PDA

View Full Version : Vraagje over pickups in mn strat



Samder
4 september 2007, 13:55
Hallo hallo allemaal,

Ik heb voor een tijdje een fender standard strat (USA) te leen.. En de sound die uit de gitaar komt is helemaal geweldig! Prachtig.. Maar zoals ik dus al zei, ik leen hem helaas alleen maar..

Het fijne aan deze strat vind ik dat ik heel goed de distortion met mn volume knop kan regelen. Als ik zeg maar de distortion aan zet, en de volume knop op de strat terug draai, krijg ik zo'n verschrikkelijk mooie clean!

Ik heb zelf ee fender Highway strat waar ik trouwens echt wel tevreden mee ben. Alleen als ik met deze highway probeer de distortion te regelen met de volume knop word het geluid gewoon veel duffer en basseriger..

Hoe kan dit? Heeft dat met de Pups te maken? Met bepaalde condensators? Met de Pots?

Alvast bedankt!

Groet Sander

Nielsje
4 september 2007, 16:06
Dat kan een combinatie van alle mogelijkheden zijn. Wat je zou kunnen doen is eventjes de slagplaat van de standard los te halen (klein halfuurtje werk, kan je weer verder spelen) en alles wat erin zit (potmeters, gebruikte wiring, condensators) opschrijven en vergelijken met je eigen highway.

verder zijn er op het web en ook hier wel genoeg mods te vinden om bijvoorbeeld je hoog te behouden bij het terugdraaien van het volume.

succes!

no 1 hops
4 september 2007, 17:19
een highpass cap plaatsen op de volume pot.
een condensator van een paar duppies die ervoor zorgt dat als je de potmeter terug draait het hoog niet teveel word weggefilterd wat normaal is met een volume pot.
daarom noemde EvH het ook eigenlijk meer een tonepot

Ash ketchum
4 september 2007, 17:53
Als je dan toch bezig bent, kun je ook een greasebucket circuit erin zetten.
Die stelt ook niet veel voor.
http://i51.photobucket.com/albums/f373/servant77/Greasebucket1.jpg

Deze is van een tele, maar het principe is hetzelfde.

Nielsje
4 september 2007, 18:12
en wat doet dat dan?

Ash ketchum
4 september 2007, 18:17
Google is your friend;
Greasebucket tone circuit, (rolls off highs without adding bass)

Nielsje
4 september 2007, 18:29
Ja, maar dat wil de TS toch niet? Die wil juist z'n hoog behouden...
of ben ik nou zo kippig?

Ash ketchum
4 september 2007, 18:33
Als je goed leest doet dit het ook. Het zorgt ervoor dat het niet te dof wordt als je de tone terug draait. Ikzelf heb het op mijn tele toegepast en kan deze conclusie beamen.

Nielsje
4 september 2007, 18:37
Ik neem aan dat je volume terug draaien bedoelt?
voor de rest begrijp ik dan wel de bedoeling van het circuit.

Ash ketchum
4 september 2007, 18:38
Nee, tone. Als hij TS toch bezig is met solderen kan hij misschien een greasebucket erbij doen. Het wordt op nieuwere Fenders namelijk ook toegepast en het kost hooguit 30 cent aan materiaal.

Samder
4 september 2007, 18:44
Als ik mn volume op mn gitaar terug draai wil ik graag dat het niet doffer gaat klinken.. Dat gebeurt nu namelijk wel. Die highpass cap klinkt erg boeiend! Waar kan ik die precies vinden, en is het echt alleen maar een kwestie van op je volume pot solderen?!. En over Dat greasebucket circuit : DAt zit als het goed is al op mn highway strat, maar veel merk ik daar niet van...

Nielsje
4 september 2007, 18:46
*het ligt echt aan mij hoor..*

Maar hij wil toch z'n volume terug draaien?!?

Hij wil toch z'n geluid mooi laten opcleanen als hij z'n volume dicht draait, dan moet ie toch aan z'n volume pot draaien? Of werkt de schakeling dan ook gewoon en ben jij misschien gewoon niet volledig in je bewoording?

Ash ketchum
4 september 2007, 18:53
Ik bedoelde het als erbij, als je toch al ergens mee bezig bent...
Maar als het er al op zit, beschouw het dan allemaal als niet gepost.