PDA

View Full Version : Eerste elektrische gitaar, wat vind je ervan?



Retonator
5 september 2007, 19:00
Ik speel al een tijd akoestische gitaar maar ik wil nu graag overstappen naar een elektrische gitaar. Ik moet wel vertellen dat ik nog echt "slecht" speel en mezelf als absolute beginner beschouw ;), dit omdat ik al wel redelijk lang gitaar speel maar t om de 1 of andere reden nooit langer dan een dag of 3 vol hou om te spelen op mijn gitaar. Ik hoop dan ook met de aanschaf van mijn elek. gitaar een goede impuls te geven want ik wil wel heel graag.

Ik ben dus vandaag naar de muziek-winkel gegaan en ben op het volgende uit gekomen en hoor daar graag jullie mening over.

-Gitaar -> OLP Steve Lukather Signature
-Versterker -> VOX DA15 of een Roland cube 20X

Ik heb de OLP gekozen omdat hij zowel single als hb pickups heeft en omdat deze gewoon het beste aanvoelde de hals was redelijk dun en de kracht die ik nodig had om de snaren goed in te drukken een verademing t.o.v mijn akoestische gitaar(dit zorgde er ook voor dat ik snel stopte met spelen trouwens). Ook heb ik hem gekozen omdat hij binnen mijn budget zit 300-400 euro.

Ik zou de roland kiezen omdat deze gewoon goed klonk en omdat deze power squeeze heeft. De vox daarin tegen had veel meer effecten aanboord. Maar hier weet ik dus nog niet helemaal zeker wat ik wil.

Ow nog iets ik ben van plan om lessen te gaan volgen bij www.jamplay.com heeft iemand daar ervaring mee of raden jullie dit af? Waarom kies ik niet voor een "live" leraar. A: ik vind 40mins per week te langzaam gaan en meer dan 1x per week zou ik absoluut te duur vinden, en B: heb ik redelijk slechte ervaringen met leraren deels door mezelf en deels door hun(1tje zat zelf de hele tijd te solo-en, de andere woonde gewoon te ver weg voor mij(Ik woon in de omgeving Oosterhout dus als er misschien hier iemand is uit de buurt ;) )).

Rormo
5 september 2007, 19:15
Gitaar kan ik geen advies over geven. Maar als jij hem lekker vind aanvoelen en klinken moet je het gewoon doen.

Die Roland cube zou ik zeker verkiezen boven de Vox. Toch net ff een beter geluid.

Ik heb zelf les gehad en dit als zeer prettig ervaren. 1 les in de week is meer dan zat omdat je dingen toch zelf moet oefenen en dit in het begin vooral lang duurt. Maar online lessen kan ook werken. Heb ik zelf geen ervaring mee...

Onmeunig Hans
5 september 2007, 19:23
Nou mss kan ik je helpen met advies.
Ik heb 4 mnd terug ook een OLP-luke gekocht (American Guitar Store). Ook m'n eerste elekrische naast 2 akoestische gitaren. Een makkelijk te bespelen all-round strat die prima in elkaar zit. De hals vind ik lekker, er zijn gitaristen die het niks vinden, de hals heeft een specifieke V-vorm (net als de Music Man Luke). Je doet er goed aan op een andere strat met een "normale" hals te spelen om het verschil te voelen.
Het is een gitaar met actieve elementen en ook dat laat hem qua klank mss wat verschillen met andere gitaren. Ik zou ook even het verschil met een andere beluisteren.
Behalve hoe de gitaar voelt en klinkt, ziet ie er ook nog eens erg mooi uit, ik heb hem in het Luke-blue.
Ik heb er geen moment spijt van gehad.
De luke is onvergelijkbaar met mijn akoestische gitaren qua spelen. Als je hetzelfde nummer speelt is het totaal niet vergelijkbaar qua geluid en speelplezier. Het heeft mij in ieder geval een echte boost gegeven om te spelen.
Natuurlijk moet je ook even stil staan bij de muziek die je wilt spelen. Voor verschillende stijlen, kun je verschillende typen gitaren kiezen. Ik neem aan dat je bewust naar een strat kijkt.

Als versterker heb ik een Cube30 gekozen omdat ie net wat meer geluiden in zich heeft. Dat vond ik het prijsverschil wel waard. De versterker bevalt me prima, al speel ik het meest op de stand "clean" (Nu weet ik niet meer of de cube20 ook een tuner in zich heeft, de 30 iig wel). Van de Vox weet ik niets.

Als je meer wilt weten hoor ik het wel.

- edit - ik heb een echte gitaarleraar voor eens in de 2 weken een uur. Dat online gedoe werkt voor mij niet.

hans

Retonator
5 september 2007, 19:44
Bedankt hans en rormo,
Ik denk dat ik idd toch voor die roland ga. Qua leraar weet ik het nog niet
als ik hier in de buurt een leraar kan vinden dan hou ik me zeker aan bevolen maar dat is me tot nu toe nog niet gelukt(inet gezocht enzo niks gevonden).
Opzich lijken me de lessen van jamplay best wel degelijk en het kost 20Dollar per maand ofzo dus ik kan altijd een maand proberen natuurlijk al mis ik dan misschien wel wat leiding ofzo iemand die gewoon zegt wat ik moet doen ;).

Maar de OLP ga ik zeker nemen denk ik, ik vond die v-hals wel lekker(had niet eens door dat het een speciale vorm was)het voelde wel beter dan een ibanez die ik ook in mijn handen heb gehad. Ik heb ook een stagg en een squier geprobeert die squier(fat strat) vond ik helemaal niks en de stagg voelde veel te "dun" voor mij.

pannekoek
5 september 2007, 20:03
ik zou voor een roland cube gaan, veel beter geluid en meer mogelijkheden vind ik :)

ik heb zelf een cube 30 en ik heb tot nu toe nog geen betere versterker gezien in die prijsklasse die mij intereseert :)

Onmeunig Hans
5 september 2007, 22:13
Maar de OLP ga ik zeker nemen denk ik

Bespeur ik toch nog wat twijfel? :D :D :D

Retonator
6 september 2007, 07:08
Bespeur ik toch nog wat twijfel? :D :D :D
Nah het gaat gewoon om redelijk wat geld dus vind ik dat ik wel een goede afweging moet maken.

Ik weet dat ik heel graag wil spelen maar ik weet ook dat me dat tijd gaat en moet kosten, op dit moment vind ik het gewoon moeilijk om door de wirwar van lessen tabs en liedjes te komen en een duidelijk plan voor mezelf te maken zodat ik het meeste leer en het snelste voor uitgang boek.

Rormo
6 september 2007, 10:46
en daar zijn dus leraren voor ;)

Retonator
6 september 2007, 11:22
en daar zijn dus leraren voor ;)
Dat is zeker waar maarja dan moet je er wel 1 vinden in de buurt :D
ik heb geen zin om eerst 20-30 mins te moeten rijden, omdat ik dan gewoon weet van mezelf dat ik er steeds moeilijker heen ga.

Omgeving Oosterhout, Raamsdonksveer om precies te zijn ;)

Blind Owl
6 september 2007, 12:56
Mijn eerste goede gitaar was ook een OLP, maar dan een axis en daar heb ik tot op de dag van vandaag geen spjt van. Hij is echt relaxed, een kortere hals (ik ben klein, niet zulke grote handen :P) en hij is ook lekker glad en speelt gewoon super met een mooi geluid. Weet niet of die Luke uitvoering veel anders is, maar het blijven toch Van Halen ontwerpjes dus...

Kakihara
6 september 2007, 13:15
Persoonlijk vind ik dat je het best af bent met een échte gitaarleraar. Met wat geluk krijg je dan les in duo's of trio's en leer je niet alleen van hem, maar ook van de anderen. Bovendien kan zo'n leraar je kwaliteiten en gebreken beter inschatten dan zo'n onlinegeval, je onmiddellijk verbeteren wanneer je een fout speelt, je houding verkeerd is of je een alternatieve vingerzetting laten zien. En 40 minuten les op een week levert je heus genoeg werk op je voor de rest van de week te amuseren ;). Misschien dat er wel een gitaarnetter je les wil geven. Het lijkt me sterk dat er geen "gevorderde" gitarist uit je buurt zou komen. Als je echt niemand vindt, kan je misschien ook eens gaan aankloppen bij -=JEROEN=- (http://www.gitaarnet.nl/forum/member.php?u=10721) hier op het forum. Hij geeft ook les via msn.

Retonator
6 september 2007, 14:03
Persoonlijk vind ik dat je het best af bent met een échte gitaarleraar. Met wat geluk krijg je dan les in duo's of trio's en leer je niet alleen van hem, maar ook van de anderen. Bovendien kan zo'n leraar je kwaliteiten en gebreken beter inschatten dan zo'n onlinegeval, je onmiddellijk verbeteren wanneer je een fout speelt, je houding verkeerd is of je een alternatieve vingerzetting laten zien. En 40 minuten les op een week levert je heus genoeg werk op je voor de rest van de week te amuseren ;). Misschien dat er wel een gitaarnetter je les wil geven. Het lijkt me sterk dat er geen "gevorderde" gitarist uit je buurt zou komen. Als je echt niemand vindt, kan je misschien ook eens gaan aankloppen bij -=JEROEN=- (http://www.gitaarnet.nl/forum/member.php?u=10721) hier op het forum. Hij geeft ook les via msn.
k thnx, ik ben nu even het gitaar forum aan het afstruinen op mensen die bij mij in de buurt wonen, dus ik hoop dat iemand iets weet of zelf les geeft.

Onmeunig Hans
6 september 2007, 16:59
En anders ga je toch verhuizen... Het is hier harstikke mooi wonen en mijn gitaarleraar heeft geloof ik nog wel een plekkie.

hans