PDA

View Full Version : Bend up



bubbles
5 september 2007, 17:35
Ik heb een probleem bij de bend up van californication van the red hot chilli peppers.
Ik krijg het maar niet gedaan.
Dit is de tab van de solo.

E----------------9----------------------------------9--------------------------------------------
B---------10--------------------------------10--------------------------------------------------
G--------------------------11b--11---------------------11b-----11--11--11--11---9-----------
D----------------------------------------------------------------------------------------11--11-
A------------------------------------------------------------------------------------------------
E------------------------------------------------------------------------------------------------

E----------------------------------------------------------9------12----14---------9--12-------
B---------------------9----------------------------10-------------------------10---------------
G----------------9-----------11---9-------------------------------------------------------------
D-----9--11---------------------------------11--------------------------------------------------
A------------------------------------------------------------------------------------------------
E------------------------------------------------------------------------------------------------

E-----14b----14------17----16---14---------------14------------------------------------------
B------------------------------------------17---------------17-------14-----17---14-14-14-14
G------------------------------------------------------------------------------------------------
D------------------------------------------------------------------------------------------------
A------------------------------------------------------------------------------------------------
E------------------------------------------------------------------------------------------------

E--------------------14b-----12------------12-----------------------------12-------------------
B----17-----14-----------------------14-------------14-----12-----------------15---14--------
G--------------------------------------------------------------------14------------------14-----
D------------------------------------------------------------------------------------------------
A------------------------------------------------------------------------------------------------
E------------------------------------------------------------------------------------------------

Maar het lukt me echt niet, die bend up in het algemeen, ik weet niet wat ik moet doen.
Ik heb wel al de les op gitaartabs gelezen maar ik snap het gewoon niet.

-=JEROEN=-
5 september 2007, 17:57
er staat wel 14b wat dus betekent: 14e fret spelen en dan benden

maar er staat niet bij hoeveel je em moet benden, een heel of een half

meestal is het een hele bend

bubbles
5 september 2007, 19:19
Maar ik snap de techniek van het benden niet.

Vonk
5 september 2007, 19:56
http://www.cyberfret.com/techniques/bends/index.php

Stelt geen reet voor, de truc is alleen dat je ook echt bendt tot je de juiste noot te pakken hebt.
Probeer met meerdere vingers tegelijk een bend uit te voeren, dan gaat het wat makkelijker.

ixque
5 september 2007, 19:59
Maar ik snap de techniek van het benden niet.

Vingers op je de snaar en de snaar omhoog, of omlaag drukken, zodat de toon hoger word.

gnoeontheboard
5 september 2007, 21:27
Vingers op je de snaar en de snaar omhoog, of omlaag drukken, zodat de toon hoger word.

Of lager als de snaar naar onder gaat :seriousf:

-=JEROEN=-
6 september 2007, 01:35
bubbles, het lijkt me echt verstandig als je op les gaat

voor sommige mensen is het niet weggelegd om via boekjes of het internet iets te leren (niet lullig bedoelt!)

ik denk dat jij veel meer gebaat bent bij iemand die je direct kan bijsturen en je ter plekke uitleg kan geven

Roebbeke
6 september 2007, 19:22
Probeer met meerdere vingers tegelijk een bend uit te voeren, dan gaat het wat makkelijker.
Ik gebruik meestal 3 vingers (wijs-, middel- en ringvinger). Dan moet je minder kracht zetten als je bijvoorbeeld lager op de hals zet dan als je maar 1 vinger gebruikt

Vonk
6 september 2007, 22:02
Ik gebruik meestal 3 vingers (wijs-, middel- en ringvinger). Dan moet je minder kracht zetten als je bijvoorbeeld lager op de hals zet dan als je maar 1 vinger gebruikt

Klopt helemaal. Het is handig bij een pinch harmonic rond de derde fret en wild benden, dat werkt het beste met die 3 vingers.

bubbles
8 september 2007, 13:29
Ok, het lukt al een beetje, maar ik hoor maar een heel klein verschil, is dat normaal?
Bij hammer-on hoor ik ook maar heel stil iets.

Kim Wilson
8 september 2007, 13:36
Wat voor gitaar heb je? Op een Nylon gaat benden wat lastiger dan op een elektrische. En hammer-ons klinken idd ook veel minder op een akoestische.

bubbles
8 september 2007, 14:05
Ik speel met een elektrische gitaar, dus dat is normaal geen probleem.

Roebbeke
8 september 2007, 17:41
Als je meer bend, zullen ze wel harder/beter worden. Mijn hammer-ons hoorde ik in het begin ook niet echt, maar je techniek wordt wel beter, en dan lukt het veel beter.

treblemaster
13 september 2007, 09:16
Oefen anders is op de volgende manier, dan hoor je gauw genoeg of je goed zit of niet ;).
Er vanuitgaande dat je rechts bent; pak met je wijsvinger de b snaar in laten we zeggen 'vakje' 7 (of de b en e snaar). Pak vervolgens met ringvinger en pink (eventueel je middelvinger er ook bij als je lenig bent) de g snaar in 'vakje' 9. Sla de 2 of 3 snaren aan en bend de g snaar omhoog. Je hoort gauw genoeg of je ver genoeg of te ver bend (als je het goed doet heb je namelijk dezelfde noot te pakken als die op de b snaar). Chuck Berry style ;)