PDA

View Full Version : Anti-shock circuit



Wheelie
1 september 2007, 15:11
Op de site van stewmac, kwam ik het anti-shock circuit tegen.
http://www.stewmac.com/wiring101/resistors_capacitors.html
Dit is eigenlijk de eerste keer dat ik zoiets zie. Werkt dat ook en is het de moeite om ziets te doen?

no 1 hops
2 september 2007, 10:11
het kost praktisch niks en mocht het je ooit ovekomen dat je in een brakke versterker inplugt en die ook nog eens niet geaard is dan heb je meer kans dat je kapsel normaal blijft.

er zijn jammer genoeg mensen die een doodsklap hebben gekregen, het kan, maar tegenwoordig zijn de fabrikage methoden dermate dat zoiets wel mee zal vallen.
vooral met oude buizen versterkers die niet onderhouden worden lijkt mij die kans het grootst.
waarom?
ik ken namelijk het verhaal dat tijdens een bepaalde periode bij fender het isolatie materiaal van hun bedrading niet echt super was.
door de jaren heen verkruimelde dat waardoor dus bepaalde delen contact met elkaar konden hebben ,wat niet de bedoeling was ,en zo spanningen op onderdelen kwamen waar die niet hoorden.
maar ik denk dat ze bij ' werkbank ' daar meer en beter je vraag kunnen beantwoorden over de kans van electrocutatie

Freeqi
2 september 2007, 10:42
Inderdaad, denk dat schok enkel mogelijk is in geval van een niet geaarde amp en dan nog zou eerst de differentieel op die eerst stroomlijn moeten uitspringen ... met van die héél oude jaren '50 amps waar de gloeidraden allemaal in serie hangen en zonder voedingstrafo kan dat nog wel eens gevaarlijk zijn ...

maar zoals ik begrijp moet je dan ook je aarde losmaken tss volumepot en brug en is je afscherming dus ook om zeep ? of zie ik dat verkeerd ? je hangt je aarde dan toch 220K ohm hoger en zet er een RC filter over ?

madman
2 september 2007, 11:39
ff voor de helderheid; zo'n circuit zal niet voorkomen dat je een schok krijgt, de schok die je krijgt wordt ermee alleen een stuk kleiner...
ik heb ook verhalen gehoord dat die circuits je tone nadelig beinvloeden (ervaring iemand?)

als je helemaal safe wil zijn kun je beter draadloos gaan spelen;)

Wheelie
3 september 2007, 08:02
Ik heb jaren geleden eens een gigantische optater gekregen toen ik (volgens mij) een aardlus maakte tussen de gitaar en de antenne-coax (ja, wat wil je op 14-jarige leeftijd). Hierdoor is mijn schouder vernield. Omdat ik nog steeds in een oud huis woon waar bijna niks geaard is, was ik aan het denken om toch dit eens te proberen. Maar als het daadwerkelijk je geluid aantast is draadloos mischien toch een optie.

Nielsje
3 september 2007, 08:55
Serieus kerel? Dat is een vervelende ervaring :(

ennieweej, volgens mij is zo'n anti-shock circuit niet meer dan een paar weerstanden en condensators, en zal je dus waarschijnlijk de kop niet kosten. En als het niet bevalt, dan haal je het er weer uit.. toch?

no 1 hops
3 september 2007, 11:06
Serieus kerel? Dat is een vervelende ervaring :(

ennieweej, volgens mij is zo'n anti-shock circuit niet meer dan een paar weerstanden en condensators, en zal je dus waarschijnlijk de kop niet kosten. En als het niet bevalt, dan haal je het er weer uit.. toch?en mis je wat hoog, dan kan je altijd nog met een weerstand het totaal van de potmeter waard veranderen voor wat meer hoog toch?