PDA

View Full Version : Sustainer?



M@rtijn
2 september 2007, 12:12
Hey Gitaartnetters,

Ik kwam net iets tegen van Joe Satriani en hij kon heel gemakkelijk feedback (als het dat is wat ik denk) uit zijn gitaar krijgen zonder dat er maar een amp dichtbij stond. Toen heb ik gezocht hoe dat kwam en wat dat was en toen kwam ik uit bij een Sustainer. Overal zag ik Fernandes sustainer dingen staan.

Maar nu vraag ik me af wat dat nou eigenlijk is en wat het doet. Is het een apparaatje dat je in je gitaar bouwt (dat eigen voeding nodig heeft), of ligt het aan het type pickups? Is het ook altijd aan of kun je het aan en uit zetten met een switch? En als laatste vraag zijn er ook gitaren die het standaard ingebouwd hebben en dan bedoel ik budget gitaren (500 of lager).

Groetjes,
Martijn :noob:

Vonk
2 september 2007, 12:17
http://www.fernandesguitars.com/howit.html

Je hebt niet gegoogled of wel?

nevyn292
2 september 2007, 12:19
satriani een sustainer?

heb het nog nooit door hem zien gebruiken, wel door steve vai.

de fernandes sustainer werkt als volgt:

er komt in je hals element een sustainer pick-up, onder voeding van een 9v batterij. die sustainer pick up is een electro magneet, die een sterk magnetisch veld uitzend en daardoor de snaren laat trillen, op deze manier blijven de snaren dus in beweging. hij duwt de snaren dus in feite.

dit systeem is op 2 manieren verkrijgbaar: koop een los setje en gooi het in een gitaar(raad ik je af), en fernandes verkoopt zelf gitaren met dit systeem erin. weet niet of deze onder de 500 euro te verkrijgen zijn, ik heb wel op gitaren van fernandes gespeeld die net over de 500 euro heenkwamen.

en ja, het heeft een eigen voeding nodig, een 9v batterij, en het vervangt ook meteen één van je pick-ups als je het in je gitaar wilt laten inbouwen. er zitten drie schakelaartjes op: aan/uit, en dan nog eentje voor 5th harmonic en 10th harmonic.

bij die laatste twee trilt de snaar dan langzaam naar de 5e of naar de 10e harmonic toe van de noot die je vast hebt.

nevyn292
2 september 2007, 12:19
en het is geen feedback wat jij bedoelt maar die harmonics waar die naartoe vliegt...

denk ik tenminste. :chicken:

Vonk
2 september 2007, 12:21
http://www.jacksonguitars.com/products/search.php?partno=2911003501

Jackson heeft een model met een sustainer.

M@rtijn
2 september 2007, 12:24
satriani een sustainer?
http://nl.youtube.com/watch?v=XFACFhjS6R0

Door een beetje met de pook te bewegen ontstaat er al snel een harmonic die enorm lang doorgaat. Dat is toch het werk van een sustainer? Of is dit juist een techniek?


dit systeem is op 2 manieren verkrijgbaar: koop een los setje en gooi het in een gitaar(raad ik je af), en fernandes verkoopt zelf gitaren met dit systeem erin. weet niet of deze onder de 500 euro te verkrijgen zijn, ik heb wel op gitaren van fernandes gespeeld die net over de 500 euro heenkwamen.

Is een sustainer iets wat ontwikkeld door Fernandes en niet door andere merken ook gebruikt/gemaakt worden?

Verder bedankt voor je antwoord! Nu snap ik het princiepe wel hoe het werkt!

nevyn292
2 september 2007, 12:30
zelf heb ik nog niet zo heel erg veel ervaring met die pookjes, maar al heel snel schiet je op het brug element daar naartoe, zeker als je nog effe gaat zwengelen, maar die sustainer helpt je daar wel ontzettend bij.

zo te zien heeft ie hem van vai gekaapt, leerling leert de meester iets

jackson heeft ze ook in zijn gitaren zitten zoals boven gepost :hippie: denk nog wel dat er wat meer merken zijn maar daar heb ik geen idee van, maar als jackson ze amg gebruiken, dan mogen andere merken dat in principe ook :cooler:

Orpheo
2 september 2007, 12:34
http://nl.youtube.com/watch?v=XFACFhjS6R0

Door een beetje met de pook te bewegen ontstaat er al snel een harmonic die enorm lang doorgaat. Dat is toch het werk van een sustainer? Of is dit juist een techniek?



Is een sustainer iets wat ontwikkeld door Fernandes en niet door andere merken ook gebruikt/gemaakt worden?

Verder bedankt voor je antwoord! Nu snap ik het princiepe wel hoe het werkt!

die pook heeft niks te maken met de harmonic. ik denk dat ie n artificial harmonic maakt, en die laat sustainen met een sustainer, OF hij zet 'm op de stand van de 5e harmonic met de sustainer.

nevyn292
2 september 2007, 12:36
mijn vraag: heeft die dude er nou echt een sustainer inzitten of gewoon een heel goed pedaal? ik vraag me af of daar nou wel echt een sustainer inzit, ik zie geen extra knopjes e.d. kan ook zijn dat mijn ogen het niet goed doen 8)

M@rtijn
2 september 2007, 13:04
Ik zie bij hem ook idd geen extra knopjes en in Google kan ik niets vinden dat hij er een sustainer in heeft zitten.

nevyn292
2 september 2007, 13:07
kan eventueel ook nog een sustainiac zijn of iets soortgelijks. ook niet te vergeten dat ie een behoorlijke knoepert van een gitaar heeft die je niet in de winkel kan vinden, ding is gemaakt voor sustain e.d. en waarschijnlijk heeft ie er ergens een uberpedaal tussen zitten.

Orpheo
2 september 2007, 13:13
kan eventueel ook nog een sustainiac zijn of iets soortgelijks. ook niet te vergeten dat ie een behoorlijke knoepert van een gitaar heeft die je niet in de winkel kan vinden, ding is gemaakt voor sustain e.d. en waarschijnlijk heeft ie er ergens een uberpedaal tussen zitten.
oh? hij heeft gewoon zijn eigen signature hoor. En met een pedaal kan je je noot niet zover laten doorzingen zonder gebruik te maken van een artificial harmonic (en zonder verlies van volume).

nevyn292
2 september 2007, 13:27
heb zelf nog zitten denken over die JS1000, maar toch maar niet gedaan. zou hij nou echt op een JS1000 spelen of iets wat uit de handgemaakte fabriek van ibanez komt?

Nitefly7
2 september 2007, 13:50
http://nl.youtube.com/watch?v=XFACFhjS6R0

Door een beetje met de pook te bewegen ontstaat er al snel een harmonic die enorm lang doorgaat. Dat is toch het werk van een sustainer? Of is dit juist een techniek?



Is een sustainer iets wat ontwikkeld door Fernandes en niet door andere merken ook gebruikt/gemaakt worden?

Verder bedankt voor je antwoord! Nu snap ik het princiepe wel hoe het werkt!

de Sustainiac is een ander soort Sustainer die door sommigen hoger aangeschreven wordt dan de Fernandes versie..
ik meen 'n interview met Thomas Nordegg (Vai's guitar-tech) te hebben gelezen waarin hij zegt dat Vai van Fernandes op Sustainiac over zou kunnen gaan..

sustainers zorgen niet voor harmonics
harmonics zorgen voor harmonics
8-)

er kunnen een paar dingen aan de hand zijn;

het zijn niet zozeer harmonics of harmonischen/boventonen, maar het is 'gecontroleerde feedback' i.c.m. sustain...

sustain heeft nog niks met de toonhoogte of (boven)toonhoogte te maken, maar is alleen het 'aanhouden' (=sustain) van de noot..

de toonhoogte komt door aanslag en vibrato (= ook heen-en-weer wiebelen van tremolo of vibrato..)
als je dit te wild doet, blijft de snaar niet doortrillen en sla je'm 'dood'...

het meest voor de hand liggende, mijns inziens, is Satriani's kunde..
wat bijvoorbeeld kan gebeuren is dat hij op een goede 'sweet spot' staat, zodat de geluidsgolven precies goed op z'n snaren en pickups kaatsen om gecontroleerde feedback te krijgen..
een sustainer maakt dit gewoon wat makkelijker, daarom heeft de nieuwe versie ook 2 'modes', waarbij je ook boventonen kunt aan/uit schakelen..
8-)

een goed voorbeeld hiervan is 'n backstage opname van John Petrucci, die voor bepaalde harmonischen of boventonen, op een bepaalde plek op het podium moet staan.. anders krijg je alleen de 'fundamental' of grondtoon met wat de normale boventonen..
om het accent op die boventonen te krijgen zul je op 't podium moeten bewegen...

Satriani gebruikt geen sustainer, maar wel een goede lading (DS-1 en/of ZW ovedrive) boost om z'n JSX'en op hun donder te geven..
Hoog volume, goede boost en subtiel vibrato werk zijn dus belangrijk..

:stop: .... maar, omdat hij toch nog altijd op Ibanezjes speelt; heeft ook Satch in het verleden (en nu soms nog steeds) ook wel eens gefoeteld door een sustain-verhogende zware lijmklem met een betere marketing-naam (http://www.musiciansfriend.com/product/Groove-Tubes-Fat-Finger-Guitar-Sustain-Enhancer?sku=420270) gebruikt....

....


Wat betreft leerling/leraar; in DIt Filmpje (http://nl.youtube.com/watch?v=mv7t9_7S67E) zie je wat Vai met z'n sustainer doet; bij het 'blazen' over de snaren, zie je dat hij 'gewoon' het Sustainer-mode-knopje omschakelt om van grondtoon/Standaard naar 'Harmonic-mode' te wisselen...

Het spelen met z'n tong is een maffe manier om de snaar korter/langer te maken en tegelijk een ander soort boventonen te maken, die je met 'n vinger niet krijgt...

..en het ziet te gek uit natuurlijk...


.....

Het laatste wat kan gebeuren bij opnames als deze, is te zien in de Live at the Astoria DVD van Vai; als hij Bad Horsie (http://nl.youtube.com/watch?v=8h08ufm1sQQ) speelt zie je hem met z'n voeten de harmonischen aanraken.. (5.00min ongeveer)

Dit is live (zo hoor je bij 't commentaar een beetje) vaak een brij van toeval/geluk/kunde om er ook 'goede' tonen uit te krijgen; maar in Pro Tools kun je ook even de opname 'opleuken'...
Het 'rondslingeren' rond 4.30min is dan ook even spectaculair nuttig (eerder genoemde geluidsgolven), als ook verrekte moeilijk om niet te ontaarden in veel 'lelijke' harmonischen...

Dit is het eeuwige geduw/getrek tussen een opname als 'n kunstwerk; iedereen wil het 'live-gevoel' krijgen, met vaak twijfelachtige 'surround-opstellingen' die niet echt natuurgetrouw zijn, maar wel erg mooi..
Tegelijkertijd is het knap lastig als je wel 't live-gevoel krijgt, omdat er net een paar noten vals zijn..


...
off-topic; over 'opleuken' gesproken, op dezelfde DVD zie je in 1 shot ineens de gitaar van... 'gitaar' veranderen, en is er een shot van 'n andere dag gebruikt.. wat heel vreemd uitziet :)

Nitefly7
2 september 2007, 13:55
heb zelf nog zitten denken over die JS1000, maar toch maar niet gedaan. zou hij nou echt op een JS1000 spelen of iets wat uit de handgemaakte fabriek van ibanez komt?

ik vind de JS1000 een erg fijne gitaar om te bespelen, jammer van die Floyd Rose-troep....

volgens interviews is het in feite gewoon een JS1000 of 1200 waar misschien extra aandacht aan besteed is, maar afgezien van de oudere (lo pro) Edge-tremolo die Joe vaak nog lijkt te preferen, zou het een productiemodel moeten zijn.. op de Silver Surfer na, bij z'n JS-met-Vlammen

Toen Vai de JEM liet maken, zei hij (volgens de oude Ibi-site) dat hij overal ter wereld 'n JEM uit 't rek zou moeten kunnen nemen om er dan meteen op te spelen...
Het gebruik van 'n JEM 7DBK en een 7VBL bij zijn Groningse Concerten, lijkt dit 'n beetje te onderstrepen (zijn eigen live tour heeft haast nooit DBK's of VBL's..)..

Het gebruik van Sustainers, SIMS led's is echter iets wat alleen aan De Man voorbehouden is.. Wat ik persoonlijk wel jammer vind, want zo'n Bad Horsie JEM is gewoon niet 'Bad' zonder LEDs en Sustainer...

nevyn292
2 september 2007, 14:10
idd, met zn 'flow'. hang dat ding dan ook in de winkel. floyd rose troep? je bedoelt die floyd rose namaak edge?

Nitefly7
2 september 2007, 14:20
idd, met zn 'flow'. hang dat ding dan ook in de winkel. floyd rose troep? je bedoelt die floyd rose namaak edge?

yup, ik wil best VeelGeld neerleggen voor 'n sustainer of een FLO-JEM, maar voor'n spiegelend laagje alleen..

en floyd rose troep bedoel ik eigenlijk alle Floyd Rose'n, maar dat komt omdat ik 't lastige dingen vind.. die ontzettend handig kunnen zijn...

nevyn292
2 september 2007, 14:30
een echte man doet dat met zn handen, niet met een zielig dun iel pookje

Nitefly7
2 september 2007, 15:14
een echte man doet dat met zn handen, niet met een zielig dun iel pookje

doet wat met z'n handen? vibrato aanbrengen?

nevyn292
2 september 2007, 15:32
benden :gitarist: hellbenderrr!! :hippie:

Nitefly7
2 september 2007, 16:20
benden :gitarist: hellbenderrr!! :hippie:

je kan geen noot omlaag benden, of je nu Dante heet of niet...
je gebruikt 'n tremolo/vibrato arm ook niet primair om noten te verhogen of verlagen, dat doe je vaak met bends..
tremolo/vibrato is om vibrato aan te brengen; accentueren van noten door ze te verhogen/verlagen..