PDA

View Full Version : help een beginner een gitaar te kiezen !!



The red Strat.
2 september 2007, 18:34
hallo iedereen, 1e post hier :)
na lang nadenken heb ik nog altijd niet besloten voor welke gitaar ik zou gaan. ik heb al een Fender blues deluxe.
mijn genres zijn blues, classic rock, jazz, alternative, indie, britpop, blues rock, funk, reggae, modern rock, rock 'n' roll.
(vette genres zijn belangrijkst, de andere ook maar minder)
welke gitaar zou voor mij het beste zijn ?
o ja ik ben nog een gibson es 137 vergeten toe te voegen. zeg het gewoon hier dan als je voor die zou kiezen.

Spitfire
2 september 2007, 18:39
Als ik jou was zou ik gewoon de verschillende modellen gaan testen, ze wijken zover van elkaar af dat je vast wel een voorkeur voor één er van hebt.

nevyn292
2 september 2007, 18:42
heb je die gitaren allemaal wel eens in je handen gehad?

gewoon net zolang testen totdat je een magische 'klik' voelt, dan zit je altijd goed :cooler:

The red Strat.
2 september 2007, 18:43
^^
ja dat zou ik wel graag willen maar het is drie uur rijden van hier naar de eerste grote muziekwinkel :(
er zijn wel kleine lokale winkels maar die verkopen alleen crap... ( je weet wel, starter sets, squiers,...)

Riky
2 september 2007, 18:49
^^
ja dat zou ik wel graag willen maar het is drie uur rijden van hier naar de eerste grote muziekwinkel :(


Dat is toch een keer te doen??

The red Strat.
2 september 2007, 18:52
mn vader heeft nooit tijd en ook meestal geen zin om naar muziekwinkels the gaan ( het interesseert em geen reet)
en als we dan eens zouden gaan verwacht hij dat ik direct iets koop... dus ik moet eigelijk al een beetje van op voorhand kiezen...

Mr.Fingers
2 september 2007, 18:53
Jazzmasters zijn voor mij, en alleen voor mij!!! ;)

Aan je lijstje te zien kan ik je een 335 aanraden, maar zoals reeds gezegd, test vooral alles wat je je kan permiteren/wilt hebben

Trouwens landgenoot, waar ergens woon je ongeveer? in het antwerpse ken ik winkels genoeg

The red Strat.
2 september 2007, 18:59
Jazzmasters zijn voor mij, en alleen voor mij!!! ;)

Aan je lijstje te zien kan ik je een 335 aanraden, maar zoals reeds gezegd, test vooral alles wat je je kan permiteren/wilt hebben

Trouwens landgenoot, waar ergens woon je ongeveer? in het antwerpse ken ik winkels genoeg
bedoel je aan mn genres the zien of aan de gitaarlijst te zien ?

ik woon in aalst, dus veeer van antwerpen ;)
denk je dat een jazzmaster ook goed zou zijn voor mij ? want ik hou echt van die gitaren hun looks :cooler:

Mr.Fingers
2 september 2007, 19:02
bedoel je aan mn genres the zien of aan de gitaarlijst te zien ?

ik woon in aalst, dus veeer van antwerpen ;)
denk je dat een jazzmaster ook goed zou zijn voor mij ? want ik hou echt van die gitaren hun looks :cooler:

ah, "nen ajuin van Olsjt". Jazzmasters waren in de jaren 60 voor de indorockers, maar aangezien je voor het stevigere spul wil gaan kan ik ze je wel aanraden, ze klinken best wel apartjes, en ze zien er nog eens wreedgoed uit ook

http://www.fender.com/products//search.php?partno=0100800808

nevyn292
2 september 2007, 19:03
ik zou voor een tele type gaan, daar kan je dikke rock n roll(status quo) op doen en blues(muddy waters). ook veel gebruikt in britpop. denk dat telecaster het antwoord is.

The red Strat.
2 september 2007, 19:05
ja nen echten ajoin :)

vind je mn genres zo 'stevig' :???: ikzelf vind ze eerder'soft' :)

als je zegt dat ze nogal apart klinken, wil dat dan zeggen dat ze niet voor al mn genres goed zouden zijn ?

The red Strat.
2 september 2007, 19:08
ik zou voor een tele type gaan, daar kan je dikke rock n roll(status quo) op doen en blues(muddy waters). ook veel gebruikt in britpop. denk dat telecaster het antwoord is.
voor britpop (bedoel ik vooral oasis mee) worden toch meestal humbuckers gebruikt ??
en een tele vind ik echt lelijk, en er zijn toch zo veel gitaren dat ik die maar uit de opties gelaten heb ;)
bedankt voor de input maar toch liever geen tele :satisfie:

jasper159
2 september 2007, 19:13
Aalst jonges!
Ik ben van Ninove!

Hier in de buurt is het idd niet veel soeps qua muziekwinkels.
Maar misschien Keymusic in Brussel?
En Piens in Deinze is ook maar een uurtje rijden (piens is wel wat duurder, maar je wordt er goed geholpen)

The red Strat.
2 september 2007, 19:16
Aalst jonges!
Ik ben van Ninove!

Hier in de buurt is het idd niet veel soeps qua muziekwinkels.
Maar misschien Keymusic in Brussel?
En Piens in Deinze is ook maar een uurtje rijden (piens is wel wat duurder, maar je wordt er goed geholpen)
ha cool :)
piens is de enige grote winkel waar ik is ben geweest, (ongeveer 3 uur op gereden !) en het was verdomd duur, en ook niet te veel lefty's in stock... (o ja ik ben linkshandig :( )

caliban
2 september 2007, 19:16
^^
ja dat zou ik wel graag willen maar het is drie uur rijden van hier naar de eerste grote muziekwinkel :(
er zijn wel kleine lokale winkels maar die verkopen alleen crap... ( je weet wel, starter sets, squiers,...)
Waar woon je dan, ergens in een gat diep in de walen :D:D

Ik denk dat je best zou gaan voor de epiphone les paul. Voor bepaalde van de genres die je noemde heb je echt een humbucker nodig vind ik.

Mr.Fingers
2 september 2007, 19:17
Jazzmasters klinken apartjes naar Fender normen, ze houden het midden tussen een Telecaster en een Les Paul, ze klinken als een enkelspoels gitaar, maar iets "neuziger", en je hebt die enorm plezante "rhytm-circuit", waarmee je onnoemelijk vette geluiden kan produceren. Overstuurd klinken ze enorm goed, en vrijwel iedere rocker/new_waver/alternativo speelt op die instrumenten (Sonic Youth, Kurt Cobain, Diene van Coldplay,Robert Plant, Steven Janssens van DAAN!!!...).

Ik zoek er zelf ook eentje te kopen, maar dan moet ik eerst van mn stratocaster af geraken

Edit: ah, linkshandige. Ik vrees dat lefty jazzmasters enorm moeilijk te scoren zijn (vind er zelfs geen op ebay.com), maarja, dan draai je hem gewoon om he, ziet die er nog fouter uit

The red Strat.
2 september 2007, 19:30
Waar woon je dan, ergens in een gat diep in de walen :D:D

Ik denk dat je best zou gaan voor de epiphone les paul. Voor bepaalde van de genres die je noemde heb je echt een humbucker nodig vind ik.
haha nee man, ik woon in hofstade (aalst).
ja das waar maar vr sommige genres heb ik dan absoluut weer een single coil nodig... dat maakt mn beslissing zo moeilijk !
J

azzmasters klinken apartjes naar Fender normen, ze houden het midden tussen een Telecaster en een Les Paul, ze klinken als een enkelspoels gitaar, maar iets "neuziger", en je hebt die enorm plezante "rhytm-circuit", waarmee je onnoemelijk vette geluiden kan produceren. Overstuurd klinken ze enorm goed, en vrijwel iedere rocker/new_waver/alternativo speelt op die instrumenten (Sonic Youth, Kurt Cobain, Diene van Coldplay,Robert Plant, Steven Janssens van DAAN!!!...).

Ik zoek er zelf ook eentje te kopen, maar dan moet ik eerst van mn stratocaster af geraken

Edit: ah, linkshandige. Ik vrees dat lefty jazzmasters enorm moeilijk te scoren zijn (vind er zelfs geen op ebay.com), maarja, dan draai je hem gewoon om he, ziet die er nog fouter uit

ik heb wel gehoord dat het echt een crappy brug is waar de snaren soms uit springen enzo van die dingen...
en ook dat de gitaar geen goeie sustain geeft...
en dat de tremolo brol is...
is dit waar ?

Mr.Fingers
2 september 2007, 19:34
NEEN! die tremolo is beter als die van een strat, en die brug is ook niet slecht hoor. ik heb een Telecaster met Bigsby, en die heeft een jazzmasterbrug, en die snaren blijven mooi zitten :cooler:. Qua sustain vallen die planken ook goed mee hoor (ik heb in de Muziek & Visie in A'pen een japannertje getest, en jongens, die bleef maar doorklinken). Het is gewoon gewenning me die gitaren, maar eens je ze gewoon bent, kan je je niets beter voorstellen

nevyn292
2 september 2007, 19:37
als dit je eerste gitaar word moet je niet zo moeilijk gaan doen over elementen e.d.

en je hebt nergens single coils voor nodig, iets wat op een single coil hoort, en dat op een humbucker doen, dat is rock n roll! :gitarist:

Mr.Fingers
2 september 2007, 19:40
En je hebt nergens single coils voor nodig, iets wat op een single coil hoort, en dat op een humbucker doen, dat is rock n roll! :gitarist:

Als je dan toch geen enkelspoels nodig hebt, waarom maak je dan een stratocaster? :sneaky: :roll: ;) , maak dan een Les Paul of Telecaster deluxe he...

Een overstuurd enkelspoelselement heeft zo z'n charmes (van hoge pieptonen waar je doof van wordt)

Kakihara
2 september 2007, 19:48
ik heb wel gehoord dat het echt een crappy brug is waar de snaren soms uit springen enzo van die dingen...
en ook dat de gitaar geen goeie sustain geeft...
en dat de tremolo brol is...
is dit waar ?

Moest alles "van horen zeggen" waar zijn, was elke gitaar klaar voor de open haard (behalve James Trussard's, die branden niet zo lekker denk ik). Uitproberen en zelf ondervinden blijft de boodschap :)

The red Strat.
2 september 2007, 21:14
Moest alles "van horen zeggen" waar zijn, was elke gitaar klaar voor de open haard (behalve James Trussard's, die branden niet zo lekker denk ik). Uitproberen en zelf ondervinden blijft de boodschap :)
:seriousf: daar zit wel iets in.

ik ga zeker nog de gitaren uitproberen maar ik moet eigelijk al een beetje op voorhand weten welke ik wil omdat mn vader echt muziekwinkels haat... (en dat het dus niet te lang mag duren)

The red Strat.
24 september 2007, 20:17
ok mensen sorry voor de late update.

ik heb uiteindelijk gekozen voor een fender american vintage 62 strat :cooler:
(zalige combo met mn blues deluxe)
(als iemand wat uitleg zou willen over mn mening van een american deluxe vs. am vintage, vraag dan maar gerust maar ik ga het nu niet zitten typen als niemand er wat aan heeft)

bedankt iedereen voor de hulp bij het kiezen !

Aron Maiden
25 september 2007, 13:21
woh vet man!,
Ik zal wel een paar foto's willen zien!

Ben je uiteindelijk toch met je pa gegaan!? :satisfie:

The red Strat.
25 september 2007, 19:42
woh vet man!,
Ik zal wel een paar foto's willen zien!

Ben je uiteindelijk toch met je pa gegaan!? :satisfie:
ik schaam me om het te moeten zeggen, maar ik heb nog geen digitale camera :(
hier zijn wat google foto's om jullie toch iets te tonen
http://www.gruhn.com/photo/EF7545.jpg
http://www.surfingkentucky.com/Guitars/FenderAVStrat.JPG
binnen een maand ongeveer ga k een camera kope, ik wil dan wel foto's nemen als iemand geinteresseerd is ?

ja, ik heb wel duidelijk moeten maken dat ik zeer goed wist wat ik wou en dat ze hem binnen hadden in de winkel.
ik was van plan om de am deluxe en de vintage te vergelijken, maar dat heb ik hem natuurlijk niet gezegd, dus daar maar gefaked dat ik niet wist dat die ook binne was en dat ik ze dan is wou vergelijke :D
hij heeftt zelfs niet gezeurd dat het te lang duurde en het heeft een uur en een half geduurd ! (waarschijnlijk omdat hij wist dat ik nu 1 ging kopen )