PDA

View Full Version : Bas op een tubeamp???



Thunders1988
5 september 2007, 16:05
kan ik basgitaar spelen op een 5 watt tubeamp? (Fender Champion 600)
beschadig ik hiermee mijn versterker?
wie kan me helpen?

Grts, Mathias

allochthomas
5 september 2007, 16:46
niet doen, ik heb zo'n zelfde vraag eens in een muziek winkel gesteld, en volgens hem zou ik mn speaker compleet naar de klote helpen omdat die er niet op zijn gebouwd.

gothax
5 september 2007, 19:35
op laag volume kan het, speel altijd even bas over gitaarversterkers (uurtje ofzo) op redelijk laag volume om de speakers in te breken. verder speel ik in de late uurtjes over een roland microcube en die trekt dat prima. (ohja speel absoluut niet met een 5 snaar over een gitaarversterker want 30,9Hz is weer net wat teveel van het goede hahaha)

Squier4ever
5 september 2007, 20:09
zou het niet doen, is niet aan te raden voor de speakers! die gaan hartstikke naar de kloten!

als je een buizenamp wilt voor je bas koop dan een Ampeg SVT

jaspie
5 september 2007, 20:30
ik denk als je hem op praat volume zet dattiue het trekt, maar meer niet. Doe ik zelf ook wel eens, maar wel op een 50watt buize amp:p

Chris Winsemius
5 september 2007, 21:24
Over 'n 6" of 8" Champ speaker zou ik zelf, zelfs op huiskamervolume GEEN bas gaan spelen.

Je kan bijvoorbeeld wel 'n cabinet van 4 ohm met grotere speakers op je Champ aansluiten.

Thunders1988
6 september 2007, 09:57
okee... thx. wou t mr effe weten. stond blijkbaar op het punt om iets heel stoms te doen dan :d

typisch...

elerik
6 september 2007, 18:21
Ik vind het altijd heel vreemd als mensen zeggen tot de speakers kapot gaat als je gaat bassen over een gitaar versterker.

Ik speel nu al 4 lang jaar over verschillende 4*12 cabinetten. g12h voornamelijk, alleen de 75hz varriant. Om het nog mooier te maken ik speel voornamelijk met een Selmer zodiac 100 en een Marshall Superlead `71.
En nog nooit is er bij mij een speaker opgeblazen, zelfs op standje 10 van mijn Marshall en de kenners hier weten vast en zeker wel hoe hard dat gaat.

Dus naar mijn mening moet het wel kunnen, dit zeg ik alleen uit ervaring.
Een hoop mensen zijn het er hier niet mee eens.

BlackSun
6 september 2007, 18:34
Dat zijn grote 12"speakers. DIe kunnen het wel hebben.
Kleine speakers overleven het zeker niet (zelf ondervonden ;)).

Voor de versterker maakt het niets uit. Op een 5 Watt buizentop die op een 4x12 is aangesloten kun je best bassen.

elerik
6 september 2007, 18:34
Hmm dat kan ook wel wat verklaren

Thunders1988
7 september 2007, 15:40
oh??? interessant? en als ik nu eens een 1x12" maak??? blaas ik m dan ook niet op?

crelis
8 september 2007, 10:27
noel redding van jimi hendrix bassde altijd op marshall stacks...
niks mis mee

Chroxy
8 september 2007, 10:44
Ik hoor inderdaad ook altijd dat je met een bas nooit over een gitaarversterker/speaker mag spelen omdat je hem sloopt...

Ik let dr dus ook mee op; maar voor dat ik dit wist heb ik een jaar lang met repetitie over mijn Zoom Fire-30 gitaarversterker heen gebast. Niks aan de hand..

Afgelopen week moest de bassist van mn band uit noodzaak even bassen over de low-input van mn JCM800 met V30 speaker.. niks aan de hand en hij had nog nooit ZO'N goed basgeluid.. heerlijk knorrende/tegen het randje aan..

Dus ja; zijn er mensen die eigenlijk hun speaker echt hebben opgeblazen?

BlackSun
8 september 2007, 17:19
Ik heb 2 kleine oefencombootjes gezien waarvan de speaker kapot was na bassen.
bij grotere rigs ben ik het niet tegengekomen.