PDA

View Full Version : gitaarhals



nevyn292
2 september 2007, 12:34
ik weer effe een vraagje. ik moet dalijk gaten in de hals gaan boren voor de bolt on, maar nu zie ik in mijn boek(jawel, ik lees er een boek over) dat er ijzeren ringetjes met tapdraad in moeten, dit voor zover dit niet vanzelfsprekend is. iemand enig idee waar ik die dingen kan krijgen? en hoe je die cilinders erin krijgt? met een hamer erin slaan lijkt me een minder goed idee

hassent
2 september 2007, 12:48
In de meeste gevallen zit de hals gewoon met houtschroeven vast. Of bedoel je misschien de neck attachment sockets in de body? Maar daar zit geen schroefdraad in.

laurence
2 september 2007, 12:49
als je dan die gaten boord erin, welke diameter moet je dan boren? iets kleiner dan de diameter van de schroeven toch?

nevyn292
2 september 2007, 12:49
ik volg er zoiezo weinig meer van volgens mij. ik heb nu gaten in mn hals pocket zitten en die zijn voorzover ik het zie nog helemaal leeg, zit niks in. dalijk dan gewoon ook nog even 4 gaatjes in de hals boren en er gewoon een paar schroeven injassen?

laurence
2 september 2007, 12:51
zijn die neck attachement sockets trouwens altijd nodig?

en wat doe je er precies mee :seriousf:

nevyn292
2 september 2007, 12:58
vraag ik me ook af, kan toch ook gewoon 4 schroefjes pakken en een neckplate? of gaat dat ook dan mis?

laurence
2 september 2007, 13:02
dat dacht ik dus ook

madman
2 september 2007, 13:08
ik denk dat hij die dingen bedoelt die charlotte oa gebruikt voor de schroefjes van haar control cavities, van die stalen busjes die voorkomen dat je schroefjes er na de 3e keer dichtschroeven weer uitvallen

heb nog nooit gehoord dat die in een hals worden gebruikt...

hassent
2 september 2007, 13:17
Dat vermoeden heb ik ook, maar die worden idd niet voor halzen gebruikt.

De gaten in je neckpocket zijn als het goed is precies ruim genoeg voor je neckschroeven. Als je neckschroef een diameter heeft van 5mm (op de draad gemeten) boor je de gaten in je hals 3-3,5mm. Als dat te zwaar draait boor je ze 0,5mm groter. Te klein is ook niet goed, dan loop je de kans dat je de kop van je schroef draait en dan is het helemaal feest!

Je kan idd gewoon een neckplate gebruiken, maar soms zijn neckattachement sockets mooier. Net wat je wil.
Zie onder een plaatje van neck attachment sockets:

http://home.tiscali.nl/hassent/Fotos%20gitaar/tele1/25-2-07%20afbouw4.jpg


Als je sockets gebruikt heb je wel kortere schroeven nodig, ander ga je door je fretboard heen!

Van Dattum
2 september 2007, 13:18
Er zijn in principe 2 manieren om een bolt on neck aan een body te bevestigen (of althans de 2 meest gebruikte):
Met een plaatje
http://i62.photobucket.com/albums/h104/hertog01/goldfplate.jpg

Of met ringen
http://i62.photobucket.com/albums/h104/hertog01/DSC00832.jpg

Een plaatje geeft gewoon een oerstevige verbinding, maar de hiel zal over het algemeen wel hoekig en redelijk lomp zijn. Met ringen kun je in principe doen wat je wilt, als er maar genoeg hout overblijft om een stevige verbinding te maken.

Ikzelf boor de gaatjes in de body met 4mm en de hals met 3,5mm. Als je met ringen werkt, dan kun je de gaten in de body opruimen met een speedboor van de gewenste diameter en dan zo diep dat de ringen mooi gelijk zijn aan de body. En voordat je de schroeven erin draait, de draad even invetten met kettingolie of wat dan ook. Dat voorkomt afgebroken schroeven en gespleten halzen.....

De firma Wall heeft bassen gemaakt, waarvan de halzen niet met houtschroeven werden bevestigd, maar met bouten. Daarvoor hebben ze eerst een soort inzetjes met inwendig schroefdraad in de hals bevestigd. Het schijnt goed te werken, maar het wordt heel weinig gedaan.

MarkF
2 september 2007, 13:36
ik denk dat hij die dingen bedoelt die charlotte oa gebruikt voor de schroefjes van haar control cavities, van die stalen busjes die voorkomen dat je schroefjes er na de 3e keer dichtschroeven weer uitvallenIs eigenlijk nog niet zo'n heel gek idee. Je hebt idd wel eens last van schroefgaatjes die dol draaien in het hout. Bijv. als je batterij in de control cavity zit (was bij m'n vorige bas zo). Moet ik onthouden...