PDA

View Full Version : Nieuwe versterker



Djurovski
5 september 2007, 13:29
Hallo allemaal,

Ik heb een Amerikaanse Fender stratocaster (uit 1990), een fender 85 transistorversterker en een pod 2.0.

Eigenlijk krijg ik hiermee niet de typische stratocastersound (zoals bijvoorbeeld van Hendrix, Frusciante). Niet met en niet zonder POD.

Eigenlijk gaat die Pod me sowieso steeds meer tegenstaan. Ik wil af van dat uren aan knoppen draaien op zoek naar een geluid dat de volgende keer dat je speelt toch weer net niet blijkt te zijn.

Ik speel sinds een half jaar met name nog accoustisch en als ik die elektrische oppak wordt ik geirriteerd door de schrille kunstmatige klanken. Bij die acoustische is het geluid er en gaat het erom wat je speelt.

Ik zoek dus eigenlijk een basic down to earth natuurlijk elektrisch stratocaster geluid (zowel clean als overstuurd). Het is puur voor thuis/huiskamer gebruik. Denk er daarom over mijn pod te verkopen en een nieuwe (buizen???)versterker aan te schaffen die hierbij past. Budget 500-1500 euro. 2e hands mag ook.

Wie kan me hierover adviseren? Bij voorbaat dank!

Mr.Fingers
5 september 2007, 13:32
Wat dacht je van het versterkerforum??? :sneaky: :mad:

bert k
5 september 2007, 13:41
Ja, dit staat hier verkeerd. Gaat naar Moderne versterkers.


Bert K, mod

Spitfire
5 september 2007, 13:50
Dan kijk je wat Frusciante (http://guitargeek.com/rigview/576/) en Hendrix (http://www.geocities.com/SunsetStrip/8157/jhgear.html) gebruiken ;)

Fender en Marshall versterkers dus. Omdat je budget nogal ruim is kan ik je niet echt iets aanraden, maar ga gewoon bij die twee merken kijken. Denk er wel om dat Hendrix zijn sound ook voor een groot deel van zijn Fuzz Face kwam.

Djurovski
5 september 2007, 13:50
Hmmmm...best slim van jullie en beetje dom van mij...excuses!

Djurovski
5 september 2007, 14:27
Bedankt voor je reactie Spitfire.

Na de links te hebben bekeken moet ik helaas concluderen dat ik zolang ik mijn huis niet ga uitbouwen geen ruimte heb voor de installaties die de heren gebruik(t)en. Daarnaast passen ze niet binnen het budget. :)

Maar je hebt gelijk, Fender en Marshall lijken logisch. Aangezien ik werkelijk geen enkele kennis heb van welke modellen er momenteel zijn heb ik toch nog wat meer vragen.

In hoeverre is er nog steeds zo'n verschil tussen buizen en transistor?

En welk soort versterkers leent zich het beste om samen met een processor/modeller gebruikt te worden (zoals bijvoorbeeld dat Hendrix pedaal van digitech)?

Voor bepaalde delay en modulatie effecten heb je stereo nodig, werkt dat ook als je 1 versterker hebt met meerdere speakers? Of heb je toch meerder aparte speakerkasten nodig (dan zou ik mijn oude versterker gewoon als 2e speaker kunnen gebruiken)?

Spitfire
5 september 2007, 14:34
Na de links te hebben bekeken moet ik helaas concluderen dat ik zolang ik mijn huis niet ga uitbouwen geen ruimte heb voor de installaties die de heren gebruik(t)en. Daarnaast passen ze niet binnen het budget. :)

Ik bedoelde ook niet echt dat je exact dezelfde gear zou moeten kopen. Globaal gezien hebben Fender versterkers een 'Fender-geluid' en Marshall versterkers een 'Marshall-geluid). Op de rest van de vragen geef ik maar even geen antwoord, aangezien ik er ook niet super veel verstand van heb.

AART
5 september 2007, 14:47
Kleine buizenamp zoals de fender champ oid?

drap
5 september 2007, 15:40
Ik bedoelde ook niet echt dat je exact dezelfde gear zou moeten kopen. Globaal gezien hebben Fender versterkers een 'Fender-geluid' en Marshall versterkers een 'Marshall-geluid). Op de rest van de vragen geef ik maar even geen antwoord, aangezien ik er ook niet super veel verstand van heb.

Ghehe, als je de transistorversterkers van Fender wilt vergelijken met de Fender buizenversterkers, dan raad ik je aan de proef eens op de som te nemen. Echt een wereld van verschil in ieder geval.

Op budget zou ik het zoeken in een Marshall Valvestate, of als het aantal watt niet uitmaakt in bijvoorbeeld zo'n klein Epiphone versterkertje, waar je voor thuis nog plenty herrie uit kunt halen. Ligt het budget wat hoger, struin dan eens wat 2ehands buizencombo's na op Marktplaats.

Spitfire
5 september 2007, 16:37
Bedankt voor je reactie Spitfire.

Ghehe, subtiel ge-edit :satisfie:

@ drap
Met een budget van 500-1500 kan ik er toch van uit gaan dat hij voor een buizenversterker gaat.

Goeiemorguh
5 september 2007, 17:12
Wat bedoel je precies met het frusciante geluid? Zijn heerlijk punchy cleane geluid komt voornamelijk door zijn techniek en gebruikt hij een marshall major head die niet echt typisch marshall is (KT88 buizen, 200 watt, erg clean). Verder nog een hele zooi effecten: linkje (http://www.onetonnemusic.com/mt-static/archives/pedal_board_002.jpg)

Denk dat je het beste een goede buizenversterker zoekt en daar een aantal pedaaltjes bij koopt (fuzz face etc).

Mitch
5 september 2007, 17:20
Ik zoek dus eigenlijk een basic down to earth natuurlijk elektrisch stratocaster geluid (zowel clean als overstuurd). Het is puur voor thuis/huiskamer gebruik. Denk er daarom over mijn pod te verkopen en een nieuwe (buizen???)versterker aan te schaffen die hierbij past. Budget 500-1500 euro. 2e hands mag ook.


Makkelijk overheen te lezen, maar voordat er weer iemand met een onzinnig antwoord komt.... 't is alleen voor thuis !

Om nog even op een paar vragen antwoord te geven: ja, het grote erschil tussen transistor en buizen is er nog steeds, maar het is wel sterk veranderd. De wondere wereld van modelling heb je al kennis mee kunnen maken.
Het rijke tophoog vind je echter nog steeds vooral in buizenversterkers.
Aardig ding voor een zeer aardige prijs is de Vox AC15, al dan niet met Celestion Blue. Mooie attack, ook op lage volumes. Voor een lekkere strat sound is die lekkere attack en tophoog wel wat je zoekt neem ik aan.
Als je in d combo's wil blijven en je wil iets meer kunnen scheuren zou je een keer naar de Nederlandse makelijk kunnen kijken, Studiotone of Twintone van Koch. Wel een erg specifieke, moderne sound waar je van moet houden, maar beide klinken wel al goed op laag volume.

Djurovski
5 september 2007, 17:26
OK! Allemaal hardstikke bedankt voor de reacties. Ik kan hier wat mee. Nu een kwestie van gaan proberen, maar ik heb in ieder geval een aantal startpunt. Ohja, nog even geld sparen natuurlijk.... :o

drap
5 september 2007, 17:29
Wat bedoel je precies met het frusciante geluid? Zijn heerlijk punchy cleane geluid komt voornamelijk door zijn techniek en gebruikt hij een marshall major head die niet echt typisch marshall is (KT88 buizen, 200 watt, erg clean). Verder nog een hele zooi effecten: linkje (http://www.onetonnemusic.com/mt-static/archives/pedal_board_002.jpg)

Denk dat je het beste een goede buizenversterker zoekt en daar een aantal pedaaltjes bij koopt (fuzz face etc).

Als jij een Marshall Major kan vinden ben je een knappe. Ik zou ook gelijk ff je huis gaan stutten als je hetzelfde er uit wil halen zoals Frusciante. En met die pedalen krijg je nou niet echt een specifiek strat geluid a la Hendrix of Frusciante.

@Djurovski (naar de ouwe Groningen spits vernoemd?): Kijk anders eens naar een Marshall JTM30 op Marktplaats. Genoeg voor thuis en een prima clean geluid met het lekkere Hendrix/Frusciante randje.

Goeiemorguh
5 september 2007, 23:38
Als jij een Marshall Major kan vinden ben je een knappe. Ik zou ook gelijk ff je huis gaan stutten als je hetzelfde er uit wil halen zoals Frusciante. En met die pedalen krijg je nou niet echt een specifiek strat geluid a la Hendrix of Frusciante.

@Djurovski (naar de ouwe Groningen spits vernoemd?): Kijk anders eens naar een Marshall JTM30 op Marktplaats. Genoeg voor thuis en een prima clean geluid met het lekkere Hendrix/Frusciante randje.
De bedoeling van die post was meer om te zeggen dat 'frusciante speelt op een marshall dus koop een marshall' niet echt een heel goed argument is aangezien de marshall waar frusciante op speelt niet typisch marshall is. Het was dus helemaal niet mijn bedoeling om te zeggen frusciante speelt hier op dus zoek er zo een, ik weet ook best dat die dingen nagenoeg niet meer te vinden zijn en het precies het tegenovergestelde is van een leuke amp voor thuisgebruik. En tsjah, met een bepaald pedaaltje heb je natuurlijk niet meteen de sound van frusciante of hendrix, maar als je graag de hendrix sound wil benaderen heb je toch echt een hoop aan een fuzz pedaal.

Djurovski
6 september 2007, 09:20
Ben de Marshall JTM30 al op marktplaats tegengekomen voor rond de 500. Dus die ga ik zeker checken.

Mijn huidige versterker, de Fender eighty-five heeft redelijk clean geluid, maar een hele slechte overdrive. Een grappige annecdote is dat hij zowel door een gitarist van radiohead als door een gitarist van de Steve Miller Band werd/wordt gebruikt. De laatste noemde het in een interview zelfs zijn favoriete versterker...
Anyway, er zit een limiter knop op en wanneer de overdrive volledig openstaat en de limiter ook, krijg je het effect dat hoe harder je aanslaat, hoe cleaner het geluid wordt. Dat is eigenlijk de enige manier om een beetje de Frusciante crunch te krijgen. Maar ik wil nu wel eens echte buizen!

Drap: Djurovski is inderdaad naar de "magier uit macedonie". Een geweldige artiest op het veld (ik ben eigenlijk Ajacied maar geniet van dat soort spelers (Kiprich, Cantona e.d.)!

Pepe
6 september 2007, 13:33
Eigenlijk krijg ik hiermee niet de typische stratocastersound (zoals bijvoorbeeld van Hendrix, Frusciante).



Dan kijk je wat Frusciante (http://guitargeek.com/rigview/576/) en Hendrix (http://www.geocities.com/SunsetStrip/8157/jhgear.html) gebruiken ;)
Fender en Marshall versterkers dus. Omdat je budget nogal ruim is kan ik je niet echt iets aanraden, maar ga gewoon bij die twee merken kijken. Denk er wel om dat Hendrix zijn sound ook voor een groot deel van zijn Fuzz Face kwam.

Maar natuurlijk, koop een fuzz face en je klinkt als Hendrix. Koop een Marshall en je klinkt als Frusciante. Wat is trouwens een typisch stratocaster geluid? Knopfler? Hendrix? Stevie Ray Vaughan? Jimmy Vaughan? David Gilmoure?

Jimwoud
6 september 2007, 13:45
Maar natuurlijk, koop een fuzz face en je klinkt als Hendrix. Koop een Marshall en je klinkt als Frusciante. Wat is trouwens een typisch stratocaster geluid? Knopfler? Hendrix? Stevie Ray Vaughan? Jimmy Vaughan? David Gilmoure?
Bedankt voor de tip, ik wil ook als hendrix klinken, ga van het weekend meteen een marshall en een fuzz face kopen. ben al zo lang opzoek naar die sound. :satisfie:

Goeiemorguh
6 september 2007, 16:31
Kom op mensen, natuurlijk klink je niet meteen als hendrix met een strat een marshall en een fuzz face, maar als je dat geluid enigszins wilt benaderen is het toch een goede keus? Ik probeer ook alleen maar te helpen hoor, ik zeg toch niet koop een fuzz een marshall en je klinkt als hendrix :confused:

Spitfire
6 september 2007, 16:41
Kom op mensen, natuurlijk klink je niet meteen als hendrix met een strat een marshall en een fuzz face, maar als je dat geluid enigszins wilt benaderen is het toch een goede keus?

Dat bedoel ik ook te zeggen, met de combinatie Stratocaster+Marshall+Fuzz Face kom je al een heel eind.

Pepe
6 september 2007, 19:56
Dat bedoel ik ook te zeggen, met de combinatie Stratocaster+Marshall+Fuzz Face kom je al een heel eind.

nop. Afgezien dat Hendrix in studio's nogal eens op een twin speelde.... een '69 marshall is niet te vergelijken met pakweg een jtm of valvestate combo om maar eens wat te noemen. D'r is best advies te geven over "in de richting komen" maar dit soort generalisaties sturen je meestal de verkeerde kant op. Misschien zou je de topics die over Marshall versterkers gaan hier eens moeten lezen, daar is men over het algemeen wat specifieker dan "een Marshall is een Marshall".