PDA

View Full Version : Gitaargeluid "start me up" - Rolling Stones??



treblemaster
22 januari 2003, 16:10
Weet iemand toevallig wat voor gitaar en versterker (en effect?? ik neem aan van niet) er gebruikt werden ten tijde van "start me up" ?? Ik weet dat Keith iig eerst Gibsons gebruikte en later telecasters, maar weet niet wanneer ie precies wisselde. En welke versterkers ze gebruiken weet ik eigenlijk ook niet, dus als iemand me kan helpen..(ik vind het gitaar geluid, zoals je dat bij het begin van het nummer hoort, namelijk erg gaaf)

Gearjunkie
22 januari 2003, 19:19
Gokje: Een tele door een ac-30??

Murphy
22 januari 2003, 19:28
Volgens mij speelt-ie het op een telecaster (én natuurlijk in een open G stemming!)

hoofd
22 januari 2003, 19:57
zonder de lage E snaar (die dan eigenlijk een d is, als ik het goed heb)

Pickslide
22 januari 2003, 19:59
Ja precies het is vooral de open G stemming D,G,D,G,B,D die het em doet. Voor een heleboel Stones nrs geld dat (brown sugar bijv. ook) Ik heb een Epi LP en een Fender Stage versterker niet echt Stones gear ofzo maar door de stemming kom ik aardig in de buurt van het stones geluid.

jaymz74
22 januari 2003, 20:46
In de vroege jaren 70 gebruikte Keith een ampeg VT40 gitaarversterker.

treblemaster
22 januari 2003, 20:49
Bedankt! zal eens in open G stemmen en luisteren hoe dat klinkt.

Kitaarhiero
22 januari 2003, 21:56
Open-G is idd al een flinke stap richting het stones geluid. vergeet ook de capo niet. Ten tijde van start me up speelde Keef waarschijnlijk al het meest op telecasters.

vulvasonic
22 januari 2003, 22:30
Ik weet niet precies WAT hij gebruikt, hij stuurt zijn gitaarsignaal meen ik naar een Fenderversterker met een clean geluid, waarna het signaal vanuit die versterker doorgelust wordt naar een tweede (Fender?)versterker die een vuil randje heeft.

Dus wanneer hij speelt met een overstuurd geluid, klinkt er altijd een clean geluid door.

Verder dan dit gaat mijn kennis over Keef niet.....

Keith Richards
23 januari 2003, 20:11
ja dat klopt hij speelt haast altijd door 2 versterkers.
meestal fender door een boogie cabinet,in de jaren 70 speelde hij inderdaad op ampeg's rond 77 ging hij over op boogie ik gok zelf dat rond 81 (start me up ) hij nog op boogie speelde.met een sunburst 50's tele in open G probeer deze amp setting eens.
geen overdrive ,gain rond de 5 of 6.
middle 7,bas 3,treble 7.
ik hoop dat je hier iets aan heb .

treblemaster
24 januari 2003, 00:01
Bedankt! IK kom al aardig in de buurt inmiddels. Heb nog niet de kans gehad om over m'n buizenversterker te spelen (staat in de oefenruimte)

michielv
24 januari 2003, 12:37
Ik meende dat Keef ook altijd de _beide_ voorversterkers van zijn Fenders gebruikte.

Dus voorversterker 1 doorlussen naar voorversterker twee zodat hij daarmee op zich twee redelijk cleane kanalen had die allebei net de eindversterker overstuurden.

BTW: Keef speelde ook erg veel op tele's met humbuckers bij de hals, dat zal ook uitmaken..

piezo
26 januari 2003, 10:26
Jullie vergeten allemaal het allerbelangrijkste, n.l. HOE !!!!! "Keef" speelt. Laat em spelen over een Squier kerstpakket en je hoort nog steeds de echte Rolling Stones sound.

vulvasonic
26 januari 2003, 20:39
Maar dat spreekt voor zich toch?
;]

Gearjunkie
26 januari 2003, 21:17
Een tele zoals deze misschien?

http://www.fender.com/gear/gear.php?partno=0137502

hoofd
26 januari 2003, 21:49
Meer deze denk ik:
http://www.fender.com/gear/gear.php?partno=0100202

Keith Richards
26 januari 2003, 22:11
ja das gewoon en 52er.
hij heeft 3 tele's die in g staan ,en 52er met hum,een 55er met hum zonder kapje en een sunburst jaartal ? ook met hum,en de 72 custom niet te vergeten maar is voor standaard tuning,maar ook zoals eerdere voorganger zei tis de manier hoe je speelt