PDA

View Full Version : rotary pick-up switch ??



skabouter
22 januari 2003, 14:46
op sommige van die (gibson) ESsen met 2 humbuckers zit zowel een rotary-pu selector (5 standen), als een 3-way switch

http://www.gibson.com/products/gibson/classic/es345.html

waar is dit allemaal goed voor ?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: skabouter op 2003-01-22 13:46 ]</font>

piezo
26 januari 2003, 11:59
Beetje late reactie, maar goed.
Die rotary switch (6 standen volgens mij) is om diverse klankregelingen te kiezen, dus combinaties van condensators, spoeltjes e.d., bij sommige ook nog een uit-fase schakeling. Er zijn wel boeken waar de schakeling instaat.
De enige die er wel eens gebruik van maakt is BB King, geloof ik.
Ik heb zelf ook wel eens een schakelbare klankregeling gemaakt.

Josdevos
26 januari 2003, 12:37
Idd. De Varitone.

pimmetje
26 januari 2003, 14:18
Yep zo'n 6-standen rotary switch is de varitone. Zit ook op m'n blueshawkje. Zorgt eigenlijk dat een bepaald frequentie-gebiedje wat minder doorkomt. Iedere stand is dus weer een ander frequentie-gebiedje.

Lakin's Juice
26 januari 2003, 14:20
da's voor mensen zoals jij en mij, die van veel knopjes houden...haha :razz:

skabouter
26 januari 2003, 16:14
aha, juist, bedankt voor de reactie ! kwas de topic al vergeten, maargoed....:smile:

ja, nog iets wat ik op mijn gitaar moet hebben. voordeel is wel dat mijn gitaar van zichzelf al heel druk is.
-5 way
-volume
-tone
-piezo`volume
-piezo 3 way
-een 2band EQ, 2 knopjes in 1 (top/bottum)
-en 2 inputs, zoals fender dat heeft, aan de voorkant dus. vrij vol is ie al

maar lijkt me wel een leuk idee om ook tri sound switches in te laten bouwen !

Orpheo
1 oktober 2005, 16:55
sorry dat ik dit ouwe ding weer omhoog haal, maar ik heb geen zin om hier nu een nagelnieuw topic voor te openen.

ik zit met de gedachte te spelen van het inbouwen van een varitone in de jackson tzt. maar ik zit met een paar vragen:

op de site van neal moser lijkt het erop dat het een actief systeem is, kan iemand dat bevestigen?

zo nee; hoe kan je het dan inbouwen?

FruscianteFan
1 oktober 2005, 18:35
-en 2 inputs, zoals fender dat heeft, aan de voorkant dus. vrij vol is ie al :-D haha

(sorry, tis een beetje onnozel, maar toch :amp:)

Lord Abortion
1 oktober 2005, 19:49
op de site van neal moser lijkt het erop dat het een actief systeem is, kan iemand dat bevestigen?

zo nee; hoe kan je het dan inbouwen?

Ik dacht het niet eigenlijk. Het volledige Bich electronica-circuit is een passief circuit, maar wel met 1, 2 of 3 (naargelang de uitvoering) preamp boosters erin. Op de site van Neal Moser wordt wel steeds de combinatie van een varitone met een booster gebruikt, dit is ook zo in al zijn schakelingen die hij ontworpen heeft voor BC Rich.

Als je een schema wil kan je je best eens registreren op het forum van Neal, daar wordt je wel geholpen door mensen die dagelijks bezig zijn met vreemde circuits. Maar eigenlijk, waarom bouw je niet meteen een booster in ook? Je kan het via een push-pull inschakelen, en je hebt enkel een pot nodig voor het volume van de booster.

Orpheo
1 oktober 2005, 21:21
op de site van neal moser lijkt het erop dat het een actief systeem is, kan iemand dat bevestigen?

zo nee; hoe kan je het dan inbouwen?

Ik dacht het niet eigenlijk. Het volledige Bich electronica-circuit is een passief circuit, maar wel met 1, 2 of 3 (naargelang de uitvoering) preamp boosters erin. Op de site van Neal Moser wordt wel steeds de combinatie van een varitone met een booster gebruikt, dit is ook zo in al zijn schakelingen die hij ontworpen heeft voor BC Rich.

Als je een schema wil kan je je best eens registreren op het forum van Neal, daar wordt je wel geholpen door mensen die dagelijks bezig zijn met vreemde circuits. Maar eigenlijk, waarom bouw je niet meteen een booster in ook? Je kan het via een push-pull inschakelen, en je hebt enkel een pot nodig voor het volume van de booster.

omdat ik geen zin heb om een batterij erin te zetten, en omdat ik bang ben dat dat net niet past.

ik hoef dus alleen maar te weten heo ik een varitone erin moet klussen....

Orpheo
1 oktober 2005, 21:22
op de site van neal moser lijkt het erop dat het een actief systeem is, kan iemand dat bevestigen?

zo nee; hoe kan je het dan inbouwen?

Ik dacht het niet eigenlijk. Het volledige Bich electronica-circuit is een passief circuit, maar wel met 1, 2 of 3 (naargelang de uitvoering) preamp boosters erin. Op de site van Neal Moser wordt wel steeds de combinatie van een varitone met een booster gebruikt, dit is ook zo in al zijn schakelingen die hij ontworpen heeft voor BC Rich.

Als je een schema wil kan je je best eens registreren op het forum van Neal, daar wordt je wel geholpen door mensen die dagelijks bezig zijn met vreemde circuits. Maar eigenlijk, waarom bouw je niet meteen een booster in ook? Je kan het via een push-pull inschakelen, en je hebt enkel een pot nodig voor het volume van de booster.

omdat ik geen zin heb om een batterij erin te zetten, en omdat ik bang ben dat dat net niet past.

ik hoef dus alleen maar te weten heo ik een varitone erin moet klussen....