PDA

View Full Version : Rare bijgeluiden na snaarverwisseling



happynjitram
2 september 2007, 21:43
Gister heb ik mijn ibanez iceman giger even een opfris beurtje gegeven. Alle snaren eraf, body gepoetst en nieuwe snaren van dezelfde grote (009) erop. Heb al heel veel keer mijn snaren verwisselt zonder problemen, maar dat was altijd 1 voor 1.

Ok dus: alle snaren eraf, poetsen, snaren er weer op, en opeens raar geluid bij de E en A snaar. Ik heb zelf nooit fretbuzz gehad, dit zou het misschien kunnen zijn. De bovenste E snaar is het ergst. Ik zie hem niet tegen een fret aanlopen maar hij blijft erg lang natrillen.

Ik hoor deze bijgeluiden alleen als ik hard aansla. Maar sinds ik voornamelijk metal speel is dat toch wel een vereiste. Het is ook niet zo dat er ongeloofelijk veel bijgeluiden zijn, maar het irriteerd me gewoon. Normaal kon ik gewoon zonder versterker lekker strak een stukje metal spelen. Nu erger ik me gewoon aan het irritante bijgeluid dat de snaren maken.

Misschien gebeurt dit omdat de snaren nog niet erg ingespeeld zijn? Heb er nog nooit last van gehad dus volgens mij is dat het niet.

Ik zou misschien een filmpje kunnen maken van de snaren en hoe ik ze aansla. Als jullie hier niet veel wijzer van worden.

Alvast bedankt!

The red Strat.
2 september 2007, 21:52
volgens mij zou de action verhogen de enige optie zijn.

happynjitram
2 september 2007, 21:55
Maar is de actie dan opeens lager geworden omdat ik mijn snaren heb verwisselt??

The red Strat.
2 september 2007, 22:00
nee maar je hebt waarschijnlijk een ander merk gebruikt dit keer ?
alhoewel de action misschien toch wel kan verlaagd zijn door ze er allemaal in een keer af te doen...

ErikE
2 september 2007, 22:00
Zou kunnen...gemiddeld staat er per snaar zo'n 10 kg druk op in standaard stemming, dus alles er tegelijk af betekent dat de hals ineens 60 kg minder druk heeft. Wellicht dat daardoor de hals iets verbogen is. Dit zou je met de trussrod kunnen bijstellen, al is dat vrij link om zelf te doen.

happynjitram
2 september 2007, 22:09
Ik heb ze er wel een voor een afgehaald. niet eraf geknipt zegmaar. Al had ik aan het eind dus wel een gitaar met geen enkele snaar.

De snaren zijn precies hetzelfde merk als de snaren die er eerst opzaten.

Wat moet ik nu doen? Terug naar feedback? het zelf doen? Een filmpje maken zodat jullie erover kunnen beslissen. Ben best wel gesteld op die gitaar :sssh: zijn er maar een paar honderd van op de wereld :cooler:

Xufar
2 september 2007, 23:36
Kan zijn dat de hals wat teruggebogen is door de truss rod, zeker als je de tijd hebt genomen om hem te poetsen. Dan moet je dus even wachten als je er nieuwe snaren op zet (24-48 uur) voordat de hals weer in de stand zit waarin hij gaat blijven staan. Ik zou dus ff wachten en als het dan nog steeds is kun je je truss rod wat losser draaien. Wat je dus niet moet doen is de actie gaan verhogen aan je brug, want zoals ik het begrijp heb je er last van bij de lagere fretten, en dan los je niks op met het draaien aan je brug (uiteindelijk wel, maar dan heb je een actie van een meter....)

happynjitram
2 september 2007, 23:58
Kan zijn dat de hals wat teruggebogen is door de truss rod, zeker als je de tijd hebt genomen om hem te poetsen. Dan moet je dus even wachten als je er nieuwe snaren op zet (24-48 uur) voordat de hals weer in de stand zit waarin hij gaat blijven staan. Ik zou dus ff wachten en als het dan nog steeds is kun je je truss rod wat losser draaien. Wat je dus niet moet doen is de actie gaan verhogen aan je brug, want zoals ik het begrijp heb je er last van bij de lagere fretten, en dan los je niks op met het draaien aan je brug (uiteindelijk wel, maar dan heb je een actie van een meter....)

Bedankt voor de reactie. Even voor de duidelijkheid: moet ik nou wachten met snaren erop zetten( die zitten er dus al op) of moet ik wachten tot de hals weer vanzelf goed gaat staan?

Ik heb gister de nieuwe snaren erop gezet, dus wacht zowiezo tot morgenmiddag met actie ondernemen. Kijken hoe het dan gaat..

Duff
3 september 2007, 10:36
Even wachten met het veranderen van de actie.
De hals heeft, als ie een tijd vrijwel zonder spanning heeft gestaan, tijd nodig om eigenlijk weer terug te buigen zoals hierboven ook al genoemd is.
Dit kan even duren en pas als je na 1/2 dagen dat nog hebt zou ik eens naar de actie gaan kijken

nevyn292
3 september 2007, 10:43
bedoel je gewoon het ratelen van de snaren?

dit heb ik vrijwel altijd met nieuwe snaren, duurt bij mij 1-2 dagen en dan hoor je er helemaal niks meer van. gewoon even wat geduld hebben.

no 1 hops
3 september 2007, 10:46
en mocht je met de trussrod aan de gang gaan, tegen de klok in is losser, en soms is een miniem stukje losser maken al genoeg
wel eerst snaren losdraaien, trussrod iets losser maken en dan de boel weer op stemming brengen en het een dag geven om zich hierop in te stellen.
je zegt zelfde merk, maar ook zelfde dikte?

happynjitram
3 september 2007, 12:50
ja zelfde snaren, zelfde dikte. Heb 2 dagen geleden alle snaren eraf gehaald, en toen is de spanning eraf geweest voor zo'n 4 uur ofzo?

Het is inderdaad zo dat de snaren ratelen.

De bovenste 2 dikke snaren geven een ratelend geluid op elke fret, niet als ik open snaar speel. Op de andere snaren heb ik hier geen last van.

Piekhaar
3 september 2007, 13:17
Lijkt me gewoon een te lage actie voor die snaren dus. Aangezien je dezelfde snaren er heb opgelegd zal het daar niet aan liggen. Misschien toch per ongeluk de actie ofzo veranderd.

In ieder geval zou ik het gewoon oplossen door de actie van de betreffende snaren een heel klein beetje hoger te zetten. Hier heb je je trussrod niet voor nodig.

Xufar
3 september 2007, 17:00
Waarschijnlijk houdt je het dan wel op de eerste frets nog steeds, en moet je alsnog je trussrod aanpassen. Maar eerst ff wachten (tot, ja, nu ongeveer) als het dan nog steeds is kun je je actie verhogen, en kijken of dat het oplost. Allemaal voordat je aan je trussrod begint.

happynjitram
3 september 2007, 17:45
Ik denk dat ik anders morgen even langs feedback rotterdam rij, die hebben toch zo'n reparatiehoek?? Iemand hier ervaring mee? Hoe duur zou dat ongeveer zijn?

nevyn292
3 september 2007, 17:51
afstellen denk nog geen half uurtje en denk kosten 15 euro?

RammerStein
3 september 2007, 18:16
ik heb eigenlijk helemaal geen verstand van gitaren maar goed ik zal het proberen :satisfie:

in dit geval zou ik eerst met mijn oom mailen (hij is wel zo handig met gitaren :P)
maar ik neem aan dat niet iedereen een handig familielid heeft dus dan zou ik er gewoon iemand met verstand ervan vragen dus een handig iemand in de buurt of een gitaarzaak in de buurt, een gitaarzaak zou je denk ik wel even kunnen bellen\mailen kijken wat die ervan zeggen. stel je voor dat je je hele gitaarverneukt en dat zou ook zonde zijn :gitarist:

happynjitram
3 september 2007, 18:24
Ja zo denk ik er dus ook over. De laaste 3 jaar heb ik veel geleerd over gitaren, maar er een afstellen zou mijn eerste keer zijn. Mijn eerste keer doe ik liever niet op mijn iceman :nervous:

Piekhaar
3 september 2007, 18:26
Een beetje gitarist moet ook zelf zijn actie durven bijstellen vind ik hoor. De trussrod blijf ik zelf ook vanaf.

happynjitram
3 september 2007, 18:42
Ja de actie kan ik wel aan gaan beginnen, maar als het probleem daar niet aan ligt heeft het totaal geen nut.

Gearjunkie
3 september 2007, 21:50
Actie moet een gitarist inderdaad zelf kunnen instellen.

Mijn theorie: de afstelling van een gitaar verloopt relatief snel, het instrument is van hout, zet uit, krimpt in....

Wanneer ik de gitaar poets en van nieuw staal voorzie ben ik héééél kritisch op bijgeluiden en denk ineens dingen te horen, waarvan ik veronderstel dat ze er even daarvoor niet waren. Dit laatste is dus niet zo.

happynjitram
3 september 2007, 23:31
Ja maar nu heb ik toch echt last van fretbuz. en ik weet zeker dat ik dat voor het verwisselen niet had.

Duff
4 september 2007, 17:25
hmm dat is nu een paar dagen zo.
Ik zou, zoals je zelf al voorstelde even langs de muziekwinkel gaan en een afstelbeurtje vragen, en indien mogelijk ook erbij blijven als dat gebeurd zodat je weet wat je er eventueel volgende keer aan kan doen.