PDA

View Full Version : Gitaarles aan kleine kinderen?



telecastermaster
22 januari 2003, 15:21
Ik heb dit ook geplaast op het akoestische gitaar forum maar zou ook graag jullie mening willen horen.

Ik speel 15 jaar rock en wil nu gitaarles gaan geven aan mijn 6 jarige nichtje. Ik heb pas een akoestische (kinder) gitaar voor haar gekocht. Hoewel ik zelf al lang speel weet ik niet goed wat de beste manier is om te beginnen. Veel hangt denk ik ook af van wat iemand leuk vind om te spelen (pop of klassiek) maar iemand van die leeftijd weet dat zelf wellicht nog niet allemaal en is dus op mij aangewezen.

Mijn dilemmas zijn een beetje de volgende:
- Beginnen met pop of klassiek?
- Beginnen met notenlezen of niet (of evt. tabs?)(kunnen notenlezen is natuurlijk een bezit voor het leven)
- Beginnen met fingerpicking of met plectrum?

Ik heb hier uiteraard wel wat ideeen over maar zou graag jullie mening over willen horen.
Bedankt,

Peter

Raffel
22 januari 2003, 15:29
fingerpicking om mee te beginnen, dat heb je sneller onder de knie, en kunnen ze zich volledig concentreren op de linkerhand, tot je het plectrum introduceert. Ik zou beginnen met individuele snaren, en dat opschroeven naar meerdere tot je ze akkoorden kan leren. En dan zien ze ook in dat je makkelijk liedjes van de radio kan spelen.

misschien heb je hier iets aan:

http://fretboardromance.cjb.net

daar heb ik wat lesjes neergezet voor beginners. Is wel meer voor de rockers, maar misschien kun je er wat uithalen om het je nichtje te leren.

skabouter
22 januari 2003, 15:39
ik denk dat een meisje van 6 geen akkoorden kan pakken. hals te breed/handjes te klein

begin met vader jacob dingen enzo, van die bekende nummertjes....

tis wel jong om te beginnen !

maarja, dan is ze op haar 10e wel al best goed waarschijnlijk

misschien zien wij hier wel de 2e ilse de lange ??

Raffel
23 januari 2003, 09:58
hmm, tegen de tijd dat akkoorden aan de orde zijn is ze een paar jaar ouder. Bovendien is het een goed idee om een 3/4 maat gitaar voor haar te zoeken denk ik.

Maiden Michiel
23 januari 2003, 10:55
Je moet gewoon beginnen met een simpele methode, ik heb voor de lessen (ook aan jonkies) de methode van Frank Rich gebruikt. Staan verschillende technieken in, en na die methode is er een basis waarop je verder kunt gaan. Dit zal per leerling verschillen. Ik had er een die de Spaanse kant op wilde en een andere heb ik gelijk naar de muziekschool gestuurd hehe!

telecastermaster
23 januari 2003, 10:59
Bedankt Michiel. Dat klinkt als een goeie tip. Ik zal op onderzoek uitgaan naar die boeken.
Het is inderdaad het ontbreken van een basis die het moeilijk maakt om gericht les te geven.