PDA

View Full Version : Hoe kies je de juiste pickups voor je gitaar?



Yamhammer_71
1 september 2007, 22:01
Hey Gitaristen,

Ik heb een algemene vraag over het kiezen van elementen bij een bepaalde gitaar. Ik weet dat de akoestische klank (unplugged) van een electrische gitaar erg belangrijk is; daar zit de basis.

Is deze unplugged klank helemaal naar je smaak, dan moet diezelfde klank ook VERSTERKT optimaal kunnen worden weergegeven.

Stel: Je hebt een electrische gitaar die unplugged 'strak' en 'punchy' klinkt in de bassen en helder in het hoog (een soort Martin D28 idee). WATVOOR elementen moet je in dit geval dan zoeken? Welke eigenschappen moeten de elementen dan hebben om versterkt de unplugged klank van deze gitaar optimaal te kunnen weergeven?

Mr.Fingers
1 september 2007, 22:09
Sprankelend hoog = Telecaster Brug Element
Geprononceerde bass = Zeker iets P-90 of humbucker achtig

oplossing --> Hotrails van Seymour Duncan/Dimarzio/???

En anders ga je gewoon voor actieve elementen (hoor ik daar EMG doorschemeren?)

Realeigo
1 september 2007, 22:16
Testen totdat je er dood bij neervalt. Je weet nooit precies hoe he gaat klinken.

Ik heb ook net SD Jeff becks humbucker bestelt omdat het me lijkt dat dat een aardig element is kwa beschrijving, maar misschien is het helemaal niet mijn ding.

Yamhammer_71
1 september 2007, 22:21
Het is als een algemene vraag bedoeld, voor iedereen die wat meer wilt weten over de eigenschappen die de elementen moeten bevatten als je de unplugged klank van een electrische gitaar optimaal weer wilt geven; in het voorbeeld gaat het om een gitaar met 2 humbuckers en met unplugged vrij volle, maar strakke bassen en een helder, duidelijk hoog. WAAR let je in zo'n geval op voor het aanschaffen van de juiste elementen?
Welke eigenschappen moeten de elementen in dit geval dan hebben; juist GEEN strakke bassen om het geheel in evenwicht te houden? Of juist volle bassen, omdat de unplugged sound al retestrak is? Dit soort dingen wil ik dus weten.

nevyn292
1 september 2007, 22:22
elementen moeten de klank van je gitaar niet teveel ondersteunen, mag wel. moeten de geluiden zeker niet onderdrukken! stel je hebt een body met waanzinnig veel bass en je vind dit heerlijk, dan is het niet handig om een element te kopen met totaal geen bass regioon. je kan ook kijken waar je gitaar tekort schiet en daar je keuze op baseren. bij heel veel bass en weinig hoog bijvoorbeeld een element kopen dat een hoog treble volume heeft.

en er speelt meer mee met de keuze van de elementen, nl. waar worden ze geplaatst?

sofa
1 september 2007, 22:37
Testen totdat je er dood bij neervalt. Je weet nooit precies hoe he gaat klinken.

Hoe bedoel je dat, naar sampels luisteren op het net, of stuk voor stuk monteren en proberen? Het laatste lijkt me ondoenlijk en zul je wel niet bedoelen. Muziekzaken hebben natuurlijk ook niet alle types elementen op hun gitaren geschoefd. Daar zul je ook niet zoveel kunnen testen schat ik zo. Bovendien, die sampels op internet en wat je zo in muziekzaken tegenkomt is natuurlijk ook maar afwachten of ze in jouw gitaar over jouw versterker ook net zo klinken.


Ik heb ook net SD Jeff becks humbucker bestelt omdat het me lijkt dat dat een aardig element is kwa beschrijving, maar misschien is het helemaal niet mijn ding.

Heb ik vanmiddag ook net besteld, samen met een jazz humbucker voor de nek.

drap
1 september 2007, 22:40
Op een gegeven moment gewoon eens een keer tevreden zijn en het niet continu in de elementen zoeken, dat is nog het beste.

Chris Winsemius
1 september 2007, 22:56
Misschien 'n x 'n goeie amp kopen?

bass blom
1 september 2007, 23:04
echt algemeen en dus niet om die nieuwe rooie plank?
die silverburst hebben we het gewoon niet meer over ok?

Yamhammer_71
1 september 2007, 23:19
elementen moeten de klank van je gitaar niet teveel ondersteunen, mag wel. moeten de geluiden zeker niet onderdrukken! stel je hebt een body met waanzinnig veel bass en je vind dit heerlijk, dan is het niet handig om een element te kopen met totaal geen bass regioon. je kan ook kijken waar je gitaar tekort schiet en daar je keuze op baseren. bij heel veel bass en weinig hoog bijvoorbeeld een element kopen dat een hoog treble volume heeft.

en er speelt meer mee met de keuze van de elementen, nl. waar worden ze geplaatst?

Oke, hier heb ik iets aan. Thanks :) .

dr.distortion
1 september 2007, 23:22
Yam, ga nou eens achter een goeie versterker aan! Je hebt het zelf al eerder bevestigd!

Realeigo
2 september 2007, 10:38
Hoe bedoel je dat, naar sampels luisteren op het net, of stuk voor stuk monteren en proberen? Het laatste lijkt me ondoenlijk en zul je wel niet bedoelen. Muziekzaken hebben natuurlijk ook niet alle types elementen op hun gitaren geschoefd. Daar zul je ook niet zoveel kunnen testen schat ik zo. Bovendien, die sampels op internet en wat je zo in muziekzaken tegenkomt is natuurlijk ook maar afwachten of ze in jouw gitaar over jouw versterker ook net zo klinken.



Heb ik vanmiddag ook net besteld, samen met een jazz humbucker voor de nek.

Ik bedoelde wel elementen testen totdat je de goede hebt gevonden. Natuurlijk kun je wel selecteren welke pickups je eerst gaat proberen door van te voren te luisteren en de beschrijving te lezen maa rje weet nooit hoe het dan in het echt klinkt...

Iceman
2 september 2007, 10:49
Elementen kiezen hangt volledig van de versterker af waar je over speelt.

Een Marshall reageert nu eenmaal anders dan een Engl. Vaak zijn verschillende elementen nodig om op beide amps tot gelijke resultaat te komen.

Rutger
2 september 2007, 10:49
Voordat je aan andere elementen begint, moet je inderdaad goed weten wat je dan anders wilt aan je huidige elementen. Dus niet zomaar een paar dure pu's kopen "omdat dat beter zou zijn". Dat hoeft helemaal niet, dat is puur smaak gebonden.

Dus eerst een tijd met je huidige pu's spelen, en luisteren wat er naar jouw smaak mist of wat er teveel aanwezig is. En ook je sound vergelijken met de sound van anderen. Als je daar opmerkelijke verschillen in opmerkt waarvan je denkt: dat wil ik ook! Kijk naar wat zij voor pickups gebruiken.

Vraag ook advies aan anderen. Ik zelf heb dikwijls veel gehad aan gedegen advies van mensen met vergelijkbare gear en/of muzieksmaak als ik, en heb op basis daarvan vaak mijn pickups met succes aangeschaft. Je moet hen wel goed kunnen aangeven wat je aan je huidige gear mist en wat je van je nieuwe pickups verwacht. Volg de adviezen op van mensen met veel ervaring op gebied van pickups, ze hebben dikwijls gelijk...

Maar zoals gezegd: test de pickups wel over goeie gear! Je moet wel duidelijk de verschillen horen van de zwakste schakel (in dit geval je pickup). Als er andere zwakke schakels zijn, is het lastiger aan te duiden of de gebreken aan je pickup liggen of aan iets anders. Je moet dus ook leren de invloed van je pickups te onderscheiden van de invloed van andere gear. Het zou immers zonde van het geld zijn als het uiteindelijk helemaal niet aan je pickups bleek te liggen

Yamhammer_71
2 september 2007, 11:56
Ja, met een van mn LP's is het destijds 'fout' gegaan, omdat ALLES binnenin de gitaar in 1x vervangen moest worden, ook de draden, pots (CTS), condensators en de output etc. omdat ik overstapte van EMG's naar passief. Na die veranderingen heb ik vervolgens altijd last gehad van 'ice picky' brugpickups gekregen (of het nu BKP 'Mules', 'Rebel Yells' of 'Lollar Imperials' waren)...altijd te schel, niet gebalanceerd etc. en voordat er aan alles werd 'gekloot', had ik daar allemaal geen last van.

Nu, met de nieuwe LP Studio Premium Plus heb ik totaal geen last meer van een te schelle brugpickup.
Dat neemt niet weg dat er betere elementen verkrijgbaar zijn dan de standaard 490R/498T combo.

Kakihara
2 september 2007, 12:01
En ook je sound vergelijken met de sound van anderen. Als je daar opmerkelijke verschillen in opmerkt waarvan je denkt: dat wil ik ook! Kijk naar wat zij voor pickups gebruiken.

Mag ik hier een kleine bedenking bij maken ? Veel van je sound hangt namelijk af van je eigen persoontje, je stijl van spelen, de manier waarop je je snaren aanslaat, de pick die je gebruikt... Zo zal Tony Iommi altijd als zichzelf klinken, ook al speelt hij Bohemian Rhapsody over de gear van Brian May. Dus als je iemand hoort met een sound waarvan je denkt : "Goh, dat wil ik ook!", moet je vooral zelf op die gear spelen, het resultaat kan helemaal anders uitdraaien dan je verwacht.

sofa
2 september 2007, 12:51
Mag ik hier een kleine bedenking bij maken ? Veel van je sound hangt namelijk af van je eigen persoontje, je stijl van spelen, de manier waarop je je snaren aanslaat, de pick die je gebruikt... Zo zal Tony Iommi altijd als zichzelf klinken, ook al speelt hij Bohemian Rhapsody over de gear van Brian May. Dus als je iemand hoort met een sound waarvan je denkt : "Goh, dat wil ik ook!", moet je vooral zelf op die gear spelen, het resultaat kan helemaal anders uitdraaien dan je verwacht.

Hier bij een lokale gitarenboer werkt iemand die weigert bijna pickups te verkopen omdat het volgens hem niks oplevert, 'je kunt beter een andere gitaar kopen als je een ander geluid wilt'. Niet omdat ie liever een gitaar verkoopt maar omdat ie het meent..

no 1 hops
2 september 2007, 13:05
als je perce zoveel mogelijk het geluid van de gitaar wilt benaderen zul je een neutrale pup moeten hebben.
sommigen vinden die dan weer steriel, maar juist een ingebouwt 'karakter'van een pup helpt de natuurlijke sound vanje gitaar omzeep.

maar zoals eerder gezegt, het is het hele verhaal, verliesvrije kabel en een goede versterker/speaker horen bij het hele plaatje

Mitch
2 september 2007, 13:16
De vraag is te simpel, dus vandaar de overvloed aan simpele antwoorden ;)
De vraag is: wat wil je ? met elementen kun je een aantal kanten op, van pups die lekker laag in output zitten en clean heerlijk sprankelen en lekker crunchen tot high output bakken die perfect voor metal zijn en alle kruisingen en allemansvriendjes daar tussenin.
Wat voor gitaar heb je, welke amp, welke speakers en wat voor muziek speel je ? Het is echt het totaalplaatje, dáár moet je naar kijken. Je kan bijvoorbeeld op zeker spelen met die eeuwige Seymour Duncan JB/Jazz combinatie, maar ook meedoen in de GFS of BKP hype van dit moment, ik noem maar wat. Dan redeneer je vanuit de beschikbare producten en gangbare merken. Het punt is dat je juist altijd andersom moet redeneren, vanuit dat wat je al hebt en hoe je speelt. That being said: dat vereist wel enige ervaring. Zowel muzikaal als qua gear. Het is niet erg om miskopen te doen, dat probleem lost Marktplaats op en je leert ervan.

In alle ernst, no bash or pun intended, ik vraag me wel af hoe goed je gehoor/ervaring/ is. Als je een gitaar had die prima klonk met aktieve pups en daarna klonk -ie consequent schel met passieve brughumbuckers dan ben ik sterk geneigd te denken dat die gitaar gewoon vrij schel is van zichzelf en dat de EMG's dat leuk maskeerden. Jouw conclusie is juist precies andersom. Niet lullig bedoeld, gewoon stof tot nadenken.

Ash ketchum
2 september 2007, 13:16
SD Alnico II's, alround en ideaal voor bijna elke stijl.

ME.
2 september 2007, 13:28
In alle ernst, no bash or pun intended, ik vraag me wel af hoe goed je gehoor/ervaring/ is. Als je een gitaar had die prima klonk met aktieve pups en daarna klonk -ie consequent schel met passieve brughumbuckers dan ben ik sterk geneigd te denken dat die gitaar gewoon vrij schel is van zichzelf en dat de EMG's dat leuk maskeerden. Jouw conclusie is juist precies andersom. Niet lullig bedoeld, gewoon stof tot nadenken.

Heeft hij niet gewoon de potmeters voor de EMG's erin laten zitten? Deze zijn waarschijnlijk 1Meg ofzo i.p.v. 500k Zorgt dat niet voor meer treble?

Heb er niet heel veel verstand van vandaar dat ik het maar even vraag.

Colin

DarknessAwaits
2 september 2007, 13:50
Heeft hij niet gewoon de potmeters voor de EMG's erin laten zitten? Deze zijn waarschijnlijk 1Meg ofzo i.p.v. 500k Zorgt dat niet voor meer treble?

Heb er niet heel veel verstand van vandaar dat ik het maar even vraag.

Colin

Nee, potmeters voor EMG zijn 25K. Totaal niet aan de orde dus.

heinz3110
2 september 2007, 13:53
Ik ben altijd als de dood om elementen te vervangen. Niet omdat ik daar niet handig in ben -integendeel- maar om van een koude kermis terug te komen.

Ik vind dat het hout het karakter maakt, en de elementen het moeten complementeren. Meer niet,minder ook niet. Zo, dat is mijn antwoord, Yamhammer.:)

Er is geen gouden regel. Het blijft subjectief.

Ik vervang geen elementen ; als ik een gitaar aanschaf doe ik dat ook omdat de combi hout en elementen voor mij goed klinkt - óók over een kutversterkertje . Ik test ze dan ook nooit over een top-of-the-line versterker, gewoon een middenklasse( ik weet het ,dat zal voor ieder weer anders zijn) versterkertje.

Gitaartje kopen met de gedachte: ik vervang de elementjes nog wel vind ik zonde van het geld. Been there, done that. Koop m dan niet. Met een beetje ongeluk blíjf je zoeken voor dat Zorgenkind.

(En uiteindelijk verzaag je m. Vaarwel, Pacifica! :( )


En zo heeft elke gitaar dan voor mij weer zijn charme en bruikbaarheid.
Met mijn zelfbouw is dat weer anders. Dan ontkom je er niet aan om te moeten experimenten welk element je hout complementeerd.

En omdat Held X erover speelt betekent nog niet dat jij zo klinkt. Tenslotte ben jij Held X niet. Jij bent jij.

Yamhammer_71
2 september 2007, 15:07
Ik ben altijd als de dood om elementen te vervangen. Niet omdat ik daar niet handig in ben -integendeel- maar om van een koude kermis terug te komen.

Ik vind dat het hout het karakter maakt, en de elementen het moeten complementeren. Meer niet,minder ook niet.

Er is geen gouden regel. Het blijft subjectief.

Gitaartje kopen met de gedachte: ik vervang de elementjes nog wel vind ik zonde van het geld. Been there, done that. Koop m dan niet. Met een beetje ongeluk blíjf je zoeken voor dat Zorgenkind.

Het hout maakt inderdaad het karakter van de gitaar.
De Gibson LP Studio Premium Plus heb ik wel voornamelijk beoordeeld en gekocht op basis van de unplugged sound. Veel volume, goede resonantie en een tamelijk 'strak' geluid + zuiver over de hele toets. Heel anders van klank dan bijv. mn 80's LP's, waarschijnlijk door de chambered body waardoor hij al lichter in gewicht is. De unplugged sound was het kopen vd LP zeker waard.
Plugged in klinkt ie niet verkeerd, vrij hoge output en strak voor riffs, maar tegelijkertijd een 'drogere' klank voor soleren in vergelijking met mn andere LP's.
Ik weet niet in hoeverre dit aandeel is van de 490R en 498T pickups, maar het mag wel iets 'natter' klinken plugged in.

Nitefly7
2 september 2007, 15:22
Hoe bedoel je dat, naar sampels luisteren op het net, of stuk voor stuk monteren en proberen? Het laatste lijkt me ondoenlijk en zul je wel niet bedoelen. Muziekzaken hebben natuurlijk ook niet alle types elementen op hun gitaren geschoefd. Daar zul je ook niet zoveel kunnen testen schat ik zo. Bovendien, die sampels op internet en wat je zo in muziekzaken tegenkomt is natuurlijk ook maar afwachten of ze in jouw gitaar over jouw versterker ook net zo klinken.



Heb ik vanmiddag ook net besteld, samen met een jazz humbucker voor de nek.

Vox Humana en Musik Produktiv hebben ook een modulaire slagplaat, zodat je zonder alles om te solderen, ook versch. pups kan gebruiken..

Verder ben ik het met Mitch eens, want van samples wordt je wel iets wijzer qua onderlinge verschilllen, maar je hoort niet wat JIJ ermee gaat doen..

Zelf ben ik dik tevreden met m'n Jazz/JB combinatie en dan heb ik ook nog een 'verkeerde' JB, door een niet-F-spaced PU te hebben in 'n tremolo-gitaar...
De Jazz/Custom Custom combinatie in een andere gitaar is echter niet wat ik ervan verwacht en deze custom custom gaat er dus ook uit..
De Jazz in m'n Parker en die in m'n Godin klinken ook 'herkenbaar' maar niet 'hetzelfde'..!

Iceman
2 september 2007, 16:39
Nu, met de nieuwe LP Studio Premium Plus heb ik totaal geen last meer van een te schelle brugpickup.
Dat neemt niet weg dat er betere elementen verkrijgbaar zijn dan de standaard 490R/498T combo.


Oei, persoonlijk vind ik de 498T heeeeel erg jummy-jummy.

Yamhammer_71
2 september 2007, 17:04
Ik heb wat onderzoek gedaan op de site van Gibson en daaruit blijkt dat de standaard volume-potmeters 300K bedragen en de toon-potmeters 500K.

Vreemd, ze zouden toch allemaal 500K moeten zijn voor humbuckers, al helemaal voor Les Pauls.

Waarom ze 300K gebruiken is volstrekt on-logisch.

iwamoto
2 september 2007, 17:05
Ik heb wat onderzoek gedaan op de site van Gibson en daaruit blijkt dat de standaard volume-potmeters 300K bedragen en de toon-potmeters 500K.

Vreemd, ze zouden toch allemaal 500K moeten zijn voor humbuckers, al helemaal voor Les Pauls.

Waarom ze 300K gebruiken is volstrekt on-logisch.
http://radenmaar.punt.nl/upload/calimero.png

ik zou zeggen, mail gibson of bel correlatie

Yamhammer_71
2 september 2007, 17:12
http://radenmaar.punt.nl/upload/calimero.png

ik zou zeggen, mail gibson of bel correlatie

Ben jij het er wel mee eens dan?

iwamoto
2 september 2007, 17:16
Ben jij het er wel mee eens dan?
al zaten er 1m pots in mn jongen, als het maar klinkt!

Rutger
3 september 2007, 11:35
Mag ik hier een kleine bedenking bij maken ? Veel van je sound hangt namelijk af van je eigen persoontje, je stijl van spelen, de manier waarop je je snaren aanslaat, de pick die je gebruikt... Zo zal Tony Iommi altijd als zichzelf klinken, ook al speelt hij Bohemian Rhapsody over de gear van Brian May. Dus als je iemand hoort met een sound waarvan je denkt : "Goh, dat wil ik ook!", moet je vooral zelf op die gear spelen, het resultaat kan helemaal anders uitdraaien dan je verwacht.
Natuurlijk, daar sluit ik me helemaal bij aan, en ook bij de post van Mitch.

De sound van iemand anders is niet meer dan een richtlijn. Als die sound je bevalt kun je zijn/haar gear checken en overwegen of het kopen van dezelfde pickups jou de richting van jouw sound ophelpt.

En zoals Mitch zegt: al je gear maakt uiteindelijk je sound, dus je zult je gear goed moeten kennen voor je kunt bepalen of het je pickups zijn die de juiste verandering in je sound teweeg zullen brengen. Dat bedoelde ik te zeggen met: je pickups kunnen onderscheiden van de rest van je gear.

Want soms is het al genoeg om bijvoorbeeld goeie kabels te kopen of een potmeter te vervangen, ipv dure pickups aan te schaffen. Ten slotte moet elk lullig onderdeeltje in je signaalweg goed zijn, om een goede sound te krijgen.

En dat is allemaal onderdeel van het leerproces.

Overigens maken pickups wel degelijk veel uit, ook op een goeie gitaar, in tegenstelling tot wat hier elders beweerd werd. Tuurlijk is een goede gitaar een pre, en dan pas komen de pickups, maar het maakt echt veel uit. Probeer het eens, en hoor het verschil.

Yamhammer_71
3 september 2007, 13:01
Ik heb met 3 verschillende setjes (BKP Mules, BKP Rebel Yells en Lollar Imperials), ook 3x een verschillende sound gehad.

-) De BKP Mules klonken te donker en hadden te weinig hoog, voornamelijk het halselement. Wel een erg 'woody' klank wat weer positief is.

-) De Rebel Yells waren erg goed, maar ik miste wat volheid (bas) bij voornamelijk het brugelement. Clean klonken ze erg gearticuleerd in voornamelijk het hoog.

-) De Lollar Imperials die al langere tijd in dezelfde LP zitten, hebben meer treble en heel erg weinig bas, veel minder dan de Rebel Yells. Het enige wat deze set qua groot voordeel heeft is de tussenstand: wat P-90-achtig en iets luchtiger en helderder dan al de andere sets. Brugpickup klinkt wel erg 'ice picky' en dun hierdoor.

Elk element klinkt gewoon anders in eenzelfde gitaar.

provisus
3 september 2007, 13:06
Het publiek zal niet zo snel het verschil horen tussen een voodoo 59' lindsey 59 paf lollar 59'paf of en mule. De echt kleine verschillen zijn toch meestal voor de gitarist zelf.
De Rebel yells vond ik toch iets te veel output dus ik ga nu terug naar pafjes.

bass blom
3 september 2007, 13:08
Het publiek zal niet zo snel het verschil horen tussen een voodoo 59' lindsey 59 paf lollar 59'paf of en mule. De echt kleine verschillen zijn toch meestal voor de gitarist zelf.
De Rebel yells vond ik toch iets te veel output dus ik ga nu terug naar pafjes.

jammer dat je er niet 2 te koop hebt :(

provisus
3 september 2007, 13:14
Dan koop je toch het Brug element goedkoper en koop je later de neck element? haha ;)

Misschien een leuke gitaar voor Yamhammer..
http://www.danarmstrong.org/intro.html

Bij deze kun je de elementen nog makkelijker vervangen!

Yamhammer_71
3 september 2007, 15:04
Mm...ik ga binnenkort waarschijnlijk een BKP-setje 'Black Dogs' (in zebra coils-versie) aanschaffen voor mn nieuwe LP Studio .

Wellicht ook iets voor jou...

Nobler
3 september 2007, 15:29
Ik begrijp het dilemma. Ik heb nog nooit elementen gewisseld omdat ik niet tevreden was met de sound. Als je het wel doet ben je best een hoop geld kwijt (aanschaf elementen en ik ben niet technisch genoeg om ze zelf te kunnen inbouwen), en je loopt een grote kans dat je dan nog niet tevreden bent. Ik test gitaren dus zeker ook versterkt. Als je dan op dit forum komt lijkt het alsof je met de standaard gemonteerde elementen niet meetelt. Nou heb ik bij mijn Epiphoons eigenlijk nooit te klagen gehad over de elementen. Met name van mijn Scroll 450 en mijn Sheraton II vond ik het geluid prima via mijn versterker (Vox AC30), van de EA-250 wat minder, maar dat kan ook aan de holle kast met geschroefde nek liggen. Sinds ik echter een Gibson ES 335 heb van eind jaren '90 vind ik juist dat die elementen tegenvallen, vooral in vergelijking met de Sheraton (raar: vroeger zou ik gedacht hebben dat ik goud had gevonden als ik echte gibson elementen was tegengekomen op de rommelmarkt). Ik zou daar dus best eens elementen in willen proberen die wat meer mijn geluid geven (het geluid van de Sheraton): een wat romig overstuurde klank, maar toch krachtig en sprankelend genoeg en met net voldoende 'bite' om een beetje woede en wanhoop te kunnen laten doorklinken. Ik speel blues en soleer het liefst op het halselement. Ik heb ook geen idee hoe ik verschillende elementen moet uittesten, dus als jullie serieuze voorstellen hebben (niet actief, geen metal en geen 'altijd goed' suggesties svp.)

Yamhammer_71
3 september 2007, 15:43
Ik begrijp het dilemma. Ik heb nog nooit elementen gewisseld omdat ik niet tevreden was met de sound. Als je het wel doet ben je best een hoop geld kwijt (aanschaf elementen en ik ben niet technisch genoeg om ze zelf te kunnen inbouwen), en je loopt een grote kans dat je dan nog niet tevreden bent. Ik test gitaren dus zeker ook versterkt. Als je dan op dit forum komt lijkt het alsof je met de standaard gemonteerde elementen niet meetelt. Nou heb ik bij mijn Epiphoons eigenlijk nooit te klagen gehad over de elementen. Met name van mijn Scroll 450 en mijn Sheraton II vond ik het geluid prima via mijn versterker (Vox AC30), van de EA-250 wat minder, maar dat kan ook aan de holle kast met geschroefde nek liggen. Sinds ik echter een Gibson ES 335 heb van eind jaren '90 vind ik juist dat die elementen tegenvallen, vooral in vergelijking met de Sheraton (raar: vroeger zou ik gedacht hebben dat ik goud had gevonden als ik echte gibson elementen was tegengekomen op de rommelmarkt). Ik zou daar dus best eens elementen in willen proberen die wat meer mijn geluid geven (het geluid van de Sheraton): een wat romig overstuurde klank, maar toch krachtig en sprankelend genoeg en met net voldoende 'bite' om een beetje woede en wanhoop te kunnen laten doorklinken. Ik speel blues en soleer het liefst op het halselement. Ik heb ook geen idee hoe ik verschillende elementen moet uittesten, dus als jullie serieuze voorstellen hebben (niet actief, geen metal en geen 'altijd goed' suggesties svp.)

Kijk ff op de site van www.bareknucklepickups.co.uk
Via forums e.d kun je veel lezen over deze pickups en ervaringen van verschillende gitaristen met diverse BKP pickups.

Voor blues zijn de Stormy Mondays en de Mules helemaal te gek. Er is nu ook een nieuwe PG-set (Peter Green), maar daar weet ik alleen van dat ze niet gewaxt zijn om het origineel zo goed mogelijk te benaderen.