PDA

View Full Version : Dimebag Darrel 'Squaling'



GuitarAngel
1 september 2007, 11:10
ik had een vraag over squaling

Op youtube staat een les van dimebag darrel over squaling http://youtube.com/watch?v=w9Mzq3LcL9I.

Mij lukt dit niet, heb je er speciale spullen voor nodig? Zo niet weet iemand hoe je dit doet

Tho
1 september 2007, 11:11
dat zijn pinch harmonics. Zoek het even op in 'speeltechnieken en theorie', er was laatst nog een topic over.
Het vergt een hoop oefening maar op een gegeven moment gaat het vloeiend

iwamoto
1 september 2007, 11:13
idd gewoon goed oefenen, en goed op de richting van je hand letten, ik kan ze tegenwoordig vloeiend, terwijl ik vroeger dacht dat ik het nooit zou kunnen :p

Kaïn
1 september 2007, 11:17
Nou behalve een goede floyd heb je er weinig bijzonders voor nodig. Hij legt et goed uit, dus als het je niet lukt...oefenen. Het is ff tricky om een harmonic netjes te pakken als je snaar er beetje bij bungelt omdat je de floyd omlaag hebt. Gewoon oefenen.
btw, let de volgende keer op in welk subforum je een topic zet, deze moet naar speeltechnieken.

Kaïn
1 september 2007, 11:18
dat zijn pinch harmonics. Zoek het even op in 'speeltechnieken en theorie', er was laatst nog een topic over.
Het vergt een hoop oefening maar op een gegeven moment gaat het vloeiend
Pinches...Ik heb geen pinches daar gezien, allemaal natural harmonics volgens mij. Of ben ik nou gek?

Wickerman
1 september 2007, 11:19
Je kent Sanitarium van 'tallica wel, die intro is tof om je 'natural harmonics' te oefen, zoals Dime het daar noemde. Als je die kan (5de, 7de, 12de, 17de, 19de en 24de fret gaan het beste) kan je eens lekker aan je trem gaan hangen.

Ook met gewone pinch harmonics is 't cool, je slaat eender welke noot aan, en onmiddellijk na je plectrum-aanslag tik je de snaar nog eens met je duim aan. Als dat lukt kan je evengoed aan je trem sleuren om die 'Squeal' te bekomen. Deze techniek leer je het beste op de G-snaar.

Tho
1 september 2007, 11:19
Pinches...Ik heb geen pinches daar gezien, allemaal natural harmonics volgens mij. Of ben ik nou gek?

ow dan heb ik een ander filmpje in m'n hoofd, my bad :satisfie:

maar m'n verhaaltje geldt voor beide technieken ;)

Tho
1 september 2007, 11:19
hij bedoelt hier dus gewoon een flageolet?

nevyn292
1 september 2007, 11:31
wat ik zie en hoor is dat hij gewoon een dive maakt, dan een natural harmonic pakt, en dan die harmonic weer terugbrangt naar de reguliere stand van de floyd.

is dit trouwens ook te doen op een strat tremolo of niet :chicken: ?

iwamoto
1 september 2007, 11:46
hmm, goede vraag, als je even wacht ga ik het testen, let wel dat ik maar 2 veren erin heb, en 0.08 erop, dus het diven zal soepeler gaan als op andere stratjes ;)

Orpheo
1 september 2007, 11:48
voor pinches heb je niet perse een floyd nodig, maar voor die divebombs tijdens de pinch is t wel nodig.

iwamoto
1 september 2007, 12:04
speciaal voor jullie, heb ik het getest, ja het kan met een strat
http://media.putfile.com/divebombs
het 2e gedeelte is trouwens met een 7 snaar opgenomen, vandaar het lage ;)

Braindead
1 september 2007, 12:18
Zo hey, die veren van jou tremolo hoor je er wel erg doorheen kraken. Verder klinkt ie wel okay


speciaal voor jullie, heb ik het getest, ja het kan met een strat
http://media.putfile.com/divebombs
het 2e gedeelte is trouwens met een 7 snaar opgenomen, vandaar het lage ;)

iwamoto
1 september 2007, 12:25
het is ook maar een 100 euro stratje he, wat verwacht je, bij mn S hoor je dat daan weer niet, maar dat is dan ook een gitaar met een trem van 100 euro :p

Megadeth_
1 september 2007, 13:02
zie ik daar nu washburn op z'n head staan :s?

nevyn292
1 september 2007, 13:17
het kan in ieder geval dus, daar ging het mij even om. die veren van jou zitten of inderdaad of heel erg los, of je bent hele rare dingen a la SRV aan het doen.

maargoed, als mijn strat dalijk klaar is kan ik dus ook van die grapjes uit gaan halen :cooler:

nog bedankt voor het proberen!

Tho
1 september 2007, 13:17
zie ik daar nu washburn op z'n head staan :s?

hij heeft een hele poos washburn gespeeld, maar vlak voor zijn dood stapte hij weer over naar Dean. Washburn heeft ook een hoop sigs van hem hoor. De meeste vind ik veel mooier dan de Dean sigs!

Kaïn
1 september 2007, 13:49
Inderdaad ik ook, veel slicker dan die Dean dingen.

orreltak
1 september 2007, 13:49
misschien is het ook handig te weten dat een flinke dosis distortion de harmonic alleen beter doet overkomen.vooral bij die 3e fret.

anders klinkt het maar wat beknepen en valt het meteen dood.

oja dimebag maakte ook veel gebruik van een whammypedaal.
cemetary gates is een mooi voorbeeld daar van.
dan komen er helemaal honden op af,zo hoog.

nevyn292
1 september 2007, 13:56
niet laat de distortion het beter overkomen, het maakt de gitaar ook veel gevoeliger waardoor je ook veel makkelijker een harmonic kunt pakken.

wat zou de wereld toch zijn zonder de distortion :cooler:

Luke-wannabe
1 september 2007, 14:02
misschien is het ook handig te weten dat een flinke dosis distortion de harmonic alleen beter doet overkomen.vooral bij die 3e fret.

anders klinkt het maar wat beknepen en valt het meteen dood.

oja dimebag maakte ook veel gebruik van een whammypedaal.
cemetary gates is een mooi voorbeeld daar van.
dan komen er helemaal honden op af,zo hoog.
Denk eerder aan Suicide Note Pt. 2 (http://www.youtube.com/watch?v=gOplqyrgB_A). Best cool nummer.

Wickerman
1 september 2007, 14:13
speciaal voor jullie, heb ik het getest, ja het kan met een strat
http://media.putfile.com/divebombs
het 2e gedeelte is trouwens met een 7 snaar opgenomen, vandaar het lage ;)

Iwa, ik krijg een harde van je squals, niet normaal.

a darker shade of grey
1 september 2007, 14:15
Kijk hier (http://youtube.com/watch?v=LN7SXmu8SCU) eens naar. Van dit filmpje heb ik het redelijk geleerd. Goede uitleg en duidelijke voorbeelden.

The Lo Lands
1 september 2007, 14:22
ik had een vraag over squaling

Mij lukt dit niet, heb je er speciale spullen voor nodig?

Zoals eerder gemeld voldoende gain/overdrive van je versterker of een distortion pedaal gebruiken. Daarnaast hoor je dat hij een delay effect gebruikt om het geluid ruimtelijk te maken. Het zou me ook niet verbazen als hij zij signaal stereo splitst met de delay op verschillende time settings voor een betere spreiding van het geluid!

Luke-wannabe
1 september 2007, 14:22
Iwa, ik krijg een harde van je squals, niet normaal.
Wat is een squal? Is dat een soort kwal?

Valoosj
1 september 2007, 14:27
Tho, kan je mij dit eens tonen op de meeting? ik wil dit leren, maar die filmpjes zijn nooit 100% duidelijk. Pinched harmonics lukken mij al wel een beetje, maar deftig squealen, en dan dive helemaal niet

DarknessAwaits
1 september 2007, 14:31
niet laat de distortion het beter overkomen, het maakt de gitaar ook veel gevoeliger waardoor je ook veel makkelijker een harmonic kunt pakken.

De distortion verandert toch echt helemaal niets aan de gitaar zelf. Enkel de boventonen (harmonic) komen makkelijker naar voren als je flink wat distortion gebruikt.

Luke-wannabe
1 september 2007, 14:33
Nee maar het signaal word gevoeliger. Dat bedoelt hij denk ik.

allochthomas
1 september 2007, 14:37
harmonic tussen de 7de en 8ste fret op de g snaar is mij favo, en hij is erg makkelijk om te maken.

Tho
1 september 2007, 14:39
Tho, kan je mij dit eens tonen op de meeting? ik wil dit leren, maar die filmpjes zijn nooit 100% duidelijk. Pinched harmonics lukken mij al wel een beetje, maar deftig squealen, en dan dive helemaal niet

Yep, doen we! :) op de meeting van glaas of in almere? Ik neem m'n Jackson USA Soloist wel mee dan


edit: Divebombs kan ik ook niet, want op mijn gitaar ontbreekt bewust een tremolosysteem :satisfie:

Valoosj
1 september 2007, 14:52
Almere, die van Glaas (morge?) zal ik ook niet zijn.
Ik heb wel een Kahler tremolo, dus we kunnen samen misschien prutsen tot die divebombs lukken zoals in t filmpje van de TS.

nog 2 maanden om dat te bestuderen :D
en er zullen nog wel mensen daar aanwezig ons kunnen onderwijzen

Tho
1 september 2007, 14:56
Almere, die van Glaas (morge?) zal ik ook niet zijn.
Ik heb wel een Kahler tremolo, dus we kunnen samen misschien prutsen tot die divebombs lukken zoals in t filmpje van de TS.

nog 2 maanden om dat te bestuderen :D
en er zullen nog wel mensen daar aanwezig ons kunnen onderwijzen

okey tof! lijkt me lache!

iwamoto
1 september 2007, 15:00
@wickerman, thnx :D


aan onze vlaamse vrind valoosh, ik wil je het ook wel laten zien op de meeting :) heb ik ook mn pod xt bij met de vereiste patches :)

ik zal anders straks eens proberen met mn camera wat op nemen, moet ik alleen kijken hoe ik beeld en geluid meng, maar als het goed is kan dat wel met garageband :)

Valoosj
1 september 2007, 15:17
@wickerman, thnx


aan onze vlaamse vrind valoosh, ik wil je het ook wel laten zien op de meeting :) heb ik ook mn pod xt bij met de vereiste patches

ik zal anders straks eens proberen met mn camera wat op nemen, moet ik alleen kijken hoe ik beeld en geluid meng, maar als het goed is kan dat wel met garageband :)

de vereiste patches? wat zijn dat voor beesten? :D

filmpjes doen het bij mij meestal niet goed om technieken uit te leggen. wat ik bij Dimebag niet begrijp is hoe hij alles tesamen doet (samenwerking tussen rechts met whammy bar, en links met een flabberende snaar aan te slaan voor een harmonic ???)

Luke-wannabe
1 september 2007, 15:19
@wickerman, thnx :D


aan onze vlaamse vrind valoosh, ik wil je het ook wel laten zien op de meeting :) heb ik ook mn pod xt bij met de vereiste patches :)

ik zal anders straks eens proberen met mn camera wat op nemen, moet ik alleen kijken hoe ik beeld en geluid meng, maar als het goed is kan dat wel met garageband :)
Je hebt tog iMovie HD? Daar kan t mee.






















Rijmt ook nog es

Wickerman
1 september 2007, 15:28
Argh, meetings lijken me vet om zo'n dingen te leren. Heb nooit vervoer en 'k woon in België.

iwamoto
1 september 2007, 15:32
Je hebt tog iMovie HD? Daar kan t mee.








Rijmt ook nog es
maar, mijn lieve vriend, een ding, ik neem via de usb op, dat word dus een manier verzinnen om beeld en geluid te synchen....of ik probeer mn camera als webcam te gebruiken :)

Valoosj
1 september 2007, 15:39
Argh, meetings lijken me vet om zo'n dingen te leren. Heb nooit vervoer en 'k woon in België.

ik woon ook in belgië, Hendrix 2 komt zelfs van Gent, wij treinen samen naar Almere...

Luke-wannabe
1 september 2007, 15:41
Ben ik nou zo dom of ben jij het (dit vraag ik me serieus af).
Als je een filmpje opneemt van jouzelf en tegelijkertijd neem je de audio via je usb op, kun je tog de audio onder de video zetten met iMovie? Klaar is Iwa!

Robin.ke
1 september 2007, 20:24
Hier (http://www.youtube.com/watch?v=KGOLNneGEpQ&mode=related&search=) wordt het duidelijk gedemonstreert

iwamoto
1 september 2007, 20:31
Ben ik nou zo dom of ben jij het (dit vraag ik me serieus af).
Als je een filmpje opneemt van jouzelf en tegelijkertijd neem je de audio via je usb op, kun je tog de audio onder de video zetten met iMovie? Klaar is Iwa!
ja, dat is wel een idee, maar ik ben te lui om de voel te syncen, ik wil het gewoon in 1x goed doen, we zijn dus allebij slim, en ik ben ook nog lui ;)

weetje wat, ik doe het morgen wel ofzo, deal? (K)

RedBuell
1 september 2007, 23:16
Ik krijg het ook niet echt voor elkaar, hier ook nog wat uitleg, mischien dat het nuttig is.

http://nl.youtube.com/watch?v=Sp80T9H-QIo

GuitarAngel
2 september 2007, 10:05
Ik krijg het ook niet echt voor elkaar, hier ook nog wat uitleg, mischien dat het nuttig is.

http://nl.youtube.com/watch?v=Sp80T9H-QIo

ja ik weet die heb ik ook al gezien , mij lukt het ook niet. Je moet zeg maar je vinger de string laten raken en de whammy bar bar naar beneden drukken. Dan met de snaar op de fret drukken (het ijzer) en dan de whammy bar omhoog drukken. maar mij lukt dit nog niet

nevyn292
2 september 2007, 10:28
:sneaky:

beginnen met een pull off, zodat je snaar gaat trillen

dan begin je een dive, dus je maakt de snaar spanning zwakker

dan tik je heel lichtjes de snaar aan tussen bijv de 2e en de 3e fret, hier zitten heel veel harmonics. op de fret drukken kan ook, maar het is van belang dat je maar heel lichtjes en snel aantikt

en dan de whammy bar weer omhoog brengen

en dat in een heel snel tempo :hippie:

Luke-wannabe
2 september 2007, 10:57
ja, dat is wel een idee, maar ik ben te lui om de voel te syncen, ik wil het gewoon in 1x goed doen, we zijn dus allebij slim, en ik ben ook nog lui ;)

weetje wat, ik doe het morgen wel ofzo, deal? (K)
Siejjewel!