PDA

View Full Version : Gibson ES-333



Nocki
2 september 2007, 15:25
Hoi,

Naar aanleiding van het tekoop aanbieden van mn topje heb ik een Gibson ES-333 ter inruil aangeboden gekregen. Dit is een "budget" uitvoering van de Gibson ES-335. Is er iemand bekend met deze gitaar? en wat is de waarde? Verkoper zegt zelf € 1500,- tot € 1700,- maar ik lees ergens anders iets van € 1400,-. kan iemand hier iets over zeggen? en is het een gitaar die de moeite waar dis of kan ik beter kijken naar een echte ES-335?

groetjes en bedankt!

vulvasonic
2 september 2007, 16:33
Voor wat ik me ervan kan herinneren is de 333 niet zo heel lang in productie geweest. Het was inderdaad een soort budget uitvoering van de 335, maar is (althans, zo vul ik het zelf voor het gemak even in) al vrij snel uit de productie genomen om plaats te maken voor de eveneens goedkopere 335 faded.

Het grootste verschil van de 333 tov de 335 was het ontbreken van enige vorm van versiering, waardoor de gitaar er buitengewoon somber uitzag, de kostenbesparing op het installeren van de electronica, wat resulteerde in een afdekplaatje aan de achterzijde van de gitaar en het ontbreken van een slagplaat. Over de electronica zelf weet ik niets te zeggen. Ik heb nog niet gekeken naar de Gibson site, maar daar kun je vast de specs vinden bij de discontinued models sectie.

De prijs, niet onbelangrijk, was minder dan je zou verwachten en wat je hierboven beschrijft. Kleinere zaken zullen absoluut de adviesprijs gehanteerd hebben, maar ik heb ze ook nieuw in de winkel zien hangen voor rond de 1300 euro. Dus ik vind dit aan de wel heel erg hoge kant.

Nocki
2 september 2007, 16:37
Ik ben heel blij met je antwoord! Dankjewel! Iemand nog iets aan toe te voegen?

vulvasonic
2 september 2007, 16:56
Ik ben heel blij met je antwoord! Dankjewel! Iemand nog iets aan toe te voegen?

Ja, ik kom (vreemd genoeg) de hele gitaar niet tegen op de Gibson site. Geen enkele match met "ES-333". Het lijkt wel of Gibson zich schaamt voor deze gitaar.......

Nee hoor. Ik kan me wel een recensie herinneren waarin deze gitaar, mede dankzij de gunstige prijsstelling, positief ontvangen werd.
Het gaat er natuurlijk maar om wat je zoekt. Als je houdt van soberheid en 'eenvoud', dan is er natuurlijk niks mis met de 333, mits het geluid overeind blijft. Het geluid van de 335 is voor het grootste deel afhankelijk van de constructie en daar is an sich natuurlijk geen reet aan gewijzigd, tenzij je als purist een punt wilt maken door te beweren dat dat ene afdekplaatje aan de achterzijde een grote invloed heeft op het totaalgeluid.

Het houtgebruik is tot zover ik me kan herinneren identiek aan z'n duurdere broertjes, dus ook daar valt weinig op aan te merken. Maar over de gebruikte elementen kan ik geen zinnig woord zeggen.

Je kunt het ook anders zien; Tom Delonge (was het niet?) heeft een heel erg sobere signature versie van de ES laten maken en dat ding kostte behoorlijk wat meer dan de gewone ES 335. In feite is de 333 een Tom Delonge, maar dan met een extra element, iets ander uiterlijk en een afdekplaatje (wat voor velen de belangrijkste reden leek om de gitaar niet al te serieus te nemen - hoezo conservatief?).

Maar de prijs is te hoog. Want ik weet het ABSOLUUT zeker dat ik de 333 nieuw heb zien hangen voor rond de 1300 euro.

vulvasonic
2 september 2007, 16:58
Specs: http://www.gibson.com/whatsnew/pressrelease/2003/jan22a.html
En: http://www.gibson.com/products/gibson/classic/ES-333.html

Toch nog iets gevonden dus (op de Gibson site)

Nocki
2 september 2007, 17:02
Op de gibson site ben ik inderdaad geweest. Ook Harmonycentral.com is met een bezoek vereert. De gitaar is heel interesant aan het worden vind ik. precies wat ik zoek eigenlijk. Dat afdekplaatje zit dacht ik ook op een BB-king lucille dus wat dat betreft vind ik moeilijk doen over het goedkoper maken van de gitaar inderdaad niet belangrijk. Maar de prijs is inderdaad wel belangrijk om zekerheid over te hebben! Ben dus blij dat je zo zeker bent.

Een kijken of de verkopen en ik eruit kunnen komen. De gitaar wordt zonder koffer geleverd wat ik wel een probleem vind...

Het zou volgens hem gaan om deze gitaar! http://www.gibson.com/products/gibson/classic/images/es33brch.jpg

vulvasonic
2 september 2007, 17:07
Het zou volgens hem gaan om deze gitaar! http://www.gibson.com/products/gibson/classic/images/es33brch.jpg

Dit is 'm inderdaad. Ik kom net nog een advertentie tegen (inclusief een positieve 'resencie') dat de nieuwprijs 1000 dollars bedroeg.

Nocki
2 september 2007, 17:12
heb je een link naar die advertentie?

groetjes

NOcki

vulvasonic
2 september 2007, 17:21
heb je een link naar die advertentie?

groetjes

NOcki

Hahaha...., nee sorry. Ik heb gewoon een beetje zitten googlen op 'Gibson ES-333' en dan kom je die dingen vanzelf tegen.
Maar zo heel interessant was het verder niet. Het enige interessante was feitelijk die prijs van 1000 dollar.

Maar je komt ook hele discussies tegen over, bijvoorbeeld, het nut van het kopen van een Tom Delonge signature ES, terwijl je de 333 voor een 'prikkie' kan kopen.
Over het algemeen kom je vrijwel alleen maar positieve reacties tegen. :)

Squier4ever
2 september 2007, 17:25
ik vind zo'n 333 wel mooi, ben ook niet weg van slagplaten op een 335, paar kapjes op de pups/evt andere pups erin, er zitten geloof ik die 496R en 500 T in oid, dat vind ik kutdingen.

Luke-wannabe
2 september 2007, 17:58
Ik vind hem wel echt super mooi!

BLOK182
2 september 2007, 18:39
Ik heb em wel eens in de transparant/naturel kleur gezien, en met een paar dichte chromen/gouden pickup covers lijkt hij me erg mooi. Feit blijft dat het een goedkopere, enigzins onpopulaire gitaar blijft, wat bij een ruildeal niet echt optimaal kan zijn. Lijkt me een fijne gitaar om ergens voor een scherpe prijs te scoren en enigzins op te vrolijken:-)

Nocki
2 september 2007, 22:26
Tis inderdaad wel een leuke gitaar! Ik ben er erg benieuwd naar! Ik ben nog steeds met de eigenaar in overleg maar hij heeft nog niet inhoudelijk gereageerd op mijn voorstel.
De gitaar is leuk maar prioriteid is het financieel mogelijj maken van de nieuwe mark IV!

Luke-wannabe
2 september 2007, 23:18
Is zon roadster niet echt 2500 euro waard?

Nocki
2 september 2007, 23:28
ik verwacht er geen 2500 voor te krijgen moet ik eerlijk zeggen. er kan zeker wat van de prijs af. zeker als het in kontanten wordt voldaan. Eigenlijk staat alles open maar ik moest er een prijs op zetten en heb er maar 400 euro afgetrokken. 400 euro naar beneden in een jaar leek me wel een goed idee. hij mag voor minder weg... we zullen eens zien...

Nocki

Luke-wannabe
2 september 2007, 23:31
Maar ok 2100 dan tegen de 1000 (volgens vulva) van de ES 333. Ik weet niet hoor..

Veekeren
2 september 2007, 23:37
Maar ok 2100 dan tegen de 1000 (volgens vulva) van de ES 333. Ik weet niet hoor..

Lijkt me niet dat het een 1 op 1 ruil wordt ;)

Nocki
2 september 2007, 23:44
Heel veel mensen hebben toch problemen met de term "inruil"

dit betekent dat je zeg maar je oude zooi met bijbetaling kunt inruilen op datgeen je hebben wilt.

Voor de prospect schijnt dit vaak te betekenen dat ze het vuilnis van hun keuze bij je achter kunnen laten zonder bijbetaling en je dan blij mag zijn :-)

Ik bied mensen inderdaad de kans iets in te ruilen op de versterker anders is het vaak een te groot bedrag om in 1 keer op te hoesten en dat kan welleens interesant voor beide partijen zijn. Wat vaak vergeten wordt is dat hetgeen de prospect in wil ruilen niet iets is waar de aanbieder op zit te wachten.


Tot nu toe ben ik toch wel erg blij met hetgeen me is aangeboden. Alleen is er nog niks concreets uit gekomen...

Luke-wannabe
2 september 2007, 23:59
Nee ik heb helemaal geen problemen met het woord inruil. Had hier alleen overheen gelezen. Sorry hoor..
Maar goed OT: Ik had het gedaan. Die 333 is zo tof!

Nocki
3 september 2007, 00:01
Ja. ik vind m ook wel tof, ben heel erg gecharmeerd van de es335 maar vind m wat duur. dit zou wel leuk zijn. maar ben beneiwud wat de persoon in kwestie van plan is...
Over het woord inruil lezen is inderdaad ook heel snel gedaan.. :) zo blijkt maar weer!

EuroCinema
3 september 2007, 10:38
Een nieuwe block inlay 335 koop je voor onder de 2000 euro, dus deze prijs is idd wel wat hog. Het is wel en prima gitaar volgens mij. Kijk, Gibson bespaart natuurlijk maar een paar cent op de slagplaat, pickup covers etc. Maar de gitaar moet eruitzien alsof-ie goedkoper is, anders snoepen ze teveel van hun 335-markt af. Net als huismerken in de supermarkt: daar hebben dure designbureaus heel hard gewerkt om het er goedkoop en lelijk uit te laten zien :)

Nocki
3 september 2007, 10:54
Vandaar al die lelijke mensen op straat... het is een marketing truuc!!! Nu ben ik mee!

Maar inderdaad is het wat prijzig... ben benieuwd wat de verkoper gaat zeggen straks...

skabouter
3 september 2007, 16:52
nocki, er zijn hele goeie ES335 kopieen die de moeite waard zijn. Zelfs Epiphone (met nieuwe set pu`s) is prima, en kost maar de helft van het geld. en ook de Pre-lawsuit Ibanezjes (ik heb er 1, je weet ervan) zijn erg goed, bijna gibson kwaliteit, voor een fractie van de prijs!

Nocki
3 september 2007, 16:57
Dat klopt Ska,

Maar deenige kopie die ik wil is die van jou en jij verkoopt m niet. Noem me merken geil maar ik wil dat er gibson op staat!

De feel van de nek is gewoon wat me heel erg aanstaat. andere nekjes hebben het steeds net niet.

skabouter
3 september 2007, 17:01
hmm ja dat kan ik dan wel weer begrijpen. en nee, ik doe mijne idd niet weg, maar zou je niet iets vergelijkbaar (prelawsuitibanez) op e-bay kunnen vangen?

vulvasonic
3 september 2007, 18:47
Dat klopt Ska,

Maar deenige kopie die ik wil is die van jou en jij verkoopt m niet. Noem me merken geil maar ik wil dat er gibson op staat!

De feel van de nek is gewoon wat me heel erg aanstaat. andere nekjes hebben het steeds net niet.

Dat merkengeile herken ik helemaal. Bij mij moet er ook per se Gibson op staan en anders moet ik het bij voorbaat niet (jaaaaaaaa, wij zijn niet de slimste :chicken: ).
Maar het is een misopvatting dat de halzen van de ES 335 en gelijksoortige modellen van Gibson allemaal hetzelfde halsprofiel hebben. Die van mij (een 347) bijvoorbeeld, begint heel dun en smal en eindigt als een enorme dikke knuppel. Zeer conisch dus, maar wel heerlijk om op te spelen. De eind jaren 60'er 335 van een vriend van me is heel dun (bijna Ibanez wizzard-achtig), terwijl ik andere modellen heb bespeeld die juist van begin tot eind een behoorlijke handvol nek hadden.

Voor mij persoonlijk interesseert het halsprofiel me niet zo (hoort bij de feel van de gitaar - maakt het een persoonlijk ding), maar als het voor jou nogal belangrijk is, lijkt het me toch zinnig om de gitaar, mocht je een deal überhaupt nog overwegen, eerst uitgebreid te testen. En realiseer je daarbij dat de afstelling en de snaardikte van grote invloed zijn op de feel van de hals.

Pepe
4 september 2007, 00:01
Die 333tjes hebben heel lang bij Dirk Witte -en nog een paar zaken- voor 1295 in de winkel gehangen. Je kan ze zelf makkelijk opwaarderen; even flink poetsen met de commadant, slagplaatje scoren, humbuckerkapjes... alleen dat afdekplaatje.. dat is eigenlijk wel handig, dat zouden ze meer moeten doen (zal eenieder beamen die wel eens pickupjes in zijn semi heeft willen verwisselen)

Waarom ze uit de schappen zijn gehaald, de 333tjes, is mij een raadsel. Het zal wel niet goed verkocht hebben? Je ziet ze ook niet veel trouwens.

vulvasonic
4 september 2007, 00:04
Waarom ze uit de schappen zijn gehaald, de 333tjes, is mij een raadsel. Het zal wel niet goed verkocht hebben? Je ziet ze ook niet veel trouwens.

Zouden ze het ding hebben voorzien van een creme-kleurig slagplaatje en chromen kapjes over de elementen, voor honderd euro duurder wellicht in de verkoop gedaan en het zou zomaar een bestseller geweest kunnen zijn.

Ik denk dat ie NET iets teveel afweek van de 'echte' 335.

Nocki
4 september 2007, 08:29
hele leuke gitaar!

heb net een laatste berucht van de verkoper gehad en het gaat niet door
hij wou graag inruilen op de roadster alleen had hij het geld er niet voor over
als ik straks wat centen heeft kan ik de gitaar als nog aanschaffen

iedereen erg bedankt voor de hulp

Tristan
4 september 2007, 11:25
Ik denk dat je blij moet zijn dat het niet doorgaat, zo'n ES333 lijkt me voor jou niet de meest handige keus omdat 'ie tweedehands waarschijnlijk niet zo veel opbrengt en je hem moelijker verkocht krijgt, zonder lullig te willen zijn overigens...
De Faded, met name de zwarte, is ook veel mooier om te zien, vind ik dan persoonlijk...

vulvasonic
4 september 2007, 13:18
De Faded, met name de zwarte, is ook veel mooier om te zien, vind ik dan persoonlijk...

Mee eens. Maar de faded is wel meteen een stuk duurder.

Nocki
4 september 2007, 13:29
Ik denk dat je blij moet zijn dat het niet doorgaat, zo'n ES333 lijkt me voor jou niet de meest handige keus omdat 'ie tweedehands waarschijnlijk niet zo veel opbrengt en je hem moelijker verkocht krijgt, zonder lullig te willen zijn overigens...
De Faded, met name de zwarte, is ook veel mooier om te zien, vind ik dan persoonlijk...


Tja. ik heb het meeste met de originele es335 in het blinkend rood.
gitaren verkoop ik niet zo heel snel moet ik zeggen maar we zullen zien.
Je hebt gelijk kwa verkoop waarde dat de originele het beste in de markt ligt...

eerst de roadster weg en daarna een mark IV. de es-335 komt daarna wel. en anders alsnog de 333

iedereen erg bedankt!