PDA

View Full Version : Fender Champion 600 (ri)



Thunders1988
2 september 2007, 14:52
dag beste mensen...
ik heb sinds kort een nieuwe amp. n Champion 600. zo ne nieuwe chinees. nu zag ik de lampen: een EH 6V6GT en een chinees 12ax7tje... is die ElectroHarmonix standaard? en door welke tube vervang ik dat chineesje het best???

zijn er mss nog andere goeie mods?

grts. Mathias

Thunders1988
2 september 2007, 15:35
ohja! als ik de voorversterkingslamp van een versterker die maar 2 lampen (een in de voor versterking en een in de eindtrap) heeft wil vervangen , is het dan nodig dat de lamp in de voorversterking gematched word aan die van de eindtrap?? of kan dat zo maar?

grts

Lexvandoef
2 september 2007, 15:46
Je preamp lamp kan je zo maar vervangen, die hoef je niet te matchen of te biassen. Je poweramp lamp wel, maar aangezien je er maar een hebt valt er niet veel te matchen. Hoe het met de bias zit bij deze versterker weet ik niet, sommige zijn fixed bias, daar valt niet aan te veranderen, andere moet je het wel weer zelf regelen.

Thunders1988
2 september 2007, 15:54
thx.

ik denk dat deze een fixed bias is. ik zie immers nergens een bias knop... tenzij er een trimpotje in op de print zit. maar die heb ik ook niet gezien. ik kan dus eigenlijk met andere woorden allebei de lampen zonder veel omweg en problemen vervangen???

Nobrain
2 september 2007, 16:19
Fixed bias circuit moet je toch juist biasen?? En bij de Cathode bias niet! of heb ik het mis :???:

Lexvandoef
2 september 2007, 16:57
Fixed bias circuit moet je toch juist biasen?? En bij de Cathode bias niet! of heb ik het mis :???:

Jaa, dat was hem. Maar bij fixed bias is het nog maar de vraag of er een trimpot aanwezig is in de amp om de bias aan te passen.

matto
2 september 2007, 18:49
zoals een oud chinees spreekwoord zegt: is misschien schema bij?:p

bert k
2 september 2007, 21:40
Waarom zou je de buizen vervangen? Heb je klachten? Als hij goed klinkt niet aanzitten. Chinese buizen zijn niet slecht in principe. (Die EH buis komt mss ook uit China.)

Thunders1988
3 september 2007, 00:25
clean enorm goed... maar als ie op twaalf staat??? die drive kan beter... heb eens na gekeken. die EH is er pas later ingestoken...

ga gewoon een JJ 12ax7 in stoppen denkik. voor de voorversterking hoeft er niet gebiast te worden...




toch?

Chris Winsemius
3 september 2007, 00:33
EHtjes worden in Rusland gemaakt.
Ik heb zelf die nieuwe Champs nog niet van binnen gezien maar had al wat techno-info gekregen.

De eindbuis is >99% zeker cathode-biased dus kan ip vervangen worden door 'n willekeurige 6V6 (afgezien v/d OUDE rus/china 6V6s).

De voorversterkerbuis kun je gewoon vervangen door 'n willekeurige ECC83/12AX7/7025 of 'n 5751 als je minder gain zou willen.

'n EH- en 'n Chinese buis lijkt mij gewoon standaard, andere moderne Fenders kennende.

Drive is absoluut op te voeren maar dat vereist 'n circuit-aanpassing, met 'n andere voorversterkerbuis kun je hooguit subtiel wat extra gain krijgen.