PDA

View Full Version : Texas Special Tele halselement te braaf



HaTim
3 september 2007, 14:43
Mijn telecaster klinkt op de brugstand lekker met een Texas Special element, maar het Texas Special halselement klinkt wat braaf, en dus ook de middenstand.
Zou een ander halselement, bv een NoCaster halselement wat meer bite kunnen geven? Of andere suggesties?

Eko
3 september 2007, 15:33
Yep, een Nocaster heeft een wat scherpere sound. Misschien een hb in sc formaat ook een optie?

no 1 hops
3 september 2007, 15:38
misschien een 500Kohm weerstand solderen over het punt waar de hot out op de switch zit en naar de ground van de switch.
werkt dan alleen maar in de tussen stand en als de pup alleen werkt.
krijgt hij misschien wat meer ruimte door, maar kan dan ook te schel worden.
maar is altijd nog goedkoper als een nieuwe pup

Johnny V
3 september 2007, 15:49
misschien in eerste instantie de pup wat hoger vijzen, dan komt ie dichter bij snaren te staan. Resultaat is sterk hoorbaar!

Mr.Fingers
3 september 2007, 16:46
misschien een 500Kohm weerstand solderen over het punt waar de hot out op de switch zit en naar de ground van de switch.
werkt dan alleen maar in de tussen stand en als de pup alleen werkt.
krijgt hij misschien wat meer ruimte door, maar kan dan ook te schel worden.
maar is altijd nog goedkoper als een nieuwe pup

Woooow, watte? dus een weerstandje van uw leaddraad van uw halselement naar de massa (de grond) als ik het goed voor heb???

Antoon
3 september 2007, 17:26
Een strat element klinkt doorgaans ook wat scheller, als dat is wat je zoekt (is met iets dikker draad gewikkeld en daarom iets meer hoog). Hoog tegen de snaren aanzetten helpt inderdaad ook. Het neckelement uit de Nocaster set is volgens mij identiek aan het vintage '52 reissue element (alleen het Nocaster brugelement is afwijkend). Het Texas special element klinkt harder maar minder schel dan het standaard tele neck element

no 1 hops
3 september 2007, 19:28
Woooow, watte? dus een weerstandje van uw leaddraad van uw halselement naar de massa (de grond) als ik het goed voor heb???ja, dus daar waar de lead op de switch zit soldeer je het ene einde en de ander kant op de massa van de switch zelf.
het is misschien niet onverstandig de blanke delen dan even met krimpkous te isoleren voor onbedoelde killswitch effect

er zijn mensen die hebben no load potmeters en varieren met losse weerstanden om zo de goede sound te krijgen.
maar hoogte afstelling doet waarschijnlijk veel meer in dit geval

Mr.Fingers
3 september 2007, 21:05
Zozo, ga ik zeker eens proberen, die weerstandstruuk. Heb m'n halselement nu al "bijna tegen" de snaren gezet, maar hij klinkt nog te zacht/braaf

no 1 hops
4 september 2007, 08:21
Zozo, ga ik zeker eens proberen, die weerstandstruuk. Heb m'n halselement nu al "bijna tegen" de snaren gezet, maar hij klinkt nog te zacht/braafverwacht er niet grote verschillen door, maar er zijn mensen die verschil horen.
als ik dit zo lees, "bijna tegen" zou ik zeggen laat hem juist eens zakken
ik gebruik een 20 euro cent muntje als uitgangs punt.
snaar indrukken bij de laatste fret bij de hals overgang, en dan ongeveer 1 muntje dik bij de hoge E en 2 muntjes dik bij de lage E.
als je zelf gesoldeert heb, controleer dan toch ook die verbindingen.
want een slchte verbinding kost je signaal