PDA

View Full Version : Custom Metal LP



pinguinpanic
31 augustus 2007, 23:10
Heb tijdje terug een gitaar van marktplaats onderdelen gebouwd, en wilde er nu een maken die ik helemaal zelf heb gemaakt. Dus ik heb een stuk MDF gehaald, van binnen gefreest, aan elkaar geplakt, uitgezaagd en geschuurt.

Edit:
heb de post een beetje opgeruimed en doe in Volg het project een nieuwe post om het project te volgen.


Nieuwe Vraag:
Ik heb van die humbuckers die ik kan wisselen tussen Single Coil, en gewoon, maar hoe werkt dit?

orreltak
31 augustus 2007, 23:22
hier hebben ze schroefnekken voor LP.zijn wel `peddle`headstocks,dus je zal die op maat moet werken naar LP-vorm.

www.tonefactory.nl


maar als je nou serieus(?) een gitaar bouwt,ga dan voor een degelijk stuk hout voor de body.ik bedoel.....MDF :stop:

koop dan zo`n LP-copy van 150euro en bespaar jezelf de teleurstelling en een hoop geld

pinguinpanic
31 augustus 2007, 23:29
Ja ik weet het, maar ik heb nog nooit met houd gewerkt of iets dus het leek me het beste om met wat goedkoops te beginnen, als deze af is koop ik gewoon een fatsoendelijk stuk hout en maak het body opnieuw, is meer voor de oefening.

Had al op site gekeken, maar die kosten 140 euro en moet ik ook nog zelf vormen enzo, was eigenlijk aan het hopen dat er ergens kant en klare waren.

Noid
1 september 2007, 00:42
Ook ik kan je MDF niet aanraden, maar dat je moet 't zelf weten natuurlijk.
Had al op site gekeken, maar die kosten 140 euro en moet ik ook nog zelf vormen enzo, was eigenlijk aan het hopen dat er ergens kant en klare waren.Daarom is de tip van Orreltak zo gek nog niet: koop voor minder dan 140,- een complete les paul copy, dan heb je meteen alle onderdelen die je nodig hebt: stemechanieken, elementen, schakelaar, potmeters, TOM snarenhouder en brug én natuurlijk ook nog de hals die je zoekt. Allemaal niet van geweldige kwaliteit, maar gezien je huidige keuze: ervaring opdoen met houtbwerking en de keuze van het materiaal (MDF) ruim voldoende voor dit project. Succes.

niekb
1 september 2007, 01:05
je kan oefenen met mdf maar dat staat in geen verhouding met echt hout. Zoek gewoon wat geschikt hout en ga daar mee aan de slag. Gewoon doen is mijn advies. Zeker met de hulp van iedereen hier op het forum zal t zeker aardig slagen.

hassent
1 september 2007, 07:46
Joh, ik kocht vorig jaar een plaat afrikaans mahonie, geschaaft en wel van 35mm dik bij de arnhemse fijnhout handel voor maar euro54,-. Daar gingen 3 bodies uit!! Koop een mooi stukje tophout voor euro 20,- (ik had laatst kwartiers Afromosia) van 55x40cm voor euro 20) Dan heb je dus voor 37 euro een body die een meer dan redelijke kwaliteit heeft! En hout over voor je volgende 2 projecten....

Geen MDF doen, da's echt zonde van je werk.

no 1 hops
1 september 2007, 10:51
Joh, ik kocht vorig jaar een plaat afrikaans mahonie, geschaaft en wel van 35mm dik bij de arnhemse fijnhout handel voor maar euro54,-. Daar gingen 3 bodies uit!! Koop een mooi stukje tophout voor euro 20,- (ik had laatst kwartiers Afromosia) van 55x40cm voor euro 20) Dan heb je dus voor 37 euro een body die een meer dan redelijke kwaliteit heeft! En hout over voor je volgende 2 projecten....

Geen MDF doen, da's echt zonde van je werk.gebruik anders die mdf als mal voor de bovenfrees samen met een echt stuk hout.

madman
1 september 2007, 10:56
wat betreft ervaring opdoen met houtbewerking; mdf is zo zacht als boter, dat is met een echte plank wel totaal anders...
en als je een keer op een echte plank klopt en je klopt op mdf, dan weet je meteen waarom mdf nooit ergens naar zal gaan klinken
my advice; plak dan een paar vuren balkjes aan elkaar, dan heb je teminste nog 'echt' hout wat je voor die paar centen best kunt vernachelen

pinguinpanic
1 september 2007, 11:00
50 euro voor 3 body's? Das mooi, ik dacht dat het veel duurder was, maar ik woon in limburg dus dat is wel een eind rijden (voor m'n vader =] ), maar kun je daar ook stukken hout bestellen?

hassent
1 september 2007, 11:03
Weet ik niet, maar kijken en uitzoeken is best een trip waard. Je bent zo 2 uur zoet met rondkijken daar!

pinguinpanic
1 september 2007, 11:12
Dan moet ik m'n vader toch maar overhalen, ik hoop dat ik ook zo'n stuk mahonie op de kop kan tikken, want ik denk dat ik nog wel meer gitaren ga bouwen (ik vind het wel leuk).

Maar, hoe kom ik eracther of het hout goed klinkt?

hassent
1 september 2007, 11:44
Maar, hoe kom ik eracther of het hout goed klinkt?
Als je nu MDF bouwd moet je je helemaal niet druk maken over welk stukje mahonie goed is. In principe voldoet om te beginnen elk stukje wel.
Kijk bij de AFH goed op de koopjeszolder daar ligt vaak leuk spul. Ze hebben ook een aparte gitaar afdeling, maar dat is allemaal uitgezocht en op maat gezaagd en geschaafd en dus veel duurder.

pinguinpanic
1 september 2007, 19:20
Bedankt voor de tip, nog iemand anders ideen voor de nek?

Ik ben er ondertussen over aan het twijfelen of ik hem zelf zal maken, maar wat voor prijskaartje hang daaraan, en hoe moeilijk is het?

nevyn292
1 september 2007, 19:44
als dit je eerste project is raad ik het je ten zeerste af, tenzij je goed bent met hout etc. nek moet je nl. helemaal zelf fretten enzo, ik krijg er zelf de kriebels van, maar een ander kijkt daar weer heel anders tegenaan :hippie: ik heb hier nu een boek over gitaarbouw, make your own electric guitar, en daar staat alles precies in, anders moet je daar eens voor gaan kijken voordat je die beslissing maakt :gitarist:

EDIT: kan je ook meteen zien wat voor werk het is en allemaal :satisfie:

pinguinpanic
2 september 2007, 15:25
Ik ga de nek dus zelf bouwen, koop een esdoorn fretboard bij guitarsupplies, dat ik zwart spuit, een truss rod van 440 mm (ook bij guitar supplies), maar wil graag een 24 fret nek hebben, op gewone groote wat dat dan ook moge zijn (heb m'n nek pocket nog niet gemaakt, en nog geen brug geplaatst), zal dat lukken met die onderdelen?
Ook wil ik van guitarsupplies de parlemour les paul inlays kopen, maar hoe moet ik die in hemelsnaam in m'n fretboard krijgen.

Ook nog wat vragen over de electronica.
Ik wil dat ik de Toon en het geluid kan regelen, en kan wisselen tussen de 2 humbuckers.
Wat moet ik hier allemaal voor kopen? Aan potmeters en schakelaars en draad en hoe het allemaal heet.

Wat voor Humbuckers zal ik erin doen? Ik speel, Metal, Heavy Rock en Rock, en speel graag met wat distortion.

nevyn292
2 september 2007, 15:38
Ik ga de nek dus zelf bouwen, koop een esdoorn fretboard bij guitarsupplies, dat ik zwart spuit, een truss rod van 440 mm (ook bij guitar supplies), maar wil graag een 24 fret nek hebben, op gewone groote wat dat dan ook moge zijn (heb m'n nek pocket nog niet gemaakt, en nog geen brug geplaatst), zal dat lukken met die onderdelen?
Ook wil ik van guitarsupplies de parlemour les paul inlays kopen, maar hoe moet ik die in hemelsnaam in m'n fretboard krijgen.

Ook nog wat vragen over de electronica.
Ik wil dat ik de Toon en het geluid kan regelen, en kan wisselen tussen de 2 humbuckers.
Wat moet ik hier allemaal voor kopen? Aan potmeters en schakelaars en draad en hoe het allemaal heet.

Wat voor Humbuckers zal ik erin doen? Ik speel, Metal, Heavy Rock en Rock, en speel graag met wat distortion.

24 frets moet je je halspocket voor aanpassen. of je komt in de problemen met de plaatsing van je humb die dan een stuk naar achter moet.

die inlays doe je met een dremel. met een dremel haal je een stukje uit je fretboard, en daar lijm je het parelmoer in vast.

voor die config die jij wil moet je hebben

draad
3 way switch
2 500k potmeters
condensatortje, kijk even op seymourduncan site welke

voor die humbs miss superdistorsions ofso? daar kan je flink mee raggen. of miss een tone zone ofso. je kan ook voor een SD jazz in de hals gaan, kan je nog een beetje balancen

pasqual
2 september 2007, 21:00
ik weet niet waar in limburg je woont, maar ik ben in Stein gewoon alle timmerwerkplaatsen afgegaan en heb daar bij een werkplaats een plank essen gescoord voor 15 euro!!! afmetingen: 180x42x5 cm. kun je wel een paar body's aan verpesten voor die centen. mdf is leuk voor mallen maar niet voor een body. de gitaren van het kruidvat zijn nog beter. hier ga je geen plezier van beleven.

groeten Pasqual.

Xufar
2 september 2007, 23:25
Inlays moet je dus NIET et een dremel doen! Dat gaat er niet uit zien, dat krijg je dus nooit netjes en precies binnen de lijnen ed. Ik heb helaas geen tip over hoe je dat wel moet doen. Gewone "dots" zijn een stuk makkelijker, dat kun je gewoon met een boormachine doen.

Over de 24 frets, als je geen hals met een angle gaat maken, kun je je fretboard natuurlijk verder door laten lopen dan je hals, zodat je fretboard dan op je body ligt. Je moet dan wel alles op precies dezelfde hoogte maken (de bovenkant van de body en de bovenkant van de hals) dit heb ik ook met mijn zelfbouw gedaan.

ernieman
3 september 2007, 06:30
Inlays moet je dus NIET met een dremel doen! Dat gaat er niet uit zien, dat krijg je dus nooit netjes en precies binnen de lijnen ed. Ik heb helaas geen tip over hoe je dat wel moet doen.

Hey Xufar! Vreemde stelling geef je hier. Inlays niet met een dremel doen en dan erbij zeggen dat je niet weet hoe het wel moet? Waar haal je die wijsheid dan vandaan?

Ik ga niet zeggen dat er geen andere manier is, maar het gros van de gitaarbouwers die inlays legt in zijn toets (of andere delen) doet dit toch echt met een dremel (of ander merk mini-router).

kijk hier maar eens:
http://www.stewmac.com/catalog/ppstory/5260_ppstory.jpg
plaatje komt van www.stewmac.com

nevyn292
3 september 2007, 10:34
echt wel een dremel dus :cooler: al heeft ie wel gelijk over de lijntjes, goed oppassen daarmee :hippie:

orreltak
3 september 2007, 21:57
Wat voor Humbuckers zal ik erin doen? Ik speel, Metal, Heavy Rock en Rock, en speel graag met wat distortion.

als je een goed allround rock setje zoekt voor een zachte prijs...
http://www.thomann.de/thoiw7_seymour_duncan_sshjb_jazz_rodded_humbucker_ prodinfo.html

en die jazzHB voor de neck is uitermate geschikt voor het mildere werk.


maar die HB`s is punt 2087986376.
begin eerst maar met de bouw.je begon eerst met geperst houtpulp en een dag later ga je je eigen 24-fret hals ontwerpen.
klusje waar menig zelfbouwer(iig ik) op deze forum zijn vingers aan zou branden.
aan gebrek aan zelfvertrouwen ligt het niet :cooler:

bass blom
3 september 2007, 22:01
Ik ga de nek dus zelf bouwen, koop een esdoorn fretboard bij guitarsupplies, dat ik zwart spuit

:o

ebben rulez!

fred dons
4 september 2007, 08:36
miscchien al eens aan de mogelijkheid gedacht om een ebben toets te kopen ? :D

pinguinpanic
4 september 2007, 08:46
aan gebrek aan zelfvertrouwen ligt het niet :cooler:
Ja, je moet toch ergens mee beginnen, ben zelf niet zo heel handig dus dit leek me wel een goed project om handig mee te worden, en ik vind het leuk om te doen, dus wat wil je nog meer?


Ebben toets is duur, en die kan ik niet slotted kopen :nervous:
Ben nog aan het twijfelen over de 24 frets nek, is natuurlijk wel vet, maar misschien moet ik maar eens gewoon met een normale beginnen.
Voor humbuckers zet ik een Super Distortion in de brug voor het metal werk en een Heart breaker in de nek voor de solo's en het wat cleanere werk.

Maar van wat voor hout zal ik de nek maken? Er komt een gewone LP brug op, dus dan zal het meeste hout wel stevig genoeg zijn? (Behavle MDF en multiplex natuurlijk =P )

Heb trouwens vandaag alle onderdelen bestelt (behalve het nekhout, fretboard en de truus-rod)

fred dons
4 september 2007, 09:22
stewmac verkoopt ebben toetsen (en nek hout en trussrods)

http://www.stewmac.com/shop/Bodies,_necks,_wood/Electric_guitar:_Fingerboards/24-3_4_Scale_Gibson_Fingerboard.html

en multiplex is best sterk hoor :D
maar ik zou het bij mahonie of esdoorn houden

Xufar
4 september 2007, 15:01
Ik ga niet zeggen dat er geen andere manier is, maar het gros van de gitaarbouwers die inlays legt in zijn toets (of andere delen) doet dit toch echt met een dremel (of ander merk mini-router).

kijk hier maar eens:
http://www.stewmac.com/catalog/ppstory/5260_ppstory.jpg
plaatje komt van www.stewmac.com

Oops, ik dacht dat je iets heel anders bedoelde. Zo'n handfreesje en ik dacht dat je bedoelde dat hij zijn block inlays daarmee moest doen, excuses :satisfie:

pinguinpanic
9 september 2007, 19:15
Nieuwe Vraag:
Ik heb van die humbuckers die ik kan wisselen tussen Single Coil, en gewoon, maar hoe werkt dit?

Noid
9 september 2007, 21:40
Nieuwe Vraag:
Ik heb van die humbuckers die ik kan wisselen tussen Single Coil, en gewoon, maar hoe werkt dit?Zoek op coilsplit. Succes.