PDA

View Full Version : TE grote handen voor een akkoord?? tips en advies nodig.



HardBaller
3 september 2007, 10:45
Zoals de titel al zegt heb ik wat tips en advies nodig. Het spelen gaat me weer redelijk af maar ik krijg het niet voor mekaar om de akkoorden te spelen. Ik heb namelijk echt enorm grote handen (de bekende kolenschoppen handschoen maat XXL) en alke keer als ik een akkoord wil spelen raken mijn vingers ook andere snaren aan waardoor die zeg maar een soort van dood vallen. Wat ik ook probeer ik kan geen techniek bedenken hoe ik het eerst voor mekaar kreeg (geheugenverlies) en zoek dus tips en advies.

Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen.

Alvast bedankt.

-=JEROEN=-
3 september 2007, 11:19
koop een gitaar met een bredere hals

of wordt een bassist :B

HardBaller
3 september 2007, 11:47
niet dat ik hiermee iemand wil belediggen maar ik zal nooit een bassist worden. Ik vind het gewoon echt niks.

Ik heb nu een les paul en die heeft al een iets bredere nek dan de gitaar waar ik hiervoor altijd op speelde. dus het moet wel degelijk mogelijk zijn. daarom vraag ik het ook hier in techniek. en niet bij de gewone gitaar afdeling.

Kijk maar bijv. naar BB king die heeft nog grotere vingers (dikte ook) dan ik en hem lukt het ook. Maar daar ik zijn e-mail adres niet heb (effe sarcastisch) vraag ik het jullie.

Rutger
3 september 2007, 11:59
Hier ook eentje met kolenschoppen

Het is goed te doen hoor, een kwestie van nauwkeurig leren spelen maar ook hier en daar 'een list verzinnen'

Als je in een akkoord alle snaren wilt horen klinken, is dat een kwestie van je vingertoppen precies (en lichtjes) op de gewenste snaren drukken en voor de rest je vingers in een mooi boogje boven de snaren te houden (alsof je een flinke buis vasthoudt, ipv een dunne gitaarhals), zodat je geen andere snaar raakt.

Wat betreft het verzinnen van een list: Je kunt ook gebruik maken van je kolenschoppen! Omdat je grote/lange vingers hebt, kun je bijvoorbeeld soms met één vinger meerdere snaren indrukken. Neem bijvoorbeeld een barré akkoord waarbij je 3 snaren onder elkaar moet indrukken. Dan staat in het akkoordenboekje dat je netjes per snaar een vinger moet gebruiken. Nou, dat hebben wij helemaal niet nodig! Gewoon je vinger platleggen en je hebt drie snaren tegelijk te pakken! Heb je bovendien nog 2 vingers over om daar iets anders mee te doen.

Maar, je hoeft ook niet alle snaren te horen. Soms is het juist mooier om bepaalde snaren te dempen zodat je alleen die noten van het akkoord hoort die je wilt horen. Als je bijvoorbeeld een akkoord jazzy wil laten klinken, is het dikwijls nuttig om een een klein deel van het akkoord te laten klinken, zodat het een warm klinkend akkoord wordt.

Bovendien heb je met lange vingers een grotere reikwijdte over de hals. Hebben sommigen moeite om een akkoord over 5 fretten te pakken, voor jou is dat a piece of cake :cooler:

Kwestie van uitproberen en je 'beperking' gaan uitbuiten.

HardBaller
3 september 2007, 12:04
Die "list" vind ik een hele goeie. Dat ga ik ook zeker proberen uit te buiten.

Wat betreft de akkoorden heb ik een idee dat ik eigenlijk een beetje moet gaan mieren..ken tot het automatisch gaat. Maarja daar heb ik het geluk dat ik veel vrije tijd heb ;).

Bedankt Rutger.

Jij ook Jeroen neem aan dat het gewoon goed bedoelt was ;).

Rutger
3 september 2007, 12:16
Ja, als je akkoorden volluit wilt spelen is het gewoon een kwestie van nauwkeurig leren spelen. Dat kan wat tijd kosten, maar op een gegeven moment doe je het vanzelf en heb je er geen omkijken meer naar :)

Keyword is daarbij om de vingers van je linkerhand ontspannen te houden en subtiel te gebruiken. Het is al genoeg als je snaar de fret raakt, je hoeft m niet door je fretboard heen te drukken voor een mooie toon! En dan heb je weer veel minder kans om de omliggende snaren te raken

heavy-metal-thunder
3 september 2007, 13:10
Blackmore, Hendrix hebben ook grote poten. Op klassieke gitaar is het zeker een voordeel. Zoek gewoon een gitaar met dikke hals. Maar ook op een gewone gitaar valt te spelen met koolschoppen.

G.G.
3 september 2007, 13:24
Probeer eens een gitaar met jumbo frets, dat dwingt je lichter te drukken op de snaren. Kijk eens of dat helpt.

Dikkere hals zou ook kunnen werken, want dan ga je waarschijnlijk ook ietsjes minder knijpen (de rede waarom ik het liefst een echt dikke hals heb)

En met dik, bedoel ik ook echt dik 12e fret 30mm en bij de eerste fret 26/27 mm.

http://img511.imageshack.us/img511/1517/p1000647wv2.jpg

Ik weet het, het klint echt absurd en misschien wel onlogisch dat een dergelijke dikte comfortabel zou zijn, maar probeer eens in een muziekwinkel de gitaar met de dikste hals die je kan vinden.

Rutger
3 september 2007, 13:33
Andere hals en jumbo frets zullen waarschijnlijk meehelpen, maar dat bevordert met name het speelcomfort. Ik denk dat dit echt voornamelijk een kwestie van speeltechniek is waar hij erg mee geholpen zal zijn.

Ten slotte lukt t mij ook op een dun en snel LP halsje met medium frets, dan moet hem t ook lukken lijkt me

-=JEROEN=-
3 september 2007, 14:16
welke akkoorden heb je het meeste moeite mee?

HardBaller
3 september 2007, 15:30
Ik zal eens kijken of ik een beetje snel aan jumbo frets kan komen want er zitten idd wat dunnere frets op mijn gitaar. Op mijn LP valt het trouwens wel mee maar dat voel ik ook wel.

Ik denk idd dat het gewoon veel oefenen en herhalen is om een goede techniek onder de knie te krijgen. Anders zal ik altijd bij elke gitaar die ik koop aanpassingen moeten maken.

Wat betreft de akkoorden. Op het moment (maar ik ben dan ook net pas begonnen met oefenen) krijg ik problemen met alle akkoorden die niet in een rechte lijn lopen zoals bijv. de A of Gm. Vooral bij akkoorden als bijv. de E dan hoor je de A en D snaar wel maar de G snaar valt door omdat mijn vinger hem aanraakt. Dus dat bevestigt wel een beetje wat rutger zei om te gaan proberen mijn vingers er precies en recht op te zetten alsof ik een buis vasthoud zodat ze niet schuin tegen een andere snaar aan kunnen leunen.

G.G.
3 september 2007, 16:01
Probeer anders die E als een E7 te pakken en met de middelvinger zowel de a als d snaar te fretten, en met je wijsvinger de g snaar.

HardBaller
3 september 2007, 16:27
Ik heb het geprobeerd maar hier komt ook precies het probleem terug. mijn middelvinger gaat schuin tegen de G aan en omdat mijn wijsinger op 1 zit en mijn middelvinger op 2 hoor je de G niet. Hoop dat ik het een beetje duidelijk uitleg. Maar ik zit er aan te denken om te kijken of er hier bij mij in de buurt ook iemand les geeft die zou me dan misschien hands on kunnen helpen omdat die dan ook ziet wat ik doe en fout doe.

Iedereen heel erg bedankt voor de moeite. Mede hierdoor ben ik heel blij dat ik hier op het forum lid ben geworden :) :gitarist:

-=JEROEN=-
3 september 2007, 22:38
lijkt erop dat je vingers nog niet genoeg recht op staan

http://www.justinguitar.com/images/beginners_images/02_Your%20First%20Chord/Chord-D.jpg

- zoals je hierboven ziet, als de vinger niet recht op genoeg kan staan, moet je het laatste kootje buigen om toch een goede toon te houden
- z'n wijsvinger staat dus vrij natuurlijk, z'n middelvinger heel erg gebogen
- dit kost tijd en oefening, ook je pols zal langzaam opgerekt moeten worden


http://www.ezfolk.com/guitar/howtao/i/onefingerchord.gif

dit is dus verkeerd (als je 1 enkele snaar wilt spelen)

HardBaller
4 september 2007, 07:41
He Jeroen,

Je slaat met die foto's echt de spijker op zijn kop. Ik ben er ook wat jaartjes tussenuit geweest (zoals in mijn voorsteltopic staat omschreven) en ik denk dat mijn hand en pols wat zijn gaan verstijven in de tussentijd (heel veel krachttraining gedaan ook) Dus dat word idd gewoon veel oefenen en ik blijf denk ik wel bij het idee om dat met een lerraar te gaan doen maar dat moet ik even afwachten tot het einde van de maand.

Ik heb idd mijn hand en vingers min of meer zoals op de onderste foto.

G.G.
4 september 2007, 10:23
Speel je staand of zittend? Kan helpen om je gitaar wat hoger te zetten, dan kom je met je linker hand beter om je hals heen.

HardBaller
4 september 2007, 11:04
normaal gesproken staand/zittend afwisselend en afhankelijk van het nummer (ruig of rustig) maar sinds mijn versterker overleden is (daar verkoop ik dus mijn bas ook voor) gebruik ik een studio stereo instalatie (Microphone in) die naast mijn laptop etc. staat en die moet je telkens bijstellen om een enigsinds redelijke klank te krijgen en daardoor moet ik wel zittend spelen.

jopiphone
6 september 2007, 13:00
Ook ik ken het stressfenomeen TE GROTE KLAUWEN VOOR HET FIJNERE -EN PRECIEZERE WERK.
Ik ben 51jaar, speel al van m'n 6e
Weet geen akkoord te benoemen, speel de sterren van de hemel, maar nog steeds en altijd te grote klauwhamers, maar geloof me , JE ONTWIKKELD ABSOLUUT op den duur een EIGEN STIJL
een muzikale groet,
Joop