PDA

View Full Version : Beginnersgitaar, Ibanez/Yamaha/London city?



Lynn
2 september 2007, 17:33
heejj,
ik ga beginnen met elekrische gitaar spelen en zoek een goede beginnersgitaar.

ervaring; ik heb nog nooit eerder gitaar gespeeld,
muziekstijl; allround, (RHCP, metallica, deep purple, nirvana, maar ook andere en rustige liedjes.)
budget; 250 euro voor gitaar, 120 voor versterker

mij leek een
-Ibanez GSA60,
-Yamaha pacifica 112,
-en een London city spitfire 2
wel wat. welke kan ik het paste pakken?
-er is ook van ibanez GSA60 een jumpstart pakket waar ook versterker 15W inzit(en hoes,riem,plectra enz) is dat wat?

en wat voor versterker is nou goed/het beste?

groetjes lynn
ps sorry voor weer zo'n bericht, want er zijn veel van dit soort berichten over beginnersgitaren maar dat verschilt dan net iets weer, en er staan zoveeeel berichten.

LaurentB
2 september 2007, 17:39
Zoek een wat grotere versterker, anders komt je gitaar niet tot zijn recht. De Roland Cube 30 Watt is een goeie, bijvoorbeeld, met leuke geluiden erin. Kost ergens rond de 160 euro, meen ik. De versterker bepaalt voor tweederde de kwaliteit van je geluid.
Je kunt ook nog naar de Line6 versterkers kijken voor dat geld. Gewoon eens lekker proberen in de winkel.

Voor 250 euro heb je een behoorlijke beginnersgitaar, eindelijk iemand die daar het goede bedrag voor wil betalen!

Roro92
2 september 2007, 17:39
Die startpakketten zijn kut. Vooral door de versterker. Als versterker moet je een Roland Cube-30 hebben of zo...NIET zo'n jumpstart ding.

Mr.Fingers
2 september 2007, 17:45
Is niets hoor :mad: ;)

qua allround versterker kan ik u een Roland MicroCube aanraden, ziet er klein uit, maar heeft ballen. Met dat versterkertje kan je jààààààààààren voort (kijk naar mij, ik speel er ook nog vaak op). het kan ook op batterijen werken, dus kan je gezellig je versterkertje gebruiken om de luizige straatmuzikant uit te hangen...
http://www.power-sound.fi/images/roland_micro_cube_pimx_167115.jpg

nieuw kosten ze iets van een 120-150€, dus 2e hands heb je ze voor een "prikje"

gitaar dan:

Laat de starterspakketten voor wat ze zijn, over het algemeen zijn die dingen zo samengesteld dat ze je de zin ONTnemen om te spelen, vooral die versterkertjes zijn van abominabel slechte kwaliteit

de gitaren die je reeds opnoemde zijn inderdaad goede beginnersplanken, en dan vooral de London City Spitfire MkII, die moeten niet onderdoen voor Fender.
Ook mooie beginnersgitaren zijn Jay Turser (ik weet niet of ze bekend zijn in Nederland, maar bij ons in België kom je ze frequent tegen). En de Squiers zijn ook kwalitatief hoogstaande gitaren voor de beginner tot gevorderde

links: http://www.jayturser.com/
http://www.squierguitars.com/

1 Tip nog, blijf zo ver mogelijk weg van Stagg, die dingen zijn alleen maar goed als slag of steekwapen bij een podiumrelletje met de bassist om om de kachel mee aan te steken... :-D

Met vriendelijke groeten

Fingers... Mister Fingers

Lynn
2 september 2007, 17:49
okej, bedankt :satisfie: ,
mar een roland cube 30 zit toch rond de 220 euro?
een 20 zit rond de 160 euro d8 ik.
of zit ik helemaal verkeerd?

Mr.Fingers
2 september 2007, 17:51
okej, bedankt :satisfie: ,
mar een roland cube 30 zit toch rond de 220 euro?
een 20 zit rond de 160 euro dach ik.
of zit ik helemaal verkeerd?

Juist gedacht! je kan natuurlijk ook 2e hands gaan zien, en dan zijn er nog Vox AD15, en diversen van epiphone. zijn erg goede oefenversterkers

vulvasonic
2 september 2007, 17:53
Als ik het goed begrijp ben je een beginnende gitarist.
Mocht je verder geen ervaring hebben met de klassieke gitaar of een C&W gitaar, dan zou ik me toch meer richten op het vinden van een goede gitaar. Daar moet je het tenslotte mee doen. Zelf ben ik nogal gecharmeerd van de kwaliteit van de London City's.
De versterker vind ik (maar dat is mijn persoonlijke mening) in DIT stadium veel minder belangrijk. Uiteindelijk moet je je spel EN je gehoor nog vormen.
Het beste versterkertje wat ik kan bedenken is onderstaande Epiphone. Iets boven je budget, maar wel een goudeerlijke klank. Daarmee kun je je spel nog het best ontwikkelen:
http://www.feedback.nl/?id=55&b=12992&a=47&treeID=

Je krijgt dus NIETS extra's, maar wel een hele goede sound die alle foutjes in je spel genadeloos weet af te straffen en alle goede dingen briljant weer weet te geven. Om gitaar te leren spelen is dat in mijn optiek uiterst belangrijk.

Lynn
2 september 2007, 17:56
jay turser ken ik niet, maar ik ben dan ook een beginnertje :satisfie:
dat van die stagg dacht ik al. :cooler:
bedankt

Mr.Fingers
2 september 2007, 18:02
dat van die stagg dacht ik al. :cooler:


Joepie, een beginner die niet in de grote Stagg-Val loopt :stop:

nevyn292
2 september 2007, 18:06
ik kan je zelf de Line 6 Spider II of III heel erg aanraden. ik speel nu al 2 jaar op een 15 watts versterkertje, en er zijn voor een beginner een hele hoop leuke geluiden uit te krijgen. hij kan ook flink hard als je dat nodig vind. 2,5 jaar geleden was een spier II 15 watts 149 euro, dat moet nu voor minder te doen zijn :cooler:

voordeel van die lin6 is ook dat je het eerste jaar geen pedaal heoft te kopen omdat dat ding een geintergreerde effectenbak heeft, hetzij dit niet van supergoede kwaliteit is, maar heel erg leuk om mee te beginnen :hippie:

nevyn292
2 september 2007, 18:09
Joepie, een beginner die niet in de grote Stagg-Val loopt :stop:

oi, daar kon ik kiezen tussne een stagg remake van 180 euro,

en de originele bc rich van 279 euro.

ik wou die van 180, want moest het zelf betalen. gelukkig zei de inhalige verkoper dat stagg een merk was dat alles namaakte en dat de originele veel beter was. mijn vader sprong op dat moment gelukkig in en dwong mij de bc rich te nemen ipv de stagg, en later ook niet lullig gedaan over de kosten, die 110 eurie extra heeft ie zelf opgehoest :soul:

en vervolgens komt nu een maat van mij met een stagg LP van 210 euro, ding is niet te bespelen gewoon, en ondanks de 6 kilo body, ook totaal geen sustain, gelukkig heb ik die bc rich genomen :hippie:

allochthomas
2 september 2007, 18:09
koop een roland cube
en met ibanez zit je altijd goed




ik heb er nog 1tje staan

RammerStein
2 september 2007, 18:25
ik heb geen ervaring met die gitaren behalve met die yamaha en ben daar zelf ook op begonnen:strat:
goeie ervaring mee kun je best veel muziekstijlen op spelen heb er zelf reise reise van rammstein opgespeeld en 5 accoorden :P
maar heb nu een richwood lp ben daarmee meer tevreden mee:lp:
maar goed het is ook een beginnersgitaar en daar is die yamaha erg geschikt voor.

verder veel succes met het uitzoeken etc. :hippie:

Wickerman
2 september 2007, 18:28
tel toch 6 akkoorden... :P

nevyn292
2 september 2007, 18:35
ja, dat heb je met die goedkope gitaartjes, daar kun je geen 6e akkoord op spelen :satisfie:

of zou het aan rammstein liggen? zoveel distortion dat je het toch neit meer hoort?

ach nee, richard kruspe is ritmisch gezien een genie naar mijn mening, die riffjes zitten qua aanslagen keistrak in elkaar :gitarist:

Nevaratoiel
2 september 2007, 18:35
*whispers Epi LP Epi LP Epi LP Epi LP Epi LP Epi LP Epi LP Epi LP*

RammerStein
2 september 2007, 18:38
ja, dat heb je met die goedkope gitaartjes, daar kun je geen 6e akkoord op spelen :satisfie:

of zou het aan rammstein liggen? zoveel distortion dat je het toch neit meer hoort?

ach nee, richard kruspe is ritmisch gezien een genie naar mijn mening, die riffjes zitten qua aanslagen keistrak in elkaar :gitarist:

6e accoord wou niet lukken:P f-accoord kreeg ik geen mooi geluid uit.

precies richard is de gitarist :gitarist:

vox
3 september 2007, 04:38
*whispers Epi LP Epi LP Epi LP Epi LP Epi LP Epi LP Epi LP Epi LP*

omda jij die heb zeker :p... maar geef je gelijk een les paul is geweldig.. btw ik heb van de week op zo'n lp model gespeeld die jij bezit miss les paul... en moet zeggen erg leuk ding. ondanks de geschroefde hals en de platte body..

Jip
3 september 2007, 10:23
Zonder meer zou ik voor een Roland Cube en een LC Comet gaan. Er is pas weer een nieuwe lading gitaren van LC bij de dealer binnengekomen, dus ik zou snel zijn als ik jouw was, over 'n paar maanden zijn ze weer op, haha! :)

Lynn
3 september 2007, 17:17
veel mensen zeggen dat roland cube goed is dus,
de versterker word denk ik een roland cube,

kqua gitaar ben ik er nog niet helemaal uit.
velen zeggen dat de LC goed is, maar vele zeggen ook dat de yamaha pacifica, en ibanez goed zijn.

Mr.Fingers
3 september 2007, 17:25
Met Ibanez zit je 95% van de gevallen altijd goed, die dingen zijn stevig & spelen plezant.

London city's (vooral de Spitfire MkII's) bieden heel veel gitaar voor hun prijs, maar er zitten ook brolmodellen tussen (zoek het forum maar af naar London City reviews, ik denk dat de spitfire Mk1 eerder een London Shitty is dan een London City)

Yamaha Pacifica's zijn altijd goed, zijn degelijk geconstrueerd en spelen gemakkelijk

De keuze is aan jouw, ik zou zeggen, test er zoveel mogelijk uit binnen je budget op de versterker van je keuze (een Roland Cube dus waarschijnlijk)

vulvasonic
3 september 2007, 18:59
Met Ibanez zit je 95% van de gevallen altijd goed, die dingen zijn stevig & spelen plezant.

London city's (vooral de Spitfire MkII's) bieden heel veel gitaar voor hun prijs, maar er zitten ook brolmodellen tussen (zoek het forum maar af naar London City reviews, ik denk dat de spitfire Mk1 eerder een London Shitty is dan een London City)

Yamaha Pacifica's zijn altijd goed, zijn degelijk geconstrueerd en spelen gemakkelijk

De keuze is aan jouw, ik zou zeggen, test er zoveel mogelijk uit binnen je budget op de versterker van je keuze (een Roland Cube dus waarschijnlijk)

Typisch een voorbeeld van iemand die een hele andere mening is toegedaan dan ik. Waarmee ik maar wil zeggen dat de enige juiste beslissing uiteindelijk bij jou zelf ligt.

Zo vind ik de Ibanez modellen waaraan jij refereert nogal aan de 'magere' kant en bovendien relatief kwetsbaar.
De Pacifica modellen zijn te krijgen in vele uitvoeringen. Bij de duurdere modellen krijg je absoluut veel waar voor het geld. Maar bij de goedkoopste modellen zitten enorme verschillen. Twee leerlingen van me hebben exact dezelfde Pacifica. Eén van die twee is regelrechte rotzooi. De andere is een solide plank die het zelfs waard is om te upgraden naar een goede gitaar. Koop ze dus niet blind, maar neem iemand mee met verstand van gitaren.
De London City's die ik heb bespeeld waren allemaal goed tot zeer goed. Maar goed, meer dan 4 heb ik er niet in mijn handen gehad.

En ik wil je nogmaals even wijzen op de Epiphone versterker. Waanzinnig goede klank (buizen nota bene!) voor weinig geld.

Lynn
4 september 2007, 20:17
ik wil even tegen iedereen zeggen,
bedankt voor alle reacties!
:satisfie:

Mr.Fingers
4 september 2007, 20:54
ik wil even tegen iedereen zeggen,
bedankt voor alle reacties!
:satisfie:

Graag gedaan!

(Zoek het nu zelf maar uit, je hebt tips genoeg gehad ;) neenee, als je nog vragen hebt, een PM kan wonderen doen)

Nevaratoiel
4 september 2007, 21:28
omda jij die heb zeker :p... maar geef je gelijk een les paul is geweldig.. btw ik heb van de week op zo'n lp model gespeeld die jij bezit miss les paul... en moet zeggen erg leuk ding. ondanks de geschroefde hals en de platte body..Kan er niks aan doen. Ik ben bevooroordeeld, ik weet het. Maar ik ben gewoon heel blij met mijn gitaartje. En ja, het is niet de top van de top (in vergelijking met de Gibbies enzo), maar dat kan ook niet voor 200 euro. En ik kan al een paar noten spelen. :satisfie:

gnoeontheboard
5 september 2007, 00:14
Bij Tonika, wellicht ook elders, zijn de Line6 spider III in prijs verlaagd zag ik vanmiddag.

99 euri voor 15 is een heel redelijke prijs.

sorry als dit een spam lijkt. t is iets dat ik wil delen. :D

Lynn
5 september 2007, 21:21
alle tips enzo zijn welkom hoor!
dus als je nog iets weet zeg het me!
alle info over versterkers en die gitaren zijn welkom! ;)

gnoeontheboard
5 september 2007, 21:25
Ja dat snap ik, maar je moet op een forum oppassen met dit soort posts als die van mij. Dit om niet een verkeerde vorm van subjectiviteit te hebben.
Het zou wat zijn als er een heleboel mensen met een dubbele agenda op dit forum zaten die allemaal reclame maken voor winkel X of Y.
Dat zal niet snel gebeuren gelukkig.
Maar wel mensen die zeggen, ik heb nog wat te koop staan, z.g.a.n. pm me maar. Dat hoort op de gitaarmarkt thuis. [/offtopic]

Mr.Fingers
5 september 2007, 22:03
alle tips enzo zijn welkom hoor!
dus als je nog iets weet zeg het me!
alle info over versterkers en die gitaren zijn welkom! ;)

Lang Lang geleden, toen ik nog braaf, jong en onervaren was (nu alleen nog maar jong) ben ik beginnen spelen op volgend ZELF SAMENGESTELD oefensetje:

- Squier Stratocaster Standard Series met rosewood hals & 2punts tremolo
- Roland MicroCube
- Yellow Cable 6m
- Intelli Stemapparaat
- Fender Case
- Jim Dunlop Nylon .88mm plectra

Buiten de Stratocaster (die heb ik aan m'n nicht gegeven) heb ik alles nog, omdat ik er zo tevreden van ben, de MicroCube gebruik ik nog dagelijks om op m'n kamer te spelen zonder teveel herrie te veroorzaken (Vox AD50VT op vol volume en goed veel "scheur" vind niet iedereen hier in huis zo leuk).

Ik hoop U hiermee wat geïnspireerd te hebben om tot een keuze te komen

Voor info & Besprekingen (Engelstalig)

Squier Standard Stratocaster: http://ultimate-guitar.com/reviews/electric_guitars/squier/standard_strat/index.html
Squier Affinity Stratocaster: http://ultimate-guitar.com/reviews/electric_guitars/squier/affinity_strat/index.html
Roland Micro Cube: http://ultimate-guitar.com/reviews/guitar_amplifiers/roland/micro_cube/index.html
Ibanez GSA 60: http://ultimate-guitar.com/reviews/electric_guitars/ibanez/gsa60/index.html
Yamaha Pacifica 112: http://ultimate-guitar.com/reviews/electric_guitars/yamaha/pacifica_112/index.html

E-J
6 september 2007, 08:55
Als ik mocht kiezen tussen een Ibanez GSA60 en een London City Spitfire II zou ik altijd voor de laatste gaan, die is kwalitatief gezien toch een flink stuk beter (ik heb toevallig een Spitfire en heb vroeger een GSA60 gehad). Maar voor Metallica en dergelijke is een London City Spitfire helaas niet geschikt (tenzij je een humbucker erin mietert). Hetzelfde geldt voor de Comet...

Over de Yamaha Pacifica heb ik hele goede dingen gehoord, en hij lijkt me ook veelzijdiger dan de London City, en dus wat meer geschikt voor jou!

Maar wat mij het beste voor jou lijkt... is een (tweedehands) London City Hurricane II... nieuw kosten die gitaartjes 300...

http://www.thehouseofmusic.nl/2007hurricanelc.jpg

Blend
6 september 2007, 10:53
Dan zou ik wel eens willen weten waar jij die Hurricanes nieuw voor 300 euro tegenkomt. Volgens de dealer kosten ze nog altijd zo'n 450 euro.

Mr.Fingers
6 september 2007, 11:54
Dan zou ik wel eens willen weten waar jij die Hurricanes nieuw voor 300 euro tegenkomt. Volgens de dealer kosten ze nog altijd zo'n 450 euro.


Misschien £300? das zoiets van een €450...


(joepie, m'n 100e post :cooler: )

Lynn
6 september 2007, 16:52
ik heb even het forum afgezocht en ik zie dat ;

-er van de ibanez gsa60 word gezegt
dat ie brakke tremolo en elementen heeft(wel goede hals),
(en is vooral geschikt voor metal/rock,
kun je dan echt geen rustige en andere liedjes opspelen?)
(en dat je beter kunt doorsparen voor de sa modellen?)

-en de yamaha pacifica blijkt een goede beginnersgitaar te zijn
(heel allround en goede kwaliteit?)

-en naar posts van LC heb ik nog niet gezocht.

-ook zie ik veel dat roland cube en vox goede versterkers zijn.

ik neig een beetje naar de ibanez, maar de yamaha blijkt heeel goed te zijn.
de LC spreekt me niet zo aan, weet niet waarom.

als iemand hier nog iets over weet/ervaring mee heeft ,
ik hoor het graag!

Mr.Fingers
6 september 2007, 17:01
Dat gaat wel, maar dat is hetzelfde als death metal spelen op een jazzgitaar: "het gaat wel, maar het klinkt niet"

Goeiemorguh
6 september 2007, 17:20
Als je naar mijn sig kijkt zie je wel wat mijn ervaringen zijn, ik heb een jaar op een GSA60 gespeeld maar heb hem nu ingewisseld voor een london city. De GSA60 is een prima veelzijdig gitaartje hoor maar het is het allemaal net niet voor mij, de hals is idd wel erg fijn en de gitaar speelt gewoon lekker. Overigens kan je er ook prima rustige nummers op spelen, het klinkt alleen niet zo lekker als op een lodon city spitfire :cooler:

BartL
6 september 2007, 17:20
Heej Hoo...

Misschien heb ik een goede gitaar voor je. Zit een ietsie pietse boven je budget, maar hij is 5284 keer beter dan die starters-gitaren die op je lijstje staan. Kijk meer even in mijn signature...daar kan je klikken naar mijn advertentie.

E-J
6 september 2007, 20:55
Dan zou ik wel eens willen weten waar jij die Hurricanes nieuw voor 300 euro tegenkomt. Volgens de dealer kosten ze nog altijd zo'n 450 euro.

Dit duidelijk genoeg?

LC Hurricane II / House Of Music (http://www.thehouseofmusic.nl/gitaarindex.htm)

Blend
7 september 2007, 18:33
Zo, da's zekers heel goedkoop! Ik zou voor die gaan! (als je nog niets heb gekocht natuurlijk :) )

Lynn
8 september 2007, 10:16
ik heb nog niets gekocht,
want ik twijfel nog steeds :confused:

Orpheo
8 september 2007, 10:27
Als ik het goed begrijp ben je een beginnende gitarist.
Mocht je verder geen ervaring hebben met de klassieke gitaar of een C&W gitaar, dan zou ik me toch meer richten op het vinden van een goede gitaar. Daar moet je het tenslotte mee doen. Zelf ben ik nogal gecharmeerd van de kwaliteit van de London City's.
De versterker vind ik (maar dat is mijn persoonlijke mening) in DIT stadium veel minder belangrijk. Uiteindelijk moet je je spel EN je gehoor nog vormen.
Het beste versterkertje wat ik kan bedenken is onderstaande Epiphone. Iets boven je budget, maar wel een goudeerlijke klank. Daarmee kun je je spel nog het best ontwikkelen:
http://www.feedback.nl/?id=55&b=12992&a=47&treeID=

Je krijgt dus NIETS extra's, maar wel een hele goede sound die alle foutjes in je spel genadeloos weet af te straffen en alle goede dingen briljant weer weet te geven. Om gitaar te leren spelen is dat in mijn optiek uiterst belangrijk.

vulva, ik ben het hier helemaal mee eens. jou post heeft exact de strekking van wat ik wilde zeggen.

@ topicstarter:ik heb nog wel een kleine kanttekening:

als je een leuke goedkope gitaar wil, ga dan eens kijken bij 'feedback' (de winkel) en kijk naar dean gitaren. de dean vendetta 1.0 en de dean evo. beiden rond de 100 euro. die icm die epiphone amp (eventueel een distortionpedaal, bijvoorbeeld een tweedehands tubescreamer of gewoon iets leuks dat op gitaarmarkt staat). en je hebt een verdomd leuke, goedkope, veelzijdige set voor ongeveer 250 a 300 euro. kijk je de verkoper nog eens lief aan, en wellicht geeft ie je er een strapje bij.

ik ben van mening dat het kopen van extreem goedkope zooi niet bevorderlijk is voor het spelen. als je echt een shitty kutgitaar hebt, en er komt echt alleen maar bagger uit, dan denk je 'waar die ik 't nog voor'. dus tja, vandaar dit advies.

edit: ik raad je die deans aan, omdat daarin 'humbuckers' zitten (wat dat is, moet je even googlen als je t niet weet). die london city's die vulvasonic aanraad zijn goed, maar passen niet in de muziekstijlen die jij aantipt. metallica en nirvana bv, kan je t beste spelen met humbuckers; je speelt met veel gain, en de singlecoils van de london city strats en teles brommen teveel en kunnen de gain veelal niet aan.

om nu een strat/tele te kopen en dan wat beter te worden, en om dan over x aantal maanden een dean ofzo voor het heftigere werk, t kan wel, maar is zo omslachtig, terwijl je direct dat kan nemen voor precies dat wat je uiteindelijke doel is. toch?

Orpheo
8 september 2007, 10:37
damn, beetje rommelige post van net. even een samenvatting:

totaal budget: 370
epi valve junior: 190
leuk distortionpedaal: 50 euro op gitaarmarkt

dan heb je nog 130 over voor een leuke gitaar.

http://feedback.nl/?id=55&b=DEANEVOXM&a=9&treeID=2_1 (en nog 30 over voor standaard/strap/tuner?)

vanuit een andere invalshoek bekeken:

deze gitaar:
http://feedback.nl/?id=55&b=VN1GN&a=9&treeID=2_1

deze amp
http://www.thomann.de/gb/harley_benton_ga5.htm (naar aanleiding van dit topic: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=95740&page=3)

bij thomann kan je t niet testen, maar wel bestellen. dit apparaat is verdomd goed voor zijn geld, ongeveer in de categorie van de epi valve junior, alleen de helft goedkoper (kan je mooi een nog betere/mooiere gitaar kopen! die ik net aanraadde).

http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=elecgit&md=details&id=81686 of die set (alleen voor de gitaar zou ik dat al doen; de amp is junk, imo)

allright, dit zijn wel genoeg handvatten denk ik zo. succes!

Lynn
8 september 2007, 20:48
ik weet het nog niet.
orpheo:
dean trekt me niet zo.....
wel bedankt voor al het zoekwerk ;)
ik had al bij de site van feedback gekeken, hebben volgens mij wel goede prijzen.
ik ben een beginner, maar ik weet wel wat humbuckers zijn :cooler: ;)

MarkS
8 september 2007, 22:56
Jeetje, die Epi Valve Juniors worden ook steeds duurder! Waren nog niet heel lang geleden 4 tientjes goedkoper.
Neem dan (indien dezelfde speaker er in zit) de Harley Benton kopie. Is dezelfde amp. Voor het geld dat je bespaart koop je er een Boss DS-1 bij.

Overigens: de foto van de LC op House of Music is een Hurricane III
De Hurricane II heeft een standaard trem, geen vaste brug.