PDA

View Full Version : Happen uit de nagels



Polarbear
4 september 2007, 20:16
Ik ben een fervent fingerpicking-fan (staalsnarig), vooral met de wijs- en middelvinger (en de duim natuurlijk), maar mijn ringvinger doet ook wel vaker mee. Het probleem is alleen dat ik dat ik haast altijd vingertokkelen en slaan door elkaar heen gebruik, met als resultaat: happen uit de nagels aan de rechterzijde (waar de nagels de snaren raken). Hoe voorkom ik dit?

Ik heb een rothekel aan een plectrum, maar gebruik ze nu, door dit probleem, toch maar als ik alleen strum, maar in alle andere gevallen komt het toch op mijn vingers aan. Ik hou ze altijd keurig bij (geen scherpe randjes etc.) maar het wil allemaal niet echt helpen. Heeft er iemand een goede tip?

(Btw., kom niet aan met van die fingerpicks, dat zijn echt helse krengen. Thumbpicks zijn prima maar die fingerpicks heb ik afgezworen.

DeiDRagonas
4 september 2007, 20:29
Is hier wel een oplossing voor eigenlijk?
Goeie vraag. Ik heb daar zelf ook altijd last van.

Ben benieuwd...

fretboardtoash
4 september 2007, 21:37
schijnt dat je een soort van acryl-lak op je nagels kan laten doen dat keihard wordt. ik heb het probleem ook een beetje(hoewel ik nylon speel) maar t gaat hier steeds beter.

Makor1966
4 september 2007, 21:48
Misschien helpen flatwound snaren een beetje.

Pais
4 september 2007, 21:58
Flamencoërs hebben hier ook wel last van, door de percussieve aanslag met nagels. De nagel slijt infeite gewoon vanaf de bovenkant door.

Ik meen te herinneren dat Don Capo een acryllaag gebruikt, zoals hierboven ook beschreven. Ik zou niet weten hoe je hieraan komt.

Een nepnagel als vervanger wordt ook gebruikt, maar ik vind het erg onverzorgd staan om 1 wit nageltje erop te lijmen en zou zo niet graag in het dagelijkse gitaarloze leven willen rondlopen (daar ben ik dan weer vrouw voor) en ze lakken is dan weer slecht voor de levensduur van snaren.
Daarom gebruik ik nagellijm (alleen voor de ringvinger) al schijnt dat wel slecht te zijn voor de nagel die eronder ligt. Het wordt keihard, speelt erg fijn en is een goedkope oplossing (die krengen van nepnagels kosten nog best veel per setje)

Makor1966
4 september 2007, 22:04
De gitarist van mijn band heeft ook een zo'n plaknagel want kon niet met een plectrum overweg.... gaat ondertussen beter maar wat daar niet een grappen over gemaakt zijn :D

fretboardtoash
4 september 2007, 22:16
Flamencoërs hebben hier ook wel last van, door de percussieve aanslag met nagels. De nagel slijt infeite gewoon vanaf de bovenkant door.

Ik meen te herinneren dat Don Capo een acryllaag gebruikt, zoals hierboven ook beschreven. Ik zou niet weten hoe je hieraan komt.

Een nepnagel als vervanger wordt ook gebruikt, maar ik vind het erg onverzorgd staan om 1 wit nageltje erop te lijmen en zou zo niet graag in het dagelijkse gitaarloze leven willen rondlopen (daar ben ik dan weer vrouw voor) en ze lakken is dan weer slecht voor de levensduur van snaren.
Daarom gebruik ik nagellijm (alleen voor de ringvinger) al schijnt dat wel slecht te zijn voor de nagel die eronder ligt. Het wordt keihard, speelt erg fijn en is een goedkope oplossing (die krengen van nepnagels kosten nog best veel per setje)

smij is die lijm van jou bijna hetzelfde spul, klinkt wel zo tenminste. m'n vriendin zei dat je ze bij een manicure zaak kon krijgen...

tja, daar ben ik dan weer teveel man voor:p en ik leer er wel omheen spelen.

Pais
4 september 2007, 22:51
Zo kom ik door dit topic ineens op nagelstyling sites terecht.... :D

Maar inmiddels ben ik wijzer geworden dat "acryl" (een woord waar ik als chemicus helemaal niets mee kan) ook het materiaal is waar kunstnagels van zijn gemaakt, maar dat dit ook in vloeibare/gel vorm direct op de nagel zelf is aan te brengen.

Dat nagellijm wordt ook gebruikt voor het vastlijmen van nepnagels en is op basis van methyl 2-cyanoacrylaat. Agressief rotspul eigenlijk, wat ook in secondelijm zit.

fretboardtoash
4 september 2007, 23:13
schijnt dat je nagels er behoorlijk slap van worden onder de "lijm-lak" omdat ze geen zuurstof kregen ofzo, kan ook door dat agressieve stofje wat erin zit.

petrus
5 september 2007, 00:50
Ik speel flamenco gitaar en ken het probleem van slijtende nagels.
De meeste flamenco gitaristen gebruiken seconde lijm.
Niet de hele nagel insmeren, alleen het deel waar de nagel in contact komt met de snaar.
De nagel blijft gezond en ook na jaren gebruik is er niets aan de hand.

Ik moet volledigheids halve wel melden dat ik ook wel eens van een allergische reactie heb gehoord, maar dat komt niet zo vaak voor.
Meestal komt dat doordat er op de nagelriemen wordt gesmeerd.

Als er een deel van de nagel is verdwenen of afgebroken is het goed te repareren met secondelijm en een stukje tissue of zijde.
Het stukje tissue wordt op het gebroken deel van de nagel geplakt, en verzadigd met secondelijm. nog een laagje voor een egaal geheel, naar wens knippen/vijlen, en goed polijsten.

Veel succes,
Petrus.

Don Capo
5 september 2007, 08:19
Hoi,


Ik laat mijn nagels 1x per maand vakkundig verzorgen door een nagelstyliste. Er komt acryl bovenop dat NOOIT breekt. Je nagels zien er verzorgt uit en je hoeft niet meer zelf te smeren met lijmpjes en prutjes. Inderdaad, het ziet er wat gay uit, maar dat maak ik dan weer goed met een goddelijk lichaam en een mannelijke tronie.


Als je goeie lak zoekt: L' herome nailstrongener, het rode flesje (extra hard) Verkrijgbaar bij bijna elke drogist.

GunMetalBlue
5 september 2007, 09:10
Hoi,


Ik laat mijn nagels 1x per maand vakkundig verzorgen door een nagelstyliste. Er komt acryl bovenop dat NOOIT breekt. Je nagels zien er verzorgt uit en je hoeft niet meer zelf te smeren met lijmpjes en prutjes. Inderdaad, het ziet er wat gay uit, maar dat maak ik dan weer goed met een goddelijk lichaam en een mannelijke tronie.


Als je goeie lak zoekt: L' herome nailstrongener, het rode flesje (extra hard) Verkrijgbaar bij bijna elke drogist.

Ik benijd u, ik laat het nu altijd door een vriendin doen die even tijd heeft.
...
Ja dan toch maar die nagelstyliste... wat kost dat? En moeten je nagels lang zijn voor je er heen gaat, of kun je er ook met semi-lange dingen aankomen. M'n nagels zijn nogal dus en scheuren erg snel...


:gitarist:(compensatie)

Don Capo
5 september 2007, 09:34
Ik had precies hetzelfde probleem.

Je hoeft geen lange nagels te hebben, ze zetten er dan tips op (kunsstof) en flikkeren er dan een laag acryl op. Je natuurlijke nagel groeit verder en op een gegeven moment heb je dus allen je natuurlijke nagel onder die acryllaag. Works like a charm. Echt, je hoeft er nooit meer naar om te kijken.

Gitaarbouwer
5 september 2007, 10:26
De meeste flamenco gitaristen gebruiken seconde lijm.


Ik heb eens secondenlijm gebruikt om een kloofje in mijn duim te repareren. Niet echt gezond, maar jah, als je een kwartier voor een oefensessie zit moet je toch wat :)
Werkte perfect trouwens!

Jedeel
5 september 2007, 17:27
schijnt dat je een soort van acryl-lak op je nagels kan laten doen dat keihard wordt. ik heb het probleem ook een beetje(hoewel ik nylon speel) maar t gaat hier steeds beter.
Ik heb ook last van zwakke nagels. Er is een tijdje geleden ook een 'draadje' hierover geweest in deze groep.
Naar aanleiding van dat draadje ben ik nagelverharder (Extra Strong) gaan gebruiken van Herome.
Wel jammer dat je nagels gaan glanzen..... ik zoek dus nog een matte variant :-)

GetnFunky
5 september 2007, 19:27
@Pais

Kan je dit (nagellijm) gewoon kopen bij de kruidvat? Ben er wel benieuwd naar.. :) Ik heb er ook niet echt zin in om nepnagels te gebruiken.

--=HANS=--
5 september 2007, 19:46
Los van alle smeersels die worden genoemd kan ook de manier van knippen een verschil maken. Ik zorg altijd dat ik de nagels aan mijn rechterhand zo knip dat er geen hoekjes ontstaan aan de zijkant van de nagel waar hij de vingertop uit gaat. Ik knip ze dus een beetje puntig en blijf daardoor niet haken en breek dus ook niets af.

Succes!

Pais
5 september 2007, 19:48
@Pais

Kan je dit (nagellijm) gewoon kopen bij de kruidvat? Ben er wel benieuwd naar.. :) Ik heb er ook niet echt zin in om nepnagels te gebruiken.

Jazeker! Het wordt verkocht om nepnagels mee te lijmen. 3 euro per flesje ofzo.
Wanneer je de nagel wat extra wilt verstevigen, kun je ook een stukje papieren zakdoek doordrenken met een paar druppels lijm en deze op je nagel plakken. Daarna is het wel een hoop gevijl, maar uiteindelijk heb je een nagel waar op het eerste gezicht niets mee aan de hand lijkt te zijn, maar die wel hard en dikker is!
Er zijn natuurlijk allemaal nagelvijlen en polijstvijlen op de markt speciaal voor nagels, maar het zwarte polijstpapier wat bij bouwmarkten wordt verkocht is heel handig. Dat zit qua grofheid net tussen de gewone vijlen en de nagelpolijstvijlen in.

Er wordt ook wel speciale zijdestrookjes verkocht die je dan gebruikt ipv tissue, maar daar heb ik geen ervaring mee.

chris c
5 september 2007, 19:55
Ik gebruik fingerpicks (en een duimplectrum). Even wennen, daarna nooit geen problemen met nagels meer, en een geluid van hier tot ginder !

fretboardtoash
5 september 2007, 22:43
Een probleem wat ik ook tegenkom zijn deuken in m'n nagels. Het hindert het spelen niet maar is wel enigzins irritant omdat je nagels sneller slijten. Kent iemand dit? Ik vermoed dat het door de rasquados komt maar weet niet zeker.

GetnFunky
5 september 2007, 23:35
Ja hetzelfde hier, fake nails zijn hier toch eigenlijk wel de beste oplossing voor. Heb net secondenlijm 'gesmeert'.. werkt goed moet ik zeggen, volgende keer zal ik wel een kwastje gebruiken inplaats van het erop druppelen. :sssh:

petrus
5 september 2007, 23:50
@fretboard

Deuken die aan het uiteinde onstaan zijn waarschijnlijk slijtage. als je er last van hebt kun je er wat lijm op doen.

Ook kunnen deuken ontstaan door pulken/kwetsure van de nagelriem.

Soms is het gewoon een kromme nagel, die er aan het uiteinde uitziet als een deuk Als je er last van hebt met spelen, dan helpt het als je met vijlen het vòòraanzicht van de nagel in een gelijkmatige vorm vijlt.
Hierdoor kan het boven of onderaanzicht er een beetje scheef uit gaan zien, maar verhelpt vaak wel het probleem.

Maar als je nergens last van hebt, lekker laten zo!

Petrus

Wokkie
6 september 2007, 00:50
Gebruik ook secondenlijm voor scheurtjes. Werkt perfect! Goed de lijm er tussen doen en uitsmeren en dan nog een mooi laagje erbovenop-->opdrogen-->en mooi opvijlen-->en voila je bent klaar. Veel mensen verklaren je voor gek, maar das niet belangrijk :seriousf:

freekick
6 september 2007, 14:50
Het is deze keer nog niet genoemd maar als nagels te gemakkelijk
stukgaan dan kan de oorzaak ook in de voeding gezocht worden.

Na een heleboel problemen met scheurende en brekende nagels
en plaknagel-geklier ben ik nu al een jaar "schadevrij" dankzij
karnemelk (kalk) en nagelversterker .

(Herome extra strong al eerder genoemd.)
Geeft geen schade aan je nagels.
Ze komen er sterker onder vandaan.

Heeft wel enige tijd nodig voor dat het resultaat echt duidelijk is.

Fingerpick
6 september 2007, 17:17
Het is deze keer nog niet genoemd maar als nagels te gemakkelijk
stukgaan dan kan de oorzaak ook in de voeding gezocht worden.



Inderdaad, een tekort aan vitamine A heeft als gevolg broze nagels en ongezond (dof) haar...