PDA

View Full Version : Gitaarles aan kleine kinderen?



telecastermaster
22 januari 2003, 15:18
Ik speel 15 jaar rock en wil nu gitaarles gaan geven aan mijn 6 jarige nichtje. Ik heb pas een akoestische (kinder) gitaar voor haar gekocht. Hoewel ik zelf al lang speel weet ik niet goed wat de beste manier is om te beginnen. Veel hangt denk ik ook af van wat iemand leuk vind om te spelen (pop of klassiek) maar iemand van die leeftijd weet dat zelf wellicht nog niet allemaal en is dus op mij aangewezen.

Mijn dilemmas zijn een beetje de volgende:
- Beginnen met pop of klassiek?
- Beginnen met notenlezen of niet (of evt. tabs?)(kunnen notenlezen is natuurlijk een bezit voor het leven)
- Beginnen met fingerpicking of met plectrum?

Ik heb hier uiteraard wel wat ideeen over maar zou graag jullie mening over willen horen.
Bedankt,

Peter

Luca P
22 januari 2003, 21:06
Ik speel nu 23 jaar gitaar maar als ik les moet geven zou ik niet weten hoe.
Het wordt wel eens gevraagd of ik dat kan. Ja akkoorden voor doen kan wel. Maar dat noem ik geen les geven. En dan nog aan een kind?
Niets voor mij dus want,
-Ik heb geen geduld.
-Geen theorie kennis.
-Hoe moet je een simpele/ speelse wijze iets aan een kind overbrengen?

De een die les krijgt vind de theorie leuk. De ander een kwelling.
Ik zou echt met de simpelste kinder liedjes gaan beginnen. Vader Jakob en zo...
Met de vingers, van papier lezen. Dat lijkt me de beste start.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Luca P op 2003-01-22 21:09 ]</font>

Thomass
25 januari 2003, 21:00
Hangt erg van haar enthousiasme om muziek te maken af en of het een ijverige meid is.

Begin met noten lezen, maar wel makkelijke liedjes dit beteknt een goede basis. Koop het boek (als het nog te koop is) "Gitaar Starter 1+2" elementaire gitaarmethoden door Cees Hartog. Ik ben zelf met 7 jaar begonnen met dit boek en de vervolg serie.

Dit is te behappen, en een leuke speelse wijze om met de gitaar in aanraking te komen. Ketst dit nou helemaal af, ga dan eventueel over op het schrijven van tablatures.

groeten!

john.3001
27 januari 2003, 14:33
Je moet altijd noten leren lezen. Als je dat kan verloopt de samenwerking met andere instrumenten (denk aan piano) veel gemakkelijker. Omdat je leerling(e?) pas 6 jaar is kun je beter proberen klassieke stukken erin te proppen. Nu kan het nog.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: john.3001 op 2003-01-27 14:34 ]</font>