PDA

View Full Version : Upgraden Squier strat



Ash ketchum
22 januari 2003, 15:18
Ik heb onder andere een squier strat met een superfijne hals dankzij een super afstelling, nu is mijn vraag;
Heeft iemand ervaring met het upgraden van z'n squier in de zin van;
andere (massieve) body, betere hardware, electronica.
De bespeelbaarheid mag er niet onder lijden want die is echt top!!

Bins
22 januari 2003, 15:25
Electronica schijnt een boel uit te maken. Ik ga dit weekend de electronica in mijn Epi vernieuwen, en ook een nieuw element. Ik hou je wel even op de hoogte van de bevindingen.

Ash ketchum
22 januari 2003, 15:32
Ik heb ook zo'n epi sg trouwens, ben best wel tevreden met het geluid zowel clean als overstuurd.

JV
22 januari 2003, 15:34
ik heb nou kinmans in me squier zitten

ging er een hoop op vooruit. kan alleen beter en daarom ga ik nog wel de body vervangen.

skabouter
22 januari 2003, 15:36
als je een andere body neemt is het gelijk een andere gitaar ! niet doen dan.

je zei dat ie perfect speel zo. klinkt ie ook perfect ? dan moet je dus niet upgraden !

maar anders zouden (ik zeg "ZOUDEN") nieuwe elementen kunnen helpen. nieuwe brug en knoppen enzo zou niets uitmaken.......

Ash ketchum
22 januari 2003, 15:40
Squier affinity strat's hebben toch een soort triplex body? (correct me if i'm wrong!)
Ik denk dat het geluid wat voller wordt met een massieve body

Stitch
22 januari 2003, 15:41
Idd beetje loos om de body van een squier gaan zitten te vervangen mijns inziens. Ik ga trouwens mn brugelementgat uitfrezen tot humbucker grootte, en dan doe ik mn Ibanez v2 element erin. De brug zet ik vast en doe er een op-amp circuit in a la EMG (9v). Gewoon om beetje te expirementeren.

qwerty
22 januari 2003, 15:42
Die affinity's worden idd van veredeld openhaardhout gemaakt. Met spelen ook wel te merken, heb met het testen van teles ook een affinity getest, en dat ding klonk amper als een tele...

:B :B :B :B

michielv
22 januari 2003, 16:07
soms helpen nieuwe pots enzo wel degelijk en komt het geluid van je elementen ineens wel goed naar voren.

Ik heb zelf mijn squier tele helemaal omgebouwd, klinkt prima en binnenkort gaattie weer onder het mes (heb de twee strat elementen in mijn nieuwe zelfgebouwde strat gezet dus ga er een jaren '60 Guild humbucker in de halspositie inmikken).

Hoofdzaak is dat de gitaar op zich al klinkt. Klinkt het niet is het niet echt de moeite om veel te investeren en kun je beter een andere, betere gitaar kopen.

Ash ketchum
22 januari 2003, 16:11
Onversterk is het wel ok, maar dat van die potmeters klinkt wel goed!
Iemand verkoopadressen omstreken Barneveld voor die dingen??

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ash ketchum op 2003-01-22 16:14 ]</font>

JV
22 januari 2003, 16:38
de suiqers kosten rond de 125 euro affinity. standard het dubbele dacht ik.

nieuwe body is 200
nieuwe pickups zo rond de 250 voor fender noiseless dacht ik.

dan heb je toch een behoorlijk betere gitaar dan bijvoorbeeld een mex strat en voor ongeveer dezelfde prijs.

is het wat mij betreft wel waard


oh, en voor onderdelen http://www.voxhumana.nl
brengen ook thuis

bij mij zaten er trouwens standaard 500k pots op me squier. hebik vervangen voor de goeie 250k pots. wel even op letten

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: JV op 2003-01-22 16:38 ]</font>

Bins
22 januari 2003, 17:44
Waarom heb je voor een lagere waarde gekozen, als ik vragen mag? Ik ben nl gewoon van plan om 500k pots met 500k pots te vervangen.

@Ash: Ik ben zeker niet ontevreden over het geluid van mijn Epi, maar ik weet gewoon zeker dat het beter kan. Ik heb dus besloten om het geld wat ik eigenlijk in een nieuwe axe (+/- 400 euro) wou stoppen in mijn Epi te investeren. Is ook veel student vriendelijker, want nu kan ik elke maand wat nieuws kopen :smile:

Gearjunkie
22 januari 2003, 19:10
Een Squierbody is niet van multiplex, maar van zogenaamd "Tulip Poplar". In Nederland kennen we dit als Tulpeboom (Liriodendron).

In Korea worden hiervan veel gitaren gemaakt, zoals ze in Japan weer "Basswood" (Linde) gebruiken en in Amerika "Alder" (Elzen).

Wel een massieve body dus. Ik heb een goedkope strat ooit opgewaardeerd door de slagplaat te vervangen door een plaat met enkel een humbucker en een volumeknop. Dat klinkt meteen anders.

Swan
22 januari 2003, 19:30
je kan beter gewoon n goeie gitaar kopen.

skabouter
22 januari 2003, 19:39
dat denk ik ook. er zijn hier nogal wat mensen die hun squier ombouwen...

wat kost dit precies ?? eerlijk zeggen

BLOK182
22 januari 2003, 19:57
Ik ga mijn Stagg binnenkort, dus dit weekend of het volgende, opgraden met een Bill Lawrence 500XL, kost me 50 euro.

Bins
22 januari 2003, 20:23
Ruwe schatting:

-bridge pu: 120 (misschien krijg ik nog een dealtje, dan : 40/50)
-Neck pu: 120
-Tuners: Grover 45
-Pots: 4x10 = 40
-Switch: 10
-Jack: 10
-Condensator: 2x .45 = 0.90 :wink:

345.90

Of ik de brug ook ga vervangen weet ik nog niet. Dat zie ik later nog wel. Single coils voor in een strat zijn volgens mij ook iets goedkoper dan hummies, maar ja, dan heb je er weer 3 nodig heh.

Nu het waarom:
Ik vind het leuk, en heb er zin in. Dit is niet een quest voor "de ultieme gitaar" want die hangt in de winkel voor 2500 eur ofzo. Lekker klooien met een soldeerbout, terwijl je er de ballen verstand van hebt, super relaxt toch? (Ik heb wel een expert erbij rondlopen, mocht het nodig zijn). En het is toch een beetje een prestatie, het wordt iets meer "jouw" gitaar. Gewoon leuk. Nieuwe gitaar kopen is ook leuk hoor, maar je moet het uiteindelijk zelf weten. Als iemand zin heeft om zijn squier te upgraden (sleutelwoord = "zin") moet ie het gewoon doen.

JV
22 januari 2003, 20:35
Op 2003-01-22 17:44, schreef Bins:
Waarom heb je voor een lagere waarde gekozen, als ik vragen mag? Ik ben nl gewoon van plan om 500k pots met 500k pots te vervangen.

@Ash: Ik ben zeker niet ontevreden over het geluid van mijn Epi, maar ik weet gewoon zeker dat het beter kan. Ik heb dus besloten om het geld wat ik eigenlijk in een nieuwe axe (+/- 400 euro) wou stoppen in mijn Epi te investeren. Is ook veel student vriendelijker, want nu kan ik elke maand wat nieuws kopen :smile:


500k pots is voor hums. 250 voor singles

Bins
22 januari 2003, 20:41
*slaat zichzelf voor hoofd* D'oh, daar heb ik gister nog over zitten lezen, ignore me :smile:
Nog 1 tentamen morgen, dan ga ik slapen, en dan misschien weer eens iets zinnigs uitkramen.

Sicky61
25 januari 2003, 11:41
Ik had es veel rommel over(gotoh heads/jackson elementen),en heb er toen een 'strat'bijgekocht.Squier was een redelijke gitaar.Nu is ie te gek.GOED afgesteld/gevlakt.Niet te koop zal ik maar zeggen.Jankt als een kat en rifft als een zwijn.Voordeel is dat je d'r niet zo zuinig op hoeft te zijn(zijn d'r zat).Ideaal voor live.

Stitch
25 januari 2003, 18:50
500k pots is voor hums. 250 voor singles


En wat te gebruiken bij H-S-S dan?

RichardRichard
22 mei 2006, 18:07
Hey,

ik heb ook een Squier Strat en ik ben van plan hem ook te gaan upgraden.
Sommige mensen vinden het zonde, andere vinden het een goed plan?

Ik moet zeggen dat mijn squier opzich wel goed klinkt, alleen ik heb het gevoel dat het toch beter zou kunnen. Ik heb gewoon een strat met 3 singlecoils.
Is het mogelijk hem te modificeren naar H-S-S (aangezien ik wat meer punk/metal gericht ben)? moet er dan veel gebeuren?
ik neem aan dat het gat moet worden gezaagd/gefreest voor de humbucker te plaatsen?

Maar mijn vraag is even, hoeveel zin heeft het om een squier te upgraden?
Gaat het erg vooruit gaan als je andere elementen erin doet? of heeft het weinig nut?

(btw ik ben nieuw hier :))
(oeps, ik zie nu pas dat het een oud topic is, mischien was het iets handiger om een nieuw topic an te maken?)

Mafkees
22 mei 2006, 18:52
Je hoeft waarschijnlijk niet te frezen want die squiers uit de affinity serie hebben allemaal al plek voor een humbucker, dus je hebt dan alleen een andere slagplaat nodig....
(en een humbucker natuurlijk:hippie: )

RichardRichard
22 mei 2006, 19:03
Je hoeft waarschijnlijk niet te frezen want die squiers uit de affinity serie hebben allemaal al plek voor een humbucker, dus je hebt dan alleen een andere slagplaat nodig....
(en een humbucker natuurlijk:hippie: )

Oh okee:) mooi, ik zal vandeweek is ff mn gitaar uit elkaar gaan halen, kijken hoe of wat.

Maar is het wel aan te raden om een Squier te upgraden? Ik heb namelijk niet zo een groot budget, daarom lig upgraden mij meer voor de hand dan een nieuwe gitaar kopen...

Luke-wannabe
22 mei 2006, 20:32
Ik denk dat je heel goed je Squiertje up kunt graden!
Het zijn opzich goede gitaren van massief hout. Dus een paar nieuwe elementjes en potmetertjes en in. Een ander tremoloblok is wel aan te raden. Of als je die niet gebruikt, gewoon vastzetten.
Succes! :rockon:

RichardRichard
22 mei 2006, 20:38
Ik denk dat je heel goed je Squiertje up kunt graden!
Het zijn opzich goede gitaren van massief hout. Dus een paar nieuwe elementjes en potmetertjes en in. Een ander tremoloblok is wel aan te raden. Of als je die niet gebruikt, gewoon vastzetten.
Succes! :rockon:

Tremelo gebruik ik niet, heb hem er ook al vanaf het begin eruit.
Wat bedoel je precies met 'vastzetten'?
(ik ben nogal een newbie met upgraden enz. van gitaren enzo, ik kan er alleen op spelen verder me eige nie in verdiept, wat ik nu dus wil gaan doen :))

Luke-wannabe
22 mei 2006, 20:47
Ehm. Ik weet wat het is maar niet hoe ik het moet uitleggen :???:... Andere mensen hier op het forum hebben dit ook gedaan, dus misschien zou iemand die dat gedaan heeft een footootje willen posten..? :hippie:

MarkS
4 september 2006, 16:21
^ Schopje omhoog ^
http://www.ceejbot.com/Music/strat_rebuild.php

Ik heb zelf ook zo'n vermadelijde Koreaan en ga deze stapsgewijs upgraden, net zolang tot ik die hele Squier weer in onderdelen over hou.

Eerst tuners/nut/brugzadels
Daarna body en pups
Als laatste de hals.

dejohan
4 september 2006, 17:16
in plaats van pots, jacks enzo zou ik eerder de brug vervangen.

G.G.
4 september 2006, 18:18
Grappig dat dit topic vandaag omhoog geschopt is. Heb net deze door een ruil verkregen:

http://img327.imageshack.us/img327/7395/image00060is0.jpg

Wordt ook ernstig opgeknapt.

MarkS
4 september 2006, 18:58
Die had ik vandaag idd op MP zien staan.
Wat heb je er op ingeruild, die 4040?

G.G.
4 september 2006, 19:04
Die had ik vandaag idd op MP zien staan.
Wat heb je er op ingeruild, die 4040?Yep, hij blij, ik blij. Die 4040 deed ik toch niets meer mee en is erg lastig verkoopbaar.




(ohja, ik haal hem ff uit mijn onderschrift)