PDA

View Full Version : impedantietrafo



tully
5 september 2007, 10:40
Ik speel ook mondharmonica, dit doe ik over een gitaarversterker met verschillende microfoons, met hoge en lage impedantie.

Nu heb ik mij laten vertellen dat je over een gitaarversterker beter instrumenten met hoge impedantie kan gebruiken. Met een trafo kan je de impedantie van een microfoon verhogen, maar wat voor een trafo kan ik hier het beste voor gebruiken? De bedoeling is dat ik van zo'n 150 Ohm naar ongeveer 1000 Ohm ga.

Als dit allemaal goed werkt wil ik het gaan uibreiden met een of meerdere effecten zoals b.v. chorus, fuzz, phaser, noise gate. Heb ik hiervoor meer dan een batterij nodig om het goed te laten functioneren?

Negative K3 fan
5 september 2007, 11:11
meeste buizenversterkers hebben een ingangsimpedantie van een megaohm, gitaarelementen varieren tussen de 6000 en 15000 ohm, dus daar zou ik op mikken, al heb ik geen verstand van mondharmonica versterking.

'66 special
5 september 2007, 11:37
Ik heb voor een mondharpist verleden jaar een inline impedantie trafo uit elkaar gehaald en het eigenlijke trafootje (is heel klein) in zijn bullet microfoon ingebouwd. Werkt nog steeds prima.
Ze hadden dat apparaatje bij de locale electronica boer.
Volgens mij het een budget uitvoering hiervan:
http://www.shure.com/ProAudio/Products/Accessories/us_pro_A85F_content

vinni
5 september 2007, 11:45
Je moet hier eens kijken....

http://www.jensen-transformers.com/

Er staan ook schema's.

Vinni

birt
5 september 2007, 19:09
ik zou eerder gewoon een hoog impedante (2M of iets dergelijks) fet buffer bouwen/kopen voor je microfoon. dan maakt het impedantieverschil van die microfoons nog weinig uit.

tully
6 september 2007, 19:52
Ben vandaag bij de muziekhandel geweest, ze hebben wel zo'n inline transformer maar kost zo'n €17,00 en daarbij is het wel een groot geval wat om problemen vraagt. De plaatselijke elektroboer zal ze wel niet goedkoper hebben is mijn ervaring. Jensen heeft mooi spul maar oh zo duur.

Heb verder nog op het internet gekeken naar een fet buffer, lijkt me wel wat om te proberen. Heb een schema gevonden wat oorspronkelijk bedoeld is voor accoustische gitaren met een piezo element maar werkt misschien ook wel met een microfoon.

http://i166.photobucket.com/albums/u116/platanen/fet-buffer/Mint-box-buffer-schematic.jpg

birt
6 september 2007, 22:23
die zou goed moeten werken ja.

guitarnijboer
6 september 2007, 23:54
Ik dacht dat je van een lage naar een hoge impedantie wilde ??

Kim Wilson
7 september 2007, 08:45
Gaat er nu iets niet goed als je verschillende microfoons gebruikt? oftewel, ben je al tegen een probleem aangelopen? Ik heb namelijk regelmatig diverse microfoons in diverse amps geplugd, en dat heeft nog geen enkel probleem gegeven. Onze blazer heeft zijn Green Bullit rechtstreeks in het eerste kanaal van mijn Bandmaster zitten.

tully
7 september 2007, 09:03
Ja, ik wil van lage naar hoge impedantie. Is een fet buffer hier niet geschikt voor? Ik kan dit zelf niet beoordelen, kan het alleen maar nabouwen.

Er gaat niets verkeerd op dit moment, er komt geluid uit en er zijn geen storingen. Maar het schijnt dat wanneer de impedantie goed op elkaar afgestemd is het allemaal toch weer net iets beter klinkt.

M Kactus
12 september 2007, 12:23
Ja, ik wil van lage naar hoge impedantie. Is een fet buffer hier niet geschikt voor? Ik kan dit zelf niet beoordelen, kan het alleen maar nabouwen.

Er gaat niets verkeerd op dit moment, er komt geluid uit en er zijn geen storingen. Maar het schijnt dat wanneer de impedantie goed op elkaar afgestemd is het allemaal toch weer net iets beter klinkt.

Sorry, ik wil je draadje niet kapen, Tully. Post aangepast :).
Ik heb dit (http://www.freepatentsonline.com/4504795.html) gevonden:[...]whereby the output voltage becomes equal to the imput voltage regardless of fluctuations of the threshold voltage or temperature, thereby retaining the voltage constant during impedance conversion from a high input impedance to a low output impedance.

birt
12 september 2007, 21:06
Ja, ik wil van lage naar hoge impedantie. Is een fet buffer hier niet geschikt voor? Ik kan dit zelf niet beoordelen, kan het alleen maar nabouwen.

Er gaat niets verkeerd op dit moment, er komt geluid uit en er zijn geen storingen. Maar het schijnt dat wanneer de impedantie goed op elkaar afgestemd is het allemaal toch weer net iets beter klinkt.


laag en hoog is relatief. een laag impedante microfoon (ongeveer 200-600ohm) werd vroeger in een laag impedante ingang ook ongveer diezelfde impedantie) geplugd. een midden impedante in een gelijkaardige ingang. (600-10000 ohm) en hoog impedante in een hoog impedante ingang (meer dan 10K dus).

intussen weet men al heel lang dat deze problemen verholpen zijn door de impedantie van de ingang van een circuit met minimum een factor 10 groter te maken dan de uitgangsimpedantie van het circuit ervoor. in dit geval je microfoon.

stel dat je een hoog impedante microfoon gebruikt en deze heeft een impedantie van 20K, dan moet de ingangsimpedantie van het volgende in lijn minimum 200K zijn. hoe hoger deze is hoe beter omdat je dan minder geluidskwaliteit verliest, vooral het hoogfrequent signaal zal beter blijven(om even de heel theoretische uitleg te skippen, die heb ik zelf ook niet volledig onthouden)


punt is dus dat als je na je microfoon een buffer gebruikt met een ingangsimpedantie van 500K - 5M of zelfs meer je geen verschil zal hebben tussen je verschillende microfoons (geen verschil dat aan impedantiemismatches te wijten is natuurlijk). en normaal gezien valt elke FET buffer die je tegenkomt in deze categorie. een fet heeft dan weer het voordeel dat deze een lage outputimpedantie heeft zodat de gitaarversterker erna ook weer een hoge ingangsimpedantie heeft tegenover de buffer.

PAS DIT VERHAAL NIET TOE OP SPEAKERCABS, een vermogenstransistor of buis heeft karakteristieken waar je niet zomaar wat je wil kan gaan achter zetten.