PDA

View Full Version : Lastig bespeelbare Ovation



NickNL
5 september 2007, 12:59
Na een tijdje meelezen, hierbij eens mijn eerste vraag op dit forum:

Ik heb als een aantal maanden geleden als tweede gitaar een semi acoustische Applause -by Ovation- aangeschaft. Ben er op zich heel tevreden mee, maar ik vond in het begin dat hij wat zwaar speelde. Ik dacht dat ik 'm gewoon nog wat moest inspelen / wennen aan een nieuwe gitaar, en dat dat wel over zou gaan na een tijdje.

Maar het probleem doet zich nogsteeds voor dat ik erg veel moeite moet doen om onderaan de hals zuivere tonen te krijgen. Een barre op het eerste fret lukt me nauwelijks (op andere gitaren geen problemen mee). Andere die op deze gitaar spelen geven ook aan dat deze niet makkelijk te bespelen is, vergeleken met andere acc. gitaren.

Nu is de vraag natuurlijk: Is dit te verhelpen? Op dit moment zitten de meegeleverde snaren er nogsteeds op, heeft het zin om hier dunnere op te zetten? Of moet ik de oplossing ergens anders zoeken?

Het gaat om dit model:
http://www.oo14.net/acoustic/img/page1/5oae.jpg

Mr.Fingers
5 september 2007, 13:02
Misschien is de actie (snaarhoogte) onnoemelijk hoog, kan opgelost worden door de topkap wat verder in te vijlen (kan je best LATEN doen in uw muziekwinek), en staan er enorm dikke snaren op? Probeer eens een setje XL (Xtra Lite), die spelen wat lichter, en door de mindere snaarspanning zal de actie ook wat dalen... 's Eigenlijk bizar, want Ovations zijn normaalgezien zeer vlot bespeelbare gitaren

NickNL
5 september 2007, 13:06
Ik heb deze gitaar ook gekozen omdat ik hem in de winkel heerlijk vond spelen. Helaas kwam ik er thuis pas achter dat mijn exemplaar wat lastiger te bespelen was. Ik heb hem bij de Musicstore in Koln gekocht en woon zelf in Maastricht, ds dat ligt helaas niet om de hoek.

De meegeleverde snaren zijn inderdaad erg dik, ik zal eens op zoek gaan naar dat setje dat jij noemt.

Mr.Fingers
5 september 2007, 13:13
Ik heb deze gitaar ook gekozen omdat ik hem in de winkel heerlijk vond spelen. Helaas kwam ik er thuis pas achter dat mijn exemplaar wat lastiger te bespelen was. Ik heb hem bij de Musicstore in Koln gekocht en woon zelf in Maastricht, ds dat ligt helaas niet om de hoek.

De meegeleverde snaren zijn inderdaad erg dik, ik zal eens op zoek gaan naar dat setje dat jij noemt.

Smijt'm dan maar eens binnen bij de muziekwinkel om de hoek, maar dan betaal je er waarschijnlijk wel wat voor (in Maastricht zullen er wel te vinden zijn, 's toch een redelijke stad), op m'n akoestische zette ik meestal D'Addario EJ 16 (Light), die spelen vlot, en geven toch genoeg punch... Ooit ook eens een set snaren van een electrische opgezet, bij gebrek aan iets anders (was een .009 .046-setje, en dat speelde ook goed voor z'n doen).

En het kan ook zijn dat je hals misschien te hol staat (zoek het forum eens af naar "trussrod adjustment" of "halspen", zal je zien wat er moet gebeuren, maar laat dit bij voorkeur maar doen in een muziekwinkel, want bij te ver draaien kan je je hals naar de kl*ten helpen

Dootch
5 september 2007, 13:43
Ik heb ooit hetzelfde probleem gehad met een ovation-celebrity.

Dure gitaar (toen naar mijn normen = 600 euro in 1985)

Onbespeelbaar (ook gedacht in de winkel: "dat komt wel goed")

Uiteindelijk van pure ellende voor weinig verkocht.


Later zij mijn leraar klassieke me eens dat dat waarschijnlijk had kunnen opgelost worden door de "truss-rod" bij te regelen.
Kon ik mezelf wel een mep voor geven

NickNL
6 september 2007, 09:01
Nou, gister de D'Addario EJ-16 snaren erop gezet. Maar helaas niet veel verschil. De gitaarboer hier zei inderdaad ook dat anders de halspen wat bijgesteld kon worden, en dat dit maar een kleine ingreep zou zijn. Over uitveilen heeft hij het verder niet gehad.

Helaas ben ik een beetje huiverig om m'n gitaar daar achter te laten, omdat ik al wat minder positieve verhalen heb gehoord over hem (het gaat om Daan Smit Musichouse, Maastricht). Van de andere kant is dit de enige winkel hier, en zal hij meer afstel-ervaring hebben dan mij. :satisfie:

Buzz
6 september 2007, 11:12
Niet in de eerste plaats de truss-rod verstellen! Kijk wel of de hals recht genoeg is (gebruik even de zoek-functie hoe dat moet).

Het probleem klinkt in de eerste plaats als een te hoge topkam. Eenvoudig op te lossen, maar als je dat zelf nooit gedaan hebt, loop dan binnen bij een kundige gitaarboer in de buurt. Die zal ook kunnen constateren of het brugzadel ook te hoog is (zal wel, gaat meestal samen). Als beide punten goed zijn afgesteld, speelt je gitaar als een zonnetje.

greencharlie
6 september 2007, 13:15
Veel gitaren komen niet afgesteld uit de fabriek.
Dit afstellen gebeurd meestal in de winkel of bij de importeur.
Fijnstellen naar de hand vd bespeler in de winkel (als het een degelijke winkel is waar iemand werkt die veel van gitaarbouw kent) of bij een gitaarbouwer.

Aangezien die gitaar via internet is gekocht? is ze waarschijnlijk helemaal niet afgesteld.

Afstellen:

1)snaren gestemd, kromming hals afstellen via trussrod
2) actie (hoogte kam) en fijnstemming (juiste benaming ontschiet me) aan brugkam.
3) actie topkam

kan je best in je bijzijn bij een bouwer laten doen als je er geen kaas van gegeten hebt.

greencharlie
6 september 2007, 13:25
Iedere keer als je een andere soort (dikte) snaren legt moet de trussrod wat bijgesteld worden. Dikkere snaren trekken de hals krommer dan dunne.

Bij het afstellen (vijlen) vd kammetjes gaat het soms (zeker bij de topkam)over tienden, of minder, van een mm, dat een ongelooflijk verschil in bespeelbaarheid oplevert.

greencharlie
6 september 2007, 13:31
Misschien kan je een tripje naar Hasselt (Belgie) overwegen?

http://www.jnr.be/customshop.html
Hier komen veel 'top' muzikanten.

freekick
6 september 2007, 14:08
Als de oorzaak een te holle hals is (dat kan je zien) dan zou
je kunnen proberen de trussrod te stellen.
Wel de juiste maat inbussleutel gebruiken en goed in de inbusbout drukken
zodat die niet beschadigd raakt. En dan voorzichtig draaien.



.

NickNL
7 september 2007, 08:47
Ik heb even gemaild met JnR Music Center (Hasselt). Zij vragen 50 euro voor het afstellen + kosten voor de snaren. Nou heb ik zelf gister nieuwe snaren erop gelegd, dus weet niet of ze die nog eens kunnen gebruiken. Maargoed, is dat een redelijke prijs?

Ik ben ook nog even aan 't informeren bij een gitaarhandel in Heerlen (Guus Aarons).

Noid
7 september 2007, 09:45
Ik heb even gemaild met JnR Music Center (Hasselt). Zij vragen 50 euro voor het afstellen + kosten voor de snaren. Nou heb ik zelf gister nieuwe snaren erop gelegd, dus weet niet of ze die nog eens kunnen gebruiken. Maargoed, is dat een redelijke prijs?

Ik ben ook nog even aan 't informeren bij een gitaarhandel in Heerlen (Guus Aarons).Ik sluit me aan bij bovenstaande ideeen dat de topkam waarschijnlijk te hoog is. Breng dat ding maar naar Hasselt: als ze kwaliteit leveren, dan is die 50 Euro niet te veel. Goedkoop kan ik het ook niet noemen, maar als ze hun werk serieus doen zijn ze er toch een half uurtje mee bezig en als je dan het uurloon neemt + de prijs die nieuwe snaren voor de klant kosten is het ook geen gek bedrag. Belangrijker is dat het goed gebeurd: liever 50 euro en goed dan 35 euro en niet goed.

Of ... je trekt de stoute schoenen aan en gaat zelf de topkam inveilen tot het juiste niveau. Heb je geen vijl> het kan ook met een scherp mes (bijv. stanleymes) en schuurpapier. Ik kan me namelijk niet ontrekken aan het idee dat dit gewoon een te hoge topkam is.

greencharlie
7 september 2007, 13:07
je moet de topkam niet gaan invijlen, en zeker niet met een stanley mes :sneaky: , als je het niet kent.

Wat kan, indien de topkam niet vastgekleefd is, is de onderkant vd kam afschuren. Dit doe je met fijn schuurpapier én een lineaal waar je de kam zn zijkant tegen houdt, vervolgens, fijn schuurpapier op een egaal tafelvlak, lineaal op schuurpapier, kam langs lineaal, onderkant op schuurpapier schuren.

Die lineaal dient om ervoor te zorgen dat de rechte onderhoek vd kam 90 graden blijft.
Als geen ervaring hebt met fijn precisie werk, ga naar Hasselt, kunnen ze gelijk je brugkam ook "naar je hand" afstellen.

Voor het serieus afstellen moeten de snaren geregeld gelost (om de kam te kunnen vijlen) en terug opgespannen worden (om bespeelbaarheid te checken). Een halfuur zou wel snel werk zijn.
Met het slotsysteem van Ovation zal na 3-4 keer heropspannen de G-snaar knappen. Dus een nieuw setje snaren na de operatie is wel wenselijk.

Check de volgende sites, en kom dan tot de conclusie dat je er toch maar niet zelf aan begint.
http://www.fretnotguitarrepair.com/nuts.htm
http://www.frets.com/FRETSPages/pagelist.html

NickNL
7 september 2007, 14:13
Nee, ben ook zeker niet van plan om er zelf mee aan de slag te gaan. Ik denk dat ik hem in de loop van volgende week even in Hasselt achter laat, ik zou hem volgens hun 4 dagen moeten missen.

Ik zal het resultaat hier posten! :)

Noid
8 september 2007, 00:22
je moet de topkam niet gaan invijlen, en zeker niet met een stanley mes :sneaky: , als je het niet kent.Ik ben het met je eens dat het waarschijnlijk het verstandigste is dat de TS de gitaar naar een "prof" brengt. Maar ik vroeg me zelf af of je zelf dit (=topkam vijlen en trussrod bijstellen) wel doet aan je gitaar ?

Pais
8 september 2007, 00:30
Of ... je trekt de stoute schoenen aan en gaat zelf de topkam inveilen tot het juiste niveau. Heb je geen vijl> het kan ook met een scherp mes (bijv. stanleymes) en schuurpapier.

De meeste kwaliteitgitaren hebben een benen topkam en dan haal je niet veel uit met je stanleymes en schuurpapier. Daar heb je minstens een bankschroef en een dremel voor nodig.

rjong999
8 september 2007, 01:00
wat wellicht de gemakkelijkste oplossing is...

de brug is verstelbaar, er ligt een aantal dunne strookjes onder (zgn. 'shims'), van verschillende dikte. Die kun je naar believen verwijderen en zo de brug verlagen tot het niveau dat je plezierig vindt. Wel even opletten: onderop ligt een dun metalen plaatje met een dun kabeltje eraan...

(dat is het piezo elementje)

Ik heb er zelf .009 snaren opgelegd en de brug wat verlaagd, want ik had precies hetzelfde probleem. Mocht de boel daarna aanlopen dan kun je de tussrod nog wat bijstellen, maar dat was bij mij niet nodig.

ernieman
8 september 2007, 09:16
Nee, ben ook zeker niet van plan om er zelf mee aan de slag te gaan. Ik denk dat ik hem in de loop van volgende week even in Hasselt achter laat, ik zou hem volgens hun 4 dagen moeten missen.

Ik zal het resultaat hier posten! :)
4 dagen? amai, dan hebben ze weer goed van doen. Afstellen is nu niet echt zoveel werk. Een "Prof" doet dit in een klein uurtje. En dan 50 euro vragen? Tja, die mensen moeten ook leven, maar ik vind het veel geld. De snaren hoeven er trouwens niet perse af. En als ze er wel afgaan, kun je ze meestal wel gewoon terug plaatsen. Dit scheelt weer kosten voor nieuwe snaren.

BTW, lees je PM's even als je wilt.

Enra
8 september 2007, 09:38
4 dagen? amai, dan hebben ze weer goed van doen. Afstellen is nu niet echt zoveel werk. Een "Prof" doet dit in een klein uurtje. En dan 50 euro vragen? Tja, die mensen moeten ook leven, maar ik vind het veel geld. De snaren hoeven er trouwens niet perse af. En als ze er wel afgaan, kun je ze meestal wel gewoon terug plaatsen. Dit scheelt weer kosten voor nieuwe snaren.

BTW, lees je PM's even als je wilt.

Ik ben het roerend met je eens Ernieman!!!

peter_heijnen
8 september 2007, 11:09
Ik ben het roerend met je eens Ernieman!!!
Ik niet.

Toen ik mijn Taylor kocht wilde ik er meteen een andere snaardikte op. De technicus wilde dat graag voor mij doen maar hij wilde de gitaar dan wel minimaal (!) een week houden. Goed verstellen gaat volgens hem met steeds hele kleine beetjes tegelijk, en na ieder draaitje mag je een dag wachten om het hout goed de kans te geven te gaan werken.

ernieman
8 september 2007, 11:24
Die stelling kan ik met een gerust hart volgen. Daar heb je volkomen gelijk in.
Ik heb al verhalen gehoord van mensen die als een gek aan de trussrod gingen draaien en dan plots *krak* hoorde en de toets om hun oren kregen gevlogen.
Maar, meestal is een klein slagje aan de trussrod al genoeg om de hals recht of krom te zetten (met een beetje hulp van je armen). We weten hier bij de Ovation ook niet of er überhaupt wel aan de trussrod moet versteld worden. Via een "verhaaltje" kun je nooit een objectieve beoordeling geven over wat er aan een gitaar moet gebeuren om het lekker te laten spelen. Daar moet je toch echt de gitaar voor vasthebben.

peter_heijnen
8 september 2007, 12:12
Daar moet je toch echt de gitaar voor vasthebben.
Daar ben ik het wel roerend mee eens. :)

rjong999
8 september 2007, 12:20
Ik niet.

Toen ik mijn Taylor kocht wilde ik er meteen een andere snaardikte op. De technicus wilde dat graag voor mij doen maar hij wilde de gitaar dan wel minimaal (!) een week houden. Goed verstellen gaat volgens hem met steeds hele kleine beetjes tegelijk, en na ieder draaitje mag je een dag wachten om het hout goed de kans te geven te gaan werken.
Ik geloof niet dat het iets uitmaakt, als je hals zodanig werkt dat de halspen 'm niet in bedwang kan houden is er volgens mij iets anders aan de hand.
Wat ik wel weet is dat de meeste shops het vrij druk hebben, die moeten gewoon heel veel werk aanpakken om het hoofd boven water te kunnen houden. Dus dat je een weekje op het resultaat moet wachten is niet zo vreemd.

Enniehauw, als ik een hals bijstel zet ik 'm in 1 keer goed, is 2 minuten werk. En ik heb nog nooit meegemaakt dat 'ie daarna nog opnieuw bijgesteld moest worden.

Nitefly7
8 september 2007, 15:36
Ik heb even gemaild met JnR Music Center (Hasselt). Zij vragen 50 euro voor het afstellen + kosten voor de snaren. Nou heb ik zelf gister nieuwe snaren erop gelegd, dus weet niet of ze die nog eens kunnen gebruiken. Maargoed, is dat een redelijke prijs?

Ik ben ook nog even aan 't informeren bij een gitaarhandel in Heerlen (Guus Aarons).

De Guitar Shop van Arons levert uitstekend werk, vriendelijke lui en genoeg om te kopen/proberen! Heb hier m'n 1e electro-akoestische gitaar gekocht en kom er af en toe voor kleingoed (de rest koop ik 2ehands, nederlandse krent die ik blijf..)
Een andere aanrader in je buurt it Bopp Music in Sittard..Deze heeft al bijna 'n jaar een gitaar van mij in reparatie, omdat ik nooit tijd vind om even langs te gaan (en nu zit ik in Zweden voor nog een halfjaar, dus dat gaat nog eventjes duren...)

Een andere, waar ik geen ervaring mee heb, maar ook goed schijnt te zijn, is Walkers in Brunssum.. !

Verder is Köln op zich wel 'om de hoek' als je met de auto kan gaan...

En in België is er ook genoeg te vinden, zelfs in Maasmechelen, Lanaken en Luik... (Luik is echt te doen vanuit Mestreech)...

greencharlie
8 september 2007, 20:10
Ernieman, hoe kan je de onderkant van een kammetje afschuren of de bovenkant bijvijlen als de snaren eropliggen?
Die snaren moeten toch volledig los?

Been of niet, schuurpapier om de onderkant af te schuren en de ''actie'' te verlagen is de way to go.
Vijlen aan de brugkam om de ''intonatie'' tot op de hoogste fret juist te krijgen.

Ik stel mn gitaren idd zelf af.

ernieman
9 september 2007, 10:22
Ernieman, hoe kan je de onderkant van een kammetje afschuren of de bovenkant bijvijlen als de snaren eropliggen?
Die snaren moeten toch volledig los?


Natuurlijk moeten de snaren "los", maar ze hoeven er echt niet helemaal af. Je kunt ze ofzel opzijschuiven en zo voorzichtig het beentje eronderuit halen.

ernieman
21 september 2007, 18:21
Ernieman, hoe kan je de onderkant van een kammetje afschuren of de bovenkant bijvijlen als de snaren eropliggen?
Die snaren moeten toch volledig los?.

Nou ik moet je gelijk geven, de snaren moesten er dus idd af want ovation heeft weer een lekker vaag systeem bedacht voor zijn kammetjes te plaatsen.


Been of niet, schuurpapier om de onderkant af te schuren en de ''actie'' te verlagen is de way to go.

De onderkant van die kammetjes (overigens plastic) was nogal vreemd gevormd voor het piezo element wat eronder zat, waardoor er dus wel degelijk aan de bovenkant gevijld moest worden.

NickNL
24 september 2007, 11:45
Beetje late reactie, maar sinds de kammen zijn bijgevijld en geschuurd zijn speelt m'n gitaar heerlijk. Geen moeite meer met barré's op de lage fretten. 't Was voor mij zelf ook leerzaam om te zien hoe alles gedaan werd door ernieman.

Dus nogmaals bedankt! :)

CharlesP61
25 september 2007, 18:52
Beetje late reactie, maar sinds de kammen zijn bijgevijld en geschuurd zijn speelt m'n gitaar heerlijk. Geen moeite meer met barré's op de lage fretten. 't Was voor mij zelf ook leerzaam om te zien hoe alles gedaan werd door ernieman.

Dus nogmaals bedankt! :)

Hoi gitaristen,

Ik ben nog maar een beginner, vergeleken met de meesten van jullie, maar na het lezen van deze post heb ik toch eens kritisch gekeken naar mijn Ovation (Celebrity de Luxe)
Ik heb de laatste tijd heel veel kracht nodig om uberhaupt ook maar een fatsoenlijk A te produceren...
Enfin, ik naar de gitaarwinkel en nu blijkt inderdaad ook bij mijn Ovation de kam te hoog te zijn... Ik weet het niet zeker, maar dat ligt volgens mij aan het feit gitaren uit de goedkopere landen komen... en vervolgens niet of nauwelijks gecontroleerd worden door de naamdragende fabrikant.
Volgens opgavel, ben ik mijn gitaar een paar dagen kwijt en wordt de kamzetting aangepast.
Ook komen er iets dunnere snaren op en dan moet hij spelen, zoals nooit ervoor..

Ik wacht het af.

Grtzz.
Charles :metal:

Mr.Fingers
25 september 2007, 19:42
Hoi gitaristen,

Ik ben nog maar een beginner, vergeleken met de meesten van jullie, maar na het lezen van deze post heb ik toch eens kritisch gekeken naar mijn Ovation (Celebrity de Luxe)
Ik heb de laatste tijd heel veel kracht nodig om uberhaupt ook maar een fatsoenlijk A te produceren...
Enfin, ik naar de gitaarwinkel en nu blijkt inderdaad ook bij mijn Ovation de kam te hoog te zijn... Ik weet het niet zeker, maar dat ligt volgens mij aan het feit gitaren uit de goedkopere landen komen... en vervolgens niet of nauwelijks gecontroleerd worden door de naamdragende fabrikant.
Volgens opgavel, ben ik mijn gitaar een paar dagen kwijt en wordt de kamzetting aangepast.
Ook komen er iets dunnere snaren op en dan moet hij spelen, zoals nooit ervoor..

Ik wacht het af.

Grtzz.
Charles :metal:

Als het niet beter wordt --> aan mij geven, ik speel 12 string, en ik kan zo'n stugge 6-string wel aan ;)

Wizz
25 september 2007, 23:25
Volgens mij ben je gewoon een domme lul als je in de ene winkel een gitaar probeert -en hem dus een beetje tweedehands maakt- en dan in een andere winkel "dezelfde" koopt omdat 'ie een tientje goedkoper is. Geen twee gitaren zijn hetzelfde, ook niet als ze precies hetzelfde modelnummer, kleur etc. hebben. Voor deze fout word je nu zwaar gestraft : Als ik het zo hoor heeft je gitaar last van een typisch Applause-kwaaltje : Het bovenblad is bol. Je kunt vijlen en aan halspennen trekken wat je wil, maar ik beloof je dat het nix wordt. Probeer je poen terug te krijgen, of een beter exemplaar, en koop nooit meer ongezien een gitaar.

Wizz