PDA

View Full Version : Hulp nodig met beginnen gitaar spelen



sanderv89
3 september 2007, 23:20
Hallo,

Ik ben nieuw dus zal me even snel voorstellen.
Ben Sander, 18 jaar oud en heb absoluut geen ervaring op muzikaal gebied.
Maar nu is het punt. Gitaar spelen speelt al een paar jaar door me hoofd.
Eigenlijk wil ik dus heel graag een gitaar in me handen hebben en spelen.

Nou heb ik 1 probleem ik weet absoluut niet waar ik moet beginnen.
Ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen. Ik heb al een beetje rond gezocht op internet en op het forum maar ik weet niet waar ik beginnen moet.

De rustige muziek spreekt me erg aan maar ook beetje pop enzo.

Dus waarmee moet ik beginnen? En wat voor gitaar?, ik lees vaak: luister wat je mooi vind* maar ik heb echt nog 0 vertand van gitaren.

Hopenlijk kom ik niet te erg over als een Noob?

Mvg Sander!

ps. Ik wil graag thuis leren, gitaar les willen me ouders nog niet vergoeden en verdien zelf niet zo veel. Ben nog scholier. Eventueel later zouden ze het wel vergoeden, Ze vinden het vrij duur:)

Nohead
4 september 2007, 13:07
Wat voor muziek wil je precies gaan spelen? Hiermee kan je denk ik al gaan bepalen wat voor een gitaar je nodig hebt.
Wil je veel rock/metal spelen? Koop dan een elektrische.
Wil je meer pop/rock spelen? Koop dan een western acoustische (stalen snaren)
klasieke stijl /pop? Koop dan een klasieke acoustische (nylon snaren)

(Moet natuurlijk niet, maar lijken me aardige richtlijnen)

Dan kan je natuurlijk nog uit veel soorten modellen en merken gaan kiezen.
Wat is je budget, ook heel belangrijk om te weten.

Er is voldoende informatie op het internet te vinden voor lessen etc.

sanderv89
4 september 2007, 13:22
Ik wil in ieder geval acoustisch spelen,
De rustigere muziek tot pop hou ik van.
Metal vind ik niks maar afentoe een klein beetje rock is ook leuk maar niet extreem?

Nu zal ik wel met de standaart vraag komen? Wat is een goede gitaar (Merk/Type) voor mij om mee te beginnen?
Ik wil er 250 tot 350 euro voor uitgeven.

Grt Sander

Janne
4 september 2007, 13:56
Ten eerste: Welkom.

Ik zou zeggen staalsnarig.
Lees dit topic eens door voor ideeën: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=90959

En neem iemand mee naar de winkel die een beetje kan spelen, die kan dan bespeelbaarheid etc testen terwijl jij kan luisteren hoe de gitaar klinkt (of leen een tijdje een gitaar van iemand en leer eerst een paar akkoorden ofzo, dat je wat kan spelen in de winkel om te kijken hoe de gitaar speelt/klinkt).

sanderv89
4 september 2007, 15:05
Daar had ik ookal overna gedacht, maar het punt is dat ik geen kennisen heb die gitaar spelen voor zever ik weet. Ik zal nog eens goed navragen!

sanderv89
4 september 2007, 15:07
Ik had nog een vraag,, Sommige gitaren hebben een *hap* uit de kast zou maar zeggen? Heeft dit een reden?

Janne
4 september 2007, 15:09
Dat heet officieel een cutaway :). De reden daarvan is dat je dan makkelijker bij de hoge frets kan.

sanderv89
4 september 2007, 15:13
Oké Bedankt! Ik dacht al dat het daarvoor diende, Eigenlijk is dat wel makkelijk om te hebben neem ik aan. Heeft dit nog nadelen?

Butger
4 september 2007, 15:37
De één vind dat een cutaway de klank minder mooi maakt, de ander niet.
Tis weer een kwestie van smaak, maar ik raad je zeker aan om een gitaar mét cutaway te kopen.
Het is zeker makkelijk!

Zonder zou je bv een nummer als Wanted van Bon Jovi niet fatsoenlijk kunnen spelen. (voorbeeld he :sssh: )

Pais
4 september 2007, 19:59
Smaak gerelateerd dus, cutaway of niet. Voor nylonsnarige gitaren is het vrij ongebruikelijk en flamenco, klassiek, jazz, latin en pop gitaristen die op nylonsnarigen spelen, doen dat dikwijls op een gitaar zonder cutaway!

Veel hier raden een westerngitaar aan, staal snarig dus, en deze zijn ook het populairst onder de akoestische gitaren. Het blijft alleen een feit dat een nylonsnarige gitaar voor beginners vaak wat makkelijker te behappen is. De snaar spanning is lager, de snaren voelen vriendelijker aan en natuurlijk zijn ze ook VEUL leuker dan westerngitaren.

Plastic is fantastic!!!!

In jou budget is de keus erg groot. Wanneer je voor een nylonsnaar gaat, raad ik je www.guitarrabuena.nl aan. Hun advies kun je helemaal vertrouwen, want dit zijn de gitaren waar ze écht verstand van hebben (veel winkels hebben weinig kaas van nylonsnarige gitaren gegeten)
Ze hebben ook veel bladmuziek en gitaarmethodes en om iets te vinden wat bij je past, zou je je daar ook kunnen laten adviseren.

Mr. Ibanez
4 september 2007, 20:30
Hallo Sander,
Ik heb een aantal tips voor je als beginnend gitarist.
Het is over het algemeen verstandiger om met rustige akoestische nummers te beginnen, zodat je de basis goed in je vingers krijgt.
Oftewel: leer eerst lopen, daarna fietsen.

Een aantal super-simpele doch effectieve nummers om mee te beginnen:
- He's got the whole world (A E)
- Oh when the saints (A E D)
- Blowing in the wind (D G A7 D)
- Down by the riverside (E B7)
- Michael Row The Boat (A D A E A E A)
- Mijn tante uit Marokko (D A7 D G) - uiterst actueel ook nog :) .

Hele simpele liedjes, maar wel heel effectief om een aantal van de basisakkoorden goed te leren.
Als je wilt, kan ik je de akkoorden-schema's wel mailen oid. Ze zullen anders ook vast wel op de diverse gitaar-tab-sites te vinden zijn.
In het begin geldt: vol blijven houden. Ook al klinkt het in het begin voor geen meter, maakt niet uit, komt vanzelf goed.
Wat andere tips:
In het begin is het vooral van belang dat je weet welk akkoord je waar pakt. En dat het dan misschien nog niet zo mooi klinkt, da's het laatste waar je wakker van moet gaan liggen. Dat komt echt vanzelf. In het begin zijn je vingers nog niet zo soepel enzo, maar dat komt goed, als je maar blijft oefenen. En, speel een nummer in het tempo waarin jij het goed kunt timen. De snelheid opvoeren ga je pas doen als je het nummer kunt dromen.
Leer ook de akkoorden uit je hoofd, zodat je zonder eerst na te moeten denken, blindelings het akkoord kunt pakken. Dat moet a.h.w. een automatisme worden.
Ik weet van mezelf dat ik van de nummers die ik leuk vind, binnen de kortse keren het hele akkoord-schema uit m'n hoofd weet. En da's heel prettig en geeft zelfvertrouwen.
Nog een andere tip: vind je een nummer moeilijk te leren, hak hem dan in stukjes. Pak dan bijv. de 1e, 2 of 3 akkoorden en speel die continue achter elkaar. Heb je het gevoel dat dat loopt, pak dan het volgende akkoord en doe hetzelfde. Op een geven moment heb je dan de akkoorden-volgorde in je hoofd zitten en ga je proberen die akoorden in de juiste timing te spelen.
Ik wens je heel erg veel plezier. Gitaar spelen kan echt iedereen leren. Het heeft weinig met talent te maken, maar veel meer met de bereidheid om er tijd in te investeren en je mentaliteit. Ik ben de menig toegedaan dat als een mens echt iets wil en er 100% voor gaat, het uiteindelijk lukt.
Als je verder nog vragen hebt, stel ze. Ik, of een andere gitaarnetter zijn altijd bereid te helpen.

sanderv89
4 september 2007, 20:43
Super bedankt!! Akkoorden waar ik mee kan beginnen zijn altijd welkom, Graag zelfs!

Maar als cutaway is dus wel makkelijk om te hebben?
Ik weet toch niet waar ik op begin en als ik later denk dat de klank mij niet aanstaat koop ik een ander dus ik denk dat ik wel een cutaway wil.. Vind het ook mooi staan.

Maar echt een bepaalde gitaar aanraden is dus bijna onmogenlijk?
En ik ga denk voor staal snarig,, Pijn houd me niet tegen(zeg ik nu wel stoer maar ik moet gewoon doorbijten).
Naar wat voor merk is goed om te kijken? of ee bebaald model waarvan jullie denken dat goed te bespelen is voor een beginner en een leuk geluidje heeft?
Dit vinjd ik tot nmu toe het moeilijkst.


Grt Sander

Nohead
5 september 2007, 16:16
Zoveel merken, zoveel modellen en zoveel smaken.
Kijk eens bijvoorbeeld op de website van feedback.
Daar selecteren op staalsnarige gitaren om een beetje idee te krijgen wat er zoal op de markt is. Ibanez, Yamaha, Cort etc. etc. Heb zelf een Tanglewood TW 115 ST Speelt erg fijn en komt naar mijn idee een erg gebalanceerd geluid uit.