PDA

View Full Version : Black nylon



Pais
2 september 2007, 21:28
Snaarfabrikanten verkopen hun producten graag met een heel verhaal over hoe de trebbles verbeterd zijn, vooral de forse g-snaar. Je komt ze tegen in alle kleuren van de regenboog, veelal composiet van koolstofvezel (carbon) al ben ik ook wat tegen gekomen waar titanium in schijnt te zijn verwerkt (Daar kan ik me moeilijk wat bij voorstellen)

Wat ik alleen nergens kan vinden - waar dient het black nylon voor? d'addario heeft er een hele serie van en ik ben ze ook tegengekomen bij een lowtension setje van Aranjurez. Op de site van snaarfabrikanten en verkopers ben ik niet tegengekomen wat het verschil is. Terwijl verschillende legeringen, coating en composiet materiaal uitbundig worden toegelicht, heeft niemand me kunnen vertellen wat er met de black trebbles is gebeurd.
Heeft iemand een idee?

Ik heb hier twee setjes liggen maar heb ze nog niet uitgeprobeerd.

polysix
6 september 2007, 11:23
Knal ze er op en laat ons jouw ondervindingen weten :)

Blend
6 september 2007, 11:31
Inderdaad, ik heb ze ook wel eens op gitaren gezien. Een vriend van me had 1 zwarte snaar op z'n gitaar zitten. Kon niet meteen het verschil voelen / horen met de andere snaren...

Don Capo
6 september 2007, 11:52
Worden voornamelijk gebruikt voor Flamencosnaren. Ik heb ze ook wel eens gehad, ook wel eens rode. Volgens mij maakt het allemaal niet zo gek veel uit.Mijn leraar zweert bij die zwarte al heeft hij me nooit echt kunnen uitleggen wat nou helemaal het voordeel was.

Pais
6 september 2007, 12:06
Ja idd ik hoor vaak dat ze worden geassocieerd met flamenco.
Met die rode bedoel je waarschijnlijk de hannabach flamenco serie?? Die vind ik wel heel fijn maar dat is het composiet materiaal om de soortelijke massa te vergroten en hierdoor de snaar dunner te kunnen maken.

Het maffe is dat Aranjuez een "Spanish silver" set heeft wat de enige is met blacknylon in hun assortiment, en dat is de low tension set (200). Ik ben nog nooit een flamencoër tegen gekomen die op lowtension speelt.
Ook bijvoorbeeld benelly heeft een serie snaren van d'addario die ze onder de catogorie flamencosnaren hebben gesplaatst maar dat is dan weer níet de blacknylon serie.





Ik heb al fijne snaren, maar dit wordt een principe kwestie :sneaky:

Pais
12 september 2007, 10:09
Knal ze er op en laat ons jouw ondervindingen weten :)

Nou ik heb ze er inmiddels opzitten... (hard tension met black trebbles van d'addario)

En ja, ze zijn nogal... zwart. Ik heb zojuist mn huisgenoot wijs kunnen maken dat ik nu scooby-doo touwtjes op mn gitaar heb geknoopt, goedkopere oplossing!


Ik had eigenlijk oude bassen erop moeten laten zitten en de nieuwe trebbles daarmee testen, want nu springen de verse bassnaren er een beetje uit en valt het volume van de zwarte trebbles tegen. Geen idee of dat door de snaar zelf komt, of dat ik dat altijd heb met een nieuw setje.

Ik heb me nooit kunnen vinden in de wazige termen die geluid beschrijven, maar ik zal dit setje niet snel kopen.
Deze waren gratis, dus laat ik er dan maar blij mee zijn :sssh:

Rinze
12 september 2007, 10:29
Ik heb vroegâh ook wel zwarte snaren op mijn spaanse gitaar gehad, eind jaren 70 al, kun je nagaan, zelfs een keertje goudkleurige nylon snaren. Volgens mij is het verschil gewoon de kleur, heb er verder tenminste niks aan gemerkt. Nou ben ik natuurlijk een electrische barbaar, maar toch.

Pais
12 september 2007, 10:52
Nou ben ik natuurlijk een electrische barbaar, maar toch.

En merk je bij elektrische gitaarsnaren wel duidelijk verschil tussen de verschillende merken snaren?

Het licht ook wel aan de gitaar. Op mn budgetgitaartje klinkt ook alles het zelfde. Sommige snaren geven een ander gevoel, wanneer de trebbles bijvoorbeeld ruwer zijn. Maar bij mn wat luxere gitaar hoor ik wel duidelijker verschil tussen de merken en types. Ik vind het belangrijkste dat een snaar een goed gevoel geeft. Sommigen vind ik een ramp voor legato en wanneer de snaarspanning lager is dan bij een high tension setje, dan blijf ik bij sommige rechterhand technieken "hangen".

Rinze
12 september 2007, 13:21
En merk je bij elektrische gitaarsnaren wel duidelijk verschil tussen de verschillende merken snaren?



Er zit wel verschil in ja, hoewel ik me afvraag of dat ook niet aan de manier van verpakken ligt. Meestal koop ik de zelfde snaren van d'Addario, omdat ze en goedkoop en goed zijn. En ze worden steeds goedkoper omdat Tonika en Westerhaven op dit punt in een prijzenoorlogje zijn verwikkeld :cheerup: . Ik moet wel zeggen dat ik mijn snaren ook goed onderhoud, ik maak ze na elke keer spelen met een doekje droog en schoon. Op die manier kunnen ze wel een half jaar mee, wat weer belangrijk is omdat ik 8 gitaren heb waarvan er 6 regelmatig bespeeld worden en ik domweg niet genoeg geld heb om elke maand snaren te kopen.

Bij electrische snaren kan verschil zitten in de legering van de snaar en in de dikteverhouding tussen kern en windingen. Ik weet niet hoe dat bij klassieke gitaren zit.

Pais
12 september 2007, 13:46
Bij electrische snaren kan verschil zitten in de legering van de snaar en in de dikteverhouding tussen kern en windingen. Ik weet niet hoe dat bij klassieke gitaren zit.

Ik weet dat ook niet, maar de grap is dat bijna niemand dat weet behalve de fabrikant! "Nylon" is een verzamelnaam voor een grote groep polymeren die ieder zn eigen fysische eigenschappen heeft (soortelijke massa, flexibiliteit, trekbestendigheid etc). Deze fysische eigenschappen zijn beinvloedbaar, bijvoorbeeld door substitutie van andere componenten wat de soortelijke massa verhoogt, of het gebruik van weekmakers.
Snaarfabrikanten (en fabrikanten van alle plastics waar hoge eisen wordt gesteld aan fysisch karakter) houden hun formule het liefst geheim natuurlijk. Misschien zit er ook wel meer verschil in nylonsnaren dan stalen snaren. Polymeerchemie en het manipuleren van hun fysische eigenschappen is een complex verhaal.

Rinze
12 september 2007, 15:05
Dat zou heel goed zo kunnen zijn (dat er meer verschil in nylon snaren zit bedoel ik) maar om dat te beoordelen heb ik niet genoeg ervaring met akoestisch spelen.