PDA

View Full Version : verschil tussen lp en sg



Nocki
22 januari 2003, 00:01
hoi wat is verschill tussen een les paul en een sg... kwa geluid????

nocki

Thomasvv
22 januari 2003, 00:05
Ik geloof dat de SG wat.. vinniger en scheller is. Maar dat komt misschien door de P90's die er op zaten

Mithrandir
22 januari 2003, 00:06
Welke Les Paul en welke SG, er zitten nog wel eens wat verschillen in die modellen ook weet je. Ander hout, andere PU's, zelfs onderling zit er veel verschil in.

Mijn SG bijvoorbeeld heeft een Gibson 500T HB met een hele hoge output, dat ding scheurt behoorlijk maar is slecht clean te bespelen, hij is ook te splitten en dan klinkt ie bijna (lees "ik denk dat ie zo klinkt") als een strat en klinkt ie clean ineens een stuk beter.

Maar er is geen eenduidig antwoord te geven op deze vraag volgens mij.

skabouter
22 januari 2003, 00:18
hangt van zoveel dingen af inderdaad. hout, pu`s, configuratie enz.

ik denk dat als je voor beide gitaren hetzelde hout, en elementen gebruik, dat die 2 dan nagenoeg hetzelfde klinken

Bins
22 januari 2003, 00:20
Ze klinken eigenlijk een beetje zoals ze eruitzien. De SG heeft wat meer "bite", de lp is wat warmer.
Als je hetzelfde hout/pu's zou gebruiken hou je dit denk ik nog wel een beetje, want de lp heeft gewoon "meer hout".

Ow enne.... SG rules!! :wink:

skabouter
22 januari 2003, 00:30
ja, das waar ja. SG is wel wat feller ja.

ik prefereer een les paul, zowel om uiterlijk als om sound

Texter
22 januari 2003, 00:43
Ik steun en kreun een boel minder met een SG om...

skabouter
22 januari 2003, 00:44
slapjanus ! :smile:

vulvasonic
22 januari 2003, 00:48
Alleen al de feel van de instrumenten en dus de manier waarop je ze bespeelt, maakt ze al heel verschillend (zowel in geluid als in benadering van je gitaarspel).
Bovendien is de constructie van een SG wat kwetsbaarder, hoewel ook prettiger om te bespelen. De manier waarop de neck aan de body is bevestigd is van invloed op de overbrenging van de trillingen van de snaren op de body en daarmee ook de elementen.

Beide gitaren (in hun oorspronkelijke hoedanigheid) zijn geheel van mahonie, behalve dan dat de LesPaul een maple top heeft dat zich uit in een helderder toon.
De SG klinkt wat groezeliger.

Al met al heel veel verschillen dus.....

FTI
22 januari 2003, 01:49
Het geluid is zeker anders. Ik heb ooit een '69 gibson SG voor een jaar lang gespeeld <zucht...was niet van mijn. Ik had het in bruikleen>. Hiernaast heb ik zelf een '93 Gibson LP cherry sunburst. Qua geluid...hmm...denk even aan Slash die op de Piano een solo speelt. Dat is echt het geluid van een Les Paul - sustain - maar dan ook 'sweet'. De SG komt helaas hier niet in de buurt maar heeft zeker een eigen karakter die meer 'sharper' en 'rocky' klinkt (denk aan ACDC - Therapy -)...

Bespeelbaarheid is ook anders. Ik dacht dat de SG een veel sneller nek had (het was ook een standard uit '69) dan mijn LP. De SG is natuurlijk ook veel lichter (vandaar o.m. het geluid verschil) maar de LP is degelijker.

fti

Sicky61
22 januari 2003, 02:09
sinds waneer speelt slash piano?
Op 2003-01-22 00:49, schreef FTI:
Het geluid is zeker anders. Ik heb ooit een '69 gibson SG voor een jaar lang gespeeld <zucht...was niet van mijn. Ik had het in bruikleen>. Hiernaast heb ik zelf een '93 Gibson LP cherry sunburst. Qua geluid...hmm...denk even aan Slash die op de Piano een solo speelt. Dat is echt het geluid van een Les Paul - sustain - maar dan ook 'sweet'. De SG komt helaas hier niet in de buurt maar heeft zeker een eigen karakter die meer 'sharper' en 'rocky' klinkt (denk aan ACDC - Therapy -)...

Bespeelbaarheid is ook anders. Ik dacht dat de SG een veel sneller nek had (het was ook een standard uit '69) dan mijn LP. De SG is natuurlijk ook veel lichter (vandaar o.m. het geluid verschil) maar de LP is degelijker.

fti

FTI
22 januari 2003, 02:16
hehe..ik had het over de clipje van November Rain (dacht ik). Op een gegeven moment springt Slash met zijn LP op de piano en speelt een solo.

fti

Nocki
22 januari 2003, 09:16
dan speelt slash idd op de piano...
geweldig...

nocki

Ash ketchum
22 januari 2003, 09:49
SG Rocks!!!