PDA

View Full Version : Hulp bij gitaarspelen



bubbles
1 september 2007, 18:23
Ik heb nu vandaag en elektrische gitaar gekocht, samen met een versterker, zak, boek, enzovoort.
Nu ben ik begonnen in dat boek maar ik stuit op enkele problemen waar ik niet uitkom.
Bij de beginlessen leer je hoe je akkoorden speelt, en nadien de tabs.
Nu heb ik daar enkele vragen over.

Eerste vraag.
De tabs.
Dit is het voorbeeld.
-----------------------------------------
------0------0-------0------0-----------
-----------------------------------------
-----------------------------------------
-----------------------------------------
-----------------------------------------

Ik snap het principe wel, dus welke lijn welke snaar is en het getal hoeveel frets, maar wat dan met de 0, hier staat niets over uitgelegd in het boek.
Er staat alleen, "Dit betekent de 3e open snaar (een G noot)".
Je kan toch niet op de 0de fret spelen, wan die is er niet.
Wat moet je dan doen, gewoonalleen met je rechterhand over alle snaren gaan?

Tweede vraag.
In mijn boek staan er eerst de akkoorden (G, D7, ...) en daaronder de notenbalk en daaronder de tabs.
Want met de akkoorden meot je de vingers van je linkerhand op een bepaalde manier houden, maar door de noten komen er toch dingen bij?
(Tweede vraag bewerkt.)

Derde vraag.
Vanboven staan de akkoorden, maar gelden die tot je een nieuw akkoord tegenkomt, of hoe werkt dat?

Over deze vragen kon ik niets vinden in het boek.

Alvast bedankt.

Pais
1 september 2007, 18:35
Wanneer er een 0 staat in de tab, betekend dat je die snaar aanslaat zonder dat je met je linkerhand de snaar tegen een fret aandrukt. Zoals je zelf al zegt, het voorbeelt betekend de derde snaar open wordt gespeeld, dan krijg je een G.

Vraag 2 snap ik niks van, sorry.

Vraag 3 - het klopt dat het akkoord door wordt gebruikt, tot er een nieuw akkoord staat aangegeven. Ik hoop dat je een muziekfragment bij het boek hebt. Als je ernaar luistert en meeleest, zal het wel duidelijker zijn.

bubbles
1 september 2007, 18:41
Maar de fret dat zijn toch die dwarse etalen streepjes, of ben ik mis?

Edit.
Dit is een voorbeeld tab van een andere site.
E----------------------------------------------------------------
B-------------------0--1-----0--------0--1----0------------------
G------0----0----2--------2--------2---------------2--0--2----0--
D-0--------------------------------------------------------------
A----------------------------------------------------------------
E----------------------------------------------------------------

Maar wat is nu het verschil tussen die G---0 en die D---0, je moet toch telkens alle 6 snaren spelen met je rechterhand?

Pais
1 september 2007, 18:45
Ja. Dan is het toch duidelijk? Wanneer er in een tab 0 staat, hoef je de snaar niet met je linkerhand in te drukken. Wanneer er in een tab 1 staat, druk je de snaar achter de 1ste fret in.

bubbles
1 september 2007, 18:53
Wat is het verschil dan dat ze soms hoger of lager staan?

Pais
1 september 2007, 19:17
Maar wat is nu het verschil tussen die G---0 en die D---0, je moet toch telkens alle 6 snaren spelen met je rechterhand?

Neeej! Dit gaat om losse noten. Als je alle snaren open zou moeten spelen, dan zou ik de tab dit staan:


E-------0---
B-------0----
G-------0----
D-------0----
A-------0----
E-------0----

bubbles
1 september 2007, 19:25
Nu ben ik helemaal in de war.
Stel dat je dit moet spelen.

E----------------------
B-------------------0--
G------0----0----2----
D-0--------------------
A----------------------
E----------------------

Hoe doe je dat dan?
Typ bevoorbeeld.
Rechterhand: ...
Linkerhand: ...

Makor1966
1 september 2007, 19:29
Als je de gitaar gestemd hebt in Standaard stemming geven de snaren
(van dik naar dun ofwel van boven naar beneden) de volgende tonen als je ze aanslaat zonder de snaar in te drukken

e = dunste snaar = 1e snaar
B
G
D
A
E = dikste snaar = 6e snaar

Pais
1 september 2007, 19:31
Dit zijn dus allemaal losse noten. Terwijl je met je linkerhand in je neus peutert, sla je met je recherhand eerst de losse D snaar aan, dan twee keer de losse G snaar. Dan zet je een vinger van je linkerhand achter de tweede fret van de G snaar, die je met rechts aanslaat. Dat geeft een A noot. En dan sla je los de B snaar aan met rechts.
Maar het ritme weet je met tab niet. Je zult er dus altijd een muziekfragmentje nodig bij hebben, als je een uitgetabte solo wilt naspelen.

Is les geen goed idee?

bubbles
1 september 2007, 19:32
Dat wist ik al.
Maar als je bevoorbeeld dit hebt.

E----------------------
B-------------------0--
G------0----0----2----
D-0--------------------
A----------------------
E----------------------

Moet je dit dan doen?
1) Linkerhand: niets | Rechterhand: de 3de snaar
2) Linkerhand: niets | Rechterhand: de 4de snaar
3) Linkerhand: niets | Rechterhand: de 4de snaar
4) Linkerhand: 4de snaar, 2de vakje | Rechterhand: de 4de snaar
5) Linkerhand: niets | Rechterhand: de 5de snaar

chubbyfan
1 september 2007, 19:35
ja,zo doe je dat

Pais
1 september 2007, 19:36
Dat is toch presies wat ik zeg? Tab is heel eenvoudig. Als het goed is, staat het allemaal voldoende uitgelegd in beginners boeken

Makor1966
1 september 2007, 19:44
1 e----------------------
2 B-------------------0--
3 G------0----0----2----
4 D-0--------------------
5 A----------------------
6 E----------------------

bubbles
1 september 2007, 19:49
Op het voorbeeld, waar er nooit meer dan 1 getal onder elkaar staat, hoor ik wel meerdere snaren spelen.

Makor1966
1 september 2007, 19:53
Op het voorbeeld, waar er nooit meer dan 1 getal onder elkaar staat, hoor ik wel meerdere snaren spelen.
Bedoel je een geluidsvoorbeeld van de bovenstaande tab?

Bovenstaande tab zijn alleen losse tonen.
Of wordt er begeleiding doorheen gespeeld door een andere gitaar?

Makor1966
1 september 2007, 20:06
over vraag 2
Tab geeft op versimpelde wijze de noten weer, oftewel er staat twee keer hetzelfde, een keer in notenschrift en een keer als tab. Voor het gemak staat het akkoorddiagram er ook nog boven.

EricSw
1 september 2007, 21:34
Welk boek heb je?
Mijn eerste lesboek wat ik bij de gitaar gekocht heb was helemaal prut en ook erg verwarrend.

Gitaar tabs worden heel vaak gebruikt in combinatie met notenschrift.
http://i199.photobucket.com/albums/aa253/Fxstd/tabs.jpg
Op dit plaatje zie je boven de notenbalk en daaronder exact hetzelfde in tab.
Dit wordt gedaan omdat de tabs niet aangeven hoelang een noot moet worden gespeeld. Hiervoor zal je dus toch gedeeltelijk noten moeten leren lezen. Als je een boek hebt met een cd waar de oefeningen worden voorgespeeld is dat in eerste instantie niet nodig.

Probeer er echter toch wat van te leren, later zal je het absoluut nodig hebben.

Als je geen problemen hebt met engelse taal moet je deze site eens bekijken:
http://www.justinguitar.com/html/beginners.html
Eenvoudige beginnerslessen met video uitleg.

Ook maak ik zeer veel gebruik van het computer programma guitar pro.
Ik zou niet meer zonder kunnen.

appyhaan
2 september 2007, 00:04
Dat wist ik al.
Maar als je bevoorbeeld dit hebt.

E----------------------
B-------------------0--
G------0----0----2----
D-0--------------------
A----------------------
E----------------------

Moet je dit dan doen?
1) Linkerhand: niets | Rechterhand: de 3de snaar
2) Linkerhand: niets | Rechterhand: de 4de snaar
3) Linkerhand: niets | Rechterhand: de 4de snaar
4) Linkerhand: 4de snaar, 2de vakje | Rechterhand: de 4de snaar
5) Linkerhand: niets | Rechterhand: de 5de snaar

De snaren van de gitaar worden van onder naar boven geteld:

Dus zo, en niet andersom:

e = 1
B = 2
G = 3
D = 4
A = 5
E = 6

Plantje
2 september 2007, 11:23
Bubbles: Als ik jou was zou ik een paar lessen nemen. Je hoeft geen jaren les te nemen om de hele theorie en praktijk onder de knie te krijgen. Maar het lijkt me wel handig, als iemand je even op weg helpt.
Simpele zaken als: tabs lezen, vingers tegen de fretten zetten in plaats van op de fretten, plectrum hanteren, manieren van aanslaan enz enz.

Volgens mij kun je dat niet zomaar uit Guitar Pro halen.

Succes! En vooral: veel plezier!

bubbles
2 september 2007, 14:26
Ok, bedankt voor de hulp allemaal.
Als ik goed luister is het altijd maar 1 snaar die gespeeld wordt en op de achtergrond meerdere en een drum.
De tabs lukken nu vrij goed.
Maar bij akkoorden en noten, dan moet je je vingers volgens het akkoord houden en je moet de gewone noten nog eens spelen, dat is toch veel moeilijker?
Dan is tabs toch veel gemakkelijker?

Spitfire
2 september 2007, 14:49
Maar bij akkoorden en noten, dan moet je je vingers volgens het akkoord houden en je moet de gewone noten nog eens spelen, dat is toch veel moeilijker?
Dan is tabs toch veel gemakkelijker?

Wat bedoel je daar nou mee? Tabs en notenschrift zijn allebei manieren om muziek op papier te krijgen. Bij een akkoord krijg je een meerklank van meerdere tonen, waardoor een akkoord ontstaat.

Wickerman
2 september 2007, 19:35
Maar bij akkoorden en noten, dan moet je je vingers volgens het akkoord houden en je moet de gewone noten nog eens spelen, dat is toch veel moeilijker?
Dan is tabs toch veel gemakkelijker?

Ofwel ben jij met piano-tablatuur bezig, ofwel heb jij noten waar boven staat in welke toonaard de maat staat

gnoeontheboard
5 september 2007, 21:37
Niet lullig bedoeld bubbles, maar misschien moet je gewoon gitaarles nemen.
Het lijkt er gewoon op dat je helemaal niet snapt wat er bedoeld wordt als we het over tabs hebben.
Als je straks echt met theorie gaat beginnen, wat toch echt zal moeten, gaat het leren veel plezanter en vlugger als je lesjes hebt.

Over je laatste vraag kan ik alleen maar zeggen dat je een beetje in de war bent. Als er op een notenbalk een noot staat die je moet spelen, of een aantal noten tegelijk: akkoord dan geeft die noot aan hoe lang deze moet duren. En als er een nieuwe noot komt, dan moet je die vorige 'los' laten want niemand kan die akkoorden 'vasthouden' en daarna tegelijk die noten spelen.

bubbles
8 september 2007, 14:16
Tabs snap ik volledig, dat is geen probleem, maar van die akkoorden begrijp ik niet veel.
Bij een akkoord moet je toch met je vingers van je linkerhand (als je rechts speelt) enkele snaren indrukken op de frets?
Dat klopt toch al?