PDA

View Full Version : Scorpions still loving you



Senna
1 september 2007, 12:31
Heyhey !!

Als ik het liedje van scorpions still loving you speel, gaat allemaal heel goed, maar als ik met de cd wil mee spelen, klinkt alles helemaal anders, alsof mijn gitaar volledig vals staat. En heb al overal gezocht, maar heb nog nergens zien staan hoe dit komt, dacht eerst dat het mss met een capo gespeeld wordt maar heb ik ook niets over gevonden.

Iemand die mij verder kan helpen?

Groetjes !!

ErikE
1 september 2007, 13:00
Ik heb 'm er even bij gezocht, waarschijnlijk staat ie in een transcriptie in A mineur. Het klinkt echter in Ab mineur (alles een vakje lager dus), en dan nog iets te hoog...Heeft er waarschijnlijk mee te maken dat het analoog is opgenomen, bijvoorbeeld met gitaar in Eb gestemd opgenomen en dan iets te snel gemasterd. Dat wordt dus vrij kansloos om bij mee te spelen, helaas! :stop:

BlackSun
1 september 2007, 14:19
Gewoon je gitaar stemmen op gehoor terwijl je het betreffende stukje even op repeat zet...
Waarom zou je neit mee kunnen spelen alleen als de gitaar iets anders gestemd staat :) Er zitten niet voor niets tuners op dat ding :D

-=JEROEN=-
1 september 2007, 21:44
er bestaat een programma waarmee je muziek versnelt, vertraagt, verhoogd of verlaagd mee kan afspelen, ik kan effe niet op de naam komen, misschien weet iemand hier hoe het heet

en anders zou ik je gitaar op het nummer afstemmen

hassent
1 september 2007, 21:54
Cooledit Pro, of zoals het nu heet Adobe Audition??

-=JEROEN=-
1 september 2007, 22:49
nou met cooledit kan het ook wel, maar dat klinkt niet echt super

grappig genoeg heb ik dat net nog geprobeerd

daardoor kwam ik er ook achter dat hij niet lager maar juist hoger gestemd is, en wel een kwart hoger (dus A wordt niet A#, maar precies daar tussenin)

dus ja, je gitaar ietsje hoger stemmen

-=JEROEN=-
1 september 2007, 23:27
ok, ik heb effe geprobeerd em te downtunen met cooledit, volgens mij is ie wel aardig zo

dit is de originele intro:
http://www.theshower.nl/~zeronine/gitaar/SLU-intro.mp3

en dit is 0.7 lager
http://www.theshower.nl/~zeronine/gitaar/SLU-intro-0.7down.mp3

klinkt die laatste wel goed samen met jouw gitaar?

ik kan proberen het hele nummer 0.7 lager te zetten voor je, maar ik weet niet of 't dan nog klinkt :listen:

Noid
2 september 2007, 22:31
Grappig, softwarematig downtunen ... wist niet dat dat kon, wel handig om solo's uit te zoeken.

Maar, ... het lijkt me handiger en leerzamer als je leert om je gitaar te stemmen op dat nummer. Zoek een referentiepunt (bijvoorbeeld het begin van de solo, daar zit een E onder) en stem je gitaar daar naar.

Just my 2 cents, natuurlijk.

Yapser
2 september 2007, 23:13
Is dat nummer niet toevallig in e Flat (halve step lager) gespeeld? Dat stond me bij :)

Gitaristje 18
2 september 2007, 23:27
Maar wanneer heb je het gevoel dat je fals speelt? Ik speel niet het hele nummer, maar als je bijvoorbeeld de intro speelt, die speel ik gewoon in standaard tuning.

-=JEROEN=-
3 september 2007, 03:34
Maar wanneer heb je het gevoel dat je vals speelt? Ik speel niet het hele nummer, maar als je bijvoorbeeld de intro speelt, die speel ik gewoon in standaard tuning.
ik weet niet hoe jouw gitaar staat dan, of er is iets mis met je oren

speel eens mee over alle 2 geluidsfragmenten die ik hierboven geplaatst hebt

klinkt er 1 vals tov jouw gitaar?

-=JEROEN=-
3 september 2007, 03:39
Is dat nummer niet toevallig in e Flat (halve step lager) gespeeld? Dat stond me bij :)
volgens mij speelt hij de intro met een kapo

die je dus of op de 4e fret zet met standaard tuning of op de 5e fret een half lager gestemd

het punt is, dat hij hoe dan ook niet helemaal zuiver klinkt, omdat hij niet precies een half hoger of lager is, maar 70%

sommige zangers zingen niet helemaal zuiver als ze op 440hz stemming moeten zingen, soms versnellen of vertragen ze de tape met bandopnamens iets zodat de zanger met zn natuurlijke stem kan inzingen

in het geval van the scorpions was het misschien om het hele nummer iets hoger te laten klinken, omdat ze dat mooier vonden misschien (en om een beetje patserig te doen misschien, omdat de zanger toch al vrij hoog zong)

Dootch
3 september 2007, 10:28
volgens mij speelt hij de intro met een kapo
die je dus of op de 4e fret zet met standaard tuning of op de 5e fret een half lager gestemd

sommige zangers zingen niet helemaal zuiver als ze op 440hz stemming moeten zingen, soms versnellen of vertragen ze de tape met bandopnamens iets zodat de zanger met zn natuurlijke stem kan inzingen


Die intro speel je toch gewoon zonder capo?

Als je de band met de zangstem versnelt om hoger te klinken dan ga je toch uit de maat met de instrumenten? Of dan moet je al berekenen en met een metronoom trager en lager zingen om dan nadien te versnellen tot juiste hoogte en tempo? Lijkt me 25 jaar geleden (= analoog) niet zo simpel, maar daarom niet onmogelijk natuurlijk

-=JEROEN=-
3 september 2007, 11:24
Die intro speel je toch gewoon zonder capo?

Als je de band met de zangstem versnelt om hoger te klinken dan ga je toch uit de maat met de instrumenten? Of dan moet je al berekenen en met een metronoom trager en lager zingen om dan nadien te versnellen tot juiste hoogte en tempo? Lijkt me 25 jaar geleden (= analoog) niet zo simpel, maar daarom niet onmogelijk natuurlijk
meestal wordt eerst de band opgenomen en wordt het nummer pas daarna ingezongen

dus de band speelt op A=440hz in, de bandrecorder wordt ietsje sneller afgedraaid (een beetje recorder heeft deze functie standaard) totdat de zanger(es) er prettig over kan zingen

soms wordt de band ook wel vertraagd, kan de zanger(es) het lager in zingen en wordt daarna alles weer terug naar het normale tempo gezet, alleen klinkt de zang dan iets hoger

the scorpions hebben het uitgebracht met de verhoging/versnelling er nog in

Gitaristje 18
4 september 2007, 11:53
ik weet niet hoe jouw gitaar staat dan, of er is iets mis met je oren

speel eens mee over alle 2 geluidsfragmenten die ik hierboven geplaatst hebt

klinkt er 1 vals tov jouw gitaar?

Ooh ja nu merk ik het ook :listen: . Het origineel klinkt idd vals. Maar als ik het juist heb, is het nummer gewoon vals, of zit ik verkeerd?

-=JEROEN=-
4 september 2007, 12:17
lezen is ook een vak :listen:



ik zou trouwens graag van Senna horen

gebeurd wel vaker hier, stelt iemand een vraag, doen we een hoop moeite die te beantwoorden en vervolgens hoor je nix meer van de vraagsteller :stop:

Noid
4 september 2007, 18:34
Ooh ja nu merk ik het ook :listen: . Het origineel klinkt idd vals. Maar als ik het juist heb, is het nummer gewoon vals, of zit ik verkeerd?Doet me denken aan de tijd dat ik met gitaar spelen begon: ik speelde samen met een vriend wat Thin Lizzy stukjes, komt zijn broer binnen lopen "klinkt goed jongens, maar zouden jullie de gitaren niet even op elkaar stemmen"? Wij alletwee bij hoog en laag beweren dat onze gitaar zuiver was, totdat hij uitlegde dat beide gitaren ook op elkaar gestemd moesten worden.

Ter verduidelijking voor jou:
Als je met 2 gitaren speelt, waarvan de een is gestemd op grond van een A van 440 Hertz en de andere op een A op grond van 442 Hertz klinken de beide gitaren samen hardstikke vals. In jouw geval: nee het origineel is niet vals. Alle gitaren op het origineel (2 gitaren + 1 bas) zijn alle 3 goed gestemd en op elkaar gestemd. Jij moet je gitaar dus stemmen op hun stemming. Zoals ik al eerder aangaf: onder dat loopje aan het begin van de solo zit een paar maten lang een E. Luister naar dat stukje en stem je E snaar op diezelfde hoogte (dat is in het begin best lastig, maar je zult er steeds handiger in worden), als je E snaar gelijk is aan de E in het nummer stem je de rest van de snaren op het gehoor op die E snaar. Als je dan meespeelt met het nummer klinkt het ineens allemaal veel beter :)

Mogelijke redenen waarom de stemming van het nummer wat lager is heeft Jeroen hierboven al uitgelegd.

Heb je trouwens een gitaar met een tremolo, of zonder? Zonder is makkelijker om af te stemmen op de toonhoogte van een nummer.

Noid
4 september 2007, 18:37
Ik zou trouwens graag van Senna horen

gebeurd wel vaker hier, stelt iemand een vraag, doen we een hoop moeite die te beantwoorden en vervolgens hoor je nix meer van de vraagsteller :stop:Ach, misschien heeft hij een weekje vakantie, slechte schoolcijfers en daarom een internetverbod, or whatever ... da's inherent aan dit soort fora, er zijn mensen die er dagelijks komen en mensen die er incidenteel komen. Daarnaast heeft hij het antwoord al kunnen lezen en heeft G18 nu ook antwoorden op zijn vragen.