PDA

View Full Version : Nieuwe amp: ENGL INVADER 100



gerrekat
1 september 2007, 11:55
Vanochtend opgehaad, wat een ding. Ik moet nog veel meer spelen om echt een indruk te hebben van de INVADER, maar kanaal 3 is nu al favoriet. Clena is waanzinnig goed evenals de crunch die in de high gain setting toch al aardig (hard) rockt. Zeker minder gain dan de SE of Powerball maar nog steeds zat. Minder gecomprimeerd/hifi en rauwer dan de SE, niet dat dat beter of slechter is, gewoon anders!

http://www.deanguitars.tv/userpics/lib8/ENGLINVADER.jpg

http://www.deanguitars.tv/userpics/lib8/ENGLINVADER2.jpg

Steven Otto
1 september 2007, 13:03
Ziet er erg goed uit! $@mples pl0x!
en ik mag aanemen dat hij ook het brute metal aan kan. en zie ik daar nou een gemodde Jackson RR1 hangen? :o
erg vet allemaal!

Squier4ever
1 september 2007, 13:25
heb je daar die uber voor ingeruild/weggedaan?

JorikDekkers
1 september 2007, 13:48
Gefeliciteerd! en idd soundclips bitte..

Is dat een SE eronder? Hoe ongelofelijk bruut ziet die eruit :o

Debaser
1 september 2007, 13:55
vette shizzle ! - GK

Speeddemon
1 september 2007, 14:51
Hans, tell me more!

Kijk, we hebben een zeer overeenkomstige muzieksmaak en ik denk dat de platen, die ik de vetste thrash-gitaarsounds vind hebben, dat jij je daar ook ik kan vinden.
Exodus-Another Lesson in Violence (live) (al had de vette P.A. hier grote invloed)
Dark Angel-Time Does Not Heal
Kreator-Extreme Aggression
Primal Fear-Primal Fear (weliswaar powermetal, maar rete-vette sound)

om er maar een paar te noemen.
Maar, ik speel dus ook HEEL veel 80's hardrock/hair/heavy metal, wat een opener en lossere sound vereist dan een potje Pantera-snoeien, zeg maar.

Ik heb dus nu het idee dat die Invader 100 meer mijn ding zal zijn, dan de SE, maar hoe vergelijk jij ze?

Ik ben ook wel van de wat rauwere sounds (EVH, RR ipv. Vai enzo).

NielsW
1 september 2007, 17:06
Oooh ik ben zoo jaloers! Ben inderdaad ook wel benieuwd hoe hij verschilt van de SE. Heb nooit op een SE gespeeld.

Speeddemon
1 september 2007, 17:14
Oooh ik ben zoo jaloers! Ben inderdaad ook wel benieuwd hoe hij verschilt van de SE. Heb nooit op een SE gespeeld.
Check je PM, Niels.

Volgende week spijkers met koppen slaan, en shoppen. :)

kwante
1 september 2007, 17:22
Hoi,

Mooie amp!!
Veel plezier er mee!!

Eventjes een vraagje, welke pedaal is dat die er op ligt ??

Groetjes

Speeddemon
1 september 2007, 17:25
Hoi,

Mooie amp!!
Veel plezier er mee!!

Eventjes een vraagje, welke pedaal is dat die er op ligt ??

Groetjes
ISP Decimator. Schijnbaar één van de beste Noisegates.

gerrekat
1 september 2007, 18:57
Hoi,

Mooie amp!!
Veel plezier er mee!!

Eventjes een vraagje, welke pedaal is dat die er op ligt ??

Groetjes


een ISP Decimator noise gate, waaniznnig ding! kan ik iedereen aanraden die met veel gain speelt! meer later. heb hem net bij de band uitgeprobveerd en zonder veel draaien bl;aast hij mijn ouwe Bogner al van de baan, data is dus HEEL goed!

Speeddemon
1 september 2007, 19:23
een ISP Decimator noise gate, waaniznnig ding! kan ik iedereen aanraden die met veel gain speelt! meer later. heb hem net bij de band uitgeprobveerd en zonder veel draaien bl;aast hij mijn ouwe Bogner al van de baan, data is dus HEEL goed!
Vind je de noisegate van de Invader zelf dan niet goed genoeg?

En je moet je onderschrift aanpassen. :)

Tho
1 september 2007, 19:36
woooooow Hans wat gaaf! Nu moet ik toch echt een keer een biertje komen pakken! :cooler: gefeliciteerd man!

NielsW
1 september 2007, 19:50
heb hem net bij de band uitgeprobveerd en zonder veel draaien bl;aast hij mijn ouwe Bogner al van de baan, data is dus HEEL goed!
Dat zijn de berichten! Goeie aankoop dus :)

gerrekat
2 september 2007, 08:07
Vind je de noisegate van de Invader zelf dan niet goed genoeg?

En je moet je onderschrift aanpassen. :)


op lage volumes voldoet de noisegate van de INVADER, in een kleie ofnruimte op hoog volume gaat alles piepen en kraken zelfs een digitale modeling amp, dara is de ISP een uitkomt. dan is ie echt DEAD silent.

anway hier een wat uitgebreidere review, wel in het engels geen zin om het nog een keer te typen LOL:


The INVADER has got 4 independent channels, with dedicated EQ, it has a bright switch and a "high gain" switch which affects all channels. It's fully midi integrated. It has an integrated noise gate (midi switchable) and a silent tuner out/mute, 2 EFX loops (midi switchable). It has 2 power amp EQ's "presence" and "depth punch" which affect all channels and last but not least 2 master volumes.

channel 1: in low gain mode with the bright engaged ultra shimmering clean sound, one of the best I ever heard on a channel switching high gain head. Clear and loads of punch, loves some reverb too :wink: . With the high gain engaged it will get some edge with the gain halfway up, definately a very nice blues tone.

channel 2: in low gain mode AC/DC style crunch with clarity and grind, I like the crunch on the Invader better than on the SE, very marshally open sound. In high gain mode this approaches killer hardrock sounds maybe even early metal a la Judas Priest/ Iron Maiden, so let's say JCM 800 on steroids with tubescreamer effect LOL yet retaining that typical open marshally sound but combined with ENGL clarity and tightness.

chennel 3: here's where its at for me, in low gain mode it leaves off where channel 2 was in the high gain setting. But in high gain mode it has searing tight punchy modern hifg gain sounds. This sounds how a Marshall high gain amp should sound. Massive punch and grind, ultra quick pick attack VERY responsive and dynamic, absolutely leves my old Bogner Uber in the dust. itr's pretty saturated yet less saturated than lets say the SE, little less gain (that means I meed to put the gain at 2 o clock instead of 12 on the SE). hard to describe but the structure is very different from any other ENGLs, indeed opener and more grinding yet retaining the good ENGL characteristics, punch, tightness, very quick pick attack. Oh and the gain is all useable!

channel4: I need to experiment more, for now my least favourite channel, it seems to have less gain than channel 3 and is voiced less tight, I am ot shure what to do with it as for now, but I have to say I haven't tried hard either.

So now for the rumour this is more of a hardrock than a metal amp: NOT TRUE! it delivers in spades for metal yet it also has the versatility for a rock coverband. It has a very different vibe than the SE , Blackmore, Savage or SE which I like. Still it does sound like an ENGL which is GOOD. NO blanket over the speakers sound here, it's all in yer face.

The noise gate looks like a Powerball type but t works quite a lot better, so I guess it's an updated type, togheter with the ISP pedal in front it's dead silent when you mute the guitar, but even without I am very happy with the noise ratio. The ENGL midi switchers are phantom powered from the amp which is a very cool feature. Oh it has 8 (!!!!) gain stages, 4 ECC83's in the pre amp and 100 watts of EL34 goodness in the poweramp and it's built solid!

Did I say the bright blue leds behing the Power tubes look killer
:wink:

I'm loving it and I am pretty shure it's a keeper.

gerrekat
2 september 2007, 08:10
Hans, tell me more!

Kijk, we hebben een zeer overeenkomstige muzieksmaak en ik denk dat de platen, die ik de vetste thrash-gitaarsounds vind hebben, dat jij je daar ook ik kan vinden.
Exodus-Another Lesson in Violence (live) (al had de vette P.A. hier grote invloed)
Dark Angel-Time Does Not Heal
Kreator-Extreme Aggression
Primal Fear-Primal Fear (weliswaar powermetal, maar rete-vette sound)

om er maar een paar te noemen.
Maar, ik speel dus ook HEEL veel 80's hardrock/hair/heavy metal, wat een opener en lossere sound vereist dan een potje Pantera-snoeien, zeg maar.

Ik heb dus nu het idee dat die Invader 100 meer mijn ding zal zijn, dan de SE, maar hoe vergelijk jij ze?

Ik ben ook wel van de wat rauwere sounds (EVH, RR ipv. Vai enzo).


Ja dara is de Invader erg geschikt voor, maar de SE misschien nog wel meer, althans voor de wat modernere sounds, maar goed die kost astronomisch veel geld. Volgens mij gebruikt Primal Fear ook ENGL amps evenals Kreator vandaag de dag (zelfs een invader dacht ik). Het si een goed hybride tussen de sounds die je opnoemt, kan alles aan.

caliban
2 september 2007, 14:09
Oh it has 8 (!!!!) gain stages, 4 ECC83's in the pre amp and 100 watts of EL34 goodness in the poweramp and it's built solid!

Dan zou zijn fxloop solidstate zijn. En is het niet zo dat hij maar maximum vier gainstages tegelijk aan heeft.
Vette amp, vette proficiat.
(Rich asshole :( :( )

gerrekat
3 september 2007, 22:12
Zo net eens wat meer gespeeld, eigenlijk twee conclusies, 1 de INVADER heeft iets meer last van dat ie meer volume nodig heeft om echt vet te klinken (maar klinkt nog steeds goed op slaapkamer volume), kanaal 2 heeft in de high gain mode met de bright switch aan en de gain op 8 genoeg gain voor metal rhythm en klinkt superstrak.

Kanaal 2 heeft meer gain dan mijn Marshall JCM 900 SL-X in de high gain modus maar klinkt absoluut hele erg marshally, en heel vet voor metal slag met niet al teveel verzadiging, het is echt een waanziniig veelzijdige amp.

De clean kan ik nu zeggen is de beste die ik op een high gainer gehoord heb, beter dan de Brunetti XL R-EVO, de Framus Cobra en de SE, echt heel helder en punchy, geweldig, ik heb al flink zitten pingelen terwijl ik absoluut geen clean speler ben.

Kanaal 4 kan ik nog steeds niet zo heel veel mee, klinkt een beetje fuzzy, wel vet voor leads met de mids maximaal en een reverb in de EFX loop, maar voor metal slag is er wienig mee aan te vangen, is een beetje sludgy en ontypisch niet strak voor een ENGL, terwijl kanaal 2 en 3 die strakheid wel hebben.

Echt een hele leuke amp, die me steeds weer verbaast, tis echt anders dan de SE of Powerball maar toch ook wel weer ENGL, vet wel om zo'n "andere" maar toch vertrouwde sound te hebben. Overall moetg ik de gain echt een flinke tik hoger zetten dan op de SE want er is gewoon minder voorhanden. Maar duidelijk is dat zelfs met de gain maximaal hetg niet fuzzy of onstrak klinkt, allemaal bruikbaar dus. En voor vette metal hoef je de gain op kanaal 3 maar ongeveer op 6-7 te hebben om een verzadigde zound op te wekken. Bij de SE volstaat 4-5 al.

Oh en hij gaat absoluut hard! positief ten opzichte van mijn ouwe bogner is dat er niet zo'n giga volume verschil tussen de clean en scheur kanalen zit, sterker de clean lijkt wel harder te zijn.

AART
3 september 2007, 22:17
Die amp lijkt me heel erg vet eigenlijk, alleen jammer dat ENGL er zo'n kanaal bij doet wat eigenlijk onbruikbaar is(4).

Ik begin ENGL steeds meer te waarderen, en de SE moet ik echt nog eens aan de tand voelen, en dan vooral de EL34 versie.

gerrekat
4 september 2007, 07:00
Die amp lijkt me heel erg vet eigenlijk, alleen jammer dat ENGL er zo'n kanaal bij doet wat eigenlijk onbruikbaar is(4).

Ik begin ENGL steeds meer te waarderen, en de SE moet ik echt nog eens aan de tand voelen, en dan vooral de EL34 versie.


NOu ja voor mij onbruikbaar, ik denk dat een rocker er best iets mee kan, nou onbruikbaar is een verkeerd woord ik denk dat ik er best eeen leuke lead sound uit kan halen. Maar je verwacht oip kanaal 4 de overtreffende trap van kanaal 3, maar de voincing is echt totaal anders op die twee kanalen, wat natuurlijk ook wel weer zijn charme heeft. Maar bij de SE lijken 3 en 4 behoorlijk op elkaar evenals op de Powerball.

Solidkick
4 september 2007, 08:57
Hm, mijn interesse is gewekt.
Tijdje terug een Fireball aan de tand gevoeld maar dat von'k echt niks.
Op zichzelf best een aardig geluid maar in band verband sneed het absoluut geen hout. M'n 2204 blies de ENGL direct van z'n sokkel.
Ingewisseld voor een Mesa Trident en die bleef wel overeind.
Wat voor cab heb je an die Invader hangen (als je in band verband speelt)?

Frankiefrank2
4 september 2007, 09:41
Mag ik vragen wat voor BAAN jij hebt, elke week heb je zowat een nieuwe top.

Frank

caliban
4 september 2007, 12:32
Heeft hij tijdje terug eens gezegd. Iets in een liftenfirma dacht ik.

gerrekat
4 september 2007, 12:44
Hm, mijn interesse is gewekt.
Tijdje terug een Fireball aan de tand gevoeld maar dat von'k echt niks.
Op zichzelf best een aardig geluid maar in band verband sneed het absoluut geen hout. M'n 2204 blies de ENGL direct van z'n sokkel.
Ingewisseld voor een Mesa Trident en die bleef wel overeind.
Wat voor cab heb je an die Invader hangen (als je in band verband speelt)?


dan heb je toch iets niet goed gedaan met de Fireball, maar feit is dat de 2204 zo'n beetje de luidste amp is die ooit gemaakt is, maar qua sound vind ik de Fireball vele malen vetter.

De Invader is hel ander laken en pak dan de Fireball dat wel iig. Fireball gata niet zo heel hard, datzelfde geldt voor de Powerball alhoewel die alweer 100 watt vermogen heeft. Maar goed die komt qua volume ook niet mee met een 2004 of een Mesa Mark III, maar gaat zeker hard zat voor band en live optrdens, ik bedoel wie draait zijn amp voluit in de oefenruimte? Zit natuurljik ook een verschil dat de ,eeste ENGLs met en mastervolume werken en daardoor minder hard lijken te gaan. Bij Mesa's en Marshalls heb je het ebste van het voluem wel gehad als de masters op 3 staan, gek veel harder gaan ze dan niet meer. Bij ENGLs gaat het wat evenrediger.

gerrekat
4 september 2007, 12:47
Mag ik vragen wat voor BAAN jij hebt, elke week heb je zowat een nieuwe top.

Frank

hoho, ik heb mijn Bogner verkocht, ik heb geen 8 tops staan in mijn kamer ;-), ik werk inderdaad als technisch commercieel adviseur bij een liftenfirma.

Solidkick
4 september 2007, 15:52
dan heb je toch iets niet goed gedaan met de Fireball, maar feit is dat de 2204 zo'n beetje de luidste amp is die ooit gemaakt is, maar qua sound vind ik de Fireball vele malen vetter.


Heh, veel kan je niet fout doen met die amp toch?
We hebben iedere knop wel zo'n beetje gehad :D

Ik doelde overigens niet alleen op volume.
De Fireball sneed er in band verband niet doorheen.
De 2204 had veel meer bite, was scherper.
Logge riffjes deed de Fireball wel lekker maar dan vrat ie de bas weg.
Bij teveel gain bleef het dan ook niet strak.
Wellicht dat een ander cabje (V30's) betere resultaten oplevert.
Hij ging nu over een JCM800 cabje met G12's.

Raffel
4 september 2007, 16:24
hoho, ik heb mijn Bogner verkocht, ik heb geen 8 tops staan in mijn kamer ;-), ik werk inderdaad als technisch commercieel adviseur bij een liftenfirma.

Dat klinkt nou niet echt rock 'n roll! Of zijn het rock 'n roll liften? :D

gerrekat
4 september 2007, 17:44
nee strakke pakken/stroppie baan, maar ik vind het wel leuk om te doen bij gebrek aan muzikaal talent.

Speeddemon
6 september 2007, 19:27
Zo, vandaag de 100 en 150 vergeleken op een V30 kast en de 100 "besteld".

Effe een paar opvallende zaken:
-de 150 klinkt beduidend harder op CH4, met exact de zelfde instellingen, terwijl het verschil met de andere kanalen helemaal niet zo aanwezig is.
-de 150 is iets te smooth/smudgy. Alsof er een doek over de speakers hangt.
-Hoewel de brightswitch van de 100 op alle kanalen werkt, vond ik 'm niet zo mooi, als je CH2 in high-gain mode gebruikt. Zonder de bright switch klinkt dit opener en iets luider.
-de 100 heeft meer "string-to-string seperation" en klinkt duidelijk helderder (zelfs zonder de bright switch) en opener.

Nu bij de 2e keer testen, moet ik me deels bij Gerrekat aansluiten wat CH3 vs. CH4 betreft. CH3 is zeker strakker en vetter, maar CH4 lijkt dus iets meer Marshall/los/ouderwets, waarmee je wel goeie John Sykes-achtige solo's kan spelen.

Zelf denk ik dat ik misschien maar 1 patch zou maken van CH4, terwijl CH2 en CH3 meerdere patches (met/zonder bright en high gain switches aan).
Overigens CH1 met gain op 3 is MET bright ook heerlijk 'spanky' voor country. En zet je de high-gain switch aan op CH1, heb je een bruikbare Malcolm Young-tone, ook voor rockabilly geschikt. :satisfie: