17
mooi gitaartje inderdaad!

ik zou met een maple hals ook voor zo'n tuxedo pickguard gaan, erg mooi, beetje pink floyd achtig.


zou je overigens de afstand tussen de 2 studs van de brug eens kunnen meten? ben ik erg benieuwd naar. ik heb een iets oudere japanse strat met een kahler trem, en wil eventueel overschakelen op een vintage trem (indien mogelijk)

G.G.
6 september 2007, 09:28
Schitterende strat, echt een koopje.

TIP: Voor de brug + neckstand kan je ook de onderste potmeter vervangen door een volumepot, en die koppel je allen aan het halselement met een extra lus.

Pot dicht is
B
B + M
M
M + N
N

pot open is
B + N
B + M + N
M + N
M + N
N

rhcp_schipper
6 september 2007, 09:43
Ah oke op die manier. Maar hij beviel dus wel? Nog dingen die je opvielen ofzo? Altijd handig, als ik hoor wat iemand anders ervan vindt :cheerup:


nee, er viel mij verder niets op, alleen dat ie lekker speelde, en goed klonk!

Fender75
6 september 2007, 10:01
Ik heb in een grijs verleden ook een japanse Fendergehad, stond ook Fender op, en dan inderdaad met kleine letters squire..best een aardig gitaartje! Deze is wel mooier moet ik zeggen..:)

Snaar
6 september 2007, 10:02
Er zaten ook echt vreemde snaren op, veels te licht voor mij, probably 0.090
0.090 te licht?! :o

:p

Squier4ever
6 september 2007, 10:08
0.090 te licht?! :o

:p


ja we weten wel dat het 0.009 is ok!

dat zijn dunne kutsnaren, 0.011 is wat je minimaal moet gebruiken!

Lexvandoef
6 september 2007, 13:08
Jaja, het moest 0,009 zijn idd :cooler:

Ik zal van het weekend de afstand tussen de 2 studs eens opmeten. Gewoon van hart tot hart toch? De brug die er nu in zit is trouwens geen originele Fender vintage tremolo, maar een Allparts Fullcrum tremolo met rollerzadels. Erg goeie trem, ontstemt niet, en glijdt lekker soepel. Er zitten overigens wel 6 gaten, er zat dus ooit een Fender vintage trem op.

Het is dus gewoon een normale Fender, ondanks de kleine letters, 'squier series'? Niet dat het uitmaakt, het is gewoon een goeie gitaar, maar goed, ik keek er toch wel even van op.

Ohja, vanavond gitaar in de band uit proberen Niels :gitarist:

Nielsje
6 september 2007, 13:22
Prima plan.

Ik weet niet of ik mijn jap strat meeneem, wel m'n squier :) met GFS blowout (dus niet echt GFS) overwound elementjes. Nu ff nieuwe snaren opzetten, is wel nodig.

de japanner ligt even uit elkaar ivm montage van een diego Tremolo, maar dat gaat nog niet helemaal soepeltjes..

minnehond
6 september 2007, 20:51
Hee, die zie je niet veel voorbij komen. Hier een familielid van je nieuwe aanwinst:

http://www.geocities.com/minnehond/strat.jpg

Japanse Fender Squier Series uit 1995. Wel een beetje anders nog dan de jouwe: Geen ruimte voor humbuckers onder de slagplaat en het logo is bij de mijne helemaal zwart. Verder is ie' behoorlijk verbouwd, nieuwe electronica en SD elementen, neck-on schakelaar, Sperzels etc.

Erg solide gitaren, meer dan 10 jaar gebruik tijdens repetities en optredens bewijst het.

Orgasmocaster
6 september 2007, 21:40
Mooie Strat!
Ik heb zowaar een Mexicaanse met Squier dr op!

Lexvandoef
7 september 2007, 00:59
Vette gitaren he :cooler:

Ik blijf het alleen vreemd vinden dat er squier series op staat, ik kan er ook niet zo veel over vinden ofzo.

Anyway, vanavond met het bandje met de gitaar over mijn AC15 gespeeld. Lekker geluidje :B Clean trokie makkelijk, met een randje zeker, maar dat hoefde niet eens. Hij klinkt ook goed in de band, prikt makkelijk door de mix heen, hij klinkt iets milder dan de verbouwde squier van Nielsje, ik vind die van mij ook lekkerder spelen, maar dat komt waarschijnlijk door de al redelijk goed ingespeelde hals. Deze blijft, zeker na de verbouwing :hippie:

Nielsje
7 september 2007, 01:06
Moet jij niet slapen?

Je hebt zeker een fijne gitaar, maar wat een gekut met die schakelaars zeg! Weg ermee! Klopt, mijn squier speelt niet extreem lekker, maar als je er aan gewend bent, is het wel fijn. Iets 'vollere' hals.
Die klote oordoppen hebben m'n hele gevoel voor geluid aangetast..
Dat je gitaar milder klinkt, is ook wel logisch, ik heb overwound elementen, we hadden ze beiden ff over dezelfde versterker moeten gooien.

Ik ga pitten, trusten!

G.G.
7 september 2007, 08:39
.......dan de verbouwde squier van Nielsje, ik vind die van mij ook lekkerder spelen,

Ik weet uit zeer betrouwbare bron dat die van Niels binnenkort ook zeer lekker gaat spelen. We zijn nu nog per mail bezig met een plan van aanpak, maar ik kan je verzekeren............. als Niels en ik ermee klaar zijn....................... :jam:

Lexvandoef
7 september 2007, 18:52
Wat zijn jullie dan van plan? Of ist topsecret? :satisfie:

Anyway, de nieuwe slagplaat enzo wordt even een paar dagen uitgesteld, alle 3 de muziekwinkels bij mij in de buurt hebben die dingen niet eens op voorraad :o Ik moet binnenkort even tijd zoeken om naar Feedback/vox humana te gaan. Wordt vervolgd dus. :B

Nielsje
7 september 2007, 19:11
Gewoon online bestellen lex, kan je meteen de 5-way switch doen enzo. Bijvoorbeeld bij TF.

Ik vind nog steeds dat er een slingply witte op moet. :)

Wat we gaan doen? tja dat zie je wel :)

MarkS
7 september 2007, 22:55
zou je overigens de afstand tussen de 2 studs van de brug eens kunnen meten? ben ik erg benieuwd naar. ik heb een iets oudere japanse strat met een kahler trem, en wil eventueel overschakelen op een vintage trem (indien mogelijk)
Zo'n Fender/Kahler ding of de Kahler Spyder?
In het laatste geval zou ik om 'em 2 redenen laten zitten:
1) echt een heerlijke trem.
2) denk niet dat een vintage trem mooi staat boven die body-frezing.

@TS: mooi mooi mooi!

Lexvandoef
8 september 2007, 00:09
Hmm, oke, ik ben een beetje in de war geraakt. Ik wilde eerst een zwarte slagplaat met witte knoppen, maar nu heb ik wat mooie gitaartje op Harmony Central gezien die helemaal zwart zijn. Wat vinden jullie mooier? Ik ben er nog niet over uit.

Het gaat om de strat linksboven en rechtsonder. Ik vind die hele zwarte echt bruut er uit zien, maar die zwart/wit ziet er dan weer best wel sophisticated uit. HEEEEELP!!!!!!!!!!! :satisfie:

Foto van de gitaartjes:
http://i172.photobucket.com/albums/w23/lexvandoef/Guitars.jpg

bass blom
8 september 2007, 00:22
zwart met wit, zeker weten! :D

die gitaar heeft een smoel, die andere niet.