PDA

View Full Version : Mijn eerste gitaar-queeste



Mister K
5 september 2007, 12:26
Hoi iedereen,

Ik ben een echte leek als het op gitaren aankomt, maar ik hoop daar gaandeweg verandering in te brengen :)
Deze week ga ik eens wat muziekwinkels in mijn buurt (Leuven, België) binnenspringen om wat ideeën op te doen van wat ik nu zou kopen.

Ik weet wel al dat ik een western staalsnarige, akoestische gitaar zou willen hebben. Maar het zou iets moeten zijn met een niet te dikke/brede hals want ik heb nogal kleine handen :satisfie:
Mijn prijsklasse ligt rond de 150 euro ofzo...

Ik heb de sticky's al es doorgenomen om te zien wat anderen gekocht hebben, maar als iemand me nog merken of bepaalde gitaren kan aanraden, zou dat super zijn. Dan kan ik die extra in het oog houden als ik naar de winkel ga.

Bedankt! :jam:

Mr.Fingers
5 september 2007, 12:32
aanrader: de Gretsch Americana series (zien er niet uit met hun beschildering, maar spelen ontzettend soepel en zijn klein van formaat, en ze zijn niet prijzig)

goh, ga gewoon naar je muziekwinkel en test alles wat binnen je budget past, van merken moet je alleen STAGG negeren, die dingen zijn zelfs te slecht om op te branden

Danieldg
5 september 2007, 12:35
Bij Leo Caerts hebben ze die Gretsches :) Verder hebbe nze ook nog een ruime keuze in akoestische en klassieke gitaren.

Janne
5 september 2007, 12:51
Van merken moet je alleen STAGG negeren, die dingen zijn zelfs te slecht om op te branden

Maar lees ook even deze post: http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=1374876&postcount=12
(uit dit topic: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=96682)

Dus probeer gewoon alle gitaren binnen jouw budget (en een beetje erboven, want dat geef je toch wel uit als je daar je perfecte gitaar vindt :p). En kies wat jou het meest bevalt.

Riste
5 september 2007, 13:42
Mag ik je aanraden bij Music Center in de Diestsestraat in Leuven zeker eens het Yamaha-gamma uit te proberen. Daar zit vast en zeker een goede gitaar tussen voor je budget.

Mister K
5 september 2007, 14:11
Bedankt voor de tips, mensen! Ik ben inderdaad van plan eens bij Leo caerts en Music Center binnen te springen en eens te gaan kijken of er me iets bevalt.
By the way, heeft er iemand ervaringen met merken als Nashville en Aria?

En bestaan er echt aangepaste gitaren voor mensen met kleinere handen? :satisfie: Heeft dat een specifieke naam/term ofzo (kwestie van te weten waar ik naar moet vragen)

Mr.Fingers
5 september 2007, 17:51
Ja dat heeft een naam: "UKELELE" :seriousf:

Neenee, je moet dan gewoon vragen naar een 7/8e gitaar, of als je nu echt een lilliputter bent ;) een 3/4e (maar dat zijn kindergitaartjes)

Cort is exemplarisch goed, er zitten een paar knallers bij die je in een prijsklasse van 1000+€ zou verwachten, maar evengoed enorme rommel

Nashville (qua merk dan) is mij onbekend

Pais
5 september 2007, 18:06
aanrader: de Gretsch Americana series (zien er niet uit met hun beschildering, maar spelen ontzettend soepel en zijn klein van formaat, en ze zijn niet prijzig)

goh, ga gewoon naar je muziekwinkel en test alles wat binnen je budget past, van merken moet je alleen STAGG negeren, die dingen zijn zelfs te slecht om op te branden

Die triplex bakken van gretsch zijn echt niet bedoeld om een goede studiegitaar aan te hebben. Misschien leuk voor de Gretsch liefhebber, maar erg degelijk lijken ze me niet. Vergeleken met dat lijkt me Stagg helemaal niet zo'n slechte keuze

Mr.Fingers
5 september 2007, 18:23
Die triplex bakken van gretsch zijn echt niet bedoeld om een goede studiegitaar aan te hebben. Misschien leuk voor de Gretsch liefhebber, maar erg degelijk lijken ze me niet. Vergeleken met dat lijkt me Stagg helemaal niet zo'n slechte keuze

Ik heb er eentje getestdrived bij Mike's Music, en ik vond die ontzettend goed & soepel spelen, met een gefundeerde klank... Misschien zijn dit exemplarische uitzonderingen?

Pais
5 september 2007, 18:36
Geen idee :) Ik heb er ook eens 1 in handen gehad en hij kwam over presies zoals hij bedoeld is - als een hebbedingetje voor de gretschliefhebbers voor bij het kampvuur. Het gebrek aan body miste ik wel!

Ik speel geen steelstrings maar ik denk dat Gretsch zich ook duidelijk uitdrukt wanneer ze een rijk beschilderde minigitaar verkopen - en dat het dan niet om een serieuze studiegitaar betreft.

Yamhammer was laatst een goede Stagg tegen gekomen, vertelde hij in een paar topics terug. http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=1380418#post1380418

--=HANS=--
5 september 2007, 19:57
Even over die handen: denk je zelf dat je kleine handen hebt of heeft iemand die daar verstand van heeft m.b.t. gitaren dat tegen je gezegd?
In het begin lijkt namelijk alles onmogelijk en doet bijna alles zeer maar dat is echt een kwestie van doorzetten en blijven oefenen. Het zou zonde zijn om alleen te zoeken naar gitaren met een smalle hals terwijl je handen misschien helemaal niet zo klein zijn als je zelf denkt.

Succes net je zoektocht en veel plezier met je nieuw aan te schaffen instrument!

Pais
5 september 2007, 20:09
Ik kan het verhaal van Hans beamen!! Ik heb kleine handen, bijbehoren bij mn schoenmaat 35/36. Maar ik speel op een fullscale flamencogitaar die dus ook de breedste toets hebben dan wat je bij een 6-snaar kan hebben, 52mm. Tuurlijk zijn er spreidingen die mij nooit zullen lukken, maar ik mis het niet hoor.

Oude Drummer
5 september 2007, 21:01
Die kleine Gretschjes spelen uitstekend en hebben een heel warm geluid. En dat voor die centen.

Mister K
6 september 2007, 11:09
Even over die handen: denk je zelf dat je kleine handen hebt of heeft iemand die daar verstand van heeft m.b.t. gitaren dat tegen je gezegd?
In het begin lijkt namelijk alles onmogelijk en doet bijna alles zeer maar dat is echt een kwestie van doorzetten en blijven oefenen. Het zou zonde zijn om alleen te zoeken naar gitaren met een smalle hals terwijl je handen misschien helemaal niet zo klein zijn als je zelf denkt.

Succes net je zoektocht en veel plezier met je nieuw aan te schaffen instrument!

Goh, ik vind gewoon van mezelf dat ik nogal korte vingers heb :satisfie:
Maar ik zal eens wat gitaren in de winkel gaan vastpakken en zien of het echt een 'probleem' zou vormen.

Nog es bedankt voor de feed-back iedereen..

Janne
6 september 2007, 11:22
In het begin zal het voor iedereen denk ik als probleem voelen, al die grepen lijken onmogelijk. Maar met wat oefening word je steeds soepeler.
En ik heb kleine dikke Italianen met worstvingertjes op een klassieke gitaar barrés zien leggen en grepen zien pakken waar ik niet bij kan (en ik hoor altijd dat ik zo'n "gitaarhanden" heb).

Mister K
6 september 2007, 12:32
Bij mij op het werk loopt er iemand rond die al wel wat van gitaren afweet en hij raadde me deze modellen aan:;

Ibanez V70
V50
PF 60 SNT

Klinkt dat bekend? Iemand ervaringen met deze gitaren?

freekick
6 september 2007, 14:28
De allereerste gitaar die je koopt is waarschijnlijk niet
de gitaar waar je de rest van je leven tevreden mee zult zijn.
Naarmate je ontwikkeld kwa smaak techniek en gehoor zal je
andere eisen gaan stellen.
Dus kan je eigenlijk heel relaxed een gitaar aanschaffen.

Let op het geluid en vooral bespeelbaarheid.
Want met een lastige gitaar met hoge actie, maak je het jezelf
moeilijker dan nodig is.


.