PDA

View Full Version : Doorgebrande diodes!!



Negative K3 fan
2 september 2007, 16:40
Ik heb vanmiddag met mn brakke hoofd lekker zitten solderen in mn london city, het puntje op de I zou een voetschakelbare dubbele master volume worden.

Over het relais gedoe had ik eerder al eens een topic geopend, maar ik heb dus uiteindelijk een redelijk simpel circuit gebruikt, een bruggelijkrichter die van de 6.3 volt wat afsnoept, daarna een 1000 uF elco, daarna het relais met vrijloopdiode. Van te voren even doorgerekend in PSU designer en het leek allemaal wel goed te zijn.

Na een bult werk zat ie er eindelijk in, goed aangesloten etc. Dus ik doe een vuurproef, ik zet de amp aan en meteen beginnen er 2 van de diodes uit de bruggelijkrichter te roken als een idioot. Helemaal doorgebrand, het zijn de twee diodes waarvan de pootjes naar de massa/aarde gaan.

wat is er aan de hand???

SimonS
2 september 2007, 16:52
lijkt mij een verkeerd om aangesloten diode, is het eerste wat in me opkomt he...

Negative K3 fan
2 september 2007, 17:08
precies zo:
http://www.diracdelta.co.uk/science/source/b/r/bridge%20rectifier/image002.jpg
en hier aangegeven welke diodes kapot zijn, het zijn trouwens een beetje glasachtige dingen, van newtone, en ze zijn aan de anode kant kapot gegaan, bij het streepje zien ze er nog enigszins heel uit, heel apart.
http://i21.photobucket.com/albums/b280/negativek3fan/image002.jpg
tenzij een of andere saboteur de streepjes verkeerd heeft gezet :)

Dirk_Hendrik
2 september 2007, 17:11
En is er een verbinding van die diodes naar massa terwijl de gloeidraden t.o.v. massa "zweven" ?

(en de middenaftakking van je hoogspanningswikkelingen ook aan massa hangt.. o.i.d. ?)

Negative K3 fan
2 september 2007, 17:13
En is er een verbinding van die diodes naar massa terwijl de gloeidraden t.o.v. massa "zweven" ?

(en de middenaftakking van je hoogspanningswikkelingen ook aan massa hangt.. o.i.d. ?)

ja en ja, is dat het probleem?

Dirk_Hendrik
2 september 2007, 17:22
Nogal ja. Ik durf eigenlijk niet eens goed in te gaan op de gehele situatie daar ik em te slecht ken.

Probeer je gelijkgerichtte (en afgevlakte (?) 6.3 volt spanning qua massa eens los te houden van de rest van het versterkercircuit. Je hebt dan dus een locale massa die alléén voor je relaisschakeling gebruikt wordt.
(en meet dan voor de grap eens het potentiaalverschil tussen versterkermassa en relaisvoedingsmassa)

Negative K3 fan
2 september 2007, 17:24
dat wordt een beetje lastig, omdat hij naar geaard wordt via de jackplug voor de footswitch en ik heb volgens mij geen plastick exemplaar meer liggen, daarnaast moet ik ook op zoek naar nieuwe diodes. Maar dat zal het probleem oplossen??

is het trouwens geen optie om gebruik te maken van zo'n virtuele center tap mbv 2 100 ohm weerstanden?

Dirk_Hendrik
2 september 2007, 17:26
Oh My !:nervous:

Ja. dat gaat je probeem zo goed als zeker oplossen.

Dirk_Hendrik
2 september 2007, 17:29
is het trouwens geen optie om gebruik te maken van zo'n virtuele center tap mbv 2 100 ohm weerstanden?

Had je hier niet een flesje Westmalle eerder mee kunnen komen??

Analyseer je situatie. Je hebt dan 2 weerstanden naar massa die parallel staan aan de 2 diodes. Ja gaat dan dus AC vermogen door die weerstanden gooien wat vervolgens weer via die diodes naar je + pool terugloopt.... Naah.

Negative K3 fan
2 september 2007, 17:53
ok, tja het is niet helemaal mijn gebied van expertise en dat blijkt wel weer... Maargoed, morgen ga ik nieuwe diodes en een jackplug kopen en de massa's gescheiden houden.

heel erg bedankt voor je input barend!

guitarnijboer
3 september 2007, 12:17
STOP !


Het maakt niet uit dat de massa van je gelijkgerichte gloeispanning aan de zelfde massa hangt als de massa van de hoogspanning. Het maakt ook niet uit dat de gloeiwikkeling tegelijk gelijkgericht wordt en daarnaast belast wordt door de gloeidraden van de buizen.....

Wat wel uitmaakt en wat waarschijnlijk ook de oorzaak is van je probleem:

De centertap van je gloeispanningswikkeling die nog aan de massa zit!! Dan komt er dus 3,15 V over elk van de 2 diodes naar massa met een I Forward van, ach wat zullen we zeggen: 8 a 10 Amp.....

:D

Negative K3 fan
3 september 2007, 13:38
dat gedoe met massa's en transformators en zwevende spanningen ben ik niet zo heel goed in, maar ik kan me er wel een voorstelling van maken.

maar ondertussen ben ik weer verder gegaan en heb de 2 diodes vervangen en een plastic jack gebruikt en hij werkt helemaal!

super ampje, london city met daarin intern gebridgete kanalen, een PPIMV en 2 normale master die voetschakelbaar zijn, en uF of 500 aan de B+ klinkt nog best goed eigenlijk :)

Dirk_Hendrik
3 september 2007, 13:44
De centertap van je gloeispanningswikkeling die nog aan de massa zit!!
Oh? Was die er ook nog??? :satisfie:

Negative K3 fan
3 september 2007, 13:57
Er lopen wel 2 draadjes van de PT naar het chassis :sssh:

guitarnijboer
3 september 2007, 14:20
Er lopen wel 2 draadjes van de PT naar het chassis :sssh:

Precies! eentje van de neg. voorspanningswinding en eentje die dus aan het midden van de gloeispanningswinding zit.

Met zwevende spanning heeft het niets te maken: als je diode aan de massa zit en de winding halverwege ook dan wordt simpelweg die halve winding kortgesloten door de diode voor ongeveer 1/2 sinus. Met die andere diode over de andere helft van de winding gebeurt het zelfde. Het resultaat is rook.

Je hebt nu de massa's gescheiden, dat werkt ook omdat je daarmee de centertap (massa) gescheiden houd van de massa van je gelijkgerichte spanning en er dus geen kortsluiting meer is.

Negative K3 fan
3 september 2007, 16:37
Precies! eentje van de neg. voorspanningswinding en eentje die dus aan het midden van de gloeispanningswinding zit.

Met zwevende spanning heeft het niets te maken: als je diode aan de massa zit en de winding halverwege ook dan wordt simpelweg die halve winding kortgesloten door de diode voor ongeveer 1/2 sinus. Met die andere diode over de andere helft van de winding gebeurt het zelfde. Het resultaat is rook.

Je hebt nu de massa's gescheiden, dat werkt ook omdat je daarmee de centertap (massa) gescheiden houd van de massa van je gelijkgerichte spanning en er dus geen kortsluiting meer is.

ah zo, nu snap ik hem helemaal, die diodes bleven in eerste instantie nog best een eindje roken en gelukkig heeft de voedingstrafo het overleefd.

Ik had dus achteraf beter alleen die twee diodes kunnen verwijderen, had ik een simpele full wave rectifier overgehouden, met dezelfde jack. Maargoed, weer wat geleerd!