PDA

View Full Version : wat zou ik doen, verkopen of houden?



pavanie
4 september 2007, 20:05
Hallo allemaal

Ik zit met een dilemma en ik weet niet goed wat ik moet doen, dus vandaar deze vraag naar jullie advies!
Het zit zo: ik speel momenteel met mn squier strat over een zoom effectebak naar 2 crate powerblocks en ik ben daar tot daar toe heel tevreden over (behalve de gitaar n beetje, maar dat is n ander verhaal ). Ik zit in 2 bands en bij de ene speel ik pop/rock en daar heb ik 2 hughes&kettners 1x12 staan, eentje met een v30 en de ander met een fane. In de ander band speel ik eerder metal en stevige rock en daar heb ik een behringer bg412s staan met jensens erin. Nu komt de vraag::
Zou ik die 3 kasten verkopen en dan van dat geld 2 harley benton 2x12 's kopen met vintage 30's erin (ben v30 fan sins hij ook in mijn 1x12 zit en ik hem goed heb kunnen testen). Natuurlijk wil ik ook wel engl kasten of bogner's ofzo, maar aangezien ik nog student ben, heb ik dat geld echt nie :( (nieuwe gitaar enzo ook nog), vandaar die harley bentons.
En op optredens kan ik dan ze dan mooi allebei op elkaar zetten :jam:

Wat denken jullie, ben benieuwd naar jullie adviezen!
Bedankt!

DeiDRagonas
4 september 2007, 20:26
Ik snap je vraag hoor, maar dit is weer typisch zo'n topic waar de ppl hier je toch geen antwoord op kunnen geven. Dit is geheel smaak he!

Vraagje.. Welke kasten vind je beter klinken? Die je nu hebt of de Benton's??

Antwoord: De kasten die je t beste vind klinken moet je houden!

ben vanhoof
4 september 2007, 21:12
Ik ben er eig vrij zeker van dat die benton beter gaat klinken dan al hetgene je thuis hebt staan. Waarom ga je niet ineens voor de 4x12?

pavanie
4 september 2007, 21:29
Bedankt voor de reacties alvast.

Waarom geen 4x12? Dan zit ik met het probleem van mijn 2 bands he. En zo'n grote kast de hele tijd op en neer sleuren heb ik niet zo'n zin in. Maar eigenlijk zou ik het geluid van zo'n 2x12 n keer moete kunnen vergelijken met wat ik nu al in huis heb...
Maar Thomann is zo'n eind weg :sneaky:

Nog iemand andere suggesties, of mss meningen over het geluid van zo'n benton?

Bedankt!

bass blom
4 september 2007, 23:10
als je van V30 houdt en het budget beschikbaar hebt, doen!

DeiDRagonas
5 september 2007, 00:39
Inderdaad.. Als je die V30's cool vind, dan gewoon gaan halen. Maar ik zou dus niks bestellen he. Ga gewoon ergens heen waar die dingen staan en neem dan ook je HK kastjes mee zodat je alsnog ff een snel vergelijk kan doen.

Roy

pavanie
5 september 2007, 13:42
Zouden die benton's nog ergens anders ook te proberen (en te vergelijken) zijn... want ik denk dat harley benton zo'n beetje het huismerk van Thomann is, niet? En als dat het geval is moet ik een keer op een vrije dag naar Burgebrach afzakken :) . Nu is het toevallig wel zo dat een vriend van mij een hele p.a. gaat bestellen en als die dingen er nog bijkomen op de bestelbon, krijgen we korting :dance: .

Is er misschien iemand met zo'n 2x12 die zijn ervaringen hier even kan neerschrijven? Ik ben wel al een foto's en een review(tje) van zo'n 4x12 vintage tegengekome op dit forum, maar nog niet veel over de 2x12..

En dan nog een vraagje: Scheelt zo'n 2x12 veel in volume met de 4x12 die ik nu al heb? (die is 400 watt btw, kweet dat het toch op het wattage van de versterker komt, maar ik zeg het maar eve) Want bij de repetitie van mijn metal/rock band gaat het er luid aan toe (en ja, we hebben wel oordopjes :) ). Moet ik mijn versterker dan veel harder zetten voor het zelfde lawaai te krijgen?

En nog eentje (jaja, ben in vorm vandaag:) ). Is het geen probleem om die powerblock (150 watt) aan te sluiten op die 2x12 (120 watt in mono). Ohmage is geen probleem heb ik al gezien, maar wat is het ergste wat er kan gebeuren als die cab 150 watt op zn dak krijgt? Speaker kapot?

Nogmaals, bedankt allemaal!

paulusdeBKB
5 september 2007, 14:36
2x12 en 4x12 scheelt uiteraard, maar hoeveel hangt erg af van de 4x12. Mijn persoonlijke mening is dat een 4x12 geen toegevoegde waarde heeft als je hem voor het repetitiehok gebruikt. Het gaat gewoon te hard, heeft te veel oomph en het projecteert te veel.

Let wel: dat zijn an sich goede eigenschappen, maar voor een repetitiehok gewoon een beetje té.

DeiDRagonas
5 september 2007, 14:49
Er zal wel een klein verschil zijn inderdaad, maar dan meer in waarneming van het geluid. Hoe je je sound ervaart zeg maar. In volume zal het niet bijster veel schelen als zowel de 2x12 als 4x12 met dezelfde speakers geladen zijn en het Ohmage gelijk is. Het zal in elk geval zeker niet zo zijn dat je ineens je versterker veel harder zal gaan zetten.

Ik denk ook dat het aansluiten op die 150watt amps niet echt een probleem zal zijn. Zo snel blaas je die speakers er ook weer niet uit he, dan moet je echt gekke (en loeiharde) dingen gaan doen. Maar ik zeg wel dat ik geen expert ben op dit gebied hoor. Het ligt er ook aan hoeveel geluidsdruk die amp afgeeft en de speakers kunnen hebben. Die 150watt kan wel een rendement hebben van 95db terwijl die speakers met minder watt wel 100db kunnen hebben bijvoorbeeld. Maar mss kan iemand anders daar meer over zeggen...

Hopelijk heb je er wat aan, grt Roy.

pavanie
5 september 2007, 15:40
Ik heb er zeker wat aan! En zo snel allemaal :p
Heb eventjes de geluidsdruk nagekeken, DeiDRagonas, en die van de amp is inderdaad lager( 91 db namelijk) dan die van de V30 (100 db). Zal er maar vanuit gaan dat dit geen probleem gaat worden dan. En dan zal 2x12 voor t repetiekot genoeg zijn, kan ik optredes nog altijd 2 2x12's gebruiken als ik wat extra volume nodig heb.

Hoe doen jullie dat trouwens met zo eentje: zetten jullie ze gewoon recht op de grond dan (blaast ie dan nie onder je oren door), of zet je hem schuin, of op iets anders, zodat ie hoger komt..?

Enneuh, paulusdeBKB, wat bedoel je met een 4x12 heeft te veel oomph?

Zo nu nog kijken of ik er nog wat meer over kan vinden (waar zitten de gebruikers van dat ding?), of nog beter, of ik hem een keer kan testen. En als het me bevalt zal ik er eens een paar gaan scoren 8-)

Groeten!
Paul

paulusdeBKB
5 september 2007, 16:26
Een Marshall 1960A kast (de meestgebruikte volgens mij) heeft een hele geprononceerde piek in het mid-laag frequentiegebied. Als je op volume over zo'n kast speelt, dan voel je letterlijk de luchtdruk. Ik vertaal dat met 'oomph', als uitdrukking van windkracht zeg maar...

TimmU
5 september 2007, 16:27
een 4x12 geeft een trillende - broek idee, en 2 x 2x12 geeft toch net wat subtieler weer..zeker als je gewoon een van die kastjes gebruikt.4x12 geeft wat mij betreft érg veel laag weer , in vergelijking met een 4x12"cab.toch succes met het scoren van die dingen!

DeiDRagonas
5 september 2007, 18:55
Hoe doen jullie dat trouwens met zo eentje: zetten jullie ze gewoon recht op de grond dan (blaast ie dan nie onder je oren door), of zet je hem schuin, of op iets anders, zodat ie hoger komt..?

Des te hoger, des te beter eigenlijk.. Ik merk dat ik in kleine zaaltjes (waar je dus dichter op je speakers staat) zelfs met een 4x12 cab ervaar dat ie echt onder me door blaast. Als ik met een combo speel gaat ie schuin of op een stand. Zelfs mn 4x12 kast zet ik tegenwoordig nog ruim een halve meter van de vloer af op een flightcase of stand.

R.

pavanie
5 september 2007, 21:42
Ik snap helemaal wat je bedoelt met het trillende broek idee, en spijtig dat da bij 2x12's minder is.
En @ DeiDRagonas, een 4x12 op een stand? Da moet dan tog al een stevige zijn denk ik zo :p Of bestaan er daar speciale voor ..

Maar voor die 2x12's: ik zet ze wel erges op ofzo... of misschien verticaal op elkaar :seriousf:

Magic Bean
5 september 2007, 22:22
En @ DeiDRagonas, een 4x12 op een stand? Da moet dan tog al een stevige zijn denk ik zo :p Of bestaan er daar speciale voor ..



Zoiets heet een bierkrat ;)

DeiDRagonas
7 september 2007, 03:05
Nee hoor... Meestal gebruikte ik de flightcase van de drummer, maar ik heb ook altijd een stand bij me. Geen enkel probleem... Gewoon een simpele toetsenstand gekocht van nog geen 40,-. Die kan ruim 125 kilo dragen dus je kan er zelfs twee op zetten mocht je dat willen!

Roy

Kaboemba
7 september 2007, 07:47
Als je makkelijk wilt dan zou ik die H&K speakers houden, heb ze zlef ook en makkelijker vind je niet.

Mijne zijn beide met een V30, weegt niks oersterk en klink geweldig.
tuurlijk kan het al meer en beter maar makkelijker zeker niet (en zeker niet met zo'n geluid).

Nobler
7 september 2007, 12:54
Ik heb een HB 212 cab met V30's, maar de 4x12 heb ik nog nooit gehoord.
Volgens mij laat Thomann ze zelf maken in China, dus je zult ze denk ik niet in andere winkels aantreffen.

Ik gebruik hem met de Epi Valve Junior head en met een door iemand ooit in de jaren '60 zelfgebouwd buizenversterkertje, en dat klinkt heel behoorlijk. Hoe het klinkt in verhouding tot kasten van andere merken kan ik je helaas niet zeggen, want, behalve het eerder genoemde zelfbouw buizenversterkertje, dat ik half jaren '70 speelde over een kist met autospeakers, heb ik alleen ervaring met combo's.

Voor dat je je 1x12 kastjes wegdoet moet je even goed nadenken, want elke 2x12 kast is al weer lastiger sjouwen en een echte lichtgewicht is het niet echt, en door zijn omvang een stuk onhandiger dan een 1x12, om nog maar niet te spreken van een 4x12.

Als je verder bestaande spullen verkoopt om ander spul te kopen moet je wel bedenken dat je uit je oude spullen nooit terugkrijgt wat je er in hebt gestoken, en dat je voor nieuwe spullen ook een prijs betaalt die je er nooit meer voor terug zult krijgen. Het is dus eigenlijk kapitaalvernietiging. Misschien beter om even door te sparen en er gewoon een HB 212 bij te kopen zonder iets te hoeven verkopen?

pavanie
7 september 2007, 16:41
Jah, bijkopen zou idd wel het beste zijn, maar zit eigenlijk te sparen voor een nieuwe gitaar (heb er zelfs al een op het oog, prachtige epiphone).. Dus dan moet ik wel vrij lang wachten voordat die HB's er ook nog bijkunnen kwa budget. En op komende optredes heb ik liefst zo snel mogelijk 1 of 2 2x12's bij me staan voor wat meer volume, want die mensen achter die p.a. altijd die moeten zorgen voor monitorgeluid...:sneaky:

Ik heb hier thuis nog wel een fender combo'tje staan. Ik denk zo'n 30 watt transistor, klinkt clean best heel goed. Hij heet JAM en er zit 1 fender 12" in en hij is "made in the u.s.a." :) . Wat zou ik daar nog voor kunne vragen als ik besluit om die weg te doen ipv een van de andere kasten, denken jullie?

en @ kaboemba: weet jij toevallig of die V30's er standaard in zaten? Ik heb die kastjes zo 2de hands gekocht, dus ben er eiglijk wel benieuwd naar. Mijn ene v30 is trouwens ook een beetje gescheurd en niet geweldig gerepareerd geweest...

edit: oja, en er zitten twee gitaar-ingangen op die fender