PDA

View Full Version : acoustisch/electrisch versterker



Beladano
22 januari 2003, 16:18
Ik overweeg de aanschaf van een Takamine en10c. Natuurlijk wil ik ook versterkt kunnen spelen en heb al diverse 'acoustische' versterkers gezien. Weet iemand of er versterkers bestaan die zowel acoutische als (zuiver) electrische gitaren 'aankunnen'?

piezo
26 januari 2003, 11:35
Versterkte akoestische gitaren klinken het best over PA of Hifi, dus fullrange systemen. Naast zo'n "akoestische" ahum.... versterker zijn er de volgende goedkope (maar dus wel compromis) alternatieven:

- sluit een goed (piek) belastbare PA of HiFi box aan op je gitaarversterker. PAS OP, niet op een buizenversterker. Deze hebben n.l. weinig of geen demping, d.w.z. de mate waarin ze een luispreker onder controle kunnen houden. Een HiFi luidspreker is niet gemaakt voor grote conusuitslagen.Je zou het wel kunnen proberen met een compressor ertussen maar dan ben je wel erg veel van de dynamiek van de gitaar kwijt.
- Voorzie je gitaarversterker van een piezo hogetonenluidspreker, parallel geschakeld aan de normale, met een schakelaar om hem te kunnen aan- en uitzetten. Gebruik een equalizer om het geluid behoorlijk bij te regelen.

srv-man
26 januari 2003, 21:35
Rivera heeft een (duur) combo voor zowel acoustisch als electrisch, volgens mij de Sedona.
Wil je wat simpeler dan zijn er nog de combo´s van Marshall (AS80 enzo)