PDA

View Full Version : FF wat speaker vraagjes.



alhambra
22 januari 2003, 13:27
Ik heb een roland bolt 60 versterker met een 60 watt speaker ik weet dus niet hoeveel ohm (kan het tot nu toe niet vinden). Deze versterker heeft een ext speaker uitgang nu is mijn vraag is het zo dat als de versterker een speaker heeft van b.v. 16 ohm en je sluit een extra speaker aan op die uitgang hoeveel ohm moet dat dan zijn wordt het dan 16/2 = 8 ohm of werkt dat anders ???

Verder heeft de versterker nog een pre-out en een main-in waar zijn die voor ????

iwan
22 januari 2003, 13:57
Tip: RTFM.... oftewel, lees de manual.
Heb je die niet: dan kan je die bij de meeste fabrikanten van de website downloaden... of de specs vinden op hetzij de fabrikanten pagina, hetzij een review pagina.

Verder: de meeste losse speakercabinetten die ik ken zijn 8 ohm. Als je een extra speaker aansluit verdubbelt de weerstand, bijvoorbeeld twee maal 8 ohm is 4 ohm, (dus een lager cijfer geeft een hogere weerstand aan).
Als je versterker een jack voor een extra cabinet heeft kan hij er in ieder geval eentje aan, maar je moet wel even nagaan welke weerstand hij maximaal hebben kan. Mijn basversterker levert bijvoorbeeld 120W op 8 ohm, 200W op 4 ohm (en dat is dus met twee 8 ohm's cabinetten eraan), en dat betekent dus dat hij de uitgangsweerstand PER SPEAKER niet varieert of je er nu wel of geen tweede speaker aanhangt. Het betekent ook dat ik niet MEER dan 8 ohm aan een uitgang hangen kan, want dan klapt de versterker. Je kan dacht ik wel een lagere weerstand dan de maximale aan speakers aan je versterker hangen.

Succes met zoeken!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: iwan op 2003-01-22 14:04 ]</font>

alhambra
22 januari 2003, 14:14
Leuk zo'n manual ja, maar dan moet je hem wel hebben of nog kunnen krijgen. Maar aangezien de versterker al wat ouder is kan dat dus niet.

Dus iemand anders want van het verdere verhaal van iwan wordt ik niet veel wijzer, maar toch bedankt iwan.

jpb
22 januari 2003, 17:18
Op 2003-01-22 13:27, schreef alhambra:
Ik heb een roland bolt 60 versterker met een 60 watt speaker ik weet dus niet hoeveel ohm (kan het tot nu toe niet vinden). Deze versterker heeft een ext speaker uitgang nu is mijn vraag is het zo dat als de versterker een speaker heeft van b.v. 16 ohm en je sluit een extra speaker aan op die uitgang hoeveel ohm moet dat dan zijn wordt het dan 16/2 = 8 ohm of werkt dat anders ???

Verder heeft de versterker nog een pre-out en een main-in waar zijn die voor ????


Wanneer je ext. speaker output parallel geschakeld is met de gewone uitgang (zoals bij fenders) klopt het (1/16 + 1/16 = 1/8). je rekenvoorbeeld klopt als je 1/16 + 1/16 = 2/16, dus 16/2=8 ohm, hebt berekend. Die 2 slaat hopelijk NIET op je speakeraantal wat weleens wordt gedacht.
Pre-out en main-in hoort denk ik bij je effect-loop tussen voor- en eindtrap.

Franc
22 januari 2003, 18:40
Het is heel eenvoudig.
Zet je twee weerstanden in serie dan tel je de weerstanden van beide op. Zet je ze parallel dan geldt 1/Rtotaal = 1/R1 + 1/R2

Dus als je over speakers spreekt is de totale impedantie (=weerstand) afhankelijk van hoe ze geschakeld worden.

Dus, bijvoorbeeld:
Is de interne speaker 8 ohm en je schakelt er 1 van 8 ohm parallel naast, dan is dus
1/Rtotaal = 1/R1 + 1/R2
1/Rtotaal = 1/8 + 1/8
1/Rtotaal = 2/8 = 1/ 4 -> Rtotaal = 4 ohm.

(De serieschakeling kun je hopelijk zelf uitrekenen :grin: )

Gaat het om een extra output naast een interne speaker, dan weet je (zonder manual) niet of je hem parallel of in serie schakelt, dus zal je dit moeten opzoeken.

Maar als je naast de mogelijkheid van het inprikken van een extra speaker geen switch oid hebt om de uitgang aan te passen aan de extra speaker, dan zal de extra speaker wel parallel staan, omdat de totale impedantie dan daalt, wat in principe veilig is.
Zou de extra speaker in serie komen te staan, dan zou je impedantie hoger worden dan de bedoeling is!
Maar goed, dit is maar een redenatie.

Het is trouwens ONZIN dat een lagere waarde een hogere weerstand is!!! Hogere waarde is hogere weerstand, lagere waarde is lagere weerstand.

Bij mijn weten kun je inderdaad een lagere impedantie aansluiten alleen werkt je versterker dan niet op vol vermogen.
Bij buizenversterkers mag je ABSOLUUT geen te hoge impedantie aansluiten!! Denk aan: geen speaker (=geen weerstand) is funest voor je eindtrafo.

alhambra
22 januari 2003, 20:48
Als ik het verhaal goed begrijp kan er dus met een 8 ohm speaker op de externe-speaker out niks mis gaan ?????

Maar om zeker te zijn "hoe meet ik ohm".
Ik heb hier dus een multi-meter die zou ook ohm moet kunnen meten.
Ik zet hem dus op ohm kep de keus uit 2000k/200k/20k/2000 en 200 en nu weet ik dus al niet wat ik moet nemen.
Dan heb ik rood en zwart zet ik deze gewoon op de beide polen/aansluitingen ????? en dan moet hij dus een waarde aangeven dicht bij de 16/8 of 4 ohm ???
Kep er net een beetje mee zitten klooien maar niks geen waardes die er maar iets op lijken.

jpb
22 januari 2003, 21:24
Zet je multimeter op de 200 ohm, houd de pinnen v/d meter tegen elkaar en je zal 0,3-0,5 ohm moeten lezen; dat is de weerstand van je meter (draden enzo). Dan meet je op de plug v/d speaker (maakt niet uit waar rood of zwart is) en je meet iets minder dan de opgegevn impedantie van de speaker (omdat het impedantie is en niet weerstand maar dat doet niet ter zake). Dus bij een 8 ohm speaker meer je ~6.5 ohm etc. Kan niet missen. succes

alhambra
22 januari 2003, 22:09
hmmmmmmmmm een nieuwe batterij was dus ook ff geen luxe werkt opeens een stuk beter zo'n multimeter &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_biggrin.gif"> .
Maaaaaaaaaaaaaaaaaaar ik krijg andere waarden dan jij zegt. als ik hem op 200 heb staan dus niet 200k dan krijg ik een waarde die schommelt tussen de 1.0 en 0.8 da's dus wat anders dan die 6.5 waar jij het over had. Kortom ik snap er nog geen reet van staat de punt verkeerd en is het soms 10 tot 8 en zo ja is hij dan 16 ohm of is het dan 8 ohm, vaag vaag vaag.

O ja als ik de pinnen tegen elkaar houdt krijg ik idd een waarde van 0,4 zo ongeveer.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: alhambra op 2003-01-22 22:10 ]</font>

jpb
22 januari 2003, 23:06
Je meet toch de speaker(s)? Zijn ze uitgeplugd, anders meet je ook over de uigangstrafo en dat kan dat soort lage waarden opleveren.

alhambra
23 januari 2003, 00:13
Nee ik meet niet de speakers ik meet de uitgang gewoon speaker-kabel eraan en dan meten. Van originele speaker weet ik het trouwens niet maar de speaker die ik aan wil sluiten is 8 ohm en ik wil dus weten of dat kan, dan moet ik toch weten hoe hoog de output is ????
Dus de output is vaak veel lager maar hoe weet ik dan welke speakers eraan kunnen oftewel welke output waarde staat voor hoeveel ohm ?????

alhambra
23 januari 2003, 00:20
Okee kep ook nog maar even de speakers gemeten zonder dat deze aan de versterker zijn gekoppeld. Originel speaker geeft 7.5 ohm aan en de speaker die ik op de externe output wil aan sluiten geeft 6,7 ofzo aan dus ik mag ervan uitgaan dat ze beiden 8 ohm zijn ????? na alles wat ik hier heb gelzen mag ik er van uit gaan dat ik de extra speaker zonder problemen kan aan sluiten want de uitgang is hooguit 8 ohm of anders 4 ohm toch ?????? ik bedoel als na aansluiting van de extra speaker de zaak naar 16 ohm gaat dan stoppen ze er toch geen 8 ohm speaker in ????

jpb
23 januari 2003, 16:09
Helaas kun je niet zo simpel de impedantie v/d uitgangstrafo meten. In jouw geval zal het wel goed gaan, uitgaande v/e 8 ohm trafo en een 8 ohm speaker en 8 ohm ext. speaker. De fabrikant zal wel rekening hebben gehouden met de mismatch als er een ext. speaker input in zit. Zeker wanneer je er niet constant voluit over speelt zal het denk ik wel loslopen.

alhambra
23 januari 2003, 20:36
Okee nu weet ik dus eigenlijk nog niet alles.
De originele speaker is 8 ohm.
De speaker die ik aan wil sluiten op de extra speaker uitgang is ook 8 ohm, bij die uitgang staat dus NIET hoeveel ohm erop moet.
Als ik het goed begrijp kun je prima speakers aansluiten met MEER ohm dan wat erop moet dus op 4 ohm uitgang kan 4/8/16 op 8 ohm 8/16 en op 16 ohm kan 16. Alhoewel ik uit het verhaal hierboven juist haal dat dat niet kan maar hij kan fout zitten.
En ik weet ook nog steeds niet wat de pre-out en de main-in aansluititngen zijn.

Kortom IK WIL ALS HET KAN NU EEN DUIDELIJK ANTWOORD AUB.



DANK U.

jpb
23 januari 2003, 22:12
Op 2003-01-23 20:36, schreef alhambra:
Okee nu weet ik dus eigenlijk nog niet alles.
De originele speaker is 8 ohm.
De speaker die ik aan wil sluiten op de extra speaker uitgang is ook 8 ohm, bij die uitgang staat dus NIET hoeveel ohm erop moet.
Als ik het goed begrijp kun je prima speakers aansluiten met MEER ohm dan wat erop moet dus op 4 ohm uitgang kan 4/8/16 op 8 ohm 8/16 en op 16 ohm kan 16. Alhoewel ik uit het verhaal hierboven juist haal dat dat niet kan maar hij kan fout zitten.
En ik weet ook nog steeds niet wat de pre-out en de main-in aansluititngen zijn.

Kortom IK WIL ALS HET KAN NU EEN DUIDELIJK ANTWOORD AUB.

DANK U.


Doe nou niet zo moeilijk. Je hebt een 8 ohm originele speaker en een ? ohm externe uitgang. Ga er maar vanuit dat je trafo 8 ohm is en dat wanneer je een ext. speaker inplugt, die vaak 8 ohm is. Je impedantie is dan 4 ohm zoals je zelf zegt. Dat is een 100% mismatch en die is OK, je krijgt alleen iets minder output. Je kunt ook een 8 ohm speaker aan een 4 ohm trafo hangen: ook 100% mismatch en geen probleem. Bij een mismatch hoger dan 100%; b.v. trafo 4 en speaker 16 of trafo 8 en speakers 2 kun je in de problemen komen: niet doen dus.
Daarnaast zal de fabrikant echt wel rekening hebben gehouden met een mismatch van in ieder geval 100% wanneer hij een ext. speaker ingang op z'n versterker zet. Zo wat duidelijker?

PS: Je hebt het over impedantie, dat is frequentie-afhankelijke weerstand, dus de daadwerkelijke weerstanden door je speaker veranderen ook nog wanneer je er door speelt.