PDA

View Full Version : Jazz Amp



Evil-Payasos
4 september 2007, 16:08
Hej,

Wat is nou een goede jazz amp? En zijn daar ook ''kits'' van? en wat is een goede jazz amp speaker?

alvas thx!

BH

Kim Wilson
4 september 2007, 16:10
Fender Twin Reverb? Of een Roland Jazz Chorus 120 ofzoiets. Als het maar hard en mooi clean kan. :)

Nitefly7
4 september 2007, 16:20
AER
Polytone
JC120 / 77 /50
Twin Reverb

maar ook bijv 'akoestische gitaar'-versterkers..
(Behringer ACX1000 is echt niet verkeerd!)

Evil-Payasos
4 september 2007, 17:01
Oke, niet echt buizen dus?....Maar zijn er wel kIts voor? en welke speaker is er erg geschikt voor?

Markmoos
4 september 2007, 17:06
hihi...hij zei kut :dance:

Eko
4 september 2007, 17:06
Hangt een beetje af van de style die je speelt. Een stijl als van Wes Montgomery zou vragen om een mooie jazzchorus met een 2 x 12 inch.
Een gypsyswing type zou gaan met een AER ( i.c.m. een acoustische gitaar) .

Evil-Payasos
4 september 2007, 17:08
nee, meer wes-achtig

BLOK182
4 september 2007, 17:10
Betaalbaar is ook de Lab 5, waar ook BB King op speelde.

Evil-Payasos
4 september 2007, 17:36
en als Speaker? (wil zelf bakje gaan maken:P)

'66 special
4 september 2007, 18:22
Wes Montgomory = Standel (dus een 15" JBL D130F)

http://www.standelamps.com/about_us/story/story_p10.html

Evil-Payasos
4 september 2007, 19:00
waar kan je die kopen?!
(en is 15 inch, altijd beter voor jazz?)

bass blom
4 september 2007, 19:25
15 inch JBL's geven heeeeeeeeeel mooi laag :P

Evil-Payasos
4 september 2007, 19:47
en waar ken je die kopen?

Pepe
4 september 2007, 22:43
Ik heb ooit een Dynacord Twen aan een Jazzgitarist verkocht die tot die tijd heel erg tevreden was met zijn Sessionette, DE jazz/pop versterker in de eighties.
Ik denk dat wanneer je een superclean geluid zoekt je inderdaad snel bij een tranny uitkomt maar wanneer je een beetje een warme grom wil horen.. . duo 6v6 met een alnico speaker zou mijn keus zijn.

peter_heijnen
5 september 2007, 10:47
Transistorbak? Denk dan ook eens aan de Tech 21 Trademark 60.

'66 special
5 september 2007, 11:45
en waar ken je die kopen?
Zoeken op Marktplaats of andere veiling site's.
Ik ben nog steeds op zoek naar de 'gewone' JBL D130 voor mijn Standel replica, maar heb tot nu toe alleen een K130 kunnen vinden (ben ik al heel blij mee) die volgens deze gegevens:
http://www.webervst.com/spkrcalc/jbldek.htm
bijna identiek is aan de D130.

Een andere optie is de versie van Weber, de California 15
http://taweber.powweb.com/weber/cali15a.htm

Evil-Payasos
6 september 2007, 07:47
Hmm, die weber is dan nog wel erg aantrekkelijk, is het dan genoeg om er 1 in een kast te bouwen? Of 2?

en dan nog een head, het liefste een zelfbouw kit met (dus) 6v6's

Misschien niet met 6v6's. Maar is dit wat? iemand ervaring mee?: https://taweber.powweb.com/store/6s100_ad.htm

Maar alvast bedankt!!

BasHermus
6 september 2007, 10:11
Volgens mij heb je niet persé een transistor-bak nodig. De meeste 50's en 60's jazz is opgenomen met buizenversterkers (transitors bestonden immers nog niet).

Zelf vind ik (ook clean) een buizenversterker gewoon mooier klinken (minder steriel).

Leuke versterkers om dan misschien eens uit te proberen/overwegen zijn:

Matamp Adrian Ingram
Matamp Chino (met 15 inch speaker)
Heritage Kenny Burrell

'66 special
6 september 2007, 11:25
Hmm, die weber is dan nog wel erg aantrekkelijk, is het dan genoeg om er 1 in een kast te bouwen? Of 2?

en dan nog een head, het liefste een zelfbouw kit met (dus) 6v6's

Misschien niet met 6v6's. Maar is dit wat? iemand ervaring mee?: https://taweber.powweb.com/store/6s100_ad.htm

Maar alvast bedankt!!

Dat kitje ziet er hoopvol uit. Ik heb een 2x EL84 versterker met een EF86 en dat klinkt zeer goed.

Eén 15" is voldoende :)

Evil-Payasos
6 september 2007, 16:37
Dan ga ik eerst een kast bouwen met die Weber erin! Heeft iemand goede afmetingen? Of een site/plaats waar ik die kan vinden?

En kan ik die weber ook nog ergens anders kopen dan bij Weber zelf? :satisfie:

THX!

'66 special
6 september 2007, 17:02
Dit:
http://www.siegmundguitars.com/diamond.html
is zo'n beetje de doorsnee maat voor een 15", zal ongeveer 50 cm x 50 cm zijn en een 20 cm a 30 cm diep. Met die maten kan je 'spelen' (iets breder of hoger, slanted front etc.).

Evil-Payasos
6 september 2007, 17:40
Dus als ik een cab zou maken met een 50cm breed, 50cm hoog, 35cm diep van berkenmultiplex en een baffle van 50 bij 50 met een gat van 15 inch van multiplex, heb ik een goede cab?! :chicken:

Hahaha, hulp is welkom!

'66 special
6 september 2007, 17:52
Je zit dan vrij dicht tegen de maten van een Standel 25L15 aan..... :) (diepte van ongeveer 30 cm aanhouden).
En dat is een zeer goed klinkende versterker.
Hou rekening met de maten van je top. Het is het mooiste als het netjes op elkaar aansluit.

Persoonlijk heb ik voor de zij- en bovenkanten liever 18mm grenen (met zwaluwstaart verbinding). Voor de baffle kan 12mm berken prima.

Je zou ook kunnen kijken naar wat er te koop is aan lege cabs en daar je maten op baseren.

Evil-Payasos
6 september 2007, 18:09
Als aller eerste zou ik u willen bedanken voor alle handige informatie die u mij geeft! Bedankt!!

Hoeveel denkt u dat het hout zal gaan kosten? Want de speaker zou ongeveer 156 euro gaan kosten, alle goodies (tolex, grilcloth, handvate, hoeken, voeten, bla, bla) ongever 90 en dan het hout nog...

Verder wil ik ,als de cab af is, een Madamp G2 gaan maken (gewoon om aan het solderen te wennen). Daarna een Madamp A15 maken, en die G2 verkopen (waarschijnlijk, tenzij hij echt extreem goed klinkt) en na die A15 wil ik het wel proberen om die Weber kit te maken!

Nogmaals, BEDANKT!!

BH

'66 special
6 september 2007, 19:29
Zeg maar je en graag gedaan.
Even uit mijn hoofd: volgens mij kost een grenen plank van 30 cm breed bij de Gamma (of Praxis) ongeveer 24 euro, daar kun je 1 cabinet uit halen (is geloof ik 230 cm lang) wel de hele stelling leeghalen om het plankje met de minste noesten te vinden :) . Plaatje 12 mm multiplex zal niet zo duur zijn.

Hou rekening met verzendkosten en invoerrechten bij het bestellen van een Weber speaker in de VS.

Voor al het kleine spul kun je het beste kijken bij internet aanbieders. In de VS is het goedkoper maar daar gaat weer het verhaal van de verzendkosten en invoerrechten op.

Grillcloth en tolex zijn ook aardig prijzig. Bij tolex heb je als nadeel dat het wel 135cm breed is (ongeveer) maar dat is niet genoeg voor een versterker van 50 x 50. Dus zul je voor ongeveer drie versterkers aan tolex moeten bestellen (omtrek van de versterker).
Een goedkopere optie (wel minder degelijk) is het skai (vinyl) dat ze bij stoffenzaken verkopen.

Maak een lijstje met alles wat je nodig bent en zoek voor elk onderdeel naar de goedkoopste aanbieder. Dan weet je ook de totale kosten voordat je iets besteld en het later tegenvalt.

Evil-Payasos
6 september 2007, 20:15
Bedankt!!

Ik heb al het kleine grut bij TubeTown.com gezien! Maar de grillcloth verkopen ze : http://www.tube-town.net/ttstore/product_info.php/info/p973_Grillcloth-Fender-Beige-Brown.html/XTCsid/7598f21d6ffab7a6148da259ba71217a

En de Tolex: http://www.tube-town.net/ttstore/product_info.php/info/p889_Tolex-Mesa-Boogie-Style-Black---Schwarz.html/XTCsid/7598f21d6ffab7a6148da259ba71217a

De grill is: Width ca. 90 cm
Price per meter

Tolex: Width: ca 135 cm
Price / m

Dus dat is lang genoeg? (moet ongeveer 12000 cm2 tolex hebben, en 2500cm2 grillcloth dus dat moet lukken zonder het 3x te kopen)

Dus,

Hout: 30,-
Goodies: 90,-
Speaker: 156,- (of zullen we er maar 180 + verzend van maken?)
totaal: 285,-

als het voor deze prijs gaat lukken, zou het wel extreem geweldig zijn! Maar ik denk dat ik eerst de kast inelkaar flans, en later die speaker erin zet!

(nouw heb ik ook helemaal geen verstand van Ohmages en hoe ik die speaker moet aansluiten, tips?!)

Nogmaals BEDANKT!

'66 special
6 september 2007, 20:50
Tolex:
het ligt eraan hoe je de kast wilt bekleden. Als je geen problemen hebt met naden dan zou je het inderdaad kunnen doen met minder tolex.
Persoonlijk heb ik liever één naad aan de onderzijde, dat betekent dus dat je tolex rondom de hele kast moet. Dus minimaal twee meter (plus een stukje extra).
Succes.

Evil-Payasos
7 september 2007, 12:16
Hmm, ik zit nu toch te denken om hem helmaal orange tolex te maken, en er een soort beschermdingetje voor te hanegen van 15 inch die rpecies over de speaker past. maar de voorkant los te tolexen, zodat ik hem eruit kan halen (is dat te doen?!) en er een hele nieuwe plaat, (12 inch speaker) met tolex erin kan schuiven? ben ik nu erg slim? Of is het niet te doen? :o

anyway, thx!

Evil-Payasos
7 september 2007, 12:40
hahaha, laat mijn vorige post maar, het slaat nergens op! Maar is het te doen om jazz over een 12 inch te spelen (zodat ik bij mijn eerste project niet meteen van alles uit amirica hoef te halen!) Zoja, welke dan?

'66 special
7 september 2007, 12:58
Om op de post over 15" baffle vervangen door een 12" terug te komen:
http://mossdavis.com/wp-content/images/vintage%20amps/National.JPG
Dus, ja dat kan als je het zo maakt dat alles weer los kan.

12" voor jazz: het lijkt me verstandig dat je begint met het in de muziekwinkel proberen van de verschillende soorten en maten versterkers cq cabs.

Evil-Payasos
7 september 2007, 13:07
Hmm.... Nee laat maar, ik houd het wel bij gewoon 1 cab met 1 speaker :satisfie: . Maar welke 12 inch, zou zowel clean als (dikke lowend) distortion goed klinken? Of kan ik dan beter 1 kast met Celestion v-30 maken en daarna met die weber? :B

Evil-Payasos
7 september 2007, 17:09
Wat is een goed programma (als het bestaat) waarmee je bvb. Amps en tekeningen kan maken (liefste gratis).

thx

'66 special
7 september 2007, 17:20
Wat is een goed programma (als het bestaat) waarmee je bvb. Amps en tekeningen kan maken (liefste gratis).

thx
Niet lullig bedoeld, maar ik doe het met potlood, lineaal en papier.

Evil-Payasos
7 september 2007, 17:27
hahahaha, das ook een optie, alleen ken ik niet zo geod tekenen... Maar dat moet wel werken! Dan ga ik binnenkort maar eens naar de gamma om hout te kopen, dan ga ik beginnen aan de kast (toch maar voor de 12 inch denk ik).

Dus alle tips zijn welkom en bedankt!

BH

Evil-Payasos
9 september 2007, 19:26
Ben gisteren langs een aantal houtwinkeltjes gereden, maar helaas, allemaal dicht! Dus ga ik dinsdag maar weer verder zoeken.

Voor nu alleen nog de vraag: Welke speaker?! Want ik kwam net op het internet een Eminence Guvernor tegen, die beter/gelijk zou zijn aan een celestion 30 vintage.... maar voor maar 60 prikkies.... Welke kan beter mooi clean als lelijk misvormd zijn?

Zijn er nog andere speakers die het super zware werk (lamb of god/ old school Metallica) maar ook de mooie cleane (wes montgomery, bla bla JAZZ) tonenen kunnen geven? Zo ja welke?