PDA

View Full Version : Elementkeuze Telecaster



Gitaarwerk
3 september 2007, 00:08
Beste,

Ik heb ooit nog eens een siteje gehad en toen was ik wat meer op de hoogte van de technieken van de gitaar, maar wil nu alles weer oppakken eigenlijk na tijdje te zijn ' weggeweest' en weer eens een telecastertje te modificeren.

Even wat achtergrondinformatie:

Ik heb momenteel een gitaar met een Seymour Duncan set van een Tele little '59 en een Vintage tele neck. Erg mooie combinatie maar wat dof en sprankelt niet heel erg.

Dat is dus op zich een set flinke 'doffe' humbuckers,..en in 'singlevorm' geschakeld is het nou niet echt bepaald een beauty. Hoewel met puur neck element hij lekker 'tele' klinkt, maar voor mij niet genoeg.

Waar wil ik nou heen?
Mijn doel is eigenlijk om een beetje het Jerry Donahue geluid te maken,..Dat is een lichte telecaster geluid met een beetje 'humbucker'-rondheid (om het even zo uit te drukken) in het laag-midden en een lichte sprankeling in het mid-hoog. (toon is te beluisteren op de seymour duncan site, of gewoon op youtube zoeken.)

Nu zou ik eigenlijk het liefst de Little '59 behouden omdat het scheurt als een gek, en met vervorming is het beestje gewoonweg fantastisch. Alleen voor clean ben ik wat ontevreden. Ik wil net als JD een strat-element in de top hebben, en qua impedantie samen met het geluid komt de SSL-5 het meeste in de buurt. Andere keuzes zijn nog de SSL-1, SSL2, Duckbucker en de Coolrails. Alleen hebben deze allemaal lagere impedantie.

Wat is jullie advies?

Is de Little '59 + SSL-5 een goeie keuze? of moet ik de Little '59 overboord gooien en wellicht toch naar een goeie singlecoil overstappen?

drap
3 september 2007, 00:19
Voor een goed clean geluid zou ik het persoonlijk inderdaad eerder zoeken in singlecoils. Vergis je niet in hoe die kunnen scheuren, high output of niet. Ik kan je nu ook wel een merk gaan aanraden, maar ik durf het bijna niet meer te doen. Ik zelf heb in ieder geval Bare Knuckles elementen in m'n tele zitten (doe ik het lekker toch).

Gitaarwerk
3 september 2007, 00:33
Bedankt voor je reactie :).

De SSL-5 is wel high output (14k) maar singlecoil.
de Little '59 is 17k (humbucker) (beide ongeveer..ik kan er naast zitten zo even uit mijn hoofd).

Ik weet dat ze kunnen scheuren..maar dat geluid,..oeioei :)

Die elementen ga ik eens bekijken. Heb persoonlijk erg goeie ervaringen met Seymour Duncans...daarom mijn eerste keuze zover.

nog even de elementen op een rijtje:


strat singlecoil: SSL-5 (R: 12.9 k) (2e stukje):
http://files.seymourduncan.com/audio/support/stratocaster/Track15.mp3

strat singlecoil: SSL-1 (R: 6.5 k) (2e stukje):
http://files.seymourduncan.com/audio/support/stratocaster/Track03.mp3

strat singlecoil: APS-1 alnico 2 (R: 6.4 k) (2e stukje):
http://files.seymourduncan.com/audio/support/stratocaster/Track19.mp3

strat humbucker: duckbucker (R: 2.6 k) (2e stucker):
http://files.seymourduncan.com/audio/support/stratocaster/Track44.mp3

-- bridge elementen

tele: Jerry Donahue singlecoil signature (R: 7.8 k):
http://files.seymourduncan.com/audio/support/telecaster/Track20.mp3

tele: Little '59 humbucker (R: 17 k) :
http://files.seymourduncan.com/audio/support/telecaster/Track29.mp3

tonecharts voor meer info: http://www.seymourduncan.com/comparetones


Om even huidige setup te laten horen, een demootje:
http://www.jordyhoutman.com/Iets-02.mp3
(wel opgenomen op een behringer v-amp pro, niet super, maar goed)


Wie is Jerry Donahue en zijn sound?
http://www.youtube.com/watch?v=YdUu5ohPAuA (beetje skippen tot 2:30)


Oh wat ik nog vergeten ben te vertellen. Het geluid wat jerry donahue maakt wat ik voornamelijk wilt hebben is het neck element...
Mijn idee was om een 4-weg switch te gebruiken waarbij op:
1 - bridge in humbucker mode
2 - bridge in split/singlecoil mode
3 - bridge singlecoil mode + neck
4 - neck
staan. Eigenlijk welicht al teveel keuzes, maar denk toch dat dit het beste lijkt. De vraag blijft nog steeds welke keuze het beste zou zijn :-). of wellicht dat ik deze schakeling niet hoef te maken en voor de traditionele schakeling ga.

Chris Winsemius
3 september 2007, 01:00
Ik ben zelf zeer happy met 'n SD Jerry Donahue brugelement op m'n Esquire (Tele met alléén 'n brug-element).

Qua klank is ie wat dikker/vetter en minder scherp dan de andere Tele SCs van SD zonder dat het gelijk 'n dikke humbucker-sound of zo wordt.

't Gaat ietsje richting 'n P90. Bij echte, oude pre '55 Teles is het brugelement ook vrij dik van karakter.

JD neck-element is volgens mij 'n SD AII...

Gitaarwerk
3 september 2007, 01:10
Ik ben zelf zeer happy met 'n SD Jerry Donahue brugelement op m'n Esquire (Tele met alléén 'n brug-element).

Qua klank is ie wat dikker/vetter en minder scherp dan de andere Tele SCs van SD zonder dat het gelijk 'n dikke humbucker-sound of zo wordt.

't Gaat ietsje richting 'n P90. Bij echte, oude pre '55 Teles is het brugelement ook vrij dik van karakter.

JD neck-element is volgens mij 'n SD AII...

Dat klopt :-), tot zover reikt mijn kennis ook een beetje Behalve dat gedeelte van de '55.
Hoewel mijn P90 (little '59 zou een cloon moeten zijn van een p90 humbucker)
toch wel erg ver ervandaan vind zitten.

Ik vraag me af in hoeverre, ik hem misschien in tegenfase zou kunnen zetten en dan combineren met het neck(strat) element om de gewenste toon te krijgen. Want ik heb het idee dat ik de JD-element niet zal aanschaffen, of wellicht wat concessies moet maken, hoewel de keus van het element dan wel weer vast staat. (hoewel ik hem ERG mooi vind)

Orpheo
3 september 2007, 01:14
@ t.s.

impendantie zegt niks!!!!! over output. t zegt iets over de kleuring van t element. de output hangt heel sterk af van de sterkte van de magneet. je kan pas iets zinnigs over output zeggen als je pups vergelijkt met dezelfde magneet. zie t maar zo; de bkp nailbomb heeft een dc weerstand van 17k ohm, de painkiller 14k, maar toch is de painkiller hotter vanwege de andere magneet.

Gitaarwerk
3 september 2007, 01:17
Dat snap ik :)

ik geloof dat de volgorde van hotness (qua magneet) lag op alnico 2 -> alnico 5 -> ceramisch.

voglens de Seymour Duncan site was het zo dat de impedantie minder als de helft van de ander was dat het enigzins een negatief effect zal hebben bij het gebruik van de elementen. Er zijn natuurlijk altijd nog wel meer overwegingen.
Vandaar dus mijn vraag in het topic :-).

Ik kan de BKP verder niet echt nader onderzoeken, er staat geen geluidssamples op de site. (verder is het toch denk ik een beetje ervaring die ik met die elementen niet heb)

Orpheo
3 september 2007, 01:48
Dat snap ik :)

ik geloof dat de volgorde van hotness (qua magneet) lag op alnico 2 -> alnico 5 -> ceramisch.

voglens de Seymour Duncan site was het zo dat de impedantie minder als de helft van de ander was dat het enigzins een negatief effect zal hebben bij het gebruik van de elementen. Er zijn natuurlijk altijd nog wel meer overwegingen.
Vandaar dus mijn vraag in het topic :-).

Ik kan de BKP verder niet echt nader onderzoeken, er staat geen geluidssamples op de site. (verder is het toch denk ik een beetje ervaring die ik met die elementen niet heb)

dat van de magneten klopt. maar dat van de SD site volg ik niet helemaal...

ps: er staan wel soundsamples op. lang leve t BKP forum.

Gitaarwerk
3 september 2007, 01:50
ik ga morgen even kijken! super,
thanks so far :)

Chris Winsemius
3 september 2007, 01:51
Lil' 59 is volgens mij meer humbucker dan P90....

Gitaarwerk
3 september 2007, 09:30
joa.. in ieder geval..de little 59 is keivet, en die wil ik behouden ^^... nu mn juiste neck-element keuze dan :)

Gitaarwerk
3 september 2007, 13:22
klein "offtopic' vraagje...


is een neck element even groot als ene tele-neck element?

Chris Winsemius
3 september 2007, 14:19
klein "offtopic' vraagje...


is een neck element even groot als ene tele-neck element?

Strat-element?

Die is groter.

Wat ook nog (behoorlijk) meespeelt: bij 'n Strat zit het neck-element ietsje meer richting brug dan 'n Telecaster-neck-element.

Bij de Japanse JD-Tele zit het Strat element op dezelfde plek als bij 'n Tele maar bij de usa-uitvoering zit ie op de originele Strat plek, onder de "virtuele" 24e fret. Mij beviel die plek ook bij experimenten met 'n Tele + Strat hals-pu.

Gitaarwerk
3 september 2007, 14:25
ok, dat word dus even testen :)

hoeveel is het groter? ik heb wel een dremel, maar niet verder de profi apparatuur om het uit te vijlen denk ik. Dus standaard klein gereedschap moet lukken.

gaat het om een paar miolimeter of wordt het echt gekkenwerk om dit te doen?

Gitaarwerk
4 september 2007, 19:01
*bump*, even schoppen :)

Yamhammer_71
4 september 2007, 19:16
Voor echt vintage:

LOLLAR PICKUPS.

http://www.lollarguitars.com/

Succes ermee.

Mr.Fingers
4 september 2007, 21:16
DiMarzio "Twangmasters"? --> ben je gelijk van het doffe geluid van af

Gitaarwerk
4 september 2007, 23:55
Ik weet welk geluid ik wel wil, de eerste vraag betrefte meer of er problemen zouden voordoen in de keuze met een paar alternatieven, misschien heb ik niet alles duidelijk geformuleerd. Sorry :)

ik wil namelijk voordat ik een custom gitaar laat maken wellicht, of een gitaar koop en daarvan de neck-elementen aanpassen, even op mn 'oude' squire gaan testen met een neck-element, maar wil hem nog graag speelbaar houden.

Momenteel is eigenlijk de eenvoudige vraag, wat zou er in de telecaster body moeten aangepast worden wil er een strat-element in passen? ^^

Chris Winsemius
4 september 2007, 23:58
Ik laat zelf altijd zoiets (netjes) bij 'n gitaarbouwer doen.

Soms moet er wat weggefreesd worden in de body en meestal gebruik ik 'n Eqsuire-slagplaat waar dan 'n Strat-pu-uitsparing in gemaakt wordt.

drap
5 september 2007, 00:00
Maar als die Jerry Donahue het geluid heeft wat je wil, dan zijn die Jerry Donahue Seymour Duncans toch een mooi alternatief? Hoewel het natuurlijk in meer zit dan alleen de gitaar + elementen.

Gitaarwerk
5 september 2007, 00:14
Maar als die Jerry Donahue het geluid heeft wat je wil, dan zijn die Jerry Donahue Seymour Duncans toch een mooi alternatief? Hoewel het natuurlijk in meer zit dan alleen de gitaar + elementen.

uiteraard, maar het meeste geluid 'van hem' wat ik eruit vind springen is het neck-pickup strat-style en dan de iets helderdere.. en moet gewoon bekijken of het een beetje gaat bevallen. ik heb al relatief veel aan gitaren gesleuteld, maar nog nooit echt een ander type element erin gemaakt, vandaar mijn vraag.

Dat frezen kan misschien een probleem worden, als het om echt flinke stukken gaat, maar als het om een paar randjes gaat, en de slagplaat bewerken, zal het wel snor zitten denk ik.

drap
5 september 2007, 00:19
Ja maar, ik zie het punt van dat frezen dan niet zo. Die Jerry Donahue's zijn toch gewoon elementen voor een tele, dan hoef je toch niet te frezen? Het is je eigen keus uiteraard, maar dan koos ik persoonlijk voor de oplossing zonder freeswerk :)

Gitaarwerk
6 september 2007, 13:41
de jerry donahue 'set' bestaat uit zijn signature TELE-element, brug, .. de andere is een strat-pickup in de nekpositie. (vind ik overigens het mooiste geludi van de 2)

Ik heb Kinman gemailed, hij beantwoord zelf alle vragen, en hij heeft me de specs getuurd en maten zodat ik zelf kan gaan proberen.

zijn overigens erg mooie elementen, niet goedkoop. (100-120 euro per element)