PDA

View Full Version : vraag i.v.m. tuners



Rafke Pafke
3 september 2007, 09:26
Ik heb sinds zaterdag mijn nieuwe gitaar, de Michael Kelly Patriot Custom. De gitaar ziet er geweldig uit en speelt en klinkt ook zo.

Er is echter één ding dat me een beetje enerveert, de G-snaar ontstemt veel te snel. De andere snaren blijven redelijk lang juist gestemd. Het zijn Grover tuners dus dat zou toch niet mogen denk ik.

Nu, in de stemsleutels zitten er schroefjes. Ik weet veel te weinig van de technische kant van een gitaar. Maar hebben die schroefjes enig effect op het al dan niet sneller onstemmen van een snaar? M.a.w. als ik dat schroefje wat vaster zou draaien, zou dat er dan toe leiden dat de snaar minder snel ontstemt?

Ik heb het dus over dat schroefje dat je hier links in de stemsleutel ziet :

http://www.grotro.com/RotomaticOriginal102series.jpg

Nocki
3 september 2007, 09:47
Nu speel ik al weer een aadig wat jaartjes gitaar maar ik zou je echt geen antwoord kunnen geven... Ik denk dat die schroef er alleen is om de sleutel vast te draaien. Ik denk niet dat ie iets met het mechaniek te maken heeft... Zou technisch ook heel knap zijn als die schroef er iets mee te maken heeft...

Rafke Pafke
3 september 2007, 09:51
Nu speel ik al weer een aadig wat jaartjes gitaar maar ik zou je echt geen antwoord kunnen geven... Ik denk dat die schroef er alleen is om de sleutel vast te draaien. Ik denk niet dat ie iets met het mechaniek te maken heeft... Zou technisch ook heel knap zijn als die schroef er iets mee te maken heeft...

Haha, mischien wel ja :) Maar zoals ik al zei, ik ben dus een leek op technisch vlak.

FruscianteFan
3 september 2007, 09:57
Wellicht zit het probleem in de topkam. Of misschien zit de snaar niet goed om het mechaniek, maar dat lijkt me erg sterk als je de gitaar net hebt.

Gitaarwerk
3 september 2007, 10:23
waarschijnlijk niet,
het zou op hele lichte wijze kunnen uitmaken, maar vrijwel niet hoorbaar.

Ik heb zelf sperzel locking tuners, die dingen zitten vast op de hals met flinke kracht, en toch ontstemmen er een paar soms.

check ff je brug en kam, ... ik weet niet of er veel al op die gitaar gespeeld is, (demo wellicht? of gewoon in de winkel waar mensen konden spelen) soms liggen de snaren niet helemaal goed in de groeve, of moet hij bijgevijld worden. haal even de g snaar eraf :)

Jip
3 september 2007, 10:25
Ik weet niet hoe oud die snaren zijn?!

Danny Drug
3 september 2007, 10:26
G snaar is ook mijn bitch snaar... ontstemt net even iets sneller dan de andere.. ook al heb ik gewoon gibby tuners en klusons op me jackson..

Rafke Pafke
3 september 2007, 10:34
Ik weet niet hoe oud die snaren zijn?!

Tsja, ik weet het ook niet. De gitaar werd vrijdag geleverd, dus ik denk niet dat er al veel op gespeeld is. Alleen door de winkeleigenaar om even te testen denk ik. Maar ja, hoe lang die gitaar in stock heeft gelegen bij de verdeler weet ik natuurlijk niet.

Enfin, ik heb dit topic geopend om wat bij te leren en misschien er zelf wat aan te doen. Maar als dat niet zou lukken kan ik de gitaar even terug binnen doen. Heb recht op gratis nazicht en reparaties binnen de 2 maanden na aankoop.

Eko
3 september 2007, 15:32
De G-snaar is altijd de moeilijkste snaar op een gitaar om meer dan een reden. Eigenlijk is de dikte van de snaar niet correct in alle sets , maar daar over zijn al hele topics geweest.
Een snaar die steeds weer ontstemt kan inderdaad wijzen op een topkamprobleem. Gewoon even mee naar de handelaar teruggaan en laten bijwerken.

Mr.Fingers
3 september 2007, 15:41
dat schroefje bovenaan de stemknop dient om de stemknop op het asje met het wormwiel te monteren, als dit te los staat, kan uw wormwiel spontaan beginnen te "draaien", en krijgen we een ontstemde snaar, dus normaal gezien als je het vijsje aandraait, zou het probleem moeten over zijn

Rafke Pafke
3 september 2007, 16:25
dat schroefje bovenaan de stemknop dient om de stemknop op het asje met het wormwiel te monteren, als dit te los staat, kan uw wormwiel spontaan beginnen te "draaien", en krijgen we een ontstemde snaar, dus normaal gezien als je het vijsje aandraait, zou het probleem moeten over zijn

Aha kijk eens aan, das interessant! Dat ga ik dan eens proberen he! Als het dan nog niet betert doe ik de gitaar even terug binnen.

Mr.Fingers
3 september 2007, 16:40
Ik had dat probleempje ook met de B snaar van m'n Wildkat, ik heb het schroefje eens aangevezen, en sindsdien blijft deze mooi op stemming, wel niet te ver draaien, of je krijgt je stemsleutel niet meer rond 8-), en misschien een nieuwe set snaren kan ook helpen, want als je 'm nieuw koopt, zijn die snaren meestal al gefucked-upped als je je nieuwe gitaar mee naar huis zeult

Xufar
3 september 2007, 16:52
Dat schroefje maakt alleen uit als hij nu echt héél los zit, ik zou zelf eerst kijken of de snaar goed in de top kam ligt, zo ja, kun je het nog even met een potlood inkleuren (voor de geleiding). Daarna even kijken of de snaar goed om de tuner zit (niet met enorm veel windingen bijv). Iets hiervan moet het toch echt zijn.

Ernieballetje
3 september 2007, 20:51
Heb dezelfde gitaar en geen problemen met de stemming.
Geweldig apparaat, veel plezier ermee!