PDA

View Full Version : Negatief terugkoppel circuit?



r0etie
31 augustus 2007, 20:08
Hoi mensen,

Laatst kwam ik op internet een interessant stukje tegen over een bepaald deel van de buizen gitaar versterker waar je makkelijk een modificatie aan zou kunnen uitvoeren. Het gaat om de "negative feedback loop" in klasse AB geschakelde buizenversterkers. Met name de Fender hot rod deluxe.

Op de site van Justin Holton http://studentweb.eku.edu/justin_holton/headroom.html (punt 6 helemaal onderaan) kwam ik een stukje tegen waarin wordt gesuggereerd om de hele terugkoppeling maar gewoon weg te knippen, wat resulteerd in een eerdere, geleidelijkere, en mooiere eindbuizen vervorming. Alleen werkt de presence regelaar dan niet meer!? Op weer een andere site lees ik de mogelijkheid om er een schakelaar tussen te zetten, zodat je kunt kiezen. En op nog een andere site lees ik de mogelijkheid om er een potmeter tussen te solderen. Dit noemt men dan gelijk maar de "soul control".

Mijn vragen aan jullie zijn daarom. Waar is deze negatieve terugkoppeling precies goed voor? Waarom zit die niet in oudere buizenversterkers? Wat bereik je er mee als er een potmeter tussen zit? Is de presence knop dus een soul control? Chris Winsemius, hopelijk lees je dit, want ik heb een sterk vermoeden dat jij dit wel weet....

Alvast bedankt voor alle input,

Paul

'66 special
31 augustus 2007, 20:18
Het heet tegenkoppeling:
http://www.breem.nl/fldbgr/bgrt.htm
En komt ook voor in oude versterkers.

r0etie
31 augustus 2007, 20:39
Ha, weer wat geleerd. Nu snap ik het ook gelijk een beetje meer. Tegenkoppelen heeft opheffen van een deel van het signaal tot gevolg.

Maar wat doet die presence knop dan in dat circuit? En is dat dan ook hetzelfde als een "soulcontrol"? Ik dacht verder ergens te lezen dat vintage Fenders geen tegenkoppeling hadden in hun circuitontwerp.

Kun je dus inderdaad zomaar die tegenkoppeling weghalen? Heeft dit dan geen gevolgen voor de impendantie aan de luidspreker zijde?

Pfff, ik word gek van die theorie. Ik wil gewoon een lekkere vette eindbuizen vervorming in kunnen regelen. (gniffel)

Groet,

Paul.

Chris Winsemius
31 augustus 2007, 21:52
Hoi Paul

Het verwijderen (losknippen) van zo'n circuit kan ook (zeker in zo'n Fender) nadelige gevolgen hebben: meer schelheid en het laag wordt (nog) zompiger.

Soul-control; weleens toegepast in silverface Fenders maar niet echt de moeite waard imho.

Presence-control ontkoppelt bij het het gros v/d versterkers 'n stukje "negative feedback" voor de hoge tonen; meer helderheid en "crunch".

r0etie
31 augustus 2007, 22:48
Poeh hee,

Wat een snelle reactie. Echt wel tof....

Goed dan, ik zal eerst maar eens experimenteren met een goed gebalanceerd fasedraaiertje, en een vers gematched setje eindbuizen. Misschien wordt het dan wat beter met de vervorming in de eindtrap.

Op dit moment zit de sweetspot tegen het vervormen aan. Een tandje verder, en mijn sound wordt breierig. Dat kan volgens mij beter getuned worden.

Groet,

Paul.

Chris Winsemius
31 augustus 2007, 23:18
(KIJK UIT MET DE ZEER HOGE SPANNINGEN AAN DE BINNENKANT!!!)

Bias je eindbuizen zowiezo wat warmer dan stock, uit m'n hoofd: +/- 60 mV op het testpunt. Er zijn manieren om het opbreken eerder/makkelijker te krijgen; mail me anders ff na september.

r0etie
1 september 2007, 11:13
Hoi Chris,

Bedankt voor je wijze woorden.

De bias staat op 68 mV. Het opbreken hoeft niet eerder, ik werk met een THD hotplate. Ik denk alleen dat het opbreken mooier kan. Muzikaler zeg maar. Ik ga er van uit dat Fender wel goed nagedacht heeft over het circuit ontwerp. Dus lijkt het me logisch om eerst maar eens naar de buisjes te kijken voordat ik die tegenkoppeling onderzoek.

Fijne vakantie in september (of ga je op reis voor je werk?),

Paul.

Chris Winsemius
1 september 2007, 12:33
Hoi Paul

'n Mede GNnetter had goede resultaten met wat 5751s in zijn HRD.

Vakantie wordt in oktober of november. Deze keer gaan we voor rust/ontspanning op vakantie.

mVg!

Chris

Negative K3 fan
1 september 2007, 19:01
over het algemeen vind ik amps zonder NFB (afkorting van de engelse term) erg lekker klinken, een goed voorbeeld hiervan is de AC30. MAar natuurlijk werkt het niet bij elke amp hetzelfde.

Het gaat om 1 weerstandje wat je kunt/moet vervangen om hem te modificeren, als je hem weghaalt/doorknipt dan werkt je presence knop niet.

vinni
2 september 2007, 10:41
Bedoelen jullie niet mA in plaats van mV?

(ben ook nog steeds lerende op dit vlak)

Vinni

Chris Winsemius
2 september 2007, 10:50
Bedoelen jullie niet mA in plaats van mV?

(ben ook nog steeds lerende op dit vlak)

Vinni

't Gaat idd. over mAs maar in die HRD zit 'n meetweerstand van 1 ohm zodat met het meten v/d spanning daarover de cathode-stroom v/d 2 eindbuizen kunt meten.

Stroom door 'n weerstand geeft spanning.

vinni
2 september 2007, 12:12
Aha.....weer wat geleerd....

Thanks.

Vinni

r0etie
15 mei 2008, 15:32
Pfff, ik word gek van die theorie. Ik wil gewoon een lekkere vette eindbuizen vervorming in kunnen regelen. (gniffel)

Ik heb na het verzamelen van enige moed de toonregeling gemod van mijn HRD. http://studentweb.eku.edu/justin_holton/jvmods.html#bass Hemel de pemel. Dit lost alle problemen in een keer op, en het is niet eens zo moeilijk om te doen. Doordat de bassen een stuk minder doorkomen kan ik ineens de eindbuizenvervorming veel lekkerder instellen zonder dat het geluid abrupt zompig/breierig wordt. Verder heb ik de bias een stuk verder omhoog gezet. Van 68 mV, zoals geadviseerd door Justin Holton op zijn site, naar +/- 90 mV, zoals omschreven op de site van Bob Pletka. (Doe dit alleen met JJ 6L6 eindbuizen, tenzij je weet wat je aan het doen bent!) http://www.eurotubes.com/euro-Fender-HRDV.htm. Het blijkt dat er een afwijking zit tussen de gemeten waarde mbv het test punt, en mbv biasprobes. Goed om te weten. Bij 90 mV op het testpunt zit je ongeveer op 39 mA bij elk eindbuisje op de biasprobes. En dan zit je dus precies lekker in het werkgebied waar de magie begint te ontstaan.

Ik dacht dat het misschien wel goed was om dit met jullie te delen.

Joepie de poepie. :rockon: en de groeten,

Paul.