PDA

View Full Version : Mahonie top (klassiek)



Janne
5 september 2007, 12:21
Hey allemaal,

Voor een klassieke zelfbouw-gitaar wilde ik mahonie gebruiken voor het bovenblad "omdat ik dat nog had liggen". Nu las ik ergens dat er een soort magische dikte is voor mahonie en dat als het bovenblad dikker/dunner is dat het dan niet klinkt. Maar wat is die dikte dan, want ik kan het nergens vinden :).
Ik heb nu het hout op een dikte van 3mm en de vorm uitgezaagd, maar ik ben niet zeker van hoe het klinkt (als je er tegenaan klopt). Al heb ik weinig verstand hier van, het klinkt vrij dof en de toon blijft niet echt lang hangen (volgens mij, ik zal straks nog eens luisteren).
Heeft het zin nog enkele tienden van millimeters eraf te schaven of is dat hopeloos en kan ik beter n stukje "makkelijker" hout zoeken?

Mattia
5 september 2007, 15:26
Nou, er zijn enkele goede gitaren gemaakt (steelstring) met mahonie tops, maar zelfs die zijn veelal stukken zachter (qua klank) dan een Ceder of Spruce topje. Voor een klassieke gitaar (nylon), die toch vaak al maar 2mm dik bovenblad heeft zal het mahonie waarschijnljik veel te zwaar en de slap voor z'n gewicht zijn. Ik ben wel van plan om een paar all-mahogany parlours te bouwen, ooit, wel met spruce zangbalken, en wel in kleine formaten (steelstring, parlour size), maar ik zou echt voor een spruce of ceder topje gaan. Zo duur zijn die dingen niet. Arne (Enra op het forum, Lionguitars.nl) heeft heel wat liggen, kan je waarschijnlijk aan een mooi topje helpen voor een goede prijs. Hoeft geen AAA of Master grade te zijn om mooi te klinken, immers...