PDA

View Full Version : Een nieuwe versterker uitzoeken, waar te beginnen?!



Johnson
1 september 2007, 13:26
Howdy,

Binnenkort ga ik live met mijn band. Voor die tijd wil ik de uitstekende gear hebben samengesteld. Alleen waar begin je met zoeken? Ik heb weinig verstand van gitaarversterkers, heb ervaring met Marshall en Peavey, maar ik heb het gevoel dat er meer is, waar ik geen weet van heb.

Mijn wensen voor de versterker zijn:


volle, diepe, rauwe rock sound
clean hoeft niet super, maar moet wel aan te horen zijn
moet op een Marshall kabinet (hetgeen veel bij backlines aanwezig is) goed klinken
betaalbaar zijn


Nu is mijn vraag niet zo zeer: welke versterker moet ik hebben? Maar eerder: hoe pak ik zo'n zoek tocht aan? (onder het mom van geef een man een vis dan heeft hij die dag te eten...)


waar moet ik op letten bij de aanschaf
welke winkel wordt ik hartelijk ontvangen en mag ik een uurtje inpluggen en testen
en meer tips :)


Ter info, ik wil ook een nieuwe gitaar aanschaffen, hetgeen waarschijnlijk een Fender zal worden.

Greetz, Johnson

Squier4ever
1 september 2007, 13:36
gewoon in iedere prijsklasse testen! dus test naast bijv. een peavey valveking (klinkt qua specs ok voor jou ding) ook een bogner shiva oid. gewoon de hele prijsrange testen dan weet je of je evt door moet sparen of voor 500 euro jouw geluid hebt. met een combo kom je in een band ook prima uit de voeten btw.

amps om te testen (denk ik):

- Peavey Valveking head of combo(450-500€)
- Peavey Windsor (400-500€)
- London City Bulldog / Hornet (550-800€)
- Fame amps (vanaf ca. 400€)
- Marshall JCM 800 (tweedehands verschilt de prijs van 400 voor een combo tot 1200 voor de top)\
- Marshall JCM 2000 DSL 50/100
- H&K trilogy (1500€)
- Fender Supersonic (1200-1500€)
- Mesa boogies


er zijn er nog veel meer maar ga dus gewoon eens testen. en een uurtje inpluggen is wat weinig voor een weloverwogen keuze.... Jukebox in boekel schijnt erg leuk te zijn.

Martyn
1 september 2007, 15:53
ik ga binnenkort waarschijnlijk een London City Bulldog kopen (2x12 cabinet) ik speel ook vooral rock enz.. en ben ook vna plan live te gaan, ihij klinkt erg goed imo

Magic Bean
1 september 2007, 17:04
Ik denk dat je (uitgaande van een niet al te hoog budget) uit moet gaan van:

Peavey Valveking
London City Bulldog
Mesa Caliber (er staat er eentje op marktplaats voor €650)
Marshall DSL (met wat geluk)

Ik heb zelf de laatste. Gisteren even na laten kijken en ff getest over een H&K 4x12.
Man,man, wat een lekker geluid!

Rormo
1 september 2007, 18:16
Misschien is het slim om even aan te geven wat je budget is....

ALs je dat niet weet en heel openminded bent, dan zou ik zeggen ga een dag naar een grote muziekzaak. Bijvoorbeeld Feedback Rotterdam, Jukebox in Boekel of iets in die orde van grootte en ga gewoon een halve dag amps testen. Kijken wat bij je past en wat niet...

Johnson
3 september 2007, 16:42
Bedankt voor de reacties!

Mijn budget voor de top is € 500,- Zowel nieuw als tweede hands. Hetgeen de keus denk ik wel makkelijker zal maken vermoed ik.

Na het uitchecken van de Valveking kwam ik wel een aantal samples tegen. Zijn er op internet ook samples van andere versterkers te beluisteren?

Martyn
3 september 2007, 16:51
Kben met onze groep opnames, die over de bulldog gebeuren via een ms58.
http://media.putfile.com/Crankshaft...rol-in-my-Veins
Onder mijn account daar staan er ook nog andere nummers (welcome met cleane intro)

Ben best tevreden over de bulldog. Ik wou vooral niet té veel geld uitgeven, en dan was deze de beste keuze. Na testen van andere amps en cabinets was ik vooral verbaasd van het cabinet. De scheur van de bulldog vind je terug in diverse marshallclones (wat hij zelf ook is) bv de fame rockforce.

Toch, als het goed begint te lopen met de band komt de JVM in huis; meer opties en kanalen....

Een sample van de LC Bulldog. geposte door een persoon in de topic toen k info over de bulldog zocht :)

BasHermus
3 september 2007, 16:59
Er is vast van alles te beluisteren aan MP3's, maar mijn ervaring is dat dat helemaal niets zegt.

Je moet de versterkers echt gewoon gaan uitproberen, zodat je ze niet alleen kunt horen, maar ook voelen.

Maximaal 500 euro beperkt je wel heel erg in je keuze. Zeker als je voor een buizentop gaat. Dan ben je echt alleen de onderkant van de markt aan het bekijken.
Als je veel gaat optreden (en slepen met je spul) is een goedkope buizenbak wel een risico (storing gevoeliger enzo). Dan kun je die 500 euro beter besteden aan een transitor versterker.

Mocht je meer willen besteden, dan kan ik een Matamp GT1 of GT retro aanraden.

Rormo
4 september 2007, 11:09
London city Bulldog top is wel te krijgen voor dat geld en zeker niet slecht te noemen...

ben79
4 september 2007, 11:26
Als hje budget 500€ is hoef je al niet langs jebox bekel te gaan, dit is een speciaalzaak in het duurdere segment.. en heeft bijgevolg niet veel (of niks) van jouw prijsklasse staan..
Kijk eens wat rond op internet wat er te koop is, vraag hier wat we er van vinden en ga zeker heel veel testen zou ik zeggen..

Wat ik een heel goede versterker vind in deze prijsklasse is de randall V300 of zoiets..

B_2_the_a
4 september 2007, 11:34
Ik zou proberen london city te vermijden,
ik heb er veel slechte ervaringen mee..

Rormo
4 september 2007, 16:47
Heb je het dan over het oude of het nieuwe London City? Nieuwe spul is allemaal echt in orde en ik heb nog nooit iemand gehoord die problemen had. In de oefenruimte waar ik 2 jaar kwam heeft 2 jaar lang een Bulldog gestaan (ik kom er nu niet meer, bulldog is er nog steeds) en die deed het altijd prima.

B_2_the_a
4 september 2007, 16:51
de oude zijn super (op de zwakke behuizing na dan)

maar de huidige series zijn brul, heb veel deffecte gezien!

Ash ketchum
4 september 2007, 17:46
hmm, jammer van LC. Ze geven toch wel garantie oid? Ik neem LC namelijk ook in overweging voor een nieuwe amp.

Johannes
4 september 2007, 17:58
Hoe zit het met de nieuwe Bugera, Fame etc. tops? Die zijn ook verkrijgbaar onder de 500 euro. Even een voorbeeldje (http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/NLG/ViewProductDetail-Start;pgid=TOZgS6SfaObm0000000000000000hona1Ncq?Ca talogVideo=&ProductUUID=HwbVqHzllLUAAAESR05_Z_G6&CatalogCategoryID=cyDVqHzmyd8AAAERvpsvKPl9&JumpTo=OfferList)

B_2_the_a
4 september 2007, 20:38
hmm, jammer van LC. Ze geven toch wel garantie oid? Ik neem LC namelijk ook in overweging voor een nieuwe amp.

Tuurlijk,
2 jaar, is verplicht
maar je hebt wel veel gezeik.. .als je amp verrot is ben je um een aantal weken kwijt, etc..
en dat kan veel voorkomen!

Maat van me heeft in een jaartje tijd 4 van die rakkers versleten....

Ash ketchum
5 september 2007, 12:32
Tuurlijk,
2 jaar, is verplicht
maar je hebt wel veel gezeik.. .als je amp verrot is ben je um een aantal weken kwijt, etc..
en dat kan veel voorkomen!

Maat van me heeft in een jaartje tijd 4 van die rakkers versleten....

Jammer, dan maar toch voor een AC15.

dePerik
5 september 2007, 13:30
Vergeet de Laney VC series niet; bang voor je buck :jam:

B_2_the_a
5 september 2007, 20:49
Vergeet de Laney VC series niet; bang voor je buck :jam:

die kleine laney vc klonk als een schoenendoos :S
of ben ik nu in verwarring met een andere?