PDA

View Full Version : iemand verstand van floyd rose ????



Undertaker-120306
5 september 2007, 15:06
ik heb dus een Ibanez RG gekocht met floyd rose en nu was er een snaar geknapt en nu ontstemd hij de hele tijd wie weet wat ik eraan kan doen ?

Bram+
5 september 2007, 15:22
Welkom in de wonderlijke wereld van Floyd Rose. Er kunnen eigenlijk veel dingen mis zijn, dat is zo moeilijk te zeggen. Omdat over het onderhoud van een floyd rose incl. snaren vervangen etc. al zoveel geschreven is, ga ik dat niet opnieuw doen. Op deze site staan een paar 'how to''s met betrekking tot zwevende bruggen:

http://www.jemsite.com/tech/

Arvoitus
5 september 2007, 18:42
wat ik eraan kan doen ?
Stemmen.

Floyd rose bruggen zijn zwevende bruggen. Dat wil zeggen dat ze niet vast zitten aan de body, maar los zweven door middel van veren.
Als je een snaar stemt dan zal die snaar weer aan de floyd rose trekken waardoor alle overige snaren ook weer van toon veranderen.
Constant stemmen is het enigste wat helpt, totdat hij zo dichtbij zit dat je niets meer hoeft te veranderen.

Undertaker-120306
6 september 2007, 20:01
maar het is zo als ik de tremolo arm niet gebruik ontstemd hij niet maar wanneer ik de tremolo gebruik ontstemd hij

Ratdawg
6 september 2007, 20:11
Fabriekssnaren?

Anders zou ik zeggen locking nut klemt niet goed meer of de messen van de trem zijn versleten, maar het is een nieuwe (?) dus dat is zo goed als uitgesloten.

bass blom
6 september 2007, 20:35
heb je toplocks? zoja, niet goed vastgezet?

Undertaker-120306
6 september 2007, 20:54
heb je toplocks? zoja, niet goed vastgezet?

jawel ik heb ze zo strak als het maar kan

bass blom
6 september 2007, 20:56
vreemd..
wel de snaar flink gerekt?

zeppo
7 september 2007, 00:35
vreemd..
wel de snaar flink gerekt?
toevoeging: heel flink gerekt, en dat nog een keer of zes ....

Daemon
7 september 2007, 10:52
Inderdaad, snaren goed rekken. Ik wil er anders ook wel keertje naar kijken als het probleem zich dan alsnog blijft voordoen. Ik zie dat je niet echt erg ver hiervandaan woont. Succes in ieder geval & laat maar weten als het helemaal niet lukt.

Undertaker-120306
11 september 2007, 21:21
Inderdaad, snaren goed rekken. Ik wil er anders ook wel keertje naar kijken als het probleem zich dan alsnog blijft voordoen. Ik zie dat je niet echt erg ver hiervandaan woont. Succes in ieder geval & laat maar weten als het helemaal niet lukt.

Ja ik heb hem nu terug naar de winkel gebracht en ze moesten hem even daar houden zeiden ze dus als ik geluk heb heb ik hem vrijdag weer zeiden ze.

iwamoto
11 september 2007, 23:14
da's lang voor FR afstellen, maargoed, zo leer je er niets van ventje!

zelfs ik als n00b stel die dingen altijd zelf af met wat hulp van internet, anders leer je het nooit, toch?

Pegasus
12 september 2007, 23:55
Een gitaar met floyd rose heeft inderdaad de eigenschap te ontstemmen wanneer er een snaar knapt. Gewoon niet in paniek :???: raken en direct de snaar vervangen. :cool: Als je een beetje kunt spelen neem ik aan dat je toch al je snaren nodig hebt (ik wel tenminste ;)).

Maar nu het volgende:
Pas op met dat rekken van die snaren!
Het valt me op dat bij velen op dit forum het fabeltje leeft dat snaren flink opgerekt moeten worden, maar dat is ONZIN. Aan goede snaren valt namelijk niet zo veel te rekken. Je moet er alleen voor zorgen dat de snaren goed stevig om de stemmechanieken zitten. Dit doe je door de snaren één voor één met de ene hand een paar keer voorzichtig aan te trekken en door met de andere hand de desbetreffende snaar 'af te klemmen' door de snaar halverwege de hals goed tegen de toets te drukken zodat de snaar bij de brug geen gevolgen ondervindt van het aantrekken.
Het gevaar bij het oprekken zit het hem in het feit dat je het risico loopt dat je het leven uit de snaar haalt (ik weet even geen andere manier om het te omschrijven, maar ik hoop dat je me begrijpt ;) ). Daarnaast is de kans op het breken van de snaar groter wanneer je die teveel oprekt.
Tip: Een zeer handig ding voor je tremelo is de Tremol-No (http://www.tremol-no.com/). Hiermee kun je de tremolo geheel of gedeeltelijk (alleen voor duikvluchten) vastzetten zodat je makkelijk je gitaar ondanks de floyd rose toch in een andere stemming kunt zetten. En je gitaar ontstemt niet wanneer je de brug hebt vastgezet en er knapt onverhoops een snaar.

Succes verder met je gitaar!

allochthomas
13 september 2007, 09:31
een blokje hout heeft het zelfde effect als die tremol-no ;)

fred dons
13 september 2007, 09:41
als hij stationair is wel, het voordeel van de tremelno is dat je kunt switchen tussen blocked, alleen down en zwevend (en doe dat maar eens met je houtblokje :D )

allochthomas
13 september 2007, 09:44
als hij stationair is wel, het voordeel van de tremelno is dat je kunt switchen tussen blocked, alleen down en zwevend (en doe dat maar eens met je houtblokje :D )
of gewoon niet moeilijk doen en een gitaar met een vaster brug kopen :D

fred dons
13 september 2007, 10:21
ja maar het schijnt dat je tremelo arm dan niet zo goed werkt :D

renier
13 september 2007, 10:27
ja maar het schijnt dat je tremelo arm dan niet zo goed werkt :D

das niet erg, dan kun je tenminste gewoon gitaar gaan spelen ipv de hele tijd aan die jengelstengel te lopen wiecksen. ;)


persoonlijk ben ik er niet gek van. jarenlang een rg met floyd gespeeld, toen heeel erg blij geweest na overstap naar vaste brug gitaren, nu weer een weekje kutten met de kahler op mij strat, en meteen maar weer vastgezet (houtblokje en snaren kruiselings gezet, geen beweging meer in te krijgen.

het is mij echt een raadsel waarom mensen dat hele gedoe met zwevende brug voor lief nemen alleen om zo'n vai truckje (dat na 3 keer gedateerd is) uit te halen. maar ja, to each his own he..

fred dons
13 september 2007, 10:58
dat vai achtige is wel grappig maar ik gebruik het meer om akkoorden te laten zweven (beetje hank marvin maar dan modern) en met een echte floyd blijft het hele zaakje ook goed stabiel (ik breek ook zelden een snaar dus dat helpt wel)

G.G.
13 september 2007, 11:22
dat vai achtige is wel grappig maar ik gebruik het meer om akkoorden te laten zweven (beetje hank marvin maar dan modern) en met een echte floyd blijft het hele zaakje ook goed stabiel (ik breek ook zelden een snaar dus dat helpt wel)

Precies, waarom zou je een tremelo vastzetten als je ookdit soort dingen ermee kan doen?

http://youtube.com/watch?v=b2yuUISn5zM

Tremelos zijn niet alleen bedoelt voor Steve Vai achtige stunttechnieken.

Kijk maar naar mijn linkje.

Nielsje
13 september 2007, 11:37
....en meteen maar weer vastgezet (houtblokje en snaren kruiselings gezet, geen beweging meer in te krijgen.

Je snaren kruislings? hoe moet ik dat voor me zien? Of bedoel je de veren? Maar dat zie ik ook nog niet voor me.

Floyd is een mooi systeem, maar ze zijn zo gruwelijk lelijk...

Pegasus
14 september 2007, 00:26
Precies, waarom zou je een tremelo vastzetten als je ookdit soort dingen ermee kan doen?

http://youtube.com/watch?v=b2yuUISn5zM

Tremelos zijn niet alleen bedoelt voor Steve Vai achtige stunttechnieken.

Kijk maar naar mijn linkje.

Ik vind het een geweldige uitvinding. Je moet wel mee om kunnen gaan.
Inderdaad niet alleen voor Vai-achtige technieken maar ook voor bijvoorbeeld Satriani-achtige technieken ;) .
Daarnaast kun je met die hendel heerlijke van die onzinnige dingen uit je gitaar toveren (bijv. een kudde olifanten of f1-racewagen). Gaat inderdaad nergens over maar dat is nou de lol ervan. :)

Sinds kort is er een instructie-DVD verkrijgbaar mbt de tremolo: Whammy Bar Mojo (Whammy bar licks and tricks) van Doug Doppler (http://www.dougdoppler.com) (fantastisch gitarist). Op deze dvd geeft hij een aantal zeer praktische tips zoals het voorkomen van ongewenste bijgeluiden tijdens het gebruik van de hendel en hoe je de hendel het beste kunt 'grijpen' en er weer vanaf kunt komen. De meest gangbare technieken (duiken, duiken en klimmen, dips, vibrato en intervallen) worden uitgelegd. Uiteraard legt hij ook uit hoe het een en ander het best toepast op een muzikale manier. Enfin, lees het hier (http://www.guitar411.com/p_whammy.html) lekker zelf.
Al met al een zeer leerzame dvd voor de echte jengelstengel-fan (zoals ik :cool: ).

Daemon
14 september 2007, 12:49
Is je gitaar alweer gefixed?

renier
14 september 2007, 16:19
Je snaren kruislings? hoe moet ik dat voor me zien? Of bedoel je de veren? Maar dat zie ik ook nog niet voor me.

Floyd is een mooi systeem, maar ze zijn zo gruwelijk lelijk...

excuse moi, bedoel natuurlijk veren.

dat kan zeker. als je toevallig niet meer veren voorhanden hebt kun je simpelweg 2 veren kruiselings plaatsen, dan trekt hij ook harder. gewoon als een X dus.

glacius
14 september 2007, 16:24
Floyd is een mooi systeem, maar ze zijn zo gruwelijk lelijk...


ben ik het niet mee eens, maarja smaken verschillen he ..