PDA

View Full Version : welke snaren op mijn gibson les paul



spike67
3 september 2007, 00:47
Ik heb net een nieuwe LP standard faded gekocht met 0.10 snaren erop.
de sound is goed maar ik ben 0.09 gewend en vooral met bending speelt de LP vrij zwaar, kan ik er zo 0,09 opzetten?

minoin
3 september 2007, 00:50
Tuurlijk! Maar let op dat je bij hele zware snaren (.11-.56) je gitaar opnieuw afgesteld moet worden, vanwege de spanning.

BLOK182
3 september 2007, 10:07
Ik zou er Zakk Wylde Boomers opzetten, de set voor lage stemmingen, en een halterset kopen om spieren te kweken:-)

Daemon
3 september 2007, 11:55
Ik gebruik zelf d'addario: 0.08, 0.10, 0.15, 0.26, 0.36, 0.46
Sommigen vinden dat de dunne e, g & b te dun zijn, maar ik vind 't heerlijk spelen (e tuning).

Yamhammer_71
3 september 2007, 12:05
Ik heb ook altijd met 0.9 snaren gespeeld op mijn Gibsons omdat ik dacht dat dat het fijnste was.

Recentelijk ben ik erachter gekomen dat het voornamelijk aan het soort hals van de gitaar ligt. Een Gibson kan even lekker of misschien zelfs beter spelen met 0.10 snaren in plaats van 0.9 snaren. Kwestie van afstellen.
Wat je ervoor terugkrijgt is meer tone en minder kans op ontstemmen.
Nu kan het natuurlijk zijn dat je de hals niet fijn genoeg vind om daar dikkere snaren op te pleuren en wellicht loop je hiermee de kans om je eigen speelstijl te gaan forseren. In dit geval zou ik het op 0.9 houden (voorkeur). Het is een combinatie van meerdere factoren.

Xufar
3 september 2007, 12:07
Hehe, ik vind dat ook de E, A en D snaren te dun zijn :satisfie: Anyway, zal je niks moeten afstellen als je van .10 naar .09 gaat?

bass blom
3 september 2007, 12:16
ik ben een tijdje geleden van 0.09 naar 0.10 overgestapt op mijn oude custom en dat beviel me beter (heb er ooit lang geleden zelfs 008 op gehad..)

nu heb ik vrijdag gewoon omdat ze er nog lagen weer een 009 setje opgezet.
en toen miste ik eigenlijk meteen vooral de feel, dus er gaan binnenkort weer 010's op.

oja en er bestaat ook 009 met dikkere lage snaren.. E 046 ipv 042 (da'ddario)
die heb ik op mijn SG, erg lekker is dat.
de G is dan 016 ipv 014.

Mark1990
3 september 2007, 12:25
even een vraagje tussendoor, ik wil binnenkort voor het eerst mn snaren gaan vervangen, maar ik heb geen flauw idee welke erop zitten, is er een manier om hier achter te komen? ik vind ze namelijk best fijn spelen qua dikte

bass blom
3 september 2007, 12:30
even een vraagje tussendoor, ik wil binnenkort voor het eerst mn snaren gaan vervangen, maar ik heb geen flauw idee welke erop zitten, is er een manier om hier achter te komen? ik vind ze namelijk best fijn spelen qua dikte

micrometer.

of de moderne digitale schuifmaat die kunnen ook tamelijk fijn meten.

ponq
3 september 2007, 13:27
of ff langs de muziekwinkel, die kunnen de dikte van de snaren wel herkennen.

Ibanez666
3 september 2007, 13:30
Is een kwestie van wennen. Ik speelde vroeger 08 nu 010. Ik zou niet anders meer willen. Had je hiervoor ook al een andere gitaar? als die een tremolo had kan dat ook verklaren waarom het benden wat zwaarder lijkt...

provisus
3 september 2007, 14:08
Ik zou het bij 0.10 of 0.11 houden hierdoor klinkt de les paul wat voller.
Als je dunner gaat kwa snaren moet je wel zorgen dat de intonatie van je gitaar goed is dit is een gemakkelijk klusje.
1. Stem de snaar in de juiste toon hoogte.
2. Dan sla je een flagiolet aan op de twaalfde positie van dezelfde snaar en kijk of deze zuiver is.
3 Dan druk je de twaalfde positie in als een normale toon en kijk ook of deze zuiver is.
Als dit niet zuiver met elkaar is dan moet je het op de brugpositie (zijn stroefjes bij de zadels) aan draaien tot dat de noten met elkaar gelijk zijn.
Succes (hopelijk is het zo niet al te vaag)