PDA

View Full Version : De luidspreker als microfoon



Han S
2 september 2007, 15:01
Iemand kwam op het idee om een Yamaha NS10 woofertje voor een basdrum te zetten en deed daar verslag over op een van de forums. Het gevolg was dat Yamaha nu een soort van trommel aanbiedt met een woofer er in, dat zal een paar centen kosten.

Ik gebruik meestal een AKG D12E in de basdrum en die geeft genoeg laag, maar ik ben wel gaan experimenteren met een paar luidsprekers. Een oude Philips AD3800M breedband speakertje van 600ohm en die geeft een redelijk tot goed basdrumgeluid, het lijkt wel een microfoon, maar niet die extra woof in het sublaag.

Dus een Kef B200, een echte woofer met rubberen conusrand gepakt, 8 ohm speaker, een XLR plug er aan gesoldeerd en voor de basdrum gezet. Nou, die geeft een hel donker geluid met zo goed als geen mid er in en al helemaal geen hoog (doet die Philips wel, daar kun je zo op zingen) maar een bak sublaag waar je U tegen zegt.

Ik denk dat elke woofer met een zachte ophanging wel zo'n bak sublaag zal geven, ik heb nog een paar B200's liggen voor de liefhebbers.

Als je dus een basdrum gaat opnemen met een microfoon als de SM57 en je wilt een bak sublaag er bij, is het mogelijk een goed idee om dat oude woofertje er eens bij te gebruiken. Als je het gaat doen laat dan eens horen wat je resultaten zijn.

Han S
2 september 2007, 16:29
Kijk, hier een paar plaatjes van de Yamaha:


http://www.yamaha.com/yamahavgn/Images/Drums/News/Subkick_Batter-woofer_web.jpg http://mixguides.com/images/archive/yamahaSubkick.jpg

http://cachepe.samedaymusic.com/media/quality,85/brand,sameday/fit,330by330/SKRM-100_Front-39ed4c6bd42b05953c0e293d2242f01c.jpg

Hier (http://images.google.nl/imgres?imgurl=http://mixguides.com/images/archive/yamahaSubkick.jpg&imgrefurl=http://mixguides.com/microphones/reviews/yamaha-subkick-microphones/&h=138&w=150&sz=7&hl=nl&start=17&tbnid=m0YIUmgTA5D7lM:&tbnh=88&tbnw=96&prev=/images%3Fq%3DYamaha%2Bkick%2Bmic%2Bspeaker%26gbv%3 D2%26svnum%3D10%26hl%3Dnl%26sa%3DG) een artikeltje.

johantipker
2 september 2007, 16:40
Hij's briljant!!!

een woofer geeft sublaag zeg je.. kun je dan met een 3 weg box t hele freq spectrum pakken? :D

en hoe omzeil je t impedantie probleem, met een D.I?

Rinze
2 september 2007, 17:32
Vroeger ook nog wel eens met een koptelefoon iets opgenomen, dat klonk niet best trouwens.

Han S
2 september 2007, 18:13
Hij's briljant!!!

een woofer geeft sublaag zeg je.. kun je dan met een 3 weg box t hele freq spectrum pakken? :D

en hoe omzeil je t impedantie probleem, met een D.I?

Ik denk dat die misaanpassing geen groot probleem is, een microfoon zit gewoonlijk tussen 200 en 600 ohm en het AD3800M speakertje dat ik heb is zo'n 600 ohm speakertje welke voor 100 volt systemen is bedoeld. Als je daar in praat klinkt het gewoon als een microfoon, niet geweldig, maar je hoort zelfs hoge tonen.

De Kef B200 is een standaard woofer welke in een aantal speakers werd gebruikt, de B110 is een kleintje, die zal ik ook nog eens proberen, maar uit de B200 komt een bak sublaag waar je echt van opkijkt en als je met een zangmicrofoon een basdrum opneeemt omdat je geen andere tot je beschikking hebt, kan zo'n speaker een perfecte aanvulling zijn. De klik en het mid krijg je wel met de handmicrofoon en de woof zorgt die speaker dan voor.

Zoals ik al zei zal elke woofer wel werken en er worden er zat weggegooid.

Het hele spectrum met een 3 weg box pakken? Ik heb het niet geprobeerd, maar ik zou dan gewoon een microfoon pakken, het gaat juist om dat diepe laag wat maar een enkele microfoon genereert. Een woofer heeft wel een erg groot membraan niet?

stevie_vp
2 september 2007, 22:47
de ns10 word idd best wel veel gebruikt voor de kick.
Heb er al veel vooral goede verhalen over gelezen.
Check albums van nickleback als je het wil horen.... (in hoeverre dat mogelijk is ;) )

Roman
3 september 2007, 07:58
Grappig, een kennis van me heeft laatst zo'n Yamaha kitje MET subwoofermic (hell, what's in a name) gekocht. Mooi setje trouwens, de mic ga ik nog eens testen.

Solidkick
3 september 2007, 09:06
Heh, mooi ding. Ik had um ook al gevonden nav je post met dat filmpje over het opnemen van drums.

Doet me denken aan een vroeger experiment om van een oude speaker een drum trigger te maken.
Bij gebrek aan cash voor een electronische pad van een oude woofer en drumvel zelf een pad gefabriekt. Werkte best aardig voor single hits.
Ach je probeert eens wat als armlastige scholier....

skanky
3 september 2007, 09:28
Ik heb de yamaha subkick een tijdje geleden live gebruikt. Het was wel een leuke toevoeging, maar ik was er niet echt ondersteboven van. Je krijgt idd wat sublaag erbij maar het laag wordt er zeker niet strakker op.

Han S
3 september 2007, 10:42
Ja, strak is weer een ander verhaal, een luidspreker heeft een 'membraan' met redelijk veel massa en als dat in beweging komt zal het nog een tijdje blijven bewegen, net als een veer. Dat leidt er toe dat hij spanning blijft leveren zolang hij beweegt. De ingang waar hij op zit aangesloten heeft een hoge weerstand dus die remt hem niet af.

Als hij als luidspreker wordt gebruikt krijgt hij spanning van de versterker, maar die zelfde versterker zal de luidspreker kortsluiten om hem af te remmen, dat noemt men de dempingsfactor. Doet de versterker dat matig tot slecht, dan spreek je van een slechte dempingsfactor en het laag zal wollig klinken.

Dus eigenlijk is dat hele idee niet zo geweldig, een leuk alternatief maar een goede basdrum microfoon zal inderdaad veel strakker klinken.

skanky
3 september 2007, 13:18
Voor het echte laag gebruik ik liever een goede condensator vlak voor de kick......een 47fet (mits beschikbaar ;))

Roman
3 september 2007, 14:32
Ja, strak is weer een ander verhaal, een luidspreker heeft een 'membraan' met redelijk veel massa en als dat in beweging komt zal het nog een tijdje blijven bewegen, net als een veer. Dat leidt er toe dat hij spanning blijft leveren zolang hij beweegt. De ingang waar hij op zit aangesloten heeft een hoge weerstand dus die remt hem niet af.

Als hij als luidspreker wordt gebruikt krijgt hij spanning van de versterker, maar die zelfde versterker zal de luidspreker kortsluiten om hem af te remmen, dat noemt men de dempingsfactor. Doet de versterker dat matig tot slecht, dan spreek je van een slechte dempingsfactor en het laag zal wollig klinken.

Dus eigenlijk is dat hele idee niet zo geweldig, een leuk alternatief maar een goede basdrum microfoon zal inderdaad veel strakker klinken.
Gate er op en Sidechainen dan maar met je andere mic :)

Han S
3 september 2007, 15:04
Als je een oude D12 in de kick zet heb je laag zat, klaar.

bass blom
3 september 2007, 15:08
maar han, jij had toch ook zoiets, ik meen dat ik eerder iets gezien heb met een 600 ohm speaker die je gebruikte voor kick?

Han S
3 september 2007, 15:19
maar han, jij had toch ook zoiets, ik meen dat ik eerder iets gezien heb met een 600 ohm speaker die je gebruikte voor kick?

Dat klopt en ik ging er van uit dat 600 ohm ideaal was omdat er dan geen sprake meer is van een misaanpassing. Maar dat speakertje is een dubbelconus breedbandertje van 8 inch en er komt een redelijk geluid uit, maar niet genoeg sublaag en bovendien komt er zo veel stroom uit dat je hem eigenlijk moet belasten met een weerstand.

Die Kef woofer geeft wel veel sublaag en is minder hard en ik gebruik hem heel spaarzaam, een klein beetje sub bij het signaal van de microfoon, is wel leuk trouwens. Het was ook mijn bedoeling met dit draadje om mensen die niet beschikken over een vette kickmicrofoon een handvat te geven naar meer sublaag want een oud woofertje vind je wel ergens.

bass blom
3 september 2007, 15:28
hmm, ja ik heb een tannoy over, 6,5 inch, wellicht eens proberen
die andere is dood en een nieuwe kost 140 ex btw :(

skanky
3 september 2007, 15:28
Als je een oude D12 in de kick zet heb je laag zat, klaar.

Als ik een oude D12 had zou die op de floor gaan......

Han S
3 september 2007, 15:37
Als ik een oude D12 had zou die op de floor gaan......

Maar ik heb er dan ook twee, de tweede gaat vaak op de basspeaker en een MD421 doet het ook geweldig op floor. Maar ik heb de D12 wel op floor gebruikt, echt super. En dan moet je bedenken dat het eigenlijk een zangmicrofoon is.

skanky
3 september 2007, 15:48
Maar ik heb er dan ook twee, de tweede gaat vaak op de basspeaker en een MD421 doet het ook geweldig op floor. Maar ik heb de D12 wel op floor gebruikt, echt super. En dan moet je bedenken dat het eigenlijk een zangmicrofoon is.

ja precies, eigenlijk moet je er ook gewoon een stuk of 10 hebben.........:D