PDA

View Full Version : Gebruik van een compressor



Paul Heetebrij
31 augustus 2007, 15:46
Ik heb van de week een zelfbouw compressor in elkaar gebakken, puur om het gebruik van led/ldr combinaties eens te bestuderen.

Nu heb ik dus een compressor.

Na wat gebruik vraag ik mij af: wie gebruikt er een compressor als gitaareffect en waar dient het allemaal voor?
Is het alleen maar om ongelijkheden in je spel te maskeren of kan het muzikaal ook van nut zijn?

guitaraddict
31 augustus 2007, 17:24
Ik gebruik een compressor om een tapijtje te leggen om een melodie over accoorden te spelen zoals een toetsteninstrument doet.
Of om sololijnen wat langer door te laten klinken.

Let op de flageoletten

http://www.esnips.com/doc/378d3910-2730-4644-aeef-4a1bbfb1b097/compressie-voorbeeld
en

en hier accoorden ( ritme is niet van belang , kan ik niet wissen !)
http://www.esnips.com/doc/7ca5e6c6-427b-4365-8aca-576df850c16c/comp2


Alf

Dirk_Hendrik
31 augustus 2007, 19:19
om een tapijtje

Ik gebruik een comp vnl om wat van de percussieve kant van m'n madoline (versterkt dus) partijen af te slopen en daarmee, idem, een tapijtje binnen de bandmix mee te leggen. Niet gericht op duidelijke noten maar puur op klankmatige mixvulling.

Joey Handsome
31 augustus 2007, 19:24
Ik gebruik een compressor om de boel flink op te sustainen. Octavers in bedwang te houden en om mee te dronen.

sofa
31 augustus 2007, 20:29
Ik gebruik een compressor om een tapijtje te leggen om een melodie over accoorden te spelen zoals een toetsteninstrument doet.
Of om sololijnen wat langer door te laten klinken.


Een compressor heeft ook een volumeknop uiteraard. Gebruik je de compressor dan ook als een booster of naast een booster? Heb nooit zo begrepen op welk nivo je het volume van een comp zet, op je nivo waarop je soleert of op het op rythm nivo.

guitaraddict
31 augustus 2007, 20:44
Dat is een goede vraag , ik speel niet meer in bands .
Maar ik gebruikte het volume op solo niveau. Dus had ik hem meestal uit staan als ik slag speelde .
Ook gebruikte ik de compressor meestal voor de distortion fx , hoewel niet altijd.
Andersom kan ook interessant zijn, geeft natuurlijk wel meer ruis omdat de compressor ook het ruisniveau van de distortion mee optilt.
Daarom had ik altijd een volumepedaal aan het eind van de keten om hiermee gas terug te nemen.

Alf

EuroCinema
31 augustus 2007, 21:34
Ik gebruik compressors voor een lekkere laat 70's/vroeg 80's funksound (chic, Zapp, Prince) en soms voor een smooth jazz sound a la Jeff Golub en Paul Jackson jr.

MarkS
1 september 2007, 00:19
Octavers in bedwang te houden
Dat zou voor mij idd de enige valide reden zijn om een comp te gebruiken!
(en om wat tokkelwerk te smoothen)

Butger
3 september 2007, 10:23
Je kunt natuurlijk ook een compressor gebruiken om je klank te veranderen. Moet je dus wel een niet transparante compressor hebben.
Bijvoorbeeld bij Billy Talent hoor je dat heel veel/duidelijk

up-guitarman
4 september 2007, 13:15
Je kunt natuurlijk ook een compressor gebruiken om je klank te veranderen. Moet je dus wel een niet transparante compressor hebben.

De beste comp die je daarvoor kan hebben is imo de Dyna Comp van MXR. Die geeft ook bij country en funk bvb. die lekkere typische 'click' bij het muten van noten.

+1 om octave pedalen in bedwang te houden, mijn OC-2 trackt 10 keer beter met de dynacomp ervoor !!! (Dyna Comp - OC-2 - Big Muff is echt lekker voor dikke solo's !!!)

B_2_the_a
4 september 2007, 13:26
ik vind een compressor altijd heerlijk voor u2 en police achtige stukken
daar hoor je ze echt heeel goed