PDA

View Full Version : Nieuwe gitaar! ...en vraag..!



renier
4 september 2007, 23:22
Hellow,

een collega had nog wel een gitaartje thuis staan die hij van de hand wilde doen. vanochtend had hij hem bij zich: het bleek te gaan om een japanse fender uit '87.

lang verhaaltje kort: voor 175 euro kon ik hem meenemen. meteen even een nieuwe slagplaat, pickupcovers, knoppen en snaargeleider op de kop getikt, aangezien de oude plastic onderdelen allemaal in verschillende mate verkleurt waren en de snaargeleider kapot was.

http://members.home.nl/renierh/fender/fender.jpg

http://members.home.nl/renierh/fender/fender3.jpg

enige probleem: er zit (zat) een kahler brug op. godzijdank zonder aparte freesing, echter: de studs zitten zeer dicht bij elkaar, en de gitaarboer had geen passende vintage trem liggen. zelf heb ik thuis nog even een wilkinson en squier trem geprobeerd, maar beide wilde niet passen.

anyways: even de slagplaat, pups gewisseld, body wat gepolijst, hals gepoetst, pots en switch schoongemaakt en van wat contactspray voorzien, binnenkant geshield (overigens een nette 3 x single routing onder de slagplaat) en we kunnen er weer tegen. nu alleen die brug nog: hij ziet er zo uit:

http://members.home.nl/renierh/fender/kahler.JPG

http://members.home.nl/renierh/fender/kahler2.JPG

dus: mocht iemand weten hoe ik aan een vintage trem kan komen met dezelfde stud afstand als deze kahler (midden stud tot midden stud ongeveer 5,5 cm) dan hou ik me aanbevolen!

DarknessAwaits
4 september 2007, 23:25
Wil je per se een vintage trem? In principe is er toch niets mis met de Kahler of zie ik iets over het hoofd?

Ik denk dat als je écht een andere trem wilt gaan gebruiken je deze gaatjes moet dichtmaken en 2 nieuwe studs moet plaatsen.

dr.distortion
4 september 2007, 23:26
Hey Renier,

Ik heb dezelfde strat (zij het in sunburst) met deze kahler brug. Wat is de reden dat je hem vervangt?

Helaas kan ik je met je vraag niet helpen...

bass blom
4 september 2007, 23:28
hoe dan ook een vette mazzel voor dat geld :D

renier
4 september 2007, 23:40
Wil je per se een vintage trem? In principe is er toch niets mis met de Kahler of zie ik iets over het hoofd?

Ik denk dat als je écht een andere trem wilt gaan gebruiken je deze gaatjes moet dichtmaken en 2 nieuwe studs moet plaatsen.

tja, ik ben niet zo gek op de looks van de kahler, en erger nog: 1 van de zadeltjes is afgebroken van het schroefje waarmee hij in de brug vastzit. hij blijft nog wel zitten als er snaren opliggen, maar intoneren is er niet meer bij denk ik.

renier
4 september 2007, 23:41
Hey Renier,

Ik heb dezelfde strat (zij het in sunburst) met deze kahler brug. Wat is de reden dat je hem vervangt?

Helaas kan ik je met je vraag niet helpen...

tja, looks en zoals hierboven gezegd een beschadiging.

renier
4 september 2007, 23:41
hoe dan ook een vette mazzel voor dat geld :D

ja, lijkt me ook. voor een paar euro aan onderdelen weer een hele nette gitaar erbij...

Gearjunkie
5 september 2007, 00:34
Bij mij staan de studs van de Wilkinson trem op 5,6 cm dat moet passen dus!

renier
5 september 2007, 00:45
Bij mij staan de studs van de Wilkinson trem op 5,6 cm dat moet passen dus!

cool, kun je me vertellen welke wilkinson dat precies is? alvast bedankt!

(ps: ik bedoel dan van hart tot hart van de stud he...)

Lexvandoef
5 september 2007, 00:48
Vette gitaar, feli :cooler: Als het goed is krijg ik morgen ook al zo'n leuke zwarte japanse Fender strat binnen :gitarist:

Nielsje
5 september 2007, 11:25
Lex, nokken! Je gaat veel harder met de gitaren dan mij, das niet de bedoeling!

@ TS.

Joh, lekker lekker die vergeelde rommel erop laten, en die kahler ff laten opknappen en terug zetten. De mijne zat ooit een kahler op, en daar heeft een of andere kloothommel zo'n 2-tientjes trem opgezet. Scheef!
Wat is je serienummer?

Mooi plankje hoor!

renier
5 september 2007, 12:15
Lex, nokken! Je gaat veel harder met de gitaren dan mij, das niet de bedoeling!

@ TS.

Joh, lekker lekker die vergeelde rommel erop laten, en die kahler ff laten opknappen en terug zetten. De mijne zat ooit een kahler op, en daar heeft een of andere kloothommel zo'n 2-tientjes trem opgezet. Scheef!
Wat is je serienummer?

Mooi plankje hoor!

wat er nu opzit is al het nieuwe spul (creme pickupcovers en knoppen, mintgroene slagplaat. het origineel was echt te smerig. heel leijk verkleurd (pickupcovers waren bijna kanariegeel, knoppen allemaal verschillende tinten beige, slagplaat helder wit met roestvlekken).

tja, en die kahler, ik vind het niks. zwaar, onhandig, lelijk..

overigens wil ik hem toch gaan refinishen. ik vind zwart gewoon een lelijke kleur voor strats, en ik geil al tijden op een olympic white strat met mintgroene pickguard. overigens was deze volgens mij origineel wit. de huidige laag ziet er niet super profi uit en toen ik gisteren onder de slagplaat een syukje wegkrabte, kwam daar wit onder te voorschijn (of dat moet een hele dikke grondlaag zijn?)

Mr.Fingers
5 september 2007, 12:27
overigens wil ik hem toch gaan refinishen. ik vind zwart gewoon een lelijke kleur voor strats, en ik geil al tijden op een olympic white strat met mintgroene pickguard. overigens was deze volgens mij origineel wit. de huidige laag ziet er niet super profi uit en toen ik gisteren onder de slagplaat een syukje wegkrabte, kwam daar wit onder te voorschijn (of dat moet een hele dikke grondlaag zijn?)

Volgens mij is dat die dikke PolyUrethaanlaag, want toen ik in mijn Telecaster boorde voor m'n bigsby te installeren, kwam er onder de Candy Apple Red laklaag ongeveer een kwart millimeter witte plastic, en dat is PolyUrethaan ("alle" gitaren met een massieve, ondoorzichtige finish hebben PU lak). PU heeft ook de neiging om na verloop van tijd en bij extreme temperatuursintervallen zich op te werken, waardoor je oneffenheden krijgt (misschien is dat de slechte finish die jij hebt)

Over je Kahler-Brug, vul gewoon alle gaten op, zoek je ergens een Wilkinson Vintage of Fender Vintage brug, en boor gewoon opnieuw!

Nielsje
5 september 2007, 12:28
vreemd...

heb je misschien wat foto's van dat witte?

Tja, als er sowieso al niet meer zo veel meer origineel is..
Begrijp me niet verkeerd, ik vind een kahler ook niets :)
Zelf komt op de mijne deze week een Diego Trem, zal wel ff wat foto's laten zien van eventuele ombouw perikelen.

renier
5 september 2007, 13:18
Volgens mij is dat die dikke PolyUrethaanlaag, want toen ik in mijn Telecaster boorde voor m'n bigsby te installeren, kwam er onder de Candy Apple Red laklaag ongeveer een kwart millimeter witte plastic, en dat is PolyUrethaan ("alle" gitaren met een massieve, ondoorzichtige finish hebben PU lak). PU heeft ook de neiging om na verloop van tijd en bij extreme temperatuursintervallen zich op te werken, waardoor je oneffenheden krijgt (misschien is dat de slechte finish die jij hebt)

Over je Kahler-Brug, vul gewoon alle gaten op, zoek je ergens een Wilkinson Vintage of Fender Vintage brug, en boor gewoon opnieuw!


waarschijnlijk is het dat dan inderdaad, want de lak ziet er op zich wel origineel uit, alleen die dikke laag wit eronder...

en voor de originaliteit: wat zou een fender jap van dat jaar dan in originele stat waard zijn? dan zou ik eventueel nog overwegen om hem origineel te laten en in de verkoop te doen voor een andere strat. (serienummer overigens E695894)

Mr.Fingers
5 september 2007, 13:29
waarschijnlijk is het dat dan inderdaad, want de lak ziet er op zich wel origineel uit, alleen die dikke laag wit eronder...

en voor de originaliteit: wat zou een fender jap van dat jaar dan in originele stat waard zijn? dan zou ik eventueel nog overwegen om hem origineel te laten en in de verkoop te doen voor een andere strat. (serienummer overigens E695894)

Tgoooh, op ebay gaan ze voor een 400USD tot 700USD, dus ik denk wel dat je er, omdat er een Kahlergedrocht opzit, een 600USD voor moet kunnen vangen

Orgasmocaster
5 september 2007, 17:36
Gefeliciteart! goede deal.. een originele mid-80's mij gaat ongeveer tussen de 300-400 op ebay..

Maar hoort hier geen System I trem op? (gemaakt door schaller, met een fender logo dr op) ik zal thuis even opmeten, heb dr nl twee van.

Ik zou overigens niet zo maar een andere (vintage style) trem dr op gooien, want non-recessed floating trems hebben vaak een angle in de neckpocket (net als bij n TOM), dus die zou je dan eerst opniew moeten uitfrezen

renier
5 september 2007, 23:55
tja, wordt wel erg complex allemaal. als ik allerlei toeren uit moet halen om er een vintage trem op te kunnen zetten wordt het wel wat minder interessant. eens kijken of ik een deal kan sluiten met iemand die een dergelijke trem juist wel boeiend vind...